Eigenaar buiten mij om keuringsrapport opgevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:13

Alles behalve netjes van de dierenarts.
Zou hem er zeker op aanspreken!
Ik had een paar maanden geleden belangstelling voor een paard waar een negatief aankoopadvies over gegeven was.
Ik wilde de foto's opvragen en laten beoordelen door mijn eigen dierenarts en moest hiervoor toestemming vragen aan degene die de opdracht had gegeven om het paard te laten keuren.
De dierenkliniek wilde absoluut geen informatie doorsturen zonder toestemming!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:25

Rapperijder schreef:
meggiemeg schreef:
Denk niet dat je de keurende dierenarts hier mee kunt lastig vallen.
Hij staat geheel buiten de afspraken die beide partijen hebben gemaakt.
Ik maak altijd de afspraak als ik een paard laat keuren. Bij goedkeuren zijn de kosten voor mij en bij afkeuren voor de koper. De verkoper heeft dan in mijn ogen ook recht op het rapport. Het is tenslotte zijn paard.
Dat deze het achter je rug om heeft gedaan is niet netjes maar om nu tegen de keurende dierenarts te zeggen ik betaal maar de helft vind ik niet netjes van jou kant.
Je hebt een risico genomen en bij deze verloren.

Dit is volgens mij niet waar.
"Keuring kosten koper" is heel leuk voor de verkoper, maar heeft voor hem ook een nadeel, nl dat hij geen recht heeft op het rapport of de rontgenfoto's die genomen zijn. Die zijn van degene die ervoor betaalt.
De DA is in dit verhaal in de fout gegaan door dat rapport te geven . TS is hem maar 75 euro schuldig, geen 150.

Ik wilde vorig jaar een paard kopen, deze werd ook afgekeurd. Met de verkoper had ik de afspraak gemaakt dat deze kosten dan voor hem waren. Ze hebben van mij het rapport gekregen omdat het tenslotte hen ook aangaat.

Ik vind alleen de redenatie raar dat TS dan de dierearts maar de helft schuldig is omdat hij gegevens van het paard ook doorgegeven heeft aan de eigenaar. De dierenarts staat toch buiten de afspraken die gemaakt zijn tussen TS en de verkoper van het paard?
De verkoper is nu op een hele slimme en goedkope manier aan het rapport gekomen, deze heeft ook gezegd door te gaan met de verkoop van het paard en geeft daarmee te kennen niet te willen wachten die maand op TS.
Dat de dierenarts iets doorgeeft is niet helemaal netjes maar het is niet aan een vreemde maar aan de eigenaar.

nathe

Re: Eigenaar buiten mij om keuringsrapport opgevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:30

toen het paard waar ik intresse had werd afgekeurd heb ik gewoon het keuringsrapport aan de eigenaar gegeven. ik had wel de keuring betaald... maar wat ben je nu met dat rapport als hij toch niet goedgekeurd is... Het ging over een klinische keuring van 95 euro...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:08

Wat moet de eigenaar met een rapport waarop staat dat het paard niet goedgekeurd is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:21

Citaat:
Eigenaar ging verder met zoeken van een koper en vroeg mij op een gegeven moment of ik het keuringsrapport naar haar wilde sturen. Ik gaf aan dit dat rapport mij zo'n 150 euro ging kosten (de rekening had ik nog niet ontvangen) dus dat zij het rapport mocht hebben als zij bereid was de kosten te delen a 75 euro. Eigenaar vond dit te veel geld en gaf aan het rapport dan niet te willen.

Citaat:
Ik had de afspraak gemaakt met de verkoper dat zij het rapport kon krijgen als ze mee betaalde, die afspraak is zij dus niet nagekomen.

Dit zijn twee uitspraken van TS, maar komen niet overeen. Het zijn 2 verschillende varianten naar mijn mening.

Lynn Nikita, verkoper heeft waarschijnlijk gedacht, niet geschoten is altijd mis. De dierenarts heeft iemand anders dan de opdrachtgever het rapport mee gegeven. Wie zit er dan fout?

Gebruiken voor commerciele doeleinden? Een rapport waarop het paard wordt afgekeurd? Waarom zou ze dat willen, het verkoopt dan beter zonder hoor. Misschien wilde ze eerlijk zijn tegen de volgende verkoper.

Citaat:
Over de nieuwe koper. Ik verwacht dat de verkoper het verhaal iets mooier heeft verteld dan de dierenarts het heeft verteld.

