Pony voor dochter: wel of niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:36

Lastige keuze.
maar ook zelf kiezen wat je denkt wat het beste is. En er zelf volledig achterstaan met de keuze.

Optie A zou ik voor gaan.
Een meer ervaren pony kunnen ze veel van leren.
En als beide kinderen er mee plezier kunnen hebben is toch mooi meegenomen.
8 is prima leeftijd en ze er over paar jaar niks meer omgeven. Zo pony heb je zo weer verkocht. Is eerder weer moeilijker om er zo een te vinden met kopen.

vindt puberende pony ook niet geschikt voor lessen met kleine kindjes.
Op stal waar ik sta hebben ook een lespony voor priveles, die is superbraaf.

en zoals andere aan geven als je de pony neemt, kunnen anderen er ook op lessen misschien, die klinkt meer als goede lespony.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:38

Safire schreef:
vindt puberende pony ook niet geschikt voor lessen met kleine kindjes.
Op stal waar ik sta hebben ook een lespony voor priveles, die is superbraaf.

Zo hoort het toch ook, superbraaf zijn?
Zou zelf (indien ik die had) mijn dochter niet op een puberende lespony zetten.
Er zijn ZAT gouden pony's voor lessen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:41

Ik zou het alleen al wel doen omdat de pony waarop je dochter nu lest mij echt verre van ideaal in de oren klinkt. Bedenk je goed dat het bij zo'n jong meisje maar één keer goed mis hoeft te gaan en dan is de lol er voor haar misschien af....zou eeuwig zonde zijn.
Ik vind aan de andere kant niet dat je een kind van 6 kan 'verplichten' om dan 3x in de week te gaan rijden...dat is wel erg veel hoor. Maar als het echt een brave pony is moet hij ook rustig eens een week stil kunnen staan zonder problemen, en moet hij ook braaf blijven als ze maar eens per week rijd.

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:41

Ik zou het nú nog niet doen... Wacht eerst even totdat ze al iets beter kan rijden en wat ouder is en een beetje begrijpen kan dat die pony van haar is en zij er voor MOET zorgen. Voor zo'n jong kind is dat op een gegeven moment niet zo leuk meer...
Over ruim een jaartje zou ik het dan pas doen. Dan rijd ze sowieso ook wat beter en snapt ze dat ook iets meer. Vind het nu nog te vroeg....

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:42

Eerste vraag die bij mij rijst:

Waarom persé die instructrice?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:43

Over een jaartje rijdt ze beter, zeg je, WissMiss.
Tja, het lichtrijden en op d'r kont zitten zal ze dan wel door hebben, maar als instructrice continue naast de pony meerent dan zal ze vast niet veel leren qua sturen en figuren rijden etc.

Ik zou echt uitkijken naar een andere mogelijkheid, een optie C.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:43

Ik heb ook nog een optie c. Waarom niet naast de lesjes van instructrice op die pony nog een keer per week naar een manege waar wel een pony voorhanden is waar je dochter 'los' op kan? Een extra halfuur les per week kost altijd nog minder tijd en geld dan een extra pony op pensionstalling. Bovendien komt twee keer rijden al meer in de buurt van drie keer rijden per week én kan ze misschien op meerdere ponies ervaring opdoen (=goed voor het zelfvertrouwen).

Als ik het goed begrijp rijdt ze nét. In het voorjaar/ zomer rijden is altijd leuker dan in de winter als het koud en guur is. Als je dochter het na de winter met twee keer paardrijden per week nog steeds hartstikke leuk vind om te gaan weet je zeker dat het echt wat voor haar is, moet je haar in de vrieskou juist meeslepen naar stal weet je ook waar je aan toe bent. Als je dan in het voorjaar een leuke pony koopt worden de dagen weer langer en het weer beter (lees tijd voor lange knuffel- en poetsmomenten in het zonnetje) en vergroot je daarmee de kansen dat de eerste eigen pony ervaring een positieve ervaring wordt.

