Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Re: Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:27

@Ikke, keuren doe ik wel omdat je simpelweg een paard met een 3 op straalbeentjes of ocd-tje hoe goed het diertje ook is, niet voor > € 5.000 kunt verkopen. Ik wil er graag een paar cent aanrijden of aan opfokken, dan moet ik dus een paard hebben die kwaliteit heeft maar ook lichamelijk 100% is (voor zover je dat kunt nagaan). Ik keur dus wel, maar met een heel ander doel. Een binnenstebuiten gekeerd paard kan ook ziek worden en ook doodgaan. En eerlijk, m'n eigen paarden heb ik geen allen gekeurd. Tuurlijk hebben ze wel eens wat of mankeert er 1 wat, maar da's niet iets dat er met een keuring uit gekomen zou zijn. Daarnaast is keuren een momentopname. Atrose zul je bij een 3 jarige niet gauw tegenkomen, maar bij een 15 jarige is het eerder regel dan uitzondering.

Bij je opmerking over KS kan ik me alleen maar bij aansluiten. Sommige mensen hebben een abonnement op KS paarden en anderen hebben er nooit 1. Een da kan er veel beter een 'ziekte' aan ophangen dan tegen de eigenaar zeggen dat 'ie z'n paard verreden heeft, hem een jaar in de weide moet gooien zodat alles kan herstellen en ondertussen zelf leren rijden. Verdient een da ook niks aan, net als een boze eigenaar die naar een ander gaat.

tom94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:53

voor elk paard zou ik het doen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:38

Marion71 schreef:
@Ikke, keuren doe ik wel omdat je simpelweg een paard met een 3 op straalbeentjes of ocd-tje hoe goed het diertje ook is, niet voor > € 5.000 kunt verkopen. Ik wil er graag een paar cent aanrijden of aan opfokken, dan moet ik dus een paard hebben die kwaliteit heeft maar ook lichamelijk 100% is (voor zover je dat kunt nagaan). Ik keur dus wel, maar met een heel ander doel. Een binnenstebuiten gekeerd paard kan ook ziek worden en ook doodgaan. En eerlijk, m'n eigen paarden heb ik geen allen gekeurd. Tuurlijk hebben ze wel eens wat of mankeert er 1 wat, maar da's niet iets dat er met een keuring uit gekomen zou zijn. Daarnaast is keuren een momentopname. Atrose zul je bij een 3 jarige niet gauw tegenkomen, maar bij een 15 jarige is het eerder regel dan uitzondering.

Bij je opmerking over KS kan ik me alleen maar bij aansluiten. Sommige mensen hebben een abonnement op KS paarden en anderen hebben er nooit 1. Een da kan er veel beter een 'ziekte' aan ophangen dan tegen de eigenaar zeggen dat 'ie z'n paard verreden heeft, hem een jaar in de weide moet gooien zodat alles kan herstellen en ondertussen zelf leren rijden. Verdient een da ook niks aan, net als een boze eigenaar die naar een ander gaat.

Je zult hele goede argumenten moeten aanvoeren voordat ik zelfs maar kom kijken naar een paard van 5000+ euri's.
Ik koop paarden, geen gebakken lucht (of belofte, zo je wil).

Ik snap jouw opmerking wel en op zich heb je ook wel een punt; immers jij kunt die potentiele koper ook niet aan z'n verstand peuteren dat hijzelf mogelijk meer schade aanricht door de wijze van rijden en omgang dan dat alle 3-tjes op straalbeentjes bij elkaar kunnen.

Over dat "abbonement" op KS (of hoefkatrol, of peesblessures, of.......) kun je inderdaad kort zijn: dat ligt aan de wijze van omgang/rijden, punt uit. Elk ander argument is er enkel om de eigen onkunde te verdoezelen/ontkennen. Maar daar valt inderdaad op geen enkele manier brood aan te verdienen, zolang de eigenaar/ruiter er niet aan wil. Waarmee we weer terug zijn bij het vorige punt :D

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 14:18

Wauw, wat een reacties :)

Ik vind het zelf een beetje lastig wat betreft de verkoop... er zijn toch veel mensen die alles maar verwachten voor weinig geld. Ook zie ik tegenwoordig steeds meer goedkopere paarden die toch op de foto gezet zijn.

Zijn er ook mensen die het op voorhand doen, als ze hun paard verkopen? Dus eerst rontgen keuren en dan pas tekoop aanbieden??