Ik vind dit geen nette reactie, dat is een aanname.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:28

of je het kan maken om maar de helft te betalen aan de d.a weet ik niet, maar ik zo op z'n minst de d.a bellen, om hem/haar duidelijk te maken, dat het niet netjes is, wat hij/zij heeft gedaan.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:36

Vudress schreef:
Wat moet de eigenaar met een rapport waarop staat dat het paard niet goedgekeurd is?

op het rapport dat ik heb meegekregen stonden alle dingen die gekeurd waren en dus ook alle dingen waarop hij
afgekeurd was...

voor de eigenaar waren dit totale verrassingen dus zij was wel iets met dat rapport hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:39

nathe schreef:
Vudress schreef:

op het rapport dat ik heb meegekregen stonden alle dingen die gekeurd waren en dus ook alle dingen waarop hij
afgekeurd was...

voor de eigenaar waren dit totale verrassingen dus zij was wel iets met dat rapport hoor ;)

TS meldt dat verkoper bij de keuring aanwezig was, dus verrassingen zullen het niet zijn geweest. Waarom wil een verkoper het afkeuringsrapport bij de verkoop van zijn/ haar paard? Menigeen zou het nalaten hoor, minder kans namelijk dat je je paard verkoopt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:47

Vudress schreef:

afgekeurd was...

voor de eigenaar waren dit totale verrassingen dus zij was wel iets met dat rapport hoor ;)[/quote]

TS meldt dat verkoper bij de keuring aanwezig was, dus verrassingen zullen het niet zijn geweest. Waarom wil een verkoper het afkeuringsrapport bij de verkoop van zijn/ haar paard? Menigeen zou het nalaten hoor, minder kans namelijk dat je je paard verkoopt.[/quote]

Volgens TS staat er alleen in het rapport dat het linker achterbeen minder aktief is, verder niets over wat de dierenarts dacht dat het ZOU KUNNEN ZIJN, er is immers verder geen uitgebreid onderzoek gedaan waarop dingen kunnen worden aangetoond.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:55

Een dierenarts geeft ook geen diagnoses tijdens een aankoopkeuring. Wel een positief of negatief aankoopadvies.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:20

Ik vind het vreemd dat je toestemt om de kosten van de keuring te betalen, maar daarna het rapport voor 75 euro probeert te 'verkopen'. De eigenaar heeft toch wel recht op een rapport van zijn eigen dier.

Ik vind het juist positief dat de eigenaar eerlijk is geweest bij de volgende koper.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:25

unicorn_kiss schreef:
Ik vind het vreemd dat je toestemt om de kosten van de keuring te betalen, maar daarna het rapport voor 75 euro probeert te 'verkopen'. De eigenaar heeft toch wel recht op een rapport van zijn eigen dier.

De eigenaar heeft toestemming gegeven voor de keuring. Als hij het rapport zelf wilde hebben, dan had hij ook de keuring moeten betalen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:26

Stel dat TS een schilderij van het paard in kwestie had laten maken, met toestemming van de eigenaar, zou de eigenaar deze dan ook op mogen eisen omdat het zijn paard is?

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:30

Blijft vreemd...als ik verkoper was geweest had ik alsnog na afloop gezegd ok hij is niet goed dan betaal ik de keuring. Gezien ze hem ook weer gewoon in de verkoop heeft gedaan. Beetje rare zaak...zou de desbetreffende DA vragen wat zijn beleid is voor je weer zo'n misverstand hebt.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:32

ik zou de da hierop aanspreken dit hoort niet

Anoniem

tjha ik vind het een beetje dubbel....aan de ene kant is het wel haar paard die jij niet gekocht hebt door de uitslag van het keuringsraport. Maar aan de andere kant heb jij de keuring wel betaald. Moeilijke situatie waar je gewoon de DA even voor moet bellen :)

Pashon

waarom zou de verkoper betalen? Kosten koper lijkt mij vrij duidelijk tenzij er andere afspraken zijn gemaakt dus bij afkeuren kosten verkoper. Lekker belangrijk of verkoper paard weer in de verkoop gedaan heeft, er is immers verder geen grondige reden voor afkeuren gegeven kan van alles zijn zolang er geen verdere onderzoeken worden gedaan.

edit:

snap ook niet zo goed waar je je zo druk om maakt. tuurlijk €150,- is veel geld maar wees blij dat je niet meer kwijt bent om misschien wel een ernstig afgekeurd paard te kopen. neem je verlies en stop met miepen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:34

Pashon schreef:
waarom zou de verkoper betalen? Kosten koper lijkt mij vrij duidelijk tenzij er andere afspraken zijn gemaakt dus bij afkeuren kosten verkoper. Lekker belangrijk of verkoper paard weer in de verkoop gedaan heeft, er is immers verder geen grondige reden voor afkeuren gegeven kan van alles zijn zolang er geen verdere onderzoeken worden gedaan.