Mocht je dochter 3 keer per week rijden in de winter niet zo leuk vinden heb je een probleem. Ze zal er dan toch op moeten want zo'n pony is te klein om hem zelf bij te rijden. Ook als het beest fris wordt als het vriest, ook als hij toch een keer schrikt en ze er eens af valt. Moeten is nooit leuk. Volgens mij heb je dan kans dat het haar tegen gaat staan en dat lijkt me het laatste dat je wilt binnen een paardengezin.

Bijkomend voordeel is dat haar lichaam zo geleidelijk kan wennen aan het vaker wekelijks paardrijden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:46

WissMiss schreef:
Ik zou het nú nog niet doen... Wacht eerst even totdat ze al iets beter kan rijden en wat ouder is en een beetje begrijpen kan dat die pony van haar is en zij er voor MOET zorgen. Voor zo'n jong kind is dat op een gegeven moment niet zo leuk meer...
Over ruim een jaartje zou ik het dan pas doen. Dan rijd ze sowieso ook wat beter en snapt ze dat ook iets meer. Vind het nu nog te vroeg....

Dan geef je een kind van 7 dus verantwoordelijkheid over een pony....Dat vind ik echt niet kunnen, sorry. Kijk een goudvis of een hamster om ze wat verantwoordelijkheid te leren, ok....maar een pony daar moeten gewoon de ouders voor zorgen...Kind mag best helpen natuurlijk en leren wat erbij komt kijken, maar als je haar een pony geeft laat ze alsjeblieft ook gewoon kind zijn....En daar valt wat mij betreft ook onder dat als ze eens geen zin heeft of een drukke dag heeft gehad ze lekker thuis mag blijven. Dat heb ik ook altijd gemogen (en ik was al 9 toen ik begon zelfs) en juist daardoor ben ik het leuk blijven vinden. Maar misschien ben ik nu te soft, ik heb verder niet zoveel ervaring met kinderen maar ik vind 6/7 jaar nog zo ontzettend jong als je het over 'zorgen voor' en '3x per week' gaat hebben...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:53

Roosch schreef:
Waarom is de pony beschikbaar voor lesjes als het beest pubert en eigenlijk niet te vertrouwen is los?

Daar ben ik het volledig mee eens. laat de instructrice er eerst eens voor zorgen dat ze een ervaren ruitertje krijgt die de pony verder door rijd zodat ook een wat minder gevorderd kind er veilig los op kan rijden.
Een leuke eigen pony voor dochterlief is natuurlijk wel ERUG leuk! Zeker als mams al in de paarden zit en aan alle kanten kan helpen, maar zoals je al zei, er zit ook een kosten plaatje aan vast en daar moet je wel rekening mee houden natuurlijk.
Als je wil weten of ze los kan sturen........ ik heb een Fjord staan die zo bom proef is dat zelf iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten er mee weg rijd bij wijze van spreken.
Wil je je dochter los zien rijden, ben je van harte welkom om een keer kennis te maken met onze Swiebertje!
Liever paard kan je niet treffen. Ik heb trouwens geen idee waar je woont maar als je een beetje in de buurt woont geef je maar een gil!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:59

Waarom deze instructrice: We kennen haar goed, zij kent dochter goed, ze gaat op ene goede manier met paarden en kinderen om (en baalt er zelf ook van dat pony zo doet)

Waarom niet op een manege: dochter heeft nu 2 jaar ervaring op onze Fries die licht aan de hulpen is en op deze pony nu enkele maanden die OOK licht aan de hulpen is. Dochter hoeft maar draf te denken en ze gaan al. Als ik het schop en ruk nivo op de maneges in de buurt zie, wordt ik daar niet blij van. En dat is men op stal (anderen) en zelfs manlief mee eens. Juist hoe ze nu rijdt willen we haar houden, licht in de hulpen.

