Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Geryon schreef:Eerst was het de bedoeling dat het paard gewoon op naam ging staan van mijn vriendin. Maar opeens wilden haar ouders het niet meer, dus hadden we afgesproken dat hij op de staleigenaars naam kwam te staan, maar dat wij zelf zwart op wit wilden zetten dat hij er verder niks over te zeggen heeft, en hem dus ook niet opeens kan afpakken bij een ruzie etc. en dat wij gewoon 'eigenaar' zijn. Dus dierenartskosten zouden wij ook betalen etc.
Wat jij wil, is in feite gewoon een soortement huurovereenkomst met de eigenaar waarin staat dat het paard weliswaar van hem blijft, maar dat jullie erover mogen beschikken en de kosten zullen dragen. Gewoon zo'n contractje opstellen dus! Ik zie alleen niet in waarom je het paard dan niet gewoon zou kopen, dat geeft je véél meer zekerheid (bijvoorbeeld ook dat het paard niet zomaar wordt doorverkocht). Geryon schreef:@ Tendance: dat is allemaal al geregelt met de familie. iedereen die een paard overnam kreeg het paspoort van de nabestaanden met een briefje hoe je het over moet zetten op je eigen naam etc. De erfgenaam heeft het paspoort zelf overhandigt.
LindyH schreef:Geryon schreef:@ Tendance: dat is allemaal al geregelt met de familie. iedereen die een paard overnam kreeg het paspoort van de nabestaanden met een briefje hoe je het over moet zetten op je eigen naam etc. De erfgenaam heeft het paspoort zelf overhandigt.
Aan wie is dit overhandigd? Aan de staleigenaar neem ik aan? Dan is dat de eigenaar.
Hij heeft je vriendin als het ware mede-eigenaar gemaakt, maar dat geeft haar niet het recht om het paard te 'ontvoeren' en op haar naam te zetten. Op jouw naam zetten kan al helemaal niet.
Imo is de staleigenaar toch nog de hoofd-eigenaar omdat hij zorgde voor het dagelijks onderhoud (huisvesting en voeding). Dat jullie het paard hebben bijgevoerd maakt jullie nog geen eigenaar. De hoeven waren sowieso al jullie verantwoordelijkheid.
Als je iets aan de situatie wilt verbeteren zul je in overleg moeten blijven met de staleigenaar. Maar eigenlijk is het daar al te laat voor, want hij heeft je vriendin min of meer onteigend.
Edit: In feite heeft je vriendin het paard geleasd tegen de kosten van het bijzondere onderhoud.
twinducklin schreef:Ik vind het ook een vreemd verhaal. Denk dat jullie helemaal geen recht op dit paard hebben, doordat het van de ouders van je vriendin niet aan haar gegeven mocht worden ( wilde immers niet dat het paard op haar naam kwam ) is het paard geschonken aan de staleigenaar.
Verder hebben jullie nu een welles/nietes spelletje, jullie zeggen dat het paard van jullie is, staleigenaar zegt dat het zijn paard is. Niemand heeft iets zwart op wit staat dus niemand kan iets aantonen. Sowieso vind ik het raar dat jullie zeggen dat jullie betalen voor iets wat je niet krijgt ( hooi en stro ), daar kun je de staleigenaar wel op aanspreken. máár dan moet het natuurlijk ook zo zijn dat jullie daadwerkelijk stalling betalen en niet gewoon betalen om te leasen. Verder zeg je dat jullie voer, vlas, hooi etc kopen maar dit was toch ook volgens de afspraak? Tenminste in je openingspost staat dat hij het paard zou overnemen maar jullie alle kosten zouden betalen. Als het jullie paard is, is het natuurlijk niet meer als normaal dat jullie voor alle kosten opdraaien.
Overigens heb je helemaal niks aan het paspoort, paspoort is geen eigendomsbewijs. Sterker nog moet degene waar het paard staat het paspoort kunnen tonen bij controle, de paspoorten van mijn paarden liggen dan ook bij mijn staleigenaren in huis. Daar kunnen zij helemaal niks mee behalve aantonen dat de paarden die bij hun om erf staat een paspoort en chip hebben en dus gewoon legaal daar staan, gezien dit verplicht is in nederland.
