Keuren voor koop van paard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:08

Als je 2500 euro eigenlijk teveel voor haar vindt zou ik eerst eens aan andere deskundigen vragen wat voor prijs zij voor het paard reëel zouden vinden.
De verkoper weet dat jij het paard graag wilt ivm de emotionele waarde die het dier al voor jou heeft en het kan zijn dat de verkoper daar toch een beetje misbruik van maakt.
De markt voor verkoop van het "gewone" paard is momenteel heel erg slecht, daarbij komt nog eens dat de winter in aantocht is met hoge kosten voor het voer en stro ivm de slechte zomer, allemaal redenen waardoor de markt slecht is.
Er komen momenteel alleen maar meer paarden op MP om de simpele reden dat heel veel mensen de kosten niet meer op kunnen brengen.

Ik zou het paard sowieso klinisch laten keuren, kosten door een gewone veearts die bij je aan huis komt is ong. 100 euro, bij een kliniek is ong. 150 euro incl. BTW.
Heb het toevallig net nagevraagd omdat ik ook met een paard bezig ben :)

Spreek met de verkoper af dat als het paard goedgekeurd wordt jij de kosten betaald, paard niet(helemaal) goedgekeurd betalen zij de kosten.
Mocht het dier niet goedgekeurd worden kun je natuurlijk altijd nog overwegen het paard te kopen, maar dan tegen een hele lage prijs.

HolyPope

Re: Keuren voor koop van paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:36

Het paard is nog relatief jong dus nog niet onderhavig aan slijtage. Ik zou m niet laten keuren maar een paarden verzekering nemen, die komen kijken onder een bepaald verzekerings bedrag en bepalen dan of ze m nemen of niet. zo niet, dan moet je m niet kopen.
En je moet m voor minder kopen als de vraagprijs. Tegen verzekering zeggen dat je er meer voor betaald hebt. (Natuurlijk)

Haentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:34

is het niet slimmer om ten alle tijde een paard/pony te keuren?
zodat je weet wat je koopt?

zijn ook genoeg mensen die zeggen paard is gekeurd en dan kom je daar blijkt hij afgekeurd te zijn op ze voor benen.

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:04

HolyPope schreef:
Het paard is nog relatief jong dus nog niet onderhavig aan slijtage. Ik zou m niet laten keuren maar een paarden verzekering nemen, die komen kijken onder een bepaald verzekerings bedrag en bepalen dan of ze m nemen of niet. zo niet, dan moet je m niet kopen.
En je moet m voor minder kopen als de vraagprijs. Tegen verzekering zeggen dat je er meer voor betaald hebt. (Natuurlijk)

Hier ga ik in mee

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:08

Keur het paard altijd!! Daarmee voldoe je aan de onderzoeksplicht.. Mochten er ooit problemen komen, en je wil de koop ontbinden, en je hebt niet gekeurd... kan je het in de meeste gevallen shaken..

Een klinische keuring kost ivt het paard niet zo veel...
Ookal koop je op een vertrouwd adres, of bij vrienden oid, áls er problemen komen, zijn ze vaak ineens niet meer zo vriendelijk.. Dek jezelf in!! ik spreek uit ervaring!

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:39

Altijd klinisch keuren :j

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:53

Klinische keuring altijd! Mocht er bij een buigproef een twijfel zijn, laten staan! Doe altijd een bloedproef. Je kan niet weten of het paard iets heeft gekregen om een euvel te verdoezelen. De DA bewaard het bloed een jaar. Mocht er in een jaar wat omhoog komen, dan kan de DA het bloed onderzoeken of er iets vreemds in t bloed zit.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:09

Wat wordt er allemaal gedaan, bij een klinische keuring?
Wat zit er bij inbegrepen?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:54

Ik heb een paard van mijn instructeur gekocht en ook dit paard kende ik al langere tijd. Hij was de eerste die aangaf dat het paard gekeurd moest worden, omdat hij niet wilde dat het paard tussen ons in zou komen te staan als er iets niet goed bleek te zijn. Keuren is idd maar een momentopname, maar voor beide partijen is het wel fijn om te weten dat het paard tijdens de verkoop gezond was.

Klinische keuring bij ons hield in (Duitsland):
Hart, longen, slijmvliezen, tanden, ogen, hoeven, geslachtsapparaat, huid, temperatuur controleren en een hoestreflex opwekken. Buigproef, stappen en draven op het harde, stappen en draven in zwaar zand, kort wenden zowel links- als rechtsom, ataxietest door in de stap het paard aan de staart te trekken en te kijken hoe snel het zich hersteld. Chip- brandmerk- en paspoortcontrole ter afsluiting.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:49

ik zou ze altijd laten keuren, heb ik altijd gedaan toen ik mijn paarden kocht. geeft natuurlijk geen garantie, maar wie kan dat wel geven. (mijn laatste paard was volledig gekeurd(=klinisch en rontgologisch) en goed bevonden voor de sport, 2 maand later heb ik haar moeten laten inslapen, hersenbloeding gekregen met als gevolg een verlamde achterhand) daarmee wil ik maar even bewijzen dat het je geen zekerheid geeft.

toch zou ik het nog steeds laten doen, ookal ken je het paard al zo lang, dan kan je toch al allerlei mogelijke (verborgen) mankementen uitsluiten.

malle4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:31

ik zou het paardje wel laten keuren.
je weet het inderdaad nooit.
dalijk koop je een paardje waar je dalijk de kosten voor krijgt als blijkt dat hij/zij iets heeft.

jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:35

Paard zou ik altijd voor de zekerheid klinisch laten keuren. Beter wat geld eraan besteden dan spijt hebben achteraf ;)

honne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:05

mee eens:)