Spaarpot nood/onvoorzien medisch voor je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:36

Inderdaad je moet je paard gewoon goed kunnen betalen van je salaris. Maar een fijn idee is toch om iets extra achter de hand te hebben voor nood. Maar dat is in veel gevallen wel handig niet alleen voor paard;)

Verzekeren doe ik ook niet meer. Die bestaan voor zichzelf en winst en niet om jou met je paard blij te maken. Want dan zouden ze het slecht hebben zelf.

PartoutZ

Re: Spaarpot nood/onvoorzien medisch voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:46

Dat bedoel ik Kostolany, vaak proberen ze nog overal onder vandaan te komen & kun je alsnog je spaarpot plunderen.
Met zelf sparen heb je tenminste ook zelf de rente :)

lisald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:50

Leuk al die reacties, een onderwerp wat leeft! Probeer het toch ontopic te houden; het gaat hier niet om de discussie wel/niet verzekeren (waar we gelukkig allemaal onze eigen mening en ervaring mee hebben) simpelweg om de grootte van het spaarpotje dat je hebt en of dat groter of kleiner is dan als je je paard verzekerd hebt of niet :)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:54

Ik denk dat dat ook wel ontopic is :)
Je verzekerd je paard of niet & daar heeft iedereen zijn redenen voor.
Een discussie is niet nodig, je kan elkaar gewoon vertellen waarom je iets doet of juist niet :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:58

Ik zet elke 4 weken 500 weg op een aparte rekening voor Jippe (ik heb eigen bedrijf en een grote klant waar ik elke 4 weken een factuur naar toe doe). Hiervan betaal ik stal (294 per maand). De overige 206 wordt dus gespaard. Dit hou ik op een excel-sheet allemaal bij. In principe is die 206 euro ook weer onderverdeelt geoormerkt, zoals een aantal euro voor hoefsmit, TA, vaccinatie en om evt dingen te vervangen. Vast komt het neer op € 50 per 4 weken in de DA-pot (los dus van ontwormen, vaccinatie en tandarts). Maar de € 40 per keer aan les gebruik ik momenteel niet en de € 85 aan "overigen" gaan eigenlijk nooit op. Effectief spaar ik dus meer waardoor ik na nu ruim 2 jaar al € 2500 apart heb staan.

Daarnaast sparen we ook gewoon prive, ook voor de kinderen, en hebben we de afspraak dat als er iets ernstigs gebeurd met welk dier dan ook dit gewoon uit onze prive spaarpot gaat (dan maar een keer niet extra aflossen op de hypotheek...)

Verzekeren doe ik met mijn recreatie-Fries dus niet. Mocht er over anderhalf jaar een pown voor dochter bijkomen dan zal zij wrs de sport in willen (wedstrijden) en wordt die pown dus meer belast. Wrs komt er dan wel een verzekering bij (en ook zo'n zelfde constructie met een x bedrag per 4 weken...)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:02

Ja het is fijn dat ik geen zorgen hoef te hebben. Ik heb altijd gespaard dus het zit wel goed. Maar ik ga ook niet onnodig zware operaties doen, daar is een paard ook niet happy mee.

Hij is 14 en heeft genoeg meegemaakt, als er iets heel ergs is en een zware operatie moet met weinig kans op genezing, dan laat ik hem inslapen.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:03

ik heb mijn paard wel verzekerd (best wel goed,voor de dood en ziektekosten)maar betaal echt geen 100 euro per maand.ok het is geen duur sportpaard.maar verder heb ik een spaarrekening waar ik op kan terugvallen(spaar maandelijks 150 euro),maar deze is ook voor onvoorziene kosten aan m'n auto e.d.gelukkig hoef ik deze niet vaak te gebruiken.bovendien werk ik 2keer per week een halve dag zwart :oo met dat geld betaal ik de helft van de stalling en de andere helft gaat van m'n gewone bankrekening.ik verdien geen vetpot,maar ben eerder een zunige,die alleen iets koopt waneer nodig en liever 3 keer iets bekijkt en dan pas koopt.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:05

Mijn paard is verzekerd. Tot voor kort ook voor ziekte kosten, maar daar is hij qua leeftijd nu uit. Het tarief wat je betaald voor de verzekering is afhankelijk van het bedrag waarvoor je je paard verzekerd. Voor ziekte kosten zijn hier ook schalen in. Kijk maar eens op http://www.paardenverzekeringbierum.nl voor de tarieven. Ik was voor de ziektekosten € 175,- per jaar kwijt. Na een half jaar moest hij al naar de kliniek en dat liep aardig in de kosten. Ik heb 4 jaar voor de ziekte kosten betaald en dat bedrag was lager wat ik anders zelf had moeten betalen. Dus ik was blij met de verzekering. Nu krijg ik een bedrag uitgekeerd als mijn paard komt te overlijden. Dus dat is dan weer de start van een ander paardje. En ook ik betaal geen 100 euro per maand hoor.