Ervaring dochter: Zij "rijdt" dus al ruim 2 jaar in weer en wind op onze Fries, vindt ze helemaal geweldig en heeft op de grond pas weer door dat haar tenen eraf vriezen :D We hebben al de nodige dieren dus ze weet wel wat erbij komt kijken, Mesten bijv ook de stal van onze Fries mee uit. Zij krijgt zeker niet de verantwoordelijkheid over pony, die hebben wij als ouders (daarom moeten ik en mijn man er ook 100% achter staan)

Hoe vaak mee: tsja... ik zei 3 keer per week, maar dat hoeft niet 3 keer rijden te zijn natuurlijk. Volgens dochter zou ze 6 keer per week gaan... nou dat houdtz e neit vol. Dat weet ik nu al. effectief komt ze nu al 2 a 3 keer per week op stal dus ze zijn het wel gewend. Ze rijdt nu ook al 2 keer (1 keer les en 1 keer op de Fries) Daarom ook ALS we het doen een pony die rustig een dagje over kan slaan (en vergeet mij niet. op de dagen dat dochter niet ga, ga ik wel en ga dan ook aan de slag met pown. Niet erop , wel ernaast)

Voor een idee van nivo:

Zie voor filmpjes van dochter op Jippe mijn profiel
Dit is dochter met les 5 geloof ik op de C-pown:

http://www.youtube.com/watch?v=mjEwfsSnXNM

Lichtrijden had ze zichzelf al op de Fries geleerd.

Wat betreft het nu niet los lopen: Dat zit dochter wel zeker dwars. Zo heeft ze al gevraagd of ze mag galoperen zodat als pony er van tussen gaat ze weet hoe dat voelt :D en ze haar stop kan zetten. Elke week vraagt ze wel voorzichtig nieuwe dingen zoals figuren sturen, galoperen etc. Ze weet alleen dat pony niet makkelijk is los en wil niet zeuren. Dochter wil altijd in goed blaadje staan bij haar juffen (ze zal dus niet zo snel tegen instr ongenoegen uiten, maar vraagt meer of we ook dat of dat kunnen doen). Dochter is erg fanatiek en wil HEUL GRAAG een eigen pony :j Logisch toch? :D

Oja, heb instr net ook gemaild met ons dilemma en wat vragen hierover!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 16:00

aerdenhout1 schreef:
Roosch schreef:
Waarom is de pony beschikbaar voor lesjes als het beest pubert en eigenlijk niet te vertrouwen is los?

Daar ben ik het volledig mee eens. laat de instructrice er eerst eens voor zorgen dat ze een ervaren ruitertje krijgt die de pony verder door rijd zodat ook een wat minder gevorderd kind er veilig los op kan rijden.
Een leuke eigen pony voor dochterlief is natuurlijk wel ERUG leuk! Zeker als mams al in de paarden zit en aan alle kanten kan helpen, maar zoals je al zei, er zit ook een kosten plaatje aan vast en daar moet je wel rekening mee houden natuurlijk.
Als je wil weten of ze los kan sturen........ ik heb een Fjord staan die zo bom proef is dat zelf iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten er mee weg rijd bij wijze van spreken.
Wil je je dochter los zien rijden, ben je van harte welkom om een keer kennis te maken met onze Swiebertje!
Liever paard kan je niet treffen. Ik heb trouwens geen idee waar je woont maar als je een beetje in de buurt woont geef je maar een gil!

Dat is lief van je :j :D Ik neem het zeker in overweging.

Instr rijdt trouwens zelf ook op de pony (ze is niet do groot) en is ermee aan de slag. Maar ja... hoe lang dat gaat duren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:06

Zilfstar schreef:
Wat betreft het nu niet los lopen: Dat zit dochter wel zeker dwars. Zo heeft ze al gevraagd of ze mag galoperen zodat als pony er van tussen gaat ze weet hoe dat voelt :D en ze haar stop kan zetten. Elke week vraagt ze wel voorzichtig nieuwe dingen zoals figuren sturen, galoperen etc. Ze weet alleen dat pony niet makkelijk is los en wil niet zeuren. Dochter wil altijd in goed blaadje staan bij haar juffen (ze zal dus niet zo snel tegen instr ongenoegen uiten, maar vraagt meer of we ook dat of dat kunnen doen). Dochter is erg fanatiek en wil HEUL GRAAG een eigen pony :j Logisch toch? :D

Dochter zal niet snel haar ongenoegen uiten, wil altijd in een goed blaadje staan bij juffen (waarschnlijk dus ook bij papa en mama), dochter is 6. Het is dus niet zo zeer de vraag of dochter een pony wil maar of de ouders een extra pony willen. Volgens mij willen jullie dat (en dochter dus ook, zo gaat dat bij kinderen van 6) dus zou ik niet weten waarom je twijfelt?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:08