Ik denk dat jullie eens goed met de staleigenaar moeten gaan praten, zeker gezien dat je zegt dat die vriendin van je nergens anders stalling kan betalen. Dan krijg ik het vermoeden dat jullie slecht een deel bekostigen en dat de staleigenaar jullie mats in kosten. Staan er nog meer pensionklanten? en betalen zij hetzelfde?
Geryon schreef:twinducklin schreef:Ik vind het ook een vreemd verhaal. Denk dat jullie helemaal geen recht op dit paard hebben, doordat het van de ouders van je vriendin niet aan haar gegeven mocht worden ( wilde immers niet dat het paard op haar naam kwam ) is het paard geschonken aan de staleigenaar.
Verder hebben jullie nu een welles/nietes spelletje, jullie zeggen dat het paard van jullie is, staleigenaar zegt dat het zijn paard is. Niemand heeft iets zwart op wit staat dus niemand kan iets aantonen. Sowieso vind ik het raar dat jullie zeggen dat jullie betalen voor iets wat je niet krijgt ( hooi en stro ), daar kun je de staleigenaar wel op aanspreken. máár dan moet het natuurlijk ook zo zijn dat jullie daadwerkelijk stalling betalen en niet gewoon betalen om te leasen. Verder zeg je dat jullie voer, vlas, hooi etc kopen maar dit was toch ook volgens de afspraak? Tenminste in je openingspost staat dat hij het paard zou overnemen maar jullie alle kosten zouden betalen. Als het jullie paard is, is het natuurlijk niet meer als normaal dat jullie voor alle kosten opdraaien.
Overigens heb je helemaal niks aan het paspoort, paspoort is geen eigendomsbewijs. Sterker nog moet degene waar het paard staat het paspoort kunnen tonen bij controle, de paspoorten van mijn paarden liggen dan ook bij mijn staleigenaren in huis. Daar kunnen zij helemaal niks mee behalve aantonen dat de paarden die bij hun om erf staat een paspoort en chip hebben en dus gewoon legaal daar staan, gezien dit verplicht is in nederland.
Ik denk dat jullie eens goed met de staleigenaar moeten gaan praten, zeker gezien dat je zegt dat die vriendin van je nergens anders stalling kan betalen. Dan krijg ik het vermoeden dat jullie slecht een deel bekostigen en dat de staleigenaar jullie mats in kosten. Staan er nog meer pensionklanten? en betalen zij hetzelfde?
Het is gewoon net als op een manege. Wij betalen gewoon stallingsgeld per maand waar alles in zit begrepen en daarnaast heeft hij er ook winst aan natuurlijk. Daarnaast moeten we de dierenartskosten betalen. Maar omdat hij zelf geen hooi haalde, hebben wij dat gedaan, en omdat hij niet meer voer wilt geven, halen wij extra voer. En dát klopt eigelijk niet! Wij betalen hem en betalen zelf ook nog eens de dingen, dus dubbel terwijl dat niet hoort.
. Dan is alles opgelost. LindyH schreef:Oef, het is wel lastig. Jullie hebben dus eigenlijk gedeeltelijk pensiongeld betaald. Als tegenprestatie was de staleigenaar ook mede-eigenaar van het paard.
De staleigenaar kan jullie niet zomaar wegsturen en het paard houden, en jullie kunnen het paard niet zomaar meenemen.
Ik denk dat als jullie het paard mee willen nemen, jullie het volledige pensiongeld met terugwerkende kracht moeten betalen. Daarmee koop je de staleigenaar als het ware uit. Hij zal daar ook vast wel oren naar hebben. Dan is alles opgelost.
xsenny schreef:Yessy schreef:@ xsenny: een ander kan ook niet aantonen dat hij voor jouw paarden betaalt, dus daar zal je geen problemen mee krijgen. En je hebt wel meer kosten aan je paard dan alleen de stalling toch?
oja hihiihihhi blond .
de hoefsmit en dierenarts kunnen aan tonen dat het mijn paarden zijn
xsenny schreef:is het verplicht je papieren in televeren bij de stal eigenaar?
dat he ik nog nooit gehoord ,
mijn papieren liggen gewoon thuis waar ze in mijn ogen bij de eigenaar horen .