Natuurlijk heb ik een spaarrekening. Onvoorziene kosten gaan daar nu vanaf. Hoefsmid, zadelmaker, tandarts gaan van onze gewone rekening af. Maar de spaarrekening is er ook voor als de wasmachine kapot gaat oid. Dus niet speciaal voor m'n paard.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:33

even een aanvulling op mijn reactie:het geld dat ik over houd van mijn 2 extra have dagen werken gaat in een potje thuis en dat gebruik ik ook voor evtra dingen,zoals ik nu ga sparen voor een goed zadel als m'n paard is uitgegroeid.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:40

Ik ben student, woon samen en heb dus een paard.. Er blijven dus geen bergen geld over, helaas :D Ik wilde wel minimaal 2000 Euro nog over hebben na de aanschaf van mijn paard en de bijbehorende spullen. Verder zet ik elke maand tussen de 100 en 150 Euro extra apart :) Mijn paard is niet verzekerd, ik blijf gewoon zelf lekker doorsparen en hoop dat ze niks krijgt, houd ik zelf nog een mooi potje over :)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:23

Ik heb mijn paard ook niet verzekerd, probeer wel een spaarpotje achter de hand te houden voor het geval dat.
Mijn streven is minimaal 1000 euro, momenteel zo'n 500 aangezien we net een rits met dierenartsbezoeken achter de rug hebben. Maargoed, dat wordt weer bijgevuld.
Ik ben niet van plan om meer dan 1000 euro achter de hand te houden, aangezien de aanschaf van mijn paard ook niet veel meer is geweest. De emotionele waarde is natuurlijk wel meer, maar vind het gewoon niet noodzakelijk. Ik rijd recreatief in de sport en mocht ze niet meer te berijden zijn dan fungeert ze prima als grasmaaier. :Y)

lisald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 19:16

Leuk om al jullie reacties te lezen!
Ook ik ben en zal puur en alleen recreatief met paarden bezig zijn (hierdoor zal ook de aanschafprijs van mijn paardje relatief gezien gering zijn) maar ben zo bang dat er iets gebeurd wat ik van een euro of duizend niet kan betalen dat ik daarom wil verzekeren. Maar ben dan ook wel een beetje een veiligheidshalve worst case scenario denker... geeft toch nieuwe inzichten jullie reacties zo lezend :wow: ... meer denkmateriaal voor tijdens het sparen hihi :list:

Zijn er ook mensen die wel verzekerd hebben die ook een spaarpotje achter de hand houden? Zo ja, hoe groot ongeveer?

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:22

Ik heb mijn paard verzekerd voor ziektekosten (wel beperkt) en heb een spaarpotje (1000-1500 euro) voor het geval dat.
Vind het toch altijd wel een fijn idee om iets achter de hand te hebben, ondanks het feit dat de verzekering een deel vergoedt.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:24

Mijn paard was de eerste jaren verzekerd en hij heeft toen een paar flinke blessures gehad, dus dat was wel handig. Ik heb hem verhuisd en meneer had nergens meer last van. Ondertussen betaalde ik bijna 100 Euro premie per maand. Inmiddels is hij niet meer verzekerd, ik heb een paar duizend Euro achter de hand voor oa dit soort gevallen. Je kunt je paard ook voor een laag bedrag verzekeren, maar daarmee loop je wel het risico dat een dure operatie van bv 3000 Euro niet vergoed wordt, omdat het paard dat niet waard is volgens de verzekering. Ik ben blij dat ik het nu zelf in de hand heb, maar dat is niet voor iedereen mogelijk en dan is een verzekering misschien wel voorlopig een goede keuze. Zelf heb ik nu in twee jaar 2400 Euro aan premie uitgespaard en zo´n 500 Euro aan de DA uitgegeven door een koliekaanval en een virus. Trouwens, anders had ik toch 25% zelf moeten betalen, dat vergeet ik bijna.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:28

Ik spaar voor onvoorziene ziektekosten per maand euro 30,-
Verder leg ik elke maand een bedrag van 300 euro appart hier betaal ik alles van voor me paard, voer stal hoefsmid tandarts enz.
Als ik einde van het jaar nog wat over hou gaat dat in het onvoorziene ziektekosten potje.
Nu is het wel zo dat ik altijd kon terugvallen op mijn ouders en nu ook op onze gezamelijke rekening mocht ik een tekort hebben dus het is niet erg dat ik momenteel nog niet zoveel gespaard heb.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:41

Ik heb geen aparte spaarpot voor mijn paard. Ik heb wel 'algemeen' spaargeld (hoeveel ga ik niet op bokt zetten), maar het is zeker genoeg om alle medische kosten te betalen.

