Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Marion71 schreef:@Ikke, keuren doe ik wel omdat je simpelweg een paard met een 3 op straalbeentjes of ocd-tje hoe goed het diertje ook is, niet voor > € 5.000 kunt verkopen. Ik wil er graag een paar cent aanrijden of aan opfokken, dan moet ik dus een paard hebben die kwaliteit heeft maar ook lichamelijk 100% is (voor zover je dat kunt nagaan). Ik keur dus wel, maar met een heel ander doel. Een binnenstebuiten gekeerd paard kan ook ziek worden en ook doodgaan. En eerlijk, m'n eigen paarden heb ik geen allen gekeurd. Tuurlijk hebben ze wel eens wat of mankeert er 1 wat, maar da's niet iets dat er met een keuring uit gekomen zou zijn. Daarnaast is keuren een momentopname. Atrose zul je bij een 3 jarige niet gauw tegenkomen, maar bij een 15 jarige is het eerder regel dan uitzondering.
Bij je opmerking over KS kan ik me alleen maar bij aansluiten. Sommige mensen hebben een abonnement op KS paarden en anderen hebben er nooit 1. Een da kan er veel beter een 'ziekte' aan ophangen dan tegen de eigenaar zeggen dat 'ie z'n paard verreden heeft, hem een jaar in de weide moet gooien zodat alles kan herstellen en ondertussen zelf leren rijden. Verdient een da ook niks aan, net als een boze eigenaar die naar een ander gaat.
manueeltje84 schreef:Ligt eraan waar.
Onze paarden worden gekeurd bij E-Digit, ze hebben wel een naam hoog te houden.
En daarbij zijn bijna al onze paarden Prok gekeurd, dus dat zou betekenen dat ik en e-digit om zou moeten kopen en 3 onafhankelijke dierenartsen van het kwpn??
Lijkt me heel onlogisch
magic_lover schreef:Ik laat alles rontgenen wat ik koop. alles vanaf de 3000 zou op de foto gaan.
heb 1x een paard gekocht(net iest boven die prijs) en alleen klinisch laten keuren, die bleek dus ook goed fout te zijn op foto, dure les. Mijn huidige paard heb ik dan ook helemaal rondom laten keuren, terwijl hij een jaar ervoor nog gedaan was. ik wou die zekerheid dat het op dat moment goed was dat ik hem kocht en die fout niet nog eens maken.
Ik hoor wel eens mensen van, och een paard van 3500, nou die laat ik niet keuren hoor, onzin... dat vind ik dan weer onzin, een paard van 3500 kan net zo goed goed fout zijn als een van 35.000.
Over de verkopende kant daar ben ik dan ook wel weer makkelijk in, éérst keuren voor je het dier te koop zet, weet je wat je in huis hebt en kom je niet voor verassingen te staan. heb het namelijk al zovaak 'fout' zien gaan, paard dat voor dik bedrag verkocht was ovv goedkeuring, en bleek dus niet goed op de foto en ineens konden ze hem amper meer kwijt.
Dus steek er dan even 300 euro in en heb een stukje 'zekerheid' dan kun je het (recente)rapport aan de eventuele koper laten zien en eventueel doorsturen voor hun eigen DA, willen ze overkeuren prima dan op hun kosten.
liousca schreef:Ik kijk nogal eens rond op "paarden gezocht" en het valt me op dat tegenwoordig bijna iedereen ook een röntgenologische keuring verwacht, terwijl ze een paard zoeken in de prijsklasse tot 4500euro. Soms zelfs voor nog minder.
Het paard moet dan gekeurd worden en bij goedkeuring zijn de kosten voor de kopen en afkeuren voor de verkoper.
Alles leuk en aardig, maar ik kan niet in mijn paard kijken. Als een paard klinisch goedgekeurd is en minder dan 4500eur moet kosten, zou ik het als verkoper toch zuur vinden als ik perse rontgen moet keuren, met het risico met een dikke rekening en een paard met misschien een bemerking achter te blijven.
Wat is reëel? Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat deze keuringen bijna alleen gedaan werden bij paarden die wat duurder zijn.
D00R schreef:@Ikke, hoe moet dat dan als je zelf niet zoveel kennis hebt als jij?
Dan zou je dus feitelijk nooit een paard kunnen kopen... Terwijl je wel érgens beginnen moet.
Ik ben echt heel erg kritisch en heb veel paarden alleen al niet gekocht door te kijken naar de bouw, manier van houden enz. enz. enz.