Geryon schreef:LindyH schreef:Oef, het is wel lastig. Jullie hebben dus eigenlijk gedeeltelijk pensiongeld betaald. Als tegenprestatie was de staleigenaar ook mede-eigenaar van het paard.
De staleigenaar kan jullie niet zomaar wegsturen en het paard houden, en jullie kunnen het paard niet zomaar meenemen.
Ik denk dat als jullie het paard mee willen nemen, jullie het volledige pensiongeld met terugwerkende kracht moeten betalen. Daarmee koop je de staleigenaar als het ware uit. Hij zal daar ook vast wel oren naar hebben. Dan is alles opgelost.
Hoe bedoel je precies gedeeltelijk en volledige en terugwerkende kracht?
Share schreef:Imo is het paard dus gewoon van jou vriendin. Of het paspoort nu is overgeschreven of niet. Zij heeft dat paard gekregen van de erfgenaam en niet weggegeven aan die man?? (Die gezegd heeft dat hij bij hem mocht staan tegen alle kosten die komen kijken bij een eigen paard?) Het paard is dus HAAR verantwoordelijkheid. Het enige wat die man haar eigenlijk heeft geboden, is een stallingsplaats Niets meer of minder.. waar je, net zoals bij alle andere stallen, gewoon alles betaal, zoals je dat bij een eigen paard ook moet. Het enige waar hij denkt slim mee te zijn geweest is, om te ZEGGEN dat hij het paard wel overneemt..ipv je kan het paard hier stallen.. Waarmee hij DENKT dat het paard nu rechtsgeldig van hem is?? of begrijp ik het verkeerd? Zij heeft het papier waarin de erfgename het paard aan je vriendin afstaat? Nogmaals dan is het paard dus IMO haar verantwoordelijkheid en zij moet er dus voor zorgen dat dat paard het goed heeft/krijgt.. Als dat betekend dat zij hem zal moeten schenken aan iemand die het paard een goed tehuis kan bieden.. zou ik dat zeker doen.. Die man heeft ook geen poot om op te staan. Als jullie het paard meenemen, KAN hij geen aanklacht indienen wegens diefstal.. Want hij heeft 0,0 bewijs dat het paard van hem is.. Je vriendin heeft dan het bewijs dat de erfgename haar, het paard heeft geschonken.. Die man zou bij mij toch echt aan het kortste end trekken.. Dat weet ik wel.. Al zou hij er nou nog goed voor zorgen.. dan was het misschien anders geweest... maar ik zou toch eens goed om de tafel gaan zitten en zeggen dat het paard dat geschonken is aan je vriendin, nu geschonken zal worden aan een ander goed tehuis. Of hij het er nou mee eens is of niet.. Het is namelijk zijn paard NIET.
LindyH schreef:Nou, je vriendin heeft niet de volle mep betaald aan pensiongeld. Dat blijkt al uit het feit dat je vriendin geen volpension bij een andere stal kan betalen.
Het ligt er een beetje aan wat jullie aan voer hebben betaald, maar ik neem aan dat jullie niet hebben betaald voor het land, watervoorziening, afrastering, etc. Ik weet niet of het paard ook een stal had, maar die staat er natuurlijk ook niet gratis. Waren er nog andere voorzieningen zoals een rijbak (hoe slecht ook)?
Ook al hebben jullie dan al het voer betaald, incl. hooi, dan nog kom je op ca. de helft van alle pensionkosten. Dus laten we zeggen dat jullie € 100,- per maand kwijt waren aan voer. Maar volpension zou bijvoorbeeld € 200,- hebben gekost. Dat betekent dat de staleigenaar voor € 100,- per maand eigenaar is van het paard. Ik weet niet hoe lang het paard daar gestaan heeft, maar stel dat dat 6 maanden is, dan zou je 6 x € 100,- = € 600,- aan de staleigenaar kunnen betalen om het paard mee te mogen nemen.
(De getallen zijn natuurlijk maar een voorbeeld.)