Mijn paard is niet verzekerd. Da's een bewuste keuze. De meeste verzekeringen keren pas uit als de rekening boven een bepaald bedrag ligt. Die drempel is vrij hoog, dus de kosten van alle kleine 'blutsen en builen' die een paard weleens heeft zijn toch voor jezelf. De verzekering komt pas tussen voor dingen als verblijf in de kliniek ed. Dat is mijn paard in al die jaren dat ik haar heb nog maar een keer overkomen (hout vasthouden!). Dus ik heb er meer aan om het geld op mijn rekening interest te laten opbrengen, dan elke maand te betalen voor een verzekering waar ik maar heel zelden iets aan heb.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:46

ik heb mijn pony niet verzekerd. Hij heeft een 'eigen rekening' waar ik maandelijks een bedrag op stort. Dat is puur voor wanneer hij onverwachts iets krijgt. Daarnaast heb ik nog een gewone spaarrekening waar voldoende op staat mocht er echt iets heel ernstigs gebeuren.
De rest betaal ik van mijn salaris, dus dat is puur voor onvoorziene omstandigheden

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:54

leuk topic, dit is iets waar ik goed overnagedacht hebt voor ik een paard kocht.
Citaat:
Mijn spaarpot is een paar duizend euro. Een bezoekje kliniek kan al snel oplopen tot ruim duizend euro, zo niet meer. Ik wil dan niet dat mijn spaarpot meteen leeg is. Verder kan ik altijd nog op mijn ouders terug vallen, maar dat wil ik liever niet. Ben niet voor niets op mezelf gegaan, dan wil ik ook mijn eigen boontjes kunnen doppen
Mijn spaarpot is een paar duizend euro. Een bezoekje kliniek kan al snel oplopen tot ruim duizend euro, zo niet meer. Ik wil dan niet dat mijn spaarpot meteen leeg is. Verder kan ik altijd nog op mijn ouders terug vallen, maar dat wil ik liever niet. Ben niet voor niets op mezelf gegaan, dan wil ik ook mijn eigen boontjes kunnen doppen :)

Precies dit.
Ik wilde niet dat als mijn paard iets zou krijgen, ik haar medische zorg moest ontzeggen omdat ik de centen niet heb.
Iemand anders heeft het over een excel-sheet, dat lijkt mij ook een fijn systeem, maar voor nu niet reeel. Mijn paard is trouwens ook verzekerd. Dit alles heeft er ook mee te maken dat ik 21 was toen ik mijn paard kocht. Dit was de grootste aankoop die ik ooit had gedaan, ook daarom wilde (en wil) ik alles goed geregeld hebben.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:11

Interessant topic :)
Mijn paarden zijn niet verzekerd, dus ik heb ook een spaarpotje. Dit spaarpotje is eigenlijk niet specifiek voor m'n paarden bedoeld maar meer voor bijvoorbeeld m'n uitzet later ;)
Tot een aantal weken geleden is alles goed gegaan en konden kleine kosten zoals hoefsmid ed of door mij of door m'n ouders betaald worden (ik ben nog student ;))
Goed, m'n paard brak z'n griffelbeen en dat moest eruit. In totaal ben ik nu al zo'n 1000€ kwijt aan operatie kosten en pijnstillers vooraf. De nazorg komt er nog bij. Ook heeft hij een peesblessure daarbij opgelopen wat ik wil laten behandelen. Deze kosten lopen ook op tot bijna 1000€. Mijn spaarpotje is inmiddels bijna gehalveerd.
Inmiddels ben ik van mening dat verzekeren misschien toch de moeite waard is. Ookal ben ik zelf te laat ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:18

Jemig, hoe kan iedereen zoveel sparen? :oo

Dat vind ik echt knap! Met een eigen huis, een auto, een paard en allerlei vaste lasten kan ik niet zoveel sparen hoor, als het al lukt :')

Verzekering heb ik niet aangezien ik daar zeer slechte ervaringen mee heb. (Paard dood door ongeluk, nooit uitbetaald en wel jarenlang premies betaald)

Gelukkig heeft paard nooit wat en in het kader van het uitspreken krijgt ze ook nooit wat :D

lisald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:02

Kaplaars schreef:
leuk topic, dit is iets waar ik goed overnagedacht hebt voor ik een paard kocht.
Precies dit.
Ik wilde niet dat als mijn paard iets zou krijgen, ik haar medische zorg moest ontzeggen omdat ik de centen niet heb.
Iemand anders heeft het over een excel-sheet, dat lijkt mij ook een fijn systeem, maar voor nu niet reeel. Mijn paard is trouwens ook verzekerd. Dit alles heeft er ook mee te maken dat ik 21 was toen ik mijn paard kocht. Dit was de grootste aankoop die ik ooit had gedaan, ook daarom wilde (en wil) ik alles goed geregeld hebben.

