Bijrijdersvraag mbt betalen en lessen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Re: Bijrijdersvraag mbt betalen en lessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:11

Ja zo denk ik er wel over ja.

Er zijn ook mensen die er wel geld voor vragen hoor, maar dat vind ik niet kunnen.
Jij bent op zoek naar iemand die jouw paard/pony kan verzorgen/bijrijden, zodat jij niet heen hoeft.
Dus jouw pony wordt gereden en het meisje heeft een pony om te rijden.
Wel zou je kunnen eisen dat er op eigen kosten wordt gelest, dit is zowel voordelig voor het meisje als jouw pony.

Maargoed zo denk ik er over :P

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:15

Misschien kan je Angelique vragen of zij jullie pony dan bijvoorbeeld 1 keer in de week wil rijden en 1 keer in de week les wilt geeft aan Kirsten?
Mijn verzorger voor Minou moest ook haar eigen lessen betalen en ook lessen rijden. :j
Is volgens mij niets raars aan dat ze hun eigen les moeten betalen. :P

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:51

Ik denk dat als je de voorwaarde gaat stellen dat ze lessen moet nemen en betalen, je eigenlijk geen geld meer kan vragen voor het 'bijrijder-zijn'. Ze moet dan immers dubbel betalen: een keer om de pony van jou te huren, en nog eens voor de les.
Bovendien verleent dat meisje eigenlijk ook een dienst aan jou: je zegt zelf dat je iemand 'nodig hebt' om de pony aan het werk te houden.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:29

Ik denk dat een bijrijdertje niet echt voordelig is voor jullie… Ik neem aan dat je een bomproof pony’tje zoekt aangezien je dochter op 8 jarige leeftijd ongeveer gaat beginnen? Als je de juiste pony vindt heeft deze echt geen bijrijder nodig en kan makkelijk 2 a 3 dagen ‘stil’ staan. Een stalgenootje bij mij heeft zo’n perfecte pony, ook een C-tje, zij begon met deze pony op haar 9de ongeveer. Zij moet er niet aan denken dat een ander op haar pony gaat rijden, vanaf het begin al niet, ze is/was te jong om te begrijpen waarom dat in hemelsnaam nodig zou zijn… daarnaast kan deze pony 3 weken stil staan en daarna zonder problemen opgepakt worden, een uitdaging is ook niet (meer) nodig, de merrie is 16 en vindt het alleen maar prima om lekker op de wei te lopen.

Ook moet je je bedenken dat het belangrijk is dat de pony een band op bouwt met jou dochter, als je bijrijdertje beter met de pony omgaat maak je dit proces wel iets moeilijker. Dan zitten er toch 2 verschillende ruitertjes op die beide op hun eigen manier rijden, waarom niet gewoon volledig voor je dochter gaan? Dan worden ze pas echt 1 als combinatie, met een kwalitatief betere bijrijder zal je dit echt in de weg zitten.
Als zij 1 keer in de week les neemt en nog eens 2 dagen erbij rijdt en hij wordt 1 dag in de week gelongeerd is dat echt wel genoeg. Hierbij er wel vanuit gaande dat de pony overdag naar buiten kan en niet 24 uur per dag op stal staat :)

Begrijp me niet verkeerd, ik snap jou achterliggende gedachte wel, ik denk alleen dat je de nadelen niet moet vergeten, want die zitten er wel degelijk aan, naast de extra tijd die je erin zal moeten stoppen als je zo'n jong bijrijdertje hebt.

Een kwalitatief goed ruitertje van 12 – 14 jaar die je kan vertrouwen is namelijk heel moeilijk te vinden, dus zal je het al snel met minder moeten doen, heeft het hele concept dan nog wel zin??

Het geld lijkt me inmiddels duidelijk, succes.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 09:19

Billie1 schreef:
Ik denk dat een bijrijdertje niet echt voordelig is voor jullie… Ik neem aan dat je een bomproof pony’tje zoekt aangezien je dochter op 8 jarige leeftijd ongeveer gaat beginnen? Als je de juiste pony vindt heeft deze echt geen bijrijder nodig en kan makkelijk 2 a 3 dagen ‘stil’ staan. Een stalgenootje bij mij heeft zo’n perfecte pony, ook een C-tje, zij begon met deze pony op haar 9de ongeveer. Zij moet er niet aan denken dat een ander op haar pony gaat rijden, vanaf het begin al niet, ze is/was te jong om te begrijpen waarom dat in hemelsnaam nodig zou zijn… daarnaast kan deze pony 3 weken stil staan en daarna zonder problemen opgepakt worden, een uitdaging is ook niet (meer) nodig, de merrie is 16 en vindt het alleen maar prima om lekker op de wei te lopen.

Ook moet je je bedenken dat het belangrijk is dat de pony een band op bouwt met jou dochter, als je bijrijdertje beter met de pony omgaat maak je dit proces wel iets moeilijker. Dan zitten er toch 2 verschillende ruitertjes op die beide op hun eigen manier rijden, waarom niet gewoon volledig voor je dochter gaan? Dan worden ze pas echt 1 als combinatie, met een kwalitatief betere bijrijder zal je dit echt in de weg zitten.
Als zij 1 keer in de week les neemt en nog eens 2 dagen erbij rijdt en hij wordt 1 dag in de week gelongeerd is dat echt wel genoeg. Hierbij er wel vanuit gaande dat de pony overdag naar buiten kan en niet 24 uur per dag op stal staat :)

Begrijp me niet verkeerd, ik snap jou achterliggende gedachte wel, ik denk alleen dat je de nadelen niet moet vergeten, want die zitten er wel degelijk aan, naast de extra tijd die je erin zal moeten stoppen als je zo'n jong bijrijdertje hebt.