Wat betreft uitslag van foto's zou ik het zelf bij aankoop volledig vd prijs af laten hangen. Onder het mom van: "alle waar naar zn geld" :)

shiladyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:32

ik heb hier op bokt heel veel verhaaltjes gelezen van mensen die een goedkoop paard hadden gekocht zonder te laten keuren waar dus toch iets mee aan de hand bleek even later... Dus ik zou zeggen keuren moet je zeker laten doen als je een aankoop doet :j

Daarnaast geld nog erg vaak goedkoop is duurkoop :')

Of mensen die verwachten voor 5000 een goed en gezond paard te kopen maar na een tijdje er toch achter te komen dat hij niet helemaal lekker loopt en na nader onderzoek merken dat er iets aan de hand is .. Dus in beide gevallen kan er iets zijn met een paard of hij nou 500 is of 5000

Vind overigens wel dat de kosten voor keuring altijd voor de koper zijn

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:48

Ik laat elk paard vanaf 2/2,5 jaar wat ik koop rontgenologisch keuren ongeacht het bedrag. Ik laat alle kogels, knieen, sprong enz op de foto zetten. rug of hals wat je wel eens hoort doe ik niet. Plus een klinische keuring. Had vorig jaar mijn oog laten vallen op een 2,5 jarige voor weinig geld ivm lichte exceem. laten keuren en die was heel slecht op de foto. Mijn paarden gaan de sport in met de hoop het Z te kunnen halen dan begin ik niet aan een paard die niet goed op de foto is. Exceem oke maar op foto niet goed is niet oke.
Afspraken over keuren maak ik altijd met de verkoper.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:02

manueeltje84 schreef:
Ligt eraan waar.
Onze paarden worden gekeurd bij E-Digit, ze hebben wel een naam hoog te houden.
En daarbij zijn bijna al onze paarden Prok gekeurd, dus dat zou betekenen dat ik en e-digit om zou moeten kopen en 3 onafhankelijke dierenartsen van het kwpn??
Lijkt me heel onlogisch

Wat ik mij dan direct afvraag... neem je als koper het PROK predikaat van een stamboek wel aan als een goedkeuringsrapport? Of laat je het paard dan toch nog keuren?
Of is dat afhankelijk van wanneer de PROK keuring is geweest?

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:38

@Ikke, hoe moet dat dan als je zelf niet zoveel kennis hebt als jij?
Dan zou je dus feitelijk nooit een paard kunnen kopen... Terwijl je wel érgens beginnen moet.

Ik ben echt heel erg kritisch en heb veel paarden alleen al niet gekocht door te kijken naar de bouw, manier van houden enz. enz. enz.
Toch heb ik er één keer vet naast gezeten met mijn idee en dat paard bleek toch OCDtjes te hebben op een vervelende plek, die zonder operatie écht problemen op zou leveren.

Over die KS... Is het dan weer wel KS als de wervels tegen elkaar zijn aangegroeid? Hoe denk je daar over?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:29

@Ikke, je doet nu net alsof er geen kwaliteitsverschil tussen paarden zit. Da's natuurlijk onzin. Een goede, goed op de foto's, mooie afstamming (ihb de moederlijn) en heel goede beweging koop je echt voor dat geld. Zelfde als met auto's. Je koopt ook geen BMW voor hetzelfde geld als een Peugeotje 205 en qua auto kun je ze ook niet vergelijken. Met paarden is het imo niet anders. Dat jij er niet meer voor over hebt, vind ik prima, maar je kunt niet zeggen dat geen enkel paard meer dan 5000 euro waard zou zijn.

@Door, da's precies waarom ik ze wel laat keuren. De manier van houden, omgaan en buitenkant zegt echt niet alles hoe het er van binnen uitziet. Anderzijds geeft een keuring geen absolute garantie op een gezond paard in de toekomst.

@Caro, een excemer zou ik dus absoluut laten staan. Zeker een jong paard, kan alleen maar erger worden. Een excemer is altijd moeilijker te verkopen en brengt nooit echt wat op.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:53

@ Marion71 de eigenaar had er nooit wat aan gedaan en aangezien het paard extreem veel kwaliteiten vertoonde op de sprong plus uit een top stam dan durfde ik dat wel aan. Zeker gecombineerd met de prijs van 1700. Voor de sport maakt mij dat niks uit. Een extreem goed sportpaard verkoopt altijd wel in mijn ogen. Behandelen en deken op.
@ ponyparadijs als een paard recent (<3maand) dan laat ik niet opnieuw op de foto zetten wel klinisch keuren.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:01

magic_lover schreef:
Ik laat alles rontgenen wat ik koop. alles vanaf de 3000 zou op de foto gaan.

heb 1x een paard gekocht(net iest boven die prijs) en alleen klinisch laten keuren, die bleek dus ook goed fout te zijn op foto, dure les. Mijn huidige paard heb ik dan ook helemaal rondom laten keuren, terwijl hij een jaar ervoor nog gedaan was. ik wou die zekerheid dat het op dat moment goed was dat ik hem kocht en die fout niet nog eens maken.