Waarom koop je geen pony waar die instructrice de overige dagen lesjes op kan geven? heeft zij ook gelijk een bravere lespony en qua kosten kan je dan ook misschien wel wat regelen!
geloof dat dit al een keer genoemd was maar heb er geen reactie op gezien! misschien een optie?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:08

Ik denk dat je de overweging moet maken of je het zelf leuk genoeg vind om er nog een pony bij te hebben. Doe het voor jezelf, of juist niet, maar niet zozeer nog voor je dochter. Als je er zelf genoeg plezier aan hebt vooral doen. Dan ligt de druk dus ook niet zo op je dochtertje, want die is echt nog wat te jong voor die verantwoordelijkheid.
Vind je het zelf leuk om nog een pony te hebben en daarvoor te zorgen en af en toe dus wat hulp te hebben van je dochtertje? Dan gewoon doen, ander sniet. Dan ga je meer van haar verwachten dan dat reeel is.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:10

Is het niet mogelijk een verzorgpony/bijrijdpony bij je in de buurt te vinden waar je dochtertje mee naar les zou kunnen gaan? :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 16:37

Britt_Sisi schreef:
Waarom koop je geen pony waar die instructrice de overige dagen lesjes op kan geven? heeft zij ook gelijk een bravere lespony en qua kosten kan je dan ook misschien wel wat regelen!
geloof dat dit al een keer genoemd was maar heb er geen reactie op gezien! misschien een optie?

Dit heb ik idd per mail aan instr voorgesteld :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 16:40

Jezzi schreef:
Is het niet mogelijk een verzorgpony/bijrijdpony bij je in de buurt te vinden waar je dochtertje mee naar les zou kunnen gaan? :)

We gaan in elk geval met onze fries ook aan de slag, met een bijzetje zodat ie haar niet plat kan trekken. Zoon kon ook los op hem stappen, dus dat moet zij ook kunnen (zeker omdat zij niet zo snel verschiet als ie wel gaat draven)

ben alleen "bang" dat die 2 er zo'n lol in hebben dat ze meteen 10 rondes gaan draven, samen :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:50

Britt_Sisi schreef:

Dit lijkt mij inderdaad de gezochte 'optie C' :j
Pony komt geen aandacht te kort en dochter kan nog genoeg tijd besteden aan haar andere activiteiten.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:35

Ik zou gaan voor een brave pony met veel ervaring en die betrouwbaar is, dit maatje lijkt me goed, 5 cm groter of kleiner maakt niet uit! Ze kan dan toch gaan lessen op haar pony, zo leert ze nog beter rijden ( wat zit ze geweldig ) en ondertussen haar pony kennen.
Je kunt best tegen der zeggen dat jullie gewoon wat rond gaan kijken voor een leuke pony!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:40

In jouw geval? Kom een keer aanwaaien en probeer Princie even? Dan weet je hoe je dochter rijdt? Onze Sabrina kreeg Prince toen ze 6 jaar en 8 maanden was. :+ Ze heeft er een jaar op gespeeld en sinds kort is ze serieuzer begonnen met rijden. Ze hebben zo'n band met elkaar! Ik heb er geen spijt van dat ik hem toen heb gekocht! Prince is een heuse kindervriend, die alle gangen er goed in heeft zitten. Dus een uitstekende maatstaf om te zien wat je dochter er van vindt. Enne... nee, hij is niet te koop...

Als je dat hebt gezien, kun je voor jezelf besluiten wat je doet... ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:42

Jezzi schreef:

Dit wilde ik ook voorstellen. Er zijn vast wel mensen met een leuke kinderpony die zelf geen kinderen hebben. Mijn shet Grietje daar hebben ook altijd jonge meiden op gereden. Ik gaf ze zelf les, maar als ze het gewild hadden mochten ze ook lid worden van de ponyclub enz. Nu heeft Hans het stokje overgenomen, hij is wat schrikkeriger en daardoor wat minder geschikt voor de echt groene ruiter, daar rijdt nu een meisje van 10 leuk op. Dan kun je ondertussen je ogen open houden voor het geval je een leuke kinderpony tegen het lijf loopt.