Een kwalitatief goed ruitertje van 12 – 14 jaar die je kan vertrouwen is namelijk heel moeilijk te vinden, dus zal je het al snel met minder moeten doen, heeft het hele concept dan nog wel zin??

Het geld lijkt me inmiddels duidelijk, succes.

Nou daar zitten we idd ook mee ja. Dat bijrijder tussen pony en dochter in gaat komen. Dat willen we zeker niet. En het is zo ver nog niet :D dochter moet eerst nog een ton aan ervaring opdoen op lespown en ze is mijn "bijrijdster" op onze Fries (ik sta zelf aan de longe hoor, dus dit is een grapje)

Rapperijder: Als bijrijder zelf les moet betalen ga ik natuurlijk geen geld meer vragen voor bijrijder zijn. Dacht dat dat wel logisch was ;)

Minouesmee: Ja het leek mij ook niet zo raar als iemand je pony "leent" 2 maal per week ofzo dat je er een kleine bijdrage voor vraagt. Wat jij oppert zou idd een idee zijn, omdat Angelique natuurlijk Kirsten al les geeft en zelf nog op haar C-pown past (even voor degenen die ons niet klennen, minouesmee is stalgenoot, Angelique is ergens midden 20, Orun, en lesgeefster van dochter en zij is dus klein genoeg voor een C-pown te rijden :D )

Jenkins: zoals vaker in dit topic gezegd: het gaat er niet om dat ik een bijrijder wil zodat ik niet naar pony hoef.... Pony komt op dezelfde stal waar ik mijn Fries al heb staan, ik ga er elke dag heen voor Fries en dan dus OOK voor pown. Ha, ik kom er wrs op sommige dagen meerdere keren (1 keer als dochter op school zit en dan na schooltijd met dochter :j )

We gaan al deze info weer meenemen naar onze hele afweging. Want een pown erbij kopen doe je niet zomaar. En zoals gezegd, het is voorlopig nog niet zo ver. Maar wij denken hier wel altijd geruime tijd over dat soort zaken na.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:37

Steeds meer eigenaren vragen bijdragen voor het verzorgen/rijden van hun pony's. Ik vind het niet raar dat je hier dan ook over nadenkt, het komt immers zoveel voor en is eigenlijk best gewoon.

Aan de ene kant snap ik het: bijrijder mag lekker rijden op jouw pony, dat ze daar iets voor moet betalen (wat eigenlijk altijd minder is dan bv op de manege) is dat niet zo vreemd.

Maar bokt laat mij nu de andere kant zien: zelfs zonder bijdrage win jij ook uit de situatie, je pony krijgt beweging en wordt op mooi niveau gehouden (oid).

Ik vind zelf dat op het moment dat iemand echt alleen maar rijdt, je best een bijdrage kan vragen. Maar als diegene ook helpt met bv stallen uitmesten of andere klusjes, dan gaat een vergoeding mij weer wat te ver. Het hangt dus gewoon een beetje van de situatie af.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:36

Sarah_Elise schreef:
Steeds meer eigenaren vragen bijdragen voor het verzorgen/rijden van hun pony's. Ik vind het niet raar dat je hier dan ook over nadenkt, het komt immers zoveel voor en is eigenlijk best gewoon.

Aan de ene kant snap ik het: bijrijder mag lekker rijden op jouw pony, dat ze daar iets voor moet betalen (wat eigenlijk altijd minder is dan bv op de manege) is dat niet zo vreemd.

Maar bokt laat mij nu de andere kant zien: zelfs zonder bijdrage win jij ook uit de situatie, je pony krijgt beweging en wordt op mooi niveau gehouden (oid).

Ik vind zelf dat op het moment dat iemand echt alleen maar rijdt, je best een bijdrage kan vragen. Maar als diegene ook helpt met bv stallen uitmesten of andere klusjes, dan gaat een vergoeding mij weer wat te ver. Het hangt dus gewoon een beetje van de situatie af.

Hmm, dat is een goede idd. Bijrijder zou idd alleen maar hoeven te rijden (en vooraf even poetsen). Rest wordt door stal gedaan en mesten doe ik zelf. Maar ja... of een verzorger van de leeftijd 12/14 dat nou leuk vind om alleen maar te rijden :D

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:01

Ik denk dat er niet zoveel meisjes zijn die én redelijk goed kunnen rijden én opeen c-pony passen én zich aan afspraken houden en tijd hebben etc. Ik denk dus dat je in je handjes mag knijpen als je een leuk meisje vindt die dat kan doen.

Zou er dus zeker geen geld voor vragen (kom op, het is een kind...) maar wel vragen of ze les wil nemen met de pony op haar kosten en eventueel wat helpen in en om stal.

Overigens zijn er genoeg pony's die helemaal geen behoefte hebben aan uitdaging en hard werken ;) Bietje in de wei staan en op zaterdag met je dochtertje hobbelen kunnen pony's héél gezond en gelukkig onder zijn hoor ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 13:06

Waves schreef:
Ik denk dat er niet zoveel meisjes zijn die én redelijk goed kunnen rijden én opeen c-pony passen én zich aan afspraken houden en tijd hebben etc. Ik denk dus dat je in je handjes mag knijpen als je een leuk meisje vindt die dat kan doen.

Zou er dus zeker geen geld voor vragen (kom op, het is een kind...) maar wel vragen of ze les wil nemen met de pony op haar kosten en eventueel wat helpen in en om stal.

Overigens zijn er genoeg pony's die helemaal geen behoefte hebben aan uitdaging en hard werken ;) Bietje in de wei staan en op zaterdag met je dochtertje hobbelen kunnen pony's héél gezond en gelukkig onder zijn hoor ;)

Ja da's waar... zo'n Fries heb ik nu ook :D Incl het rondhobbelen met dochter :j