Ik hoor wel eens mensen van, och een paard van 3500, nou die laat ik niet keuren hoor, onzin... dat vind ik dan weer onzin, een paard van 3500 kan net zo goed goed fout zijn als een van 35.000.

Over de verkopende kant daar ben ik dan ook wel weer makkelijk in, éérst keuren voor je het dier te koop zet, weet je wat je in huis hebt en kom je niet voor verassingen te staan. heb het namelijk al zovaak 'fout' zien gaan, paard dat voor dik bedrag verkocht was ovv goedkeuring, en bleek dus niet goed op de foto en ineens konden ze hem amper meer kwijt.
Dus steek er dan even 300 euro in en heb een stukje 'zekerheid' dan kun je het (recente)rapport aan de eventuele koper laten zien en eventueel doorsturen voor hun eigen DA, willen ze overkeuren prima dan op hun kosten.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben een van die kopers die nu in een niet al te hoge prijsklasse een paard zoekt.
Ik wil een leuk paard waar ik mee wil springen, dressuren en een buitenrit mee kan maken. Het hoeft niet moeders allermooiste te zijn, maar ik wil het paard wél gekeurd hebben voordat hij bij mij in de wei staat. Als verkopers zeggen dat de keuringskosten voor mij zijn dan haak ik af en zoek rustig verder. Ik wil de keuringskosten betalen als het paard goed door de keuring heen komt en bij afkeuring moeten de kosten voor de eigenaar zijn. Het is toch van de zotte dat ik ga investeren in een paard wat niet van mij is.
Het eerste paard (maand geleden) wat ik mee nam naar de DA om te keuren werd er klinisch al uitgegooid en staat nog bij de verkoper in de wei, terwijl het paard nog nooit wat had gehad.
Een paard nog nooit wat gehad en altijd gezond hmmmm, zo langzamerhand is dit een standaard verhaaltje bij elke verkoper die ik bel. Paard is super gezond, loopt prima, niks mis mee enz enz.
Resultaat : 1e paard klin. afgekeurd, 2e paard enorme franse stand, 3e paard platvoet, 4e paard bokkepoot en zo kan ik even doorgaan.
Snap je dan ook als verkoper dat een koper wat meer zekerheid wil hebben over een paard dat ie niet kent?

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:08

Ik keur ook altijd, heb helaas een keertje leergeld betaald.

Had een ruin gekocht zonder röntgelogisch te keuren, na een aantal jaar heb ik hem de verkoop in gedaan, daar kreeg hij een 3 op zijn rapport, de prijs keldert dan gelijk.
Later hem toch kunnen verkopen.

Nu gaan mij alarmbelletjes rinkelen als ze een goed paard aanbieden met een lagere vraagprijs.

De pony van mijn dochter heb ik ook geheel laten keuren incl foto`s.
Mijn eigen gefokte kwpn merrie heb ik op 3-jarige leeftijd laten PROK-ken en gelijk foto`s erbij of ze sport goed was (waren geloof ik 22 foto`s) ik had zoiets als ze zadelmak gemaakt moet worden, wil ik zeker weten dat ze gezond is.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:11

@Marion71, ik heb zelf ook mijn paard röntgenologisch laten keuren en zou het ook niet snel anders doen. Uiteraard ga ik überhaupt pas laten keuren, als ik het idee heb dat het paard goed in elkaar zit. Ik heb in mijn zoektocht écht veel paarden gezien en de meesten vielen af, omdat ik er wel iets aan zag wat niet klopte in mijn ogen. Ik heb uiteindelijk maar twee paarden laten keuren, eentje werd afgekeurd op OCD en de andere werd volledig goedgekeurd.

Wat ik me dus afvraag is hoe Ikke dit voorkomt.