Toch heb ik er één keer vet naast gezeten met mijn idee en dat paard bleek toch OCDtjes te hebben op een vervelende plek, die zonder operatie écht problemen op zou leveren.
Over die KS... Is het dan weer wel KS als de wervels tegen elkaar zijn aangegroeid? Hoe denk je daar over?
Marion71 schreef:@Ikke, je doet nu net alsof er geen kwaliteitsverschil tussen paarden zit. Da's natuurlijk onzin. Een goede, goed op de foto's, mooie afstamming (ihb de moederlijn) en heel goede beweging koop je echt voor dat geld. Zelfde als met auto's. Je koopt ook geen BMW voor hetzelfde geld als een Peugeotje 205 en qua auto kun je ze ook niet vergelijken. Met paarden is het imo niet anders. Dat jij er niet meer voor over hebt, vind ik prima, maar je kunt niet zeggen dat geen enkel paard meer dan 5000 euro waard zou zijn.
ikke schreef:Jawel hoor. Een paard is waard wat ie schoon aan de haak bij de slager opbrengt. DAT is de waarde van het paard. De rest is gebakken lucht, belofte, verwachting of hoe je het verder ook wil noemen, maar de waarde daarvan ligt niet vast. Die bepaalt de koper; in de vorm dat hij/zij bereid is een bepaald bedrag neer te tellen voor een paard. Over de hoeveelheden zwart geld die daarbij omgaan, daar zullen we het verder niet over hebben......
En over die auto's: ik koop BMW's voor de prijs van een 205-je. Het is maar net wat je wil vergelijken.
Een auto kun je vrij simpel doorlichten en daarmee een schatting maken van de te verwachten kosten. Ik rijdt al jaaaren Range Rovers voor weinig en ook dat kan nog steeds, kwestie van opletten en een beetje durf....
ponyparadijs schreef:manueeltje84 schreef:Ligt eraan waar.
Onze paarden worden gekeurd bij E-Digit, ze hebben wel een naam hoog te houden.
En daarbij zijn bijna al onze paarden Prok gekeurd, dus dat zou betekenen dat ik en e-digit om zou moeten kopen en 3 onafhankelijke dierenartsen van het kwpn??
Lijkt me heel onlogisch
Wat ik mij dan direct afvraag... neem je als koper het PROK predikaat van een stamboek wel aan als een goedkeuringsrapport? Of laat je het paard dan toch nog keuren?
Of is dat afhankelijk van wanneer de PROK keuring is geweest?
Marion71 schreef:ikke schreef:Jawel hoor. Een paard is waard wat ie schoon aan de haak bij de slager opbrengt. DAT is de waarde van het paard. De rest is gebakken lucht, belofte, verwachting of hoe je het verder ook wil noemen, maar de waarde daarvan ligt niet vast. Die bepaalt de koper; in de vorm dat hij/zij bereid is een bepaald bedrag neer te tellen voor een paard. Over de hoeveelheden zwart geld die daarbij omgaan, daar zullen we het verder niet over hebben......
En over die auto's: ik koop BMW's voor de prijs van een 205-je. Het is maar net wat je wil vergelijken.
Een auto kun je vrij simpel doorlichten en daarmee een schatting maken van de te verwachten kosten. Ik rijdt al jaaaren Range Rovers voor weinig en ook dat kan nog steeds, kwestie van opletten en een beetje durf....
Dan stopt de waarde dus met hooguit 300 euro, want meer brengt een paard bij de slager echt niet op. Je mag ze me brengen, maar wel die met de factor gebakken lucht/belofte/verwachting.
En wat heeft zwart geld ermee te maken? Het gaat over wel of niet ro keuren. En ja, dat doe ik omdat ik wil weten wat ik koop voor zover ik dat kan nagaan, omdat ik geen paard koop met een paar chippies her en der of verrotte sesambeentjes. Zo'n dier raak je aan de straatstenen niet kwijt of voor heel weinig.
Marion71 schreef:Enne, ik heb zowel een BMW als een 205 en ik weet echt dat daar een behoorlijk prijsverschilletje tussen zat bij aankoop. Onderhoud en vaste kosten trouwens ook, net zoals het rijcomfort. De overeenkomst is dan weer dat ze me allebei van A naar B brengen, maar daar houdt 't wel op. Imo zit dat verschil in comfort, talent, vermogen ook in een paard van 2.000 euro en eentje van 25.000 euro.
ponyparadijs schreef:Maar als jij zo'n paard zou willen kopen zou je dan weer rontgenologisch laten keuren manueeltje?