Grappig, we lijken dicht bij elkaar te zitten qua denkwijze. Het belangrijkste is voor mij inderdaad dit; "medische zorg moest ontzeggen omdat ik de centen niet heb" Goed verwoord Kaplaars! Ook ik ben momenteel 23 en wil gewoon alles op rolletjes hebben straks, evenals dat ik het zelf wil kunnen rooien.

Ik heb de uitgebreide verzekering met ziektekosten opgezocht voor een gering aanschafbedrag maar genoeg voor een basis kliniekbezoek, bij een maatschappij waar een kennisje van mij erg goede ervaringen mee heeft, en dat komt rond de 50 euro per maand. Is te doen in verhouding tot de bedragen die hier voorbij komen...

Ik ben van mening dat als een operatie 3000 euro zou moeten kosten, hoe moeilijk dat ook zal zijn, ik dat het paard liever bespaar omdat het dan ook geen kleine ingreep zal zijn en dan de stress en dergelijke nog daargelaten, ik vraag me soms af of dat werkelijk paardwaardig is. Goed allemaal volledig afhankelijk van ieders persoonlijke situatie, misschien praat ik ook anders op het moment supreme maar ik moet ook rationeel blijven denken van mezelf. Tenslotte zal mijn paard in aanschaf hoogstwaarschijnlijk minder kosten. Anyhow, weer even back on topic;

Mijn inschatting van verzekering met een potje van ongeveer 1000 euro achter de hand puur en alleen voor onvoorzien medisch (geen jaarlijks terugkerende kosten en echt alleen voor het paard) lijkt best reëel te zijn?!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:04

Ik heb mijn paarden nooit verzekerd, kom uit de tijd dat dat echt onwijs duur was!
In het verleden met mijn beesten nooit iets noemenswaardigs aan de hand gehad gelukkig.

Mijn huidige paard is een ander verhaal! In drie jaar zit ik nu op zo'n 11.000,- aan ziektekosten.
Over 3 weken gaan we weer naar de kliniek en dan zal er nog een plukje bijkomen. (als hij het overleeft...)
Dus als je het me nu vraagt: verzekeren die hap!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:43

SaskiaKa schreef:
Ik heb mijn paarden nooit verzekerd, kom uit de tijd dat dat echt onwijs duur was!
In het verleden met mijn beesten nooit iets noemenswaardigs aan de hand gehad gelukkig.

Mijn huidige paard is een ander verhaal! In drie jaar zit ik nu op zo'n 11.000,- aan ziektekosten.
Over 3 weken gaan we weer naar de kliniek en dan zal er nog een plukje bijkomen. (als hij het overleeft...)
Dus als je het me nu vraagt: verzekeren die hap!

%)

Wát een geld!

Ik heb mijn paard dus niet verzekerd, maar wel een spaarpot achter de hand (nu bijna 3000 Euro). Maar ik denk dat ik qua kosten ook wel ergens de grens zal trekken.. Te veel operaties en dergelijke maken een paardenleven ook niet fijner.. Mocht ze iets krijgen waardoor ze niet meer te rijden is, dan zou ik haar lekker haar rust op het land gunnen en niet aan blijven dokteren. En ik heb echt wel wat voor haar over, maar als er steeds wat is op lichamelijk gebied wat bakken met geld kost en waar zij ook sterk onder te lijden heeft, dan zou de keus bij mij toch inslapen zijn..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:55

Mijn merrie is niet verzekerd, en ik moet van mijzelf minstens 2000 aan de kant hebben staan voor het geval dat.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:01

Je kan best een bedrag van 3000€ in je hoofd trekken als grens, maar ik ben van mening dat je naar de blessure moet kijken, het bedrag is en goede 2de. 3000€ is niet veel hoor; Kijk naar mij, een makkelijke operatie en een peesblessure behandeling losten al snel 2000€ bij elkaar en het is niet paard onwaardig vind ik.
Mocht het paard blijven sukkelen, dan kijk ik naar hem. Is het reëel om met dokteren door te gaan, dan wil ik best meer spenderen. Is het paardonwaardig en vooruitzichtloos, dan niet.