Een verzorgpony lijkt me leuker dan de fries, dan hoeft ze niet zo breed te zitten en kan ze zelf ook poetsen en over een tijdje zelf leren opzadelen. Dat is op zon groot paard toch lastiger.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 18:06

Belangrijke mening van instr doorgekregen!

Als pown nu niet zo eigenwijs was, had dochter wrs al los gedraafd. Haar voorstel 9en dat vind ik prima) is dat ze dochter nu de komende tijd les gaat geven aan een langere longe om te kijken of dat al gaat helpen voor de pony (het is wrs ook een vorm van steun zoeken bij instr dat ze weg schiet als ze los is, omdat ze zo gewend is dat instr meeloopt). En dat opbouwen naar los rijden.

In die tussentijd gaat dochter ook lekker met de Fries aan de slag, ook qua sturen. Als ze een Fries kan sturen, moet een C-pown ook lukken. We gaan vrijdag zien hoe dat gaat :D

Instr vindt dochter met haar nog geen 7 jaar ook nog erg jong voor een eigen pown (net als wij eigenlijk ook wel) en zegt ook nog een jaar of 2 te wachten. Maar is verder onze keus natuurlijk. Ze zou wel bij haar kunnen blijven lessen. Ons aanbod evt de nieuwe pony te gebruiken gaat hem niet worden, omdat ze dan naast die lesjes ook nog pown zelf moet rijden EN haar eigen paard.

Waves

Re: Pony voor dochter: wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:54

Als je geld genoeg hebt dan is er toch geen probleem? Koop je lekker die pony van 8 jaar en als je dochter geen interesse meer heeft dan laat je hem grasmaaien of verkoop je hem in overleg naar een goed huisje.

Ik bedoel, niemand kan je garanderen of je dochter geinteresseerd blijft, ook niet als ze wat ouder is. Dat kan nou eenmaal onverwacht rap omslaan als de puberteit toeslaat. Dus je zal er denk ik gewoon zélf voor moeten kiezen, ongeacht hoe je dochter er over denkt en wat ze kan of niet kan of wil. Het kind is 6, ik zou er gewoon helemaal niets van verwachten en alles wat ze wel doet is leuk meegenomen.

Vindt jíj het leuk om een ponietje er bij te hebben en eventueel ook de meeste zorg daarvoor te leveren mocht je dochter er op een gegeven moment klaar mee zijn. Kan jij de pony verkopen als je kinderen er niks mee doen? Of kan je hem altijd houden als ze er wel aan gaan hechten? Kortom, minder af laten hangen van je hele jonge kinderen en op gegeven moment een keuze maken waar jij gelukkig van wordt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:12

Niet doen. Ze is te jong, ze heeft nog nooit echt los gereden en een eigen pony is veel verantwoording. Als ze ook nog is de enige is die er op gaat rijden, tja dan zie ik in de praktijk dat de meeste dan ook gaan uitproberen. Dan is ze 6 en rijd ze dus op d'r eigen pony ook alleen maar aan een lijntje.

Een eigen pony kan wel als je er iemand naast hebt om er ook wat mee te rijden. Zo worden eventuele streken de grond in gestopt.

Verder leg je dan de lat voor haar wel leuk. Vind ze het over 2 jaar niet leuk, dan valt het veel zwaarder om te zeggen. Mama ik wil dit niet meer, want ze heeft een pony.

xemmyz

Re: Pony voor dochter: wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:20

Het is een grote gok maar het is het wel waard. Eventueel kun je er een leuk verzorgstertje voor zoeken.
Je dochter hoeft het niet allemaal zelf te doen en heeft ook een moeder die bezig is met paarden en haar kan helpen. Imo kan het dan zeker geen kwaad. Zolang ze het niet alleen hoeft, is de verantwoording niet te groot. En als je zoon de pony ziet en hoe leuk zijn zusje het ermee heeft draait hij misschien wel bij en wil hij er dan ook wel afentoe op rijden.