Is dit fair?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: Is dit fair?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:14

Oh mee eens hoor, gaat mij ook niet erom dat zij er gebruik van mogen maken. Gaat me evenmin om de verhoging van de prijs an sich. Maar vind het verhoudingsgewijs gewoon echt niet fair.. Ik heb dan nog minder ''kilo paard'' staan dan die kwpn-er alleen al, maar ik moet flink bijbetalen.

Voel me gewoon niet goed bij het feit dat zij voor hun grote paard dan flink minder hoeven te betalen dan ik voor 2 kleine pony's, terwijl zij ook nog eens gratis een 2e paard hebben. Als zij voor de Fries huur zouden moeten betalen oid zou ik het al een ander verhaal vinden.

T gaat me zeg maar niet om de ''losse onderdelen'' maar meer om het feit dat ik het enorm scheef vind zo..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:18

amyz schreef:
Omdat de Fries erbij staat zodat de kwpn niet alleen zou zijn. De pensionklant mag de Fries gewoon rijden, ermee lessen, enz enz. Is in gebruik echt ''van hun''. Dus dan zou je zeggen dat ze een soort huur ofzo zouden moeten betalen.. Althans, wel als je je bedenkt dat zij feitelijk 2 paarden ''hebben'' voor 135 en ik 2 pony's zou mogen stallen voor 200..

Maar toch zijn die mensen niet de eigenaar.
Dat ze "gratis" het paard mogen gebruiken en er alles mee mogen doen, maakt hun nog geen eigenaar.

Ik ben er wel mee eens dat je met een kleine pony minder zou moeten betalen.
Bij de meeste (vol) pensions betaal je een vast bedrag per maand.
Wel is het zo dat het dan niet uitmaakt hoeveel je pony eet, eet hij veel heb je geluk, eet hij weinig dan heb je "pech"

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:19

Mijn bijrijdster mag (als m'n paard niet meer kreupel is) er ook gratis mee rijden/lessen, dat is maar net wat voor afspraken je maakt. Ik zou daar in jouw geval niet zo'n punt van maken, al helemaal niet als ze verder toeschietelijk zijn zoals in bovenstaand verhaal :) En als je je er echt vreselijk aan stoort, zou ik op zoek gaan naar een ander plekje.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:20

Als ze de hooikosten niet rechttrekken is het idd niet eerlijk, als ze dat wel doen dan vind ik het wel fair. Jij hebt dadelijk 2 pony's in een box, er zal dus meer gepoept worden, dus meer afval zijn. Want vergis je niet, die kleintjes kunnen er ook wat van :D Je stal zal sneller vies zijn, dus je hebt ook meer grondbedekking nodig. Hooiinname zal met 2 kleintjes ongeveer gelijk liggen met die fries. En het weiland moet ook weer een pony extra meer aankunnen.

Ik denk dat je het goed hebt opgelost door een mail te sturen. Als ze de hooiprijs aanpassen voor jouw, dan is het in mijn ogen een faire regeling. Mocht je het er niet mee eens zijn dan kun je altijd nog een andere stal zoeken. Al klinkt het of je het daar best goed hebt op stal.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:24

Bedankt Brainless :j Das idd ook een beetje wat ik bedoel (al komt het er wat onduidelijk uit merk ik := ). Feitelijk vind ik (maar ik kan een hoop vinden natuurlijk :+ ) dat ik voor 2 kleine pony's ongeveer even veel zou moeten betalen als voor dat grote paard.. Mijn bescheiden mening :o Wil best iets extra betalen, maar vind de verhoudingen nu gewoon erg scheef. Als ik nou een paard van de boer erbij knal hoef ik dan ook niks bij te betalen? En voor een mini wel flink?

Snappen jullie een beetje mijn gedachtegang? :) Gaat me nogmaals niet om de dingen afzonderlijk want dat is allemaal wel prima, maar als ik kijk naar het totaalplaatje vind ik het erg scheef liggen en daar kan ik me gewoon niet helemaal in vinden.