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:36

liousca schreef:
Ik kijk nogal eens rond op "paarden gezocht" en het valt me op dat tegenwoordig bijna iedereen ook een röntgenologische keuring verwacht, terwijl ze een paard zoeken in de prijsklasse tot 4500euro. Soms zelfs voor nog minder.
Het paard moet dan gekeurd worden en bij goedkeuring zijn de kosten voor de kopen en afkeuren voor de verkoper.
Alles leuk en aardig, maar ik kan niet in mijn paard kijken. Als een paard klinisch goedgekeurd is en minder dan 4500eur moet kosten, zou ik het als verkoper toch zuur vinden als ik perse rontgen moet keuren, met het risico met een dikke rekening en een paard met misschien een bemerking achter te blijven.

Wat is reëel? Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat deze keuringen bijna alleen gedaan werden bij paarden die wat duurder zijn.

Ja de andere kant van het verhaal is dat je t paard als verkoper gewoon terug kan nemen als het paard later iets blijkt te hebben dat te antedateren is tot voor de verkoop... En ben je handelsstal kunnen ze alle gemaakte kosten voor het paard zoals stalling e.d ook nog terug vorderen. Nog
zuurder! Je kan maar beter weten wat je verkoopt.. Persoonlijk vind ik dat iedereen een gezond
paard mag verwachten te kopen ook voor minder geld.. Bemerkingen hoeven geen drama te zijn
zolang de koper het weet, daar zijn de prijzen dan vaak ook naar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:37

D00R schreef:
@Ikke, hoe moet dat dan als je zelf niet zoveel kennis hebt als jij?
Dan zou je dus feitelijk nooit een paard kunnen kopen... Terwijl je wel érgens beginnen moet.

Ik ben echt heel erg kritisch en heb veel paarden alleen al niet gekocht door te kijken naar de bouw, manier van houden enz. enz. enz.
Toch heb ik er één keer vet naast gezeten met mijn idee en dat paard bleek toch OCDtjes te hebben op een vervelende plek, die zonder operatie écht problemen op zou leveren.

Over die KS... Is het dan weer wel KS als de wervels tegen elkaar zijn aangegroeid? Hoe denk je daar over?

Je begint eens met heel erg goed om je heen te kijken en te luisteren naar mensen die ECHT iets te melden hebben.
Als beginnend koper neem je iemand mee met verstand van zaken, waar je vervolgens ook iets van aanneemt! Daarnaast moet je je terdege afvragen wat je ECHT wil en vooral, wat je te melden hebt voor dat paard. Wat denk je anders dat de reden is dat de Gribaldi-kinders bij bosjes te koop staan tegen dat ze 8 - 9 jaar zijn en ergens L1 - L2 soms M1 rondspoken? Juist, de ruiter heeft onvoldoende te melden voor het paard en dan zijn er wat bloedlijnen die er dan de brui aan geven en Gribaldi is er daar eentje van......

Wanneer je inderdaad kritisch kijkt, niet alleen naar het paard, maar ook naar de combi; dan kun je een hoop al gelijk naar de prullenbak verwijzen; hetzij omdat het paard niet klopt, hetzij omdat de combi niet zal gaan kloppen.
Natuurlijk heb je geen garantie, maar die garantie geeft een keuring je ook nauwelijks! Immers, als je echt weet waar je mee bezig bent, dan komen veel dingen niet eens naar boven! Zo'n OCD op een vervelende plek is vervelend, maar om heel eerlijk te zijn, hoe vaak kom je dat echt tegen? Niet zelden is dat risico al op voorhand bekend door de verkopende partij op de juiste wijze uit te horen over de achtergrond van het dier. je weet wel, bij twijfel niet inhalen.......

Over KS kun je kort zijn; een paard met ECHT KS hoort op de eeuwige groene weides.
KS kan niet vergroeien, daarvoor zit er te veel beweging in de wervels.

Marion71 schreef:
@Ikke, je doet nu net alsof er geen kwaliteitsverschil tussen paarden zit. Da's natuurlijk onzin. Een goede, goed op de foto's, mooie afstamming (ihb de moederlijn) en heel goede beweging koop je echt voor dat geld. Zelfde als met auto's. Je koopt ook geen BMW voor hetzelfde geld als een Peugeotje 205 en qua auto kun je ze ook niet vergelijken. Met paarden is het imo niet anders. Dat jij er niet meer voor over hebt, vind ik prima, maar je kunt niet zeggen dat geen enkel paard meer dan 5000 euro waard zou zijn.

Jawel hoor. Een paard is waard wat ie schoon aan de haak bij de slager opbrengt. DAT is de waarde van het paard. De rest is gebakken lucht, belofte, verwachting of hoe je het verder ook wil noemen, maar de waarde daarvan ligt niet vast. Die bepaalt de koper; in de vorm dat hij/zij bereid is een bepaald bedrag neer te tellen voor een paard. Over de hoeveelheden zwart geld die daarbij omgaan, daar zullen we het verder niet over hebben......

