Wat als je bijrijdster van jouw paard valt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Re: Wat als je bijrijdster van jouw paard valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:31

Ik weet het niet precies, maar wij hebben in het begin een contractje gemaakt en beide partijen getekend. Als er iets met mij gebeurt kunnen de eigenaren niet aansprakelijk worden gesteld, als er iets met de paarden gebeurt kan ik niet aansprakelijk worden gesteld.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:54

Ik ga morgen eens onze verzekering bellen om te vragen hoe dit nu in elkaar steekt, als blijkt dat ik zo'n aanvullende polis van bv hyppozorg nodig heb dan moet dat maar...

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:58

Ongelooflijk achteraf dat ik hier vroeger nooit over na heb gedacht, en er vrij zeker van ben dat de mensen wiens paarden ik reed hier ook nooit over hadden nagedacht. Sterker nog, toen ik vroeger van mijn verzorgpony viel en mijn arm dubbel brak, is dat gewoon via mijn ziektenkosten verzekering betaald, het zou wat zijn zeg!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:01

maia schreef:
Ongelooflijk achteraf dat ik hier vroeger nooit over na heb gedacht, en er vrij zeker van ben dat de mensen wiens paarden ik reed hier ook nooit over hadden nagedacht. Sterker nog, toen ik vroeger van mijn verzorgpony viel en mijn arm dubbel brak, is dat gewoon via mijn ziektenkosten verzekering betaald, het zou wat zijn zeg!

Mijn zus is ook eens van een verzorgpaard gevallen, toen ze die beleerde. Zij had toen haar gezicht open, kaak was iets mee en een zware hersenschudding. Ook naar eerste hulp van het ziekenhuis geweest, maar is ook gewoon vergoed door de ziekte verzekering.
Wat houd die WA verzekering in?

Is dat iets van de eigenaren of iets voor degenen die het paard rijd? Tenzij het gewoon via de zorgverzekering gaat.
Heb er eigenlijk ook nooit over na gedacht....

Elskexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:02

je kunt altijd iets op papier zetten..

_Romy_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:04

Ik denk van jou

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:11

Heb mijn pa nagevraagd en die heeft een verzekeringskantoor en die zegt de eigenaar van het paard is verantwoordelijk

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:15

Klopt.. alleen ben ik dan benieuwd tot welke grens is je WA gedekt.

En tuurlijk vergoed je ziektenkosten je verwondingen daar ben je voor verzekerd maar het gaat er meer om... als er blijvend letsel is, inkomsten derving, blijvende invaliditeit wat dan, tot hoever denkt jouw eigen WA dat traject.

Vind het echt een heel goed topic... zet je aan het denken.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:53

Mando schreef:
Vind het echt een heel goed topic... zet je aan het denken.

Ja, inderdaad, daar sta je eigenlijk niet zo bij stil... Hou dit ook wel even een tijdje in de gaten!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 07:33

twinducklin schreef:
Als ik het bovenstaand arikel goed begrijp ben je als eigenaar wel altijd verantwoordelijk voor je paard maar als je een WA verzekering hebt en je paard hobbymatig houd worden eventuele kosten door de WA verzekering gedekt.

Dat laatste zijn mijn verzekering namelijk ook toen ik een aantal jaar geleden. Alle schade die mijn paarden toebrengen valt onder de WA verzekering zolang ik ze maar hobbymatig houd en er geen geld aan verdien.

klopt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:15

LDRD schreef:
Hier staat je antwoord in: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Lees voordat je reageert deze link nou eens, daar staat het allemaal in, dan hoeft niemand te gokken hoe het zit ;) .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:20

Kaitlyn schreef:
Ik weet het niet precies, maar wij hebben in het begin een contractje gemaakt en beide partijen getekend. Als er iets met mij gebeurt kunnen de eigenaren niet aansprakelijk worden gesteld, als er iets met de paarden gebeurt kan ik niet aansprakelijk worden gesteld.

De eigenaren zijn wel degelijk aansprakelijk, contract of niet. Dit is gewoon wettelijk geregeld en dat omzeil je niet met een contract. :n

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:42

Dus als ik de pony bijv kreupel rij, kan nik niet aansprakelijk worden gesteld??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:48

Sandeman schreef:
Dus als ik de pony bijv kreupel rij, kan nik niet aansprakelijk worden gesteld??

Ja nou en of dat kan :j . Vraag is in dat geval of jou een verwijt te maken is, m.a.w. of jij onzorgvuldig/onvoorzichtig bent geweest.

Maar dit is juridisch wel iets anders dan de vraag van de topicstarter hoor :j .

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:33

Ja oke, dus ik kan wel aansprakelijk worden gesteld, brr eng, nooit over nagedacht... Beetje offtopic dus, sorry, vind dit dus wel een beetje eng

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:56

Moet er dan bewuste roekeloosheid worden bewezen LDRD?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:00

Eigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk, wat er ook gebeurt. Een contract opstellen zegt helemaal niets. Kijk er dus goed mee uit. Heb zelf ook al problemen ermee gehad terwijl ik er niet eens bij was.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:07

Ik snap dat de eigenaar verantwoordelijk is, maar wat nou als een bijrijder iets doet of een ander die je op je paard hebt rijden, waar mee je hebt afgesproken dat het niet mag?
Bijv. buitenrijden of springen...degene doet het terwijl jij er niet bent en er gebeurd wat...dat is dan toch ook krom...??!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:21

Lotteettol schreef:
Ik snap dat de eigenaar verantwoordelijk is, maar wat nou als een bijrijder iets doet of een ander die je op je paard hebt rijden, waar mee je hebt afgesproken dat het niet mag?
Bijv. buitenrijden of springen...degene doet het terwijl jij er niet bent en er gebeurd wat...dat is dan toch ook krom...??!

Lees mijn link eens.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:34

LDRD, ken jij die aanvullende verzekering van Hippo betreffende bijrijders, is dat wat?

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:49

Ik heb de link gelezen...werd mij alleen niet echt veel duidelijker....

zal het nog wel een keer gaan proberen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:04

Ja, die ken ik, maar dat is een ongevallenverzekering en geen aansprakelijkheidsverzekering.
Ik persoonlijk vind een aansprakelijkheidsverzekering meer dan genoeg. Het is naar mijn idee niet zo nodig om als een
bijrijder eraf valt dat deze de schade vergoed krijgt en nog een beetje toe omdat er toevallig een ongevallenverzekering gesloten is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:59

ok, dus niet nodig, thanks!
*slaat op in geheugen*

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:06

M3lisss schreef:
Moet er dan bewuste roekeloosheid worden bewezen LDRD?

Oei, bewuste roekeloosheid heeft niet direct met dit onderwerp veel te maken.
In wat voor verband vraag je dat?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:29

Ik neem aan dat als er bewuste roekeloosheid kan worden bewezen, je als bijrijder toch wel degelijk aansprakelijk bent voor de schade aan het paard?