Omdat hij het rapport wil hebben waar voor betaald is. ;) Als hij het rapport wilde hebben, dan had hij zelf de keuring aan moeten vragen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:38

nee hoor dat was de afspraak niet. verkoper heeft het keuringsrapport nu dus wat is het probleem, vraag me ook af hoe ts hier achter is gekomen trouwens.

Hoe dan ook vind het een raar verhaal en heeft altijd 2 kanten, en gezien het feit dat ts zichzelf her en der toch behoorlijk tegenspreekt (kijk een x aantal posten naar boven) vind ik het erg vreemd allemaal.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:39

Het is mij nog niet geheel duidelijk of TS nu zelf ook het rapport gekregen heeft van de DA of niet?. DA had rapport uitsluitend aan TS mogen verstrekken, die is immers opdrachtgever. Dat de inhoud van het rapport betrekking heeft op een paard van een ander doet niet terzake. DA mag geen kopie verstrekken zonder toestemming van opdrachtgever. Ik zou de rekening van DA dan ook zeker niet betalen en DA verzoeken de rekening naar de verkoper te sturen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:41

Pashon schreef:
nee hoor dat was de afspraak niet. verkoper heeft het keuringsrapport nu dus wat is het probleem, vraag me ook af hoe ts hier achter is gekomen trouwens.

Hoe dan ook vind het een raar verhaal en heeft altijd 2 kanten, en gezien het feit dat ts zichzelf her en der toch behoorlijk tegenspreekt (kijk een x aantal posten naar boven) vind ik het erg vreemd allemaal.

Dat heeft zover ik heb kunnen lezen de verkoper haar zelf verteld.

Citaat:
Nu heeft de eigenaar mij inmiddels verteld dat zij achter mijn rug om de dierenarts heeft gebeld en het rapport gratis van hem heeft gekregen.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:45

Ik vind het werkelijk ronduit schandalig dat de verkoper op die manier aan het keuringsrapport is gekomen en een ernstige tekortkoming van de DA.

Wanneer de verkoper zo graag een rapport had willen hebben dan had hij/zij daar dus makkelijk aan kunnen komen door het fatsoen te hebben de helft van de kosten te dragen.
Zoals al opgemerkt, degene die betaalt, bepaalt en niemand anders, dus laat de DA ook maar eens uitleggen waarom er een rapport naar de verkoper is gegaan.

Dit lijkt gewoon helemaal nergens naar!

TS, laat je niet op de kop zitten!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:08

Ik heb geen idee wat er wettelijk/juridisch gezien wel en niet mag in een geval als dit, maar ik vind deze gang van zaken iig. mbt. de handelswijze van de DA geen schoonheidsprijs verdienen. Maar omdat je opdrachtgever voor de keuring bent geweest, denk ik niet dat je onder het betalen van de rekening uit kunt komen. Zie het als leergeld, ga voor een volgende aankoopkeuring naar een andere DA en maak voor het uitvoeren van de keuring daarmee een volstrekt heldere afspraak dat hij het schriftelijke rapport daarvan uitsluitend aan jou verstrekt en aan niemand anders zonder jouw voorafgaande toestemming.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:24

TS is 2x benadeeld door de DA en de verkoper:
één keer doordat ze in haar eentje moet opdraaien voor een rapport dat dan doorgegeven wordt aan de verkoper,
en dan nog eens omdat die verkoper dan het rapport gebruikte om het paard (waar zij nog steeds in geinteresseerd was) aan iemand anders te verkopen.
Ik zie echt niet in waarom zij dan zou moeten betalen. Laat de verkoper van het paard maar betalen, die heeft het rapport tenslotte gebruikt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:28

Dierenarts mag idd geen informatie afgeven zonder toestemming van de opdrachtgever.

Voor de rest vind ik het van jou maar vreemd. Ik snap niet waar je je druk om maakt betreffende dat rapport. Wat heb jij er nu aan, het zal bij jou wel een keer verdwijnen in de prullenbak. Een klinisch rapport van een paard dat je niet hebt.
Je hebt voor het geld de informatie gekregen die je wilde, daar ging het toch om?
De hele keuring kost 150 euro, dat enkele papiertje echt geen 75 euro, dat is alleen maar de bevestiging zwart op wit.

Daarbij is de afspraak dat jij de keuring moet betalen, dus is die 150 euro voor rekening van jou.
Dat heb je duidelijk afgesproken en zo'n afspraak is bindend.
Die 150 euro is toch hoe dan ook hoofdzakelijk voor de werkzaamheden die de da uitgevoerd heeft.