En over die auto's: ik koop BMW's voor de prijs van een 205-je. Het is maar net wat je wil vergelijken.
Een auto kun je vrij simpel doorlichten en daarmee een schatting maken van de te verwachten kosten. Ik rijdt al jaaaren Range Rovers voor weinig en ook dat kan nog steeds, kwestie van opletten en een beetje durf....

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:50

Je geeft het juist aan :Een paard is waard wat ie schoon aan de haak bij de slager opbrengt. DAT is de waarde van het paard. De rest is gebakken lucht, belofte, verwachting of hoe je het verder ook wil noemen, maar de waarde daarvan ligt niet vast.De verwachting wordt er bij gekocht, voor soms inmens veel geld. Ik kan je vertellen dat misschien wel 80 % van de kopers 'verstand' heeft van paarden, maar de gebreken ervan niet echt kunnen zien, 100% van de kopers zowiezo niet van de binnenkant.
Ik ben een gewone paardenkenner, een paard spreekt mij aan of niet, uiterlijke mislukkingen zie ik in het algemeen wel, maar ook niet alles, daarom gaan wij altijd met z'n drieen kijken. Wat de een niet ziet, ziet de ander wel weer.
En ook daarom laat ik een -te kopen- paard altijd door een DA keuren, die er nog meer verstand van heeft dan ik, dan moet het toch wel redelijk goedkomen dacht ik. Een ongeluk is niet te voorkomen, een ongeluk kopen wil ik wel graag voorkomen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:27

ikke schreef:
Jawel hoor. Een paard is waard wat ie schoon aan de haak bij de slager opbrengt. DAT is de waarde van het paard. De rest is gebakken lucht, belofte, verwachting of hoe je het verder ook wil noemen, maar de waarde daarvan ligt niet vast. Die bepaalt de koper; in de vorm dat hij/zij bereid is een bepaald bedrag neer te tellen voor een paard. Over de hoeveelheden zwart geld die daarbij omgaan, daar zullen we het verder niet over hebben......

En over die auto's: ik koop BMW's voor de prijs van een 205-je. Het is maar net wat je wil vergelijken.
Een auto kun je vrij simpel doorlichten en daarmee een schatting maken van de te verwachten kosten. Ik rijdt al jaaaren Range Rovers voor weinig en ook dat kan nog steeds, kwestie van opletten en een beetje durf....

Dan stopt de waarde dus met hooguit 300 euro, want meer brengt een paard bij de slager echt niet op. Je mag ze me brengen, maar wel die met de factor gebakken lucht/belofte/verwachting.
En wat heeft zwart geld ermee te maken? Het gaat over wel of niet ro keuren. En ja, dat doe ik omdat ik wil weten wat ik koop voor zover ik dat kan nagaan, omdat ik geen paard koop met een paar chippies her en der of verrotte sesambeentjes. Zo'n dier raak je aan de straatstenen niet kwijt of voor heel weinig.

Enne, ik heb zowel een BMW als een 205 en ik weet echt dat daar een behoorlijk prijsverschilletje tussen zat bij aankoop. Onderhoud en vaste kosten trouwens ook, net zoals het rijcomfort. De overeenkomst is dan weer dat ze me allebei van A naar B brengen, maar daar houdt 't wel op. Imo zit dat verschil in comfort, talent, vermogen ook in een paard van 2.000 euro en eentje van 25.000 euro.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:53

ponyparadijs schreef:
manueeltje84 schreef:
Ligt eraan waar.
Onze paarden worden gekeurd bij E-Digit, ze hebben wel een naam hoog te houden.
En daarbij zijn bijna al onze paarden Prok gekeurd, dus dat zou betekenen dat ik en e-digit om zou moeten kopen en 3 onafhankelijke dierenartsen van het kwpn??
Lijkt me heel onlogisch

Wat ik mij dan direct afvraag... neem je als koper het PROK predikaat van een stamboek wel aan als een goedkeuringsrapport? Of laat je het paard dan toch nog keuren?
Of is dat afhankelijk van wanneer de PROK keuring is geweest?

De paarden worden bij ons gekeurd dus ook geprokt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:58

Maar als jij zo'n paard zou willen kopen zou je dan weer rontgenologisch laten keuren manueeltje?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:11

Marion71 schreef:
ikke schreef:

Dan stopt de waarde dus met hooguit 300 euro, want meer brengt een paard bij de slager echt niet op. Je mag ze me brengen, maar wel die met de factor gebakken lucht/belofte/verwachting.
En wat heeft zwart geld ermee te maken? Het gaat over wel of niet ro keuren. En ja, dat doe ik omdat ik wil weten wat ik koop voor zover ik dat kan nagaan, omdat ik geen paard koop met een paar chippies her en der of verrotte sesambeentjes. Zo'n dier raak je aan de straatstenen niet kwijt of voor heel weinig.

Dat klopt. Welliswaar ligt de slachtwaarde van een paard ietsje hoger dan 300 euri's, maar daar houdt het ook op. De rest is wat jij erin ziet en dat zal nooit hetzelfde zijn als wat ik erin zie.

Wat zwart geld daarmee te maken heeft is simpel, paardenhandel is de enige ongecontroleerde handel, waar je dus vrij simpel je zwarte geld in kwijt kan. Die belofte valt immers niet in een vaste waarde uit te drukken, in tegenstelling tot die BMW van jou......

Of jij waarde hecht aan handel of bruikbaarheid is niet aan mij om over te oordelen.
Marion71 schreef:
Enne, ik heb zowel een BMW als een 205 en ik weet echt dat daar een behoorlijk prijsverschilletje tussen zat bij aankoop. Onderhoud en vaste kosten trouwens ook, net zoals het rijcomfort. De overeenkomst is dan weer dat ze me allebei van A naar B brengen, maar daar houdt 't wel op. Imo zit dat verschil in comfort, talent, vermogen ook in een paard van 2.000 euro en eentje van 25.000 euro.

En dat laatste is dus NIET waar!
Het wezenlijke verschil zit 'm erin dat paarden levende wezens zijn en mensen die bereid zijn veel geld neer te tellen voor een paard niet altijd dezelfde mensen zijn die ook geduld kunnen hebben met datzelfde paard. Ik ken daar de nodige voorbeelden van; sterker nog, ik heb er min of meer eentje op stal staan....

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:37

ponyparadijs schreef:
Maar als jij zo'n paard zou willen kopen zou je dan weer rontgenologisch laten keuren manueeltje?

Dat hangt er vanaf hoe lang geleden het paard gekeurd is en waar.
Ik laat zowiezo de foto,s door mijn eigen dierenarts na kijken en evt bij twijfel over keuren.

Ik vind een prok keuring op zich wel vrij betrouwbaar, puur om het feit dat niet alle dierenartsen hier in Nederland bevoegd zijn om te prokken(er zijn er maar een aantal die dat mogen) en deze staan vaak hoog aan geschreven.
Daarbij worden foto,s voor prok nog doorgestuurd naar het KWPN en kijken er daar nog 3 onafhankelijke dierenartsen na.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:43

Ik vind het een beetje onzin om hier paarden met auto,s te gaan vergelijken.

Paarden zijn waard wat de gek ervoor geeft!

Ik heb ook goede paarden gekocht voor niet al te veel geld, die ook gewoon gezond waren.

Er hoeft dus niet altijd een prijskaartje aan te hangen van 20.000 euro om te spreken over een goed paard.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:54

Mijn mening is wel dat je niet kan verwachten dat als je gaat kijken voor een paard van 2000-2500 euro dat de eigenaaren de keuringskosten op zich gaan nemen als het afgekeurd word.

Voor een dubbeltje op de 1e rang zitten willen we allemaal wel.

Wat me vaak opvalt is dat er toch vaak mensen zijn die voor bijv 2500 euro een heel mooi paard willen, die kan lopen als totilas, en er mag niks aan haperen. En het gek vinden als een verkoper een K.K. regeling wil betreft evt afkeuring.

Ik zelf laat eigenlijk alles keuren op de foto,s wat ik koop.
Minder dure paarden neem ik de keuringskosten op me, goed of niet goed.

Wat duurdere paarden zijn meestal al gekeurd en laat ik indien nodig over keuren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:04

Als ik dit zo allemaal lees dan worden er veel paarden verhandelt.
Iedereen heeft het over keuren, enz.

Zoraida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:19

Ik laat de paarden die ik wil kopen ook keuren. Helaas werd het laatste paard pas goedgekeurd, dit was nummer 7 binnen een half jaar en dan gaat het echt niet om goedkope paarden Als ik voor 6 paarden de keuring zelf had moeten betalen, was ik al een vermogen kwijt geweest.