Stro betalen we apart, dus daar zouden de kosten toch wel voor komen :P Mijn pony is wel enorm netjes, verbruik nu nauwelijks. Had ook al nagedacht over afvalkosten inderdaad, maar kan me toch niet helemaal voorstellen dat zo'n mini erbij zó veel meerkosten voor hun betekent. Weiland kan het overigens aan, zeker een mini, heb ook 2 weides voor hem :)

Ik sta er verder ook super inderdaad hoor! En tsja, ik heb hoe dan ook me maar te conformeren aan hun eisen, maar ik vind verhoudinsgewijs de verhoging wel erg grof.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:26

Maar vind je de verhouding nog niet fair als jij straks bijvoorbeeld maar voor een pony hooi hoeft te betalen, maar wel 200 euro stallingsgeld?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:27

linnebill schreef:
Hmm, dan vind ik het niet eerlijk. Eigenlijk maak je van bis een Kwpn'er oid. Kwa voer en verbruik.. Dan blijft het bedrag toch ook allemaal t zelfde.. Ben benieuwd hoe hij op je mail reageert!!

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Je betaald nu al meer dan je verbruikt en met een shet erbij trek je het grotendeels recht. Maar dan nog kom je er niet aan.
De opzet zoals die er nu ligt vind ik al niet fair, laat staan hoe het gaat worden als de shet erbij komt.
Dan wordt iets wat al krom was, nog krommer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:32

Trennie; bedankt, dacht al dat het aan mij lag..

capopjekop; ik betaal nu feitelijk voor 1 paard hooi, en das prima, daar kan ik niet echt over vallen. Geef ik m wel een beetje extra hihi. Maar 200 euro... Das een euro per cm schofthoogte.. Ik vind idd ook dat ik er met een mini erbij een beetje een groot paard van maak in verbruik etc. Betaal ik nog liever 135 en dan de helft van een baal hooi, is dat eigenlijk haast nog eerlijker...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:33

:(:) Ben benieuwd hoe het afloopt..
Mijn 2 mini's gelden samen als 1 pony hoor, tuurlijk, je hebt wat meer mestafval, maar brok koop ik toch al voor mn paarden dus die 2 handjes extra eruit, en als ie niks doet qua rijden/mennen oid is hooi ook alleen voldoende.
een klein plakje hoor is voor hun voldoende, mijn pony en paard eten letterlijk 3x zoveel, ruim.
Dus ik vind beetje onzin om zoveel meer te betalen, je hoeft notabene geen extra stal..

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:36

Even voor mn duidelijkheid: het is de bedoeling dat ze samen in de stal komen die je nu al hebt toch? Het gaat puur om hooi en strokosten en extra verbruik van water?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:40

amyz schreef:
Trennie; bedankt, dacht al dat het aan mij lag..

capopjekop; ik betaal nu feitelijk voor 1 paard hooi, en das prima, daar kan ik niet echt over vallen. Geef ik m wel een beetje extra hihi. Maar 200 euro... Das een euro per cm schofthoogte.. Ik vind idd ook dat ik er met een mini erbij een beetje een groot paard van maak in verbruik etc. Betaal ik nog liever 135 en dan de helft van een baal hooi, is dat eigenlijk haast nog eerlijker...

Zit er nog eens over te denken. Je betaalt nu 135 voor alleen de stal. Hooi en stro komen er nog bij. De mest wordt wel afgevoerd neem ik aan? En hoe is de kwaliteit van de weilanden? Als de mest afgevoerd wordt en het weiland is goed onderhouden, dan vind ik 170/180 euro voor de stal een mooiere prijs. Dan zou de boer toch nog extra inkomsten hebben voor de extra poep die de shet produceert en extra weideonderhoud. Je stroverbruik neemt ook al toe, dus daar heeft hij ook extra inkomsten van en je gebruikt maar een stal in principe.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:44

Ze komen idd samen in 1 stal. Die 135 (of 200) is kale huur, dus stro en hooi kopen we er los bij, bij de boer. Als er extra verbruik is betaal ik dat uiteraard, dat vind ik écht geen probleem, niet meer dan eerlijk. Wat je verbruikt dat betaal je, simple as that :) Dan idd verbruik van water en van mestafvoer, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat een paardje van 80cm zó vreselijk veel extra poept :+ En kan me al helemaal niet voorstellen dat een pony van 1,20m + een pony van 80cm samen zo vreselijk veel meer afval produceren dan een paard van 1,75m :+

Mest wordt idd door hun afgevoerd :j Weilanden zijn prima, (je moet er geen 4 paarden op willen zetten, zo groot is t ook weer niet). Doordat het er 2 zijn kan ik regelmatig wisselen, nu begint t ene landje wat korter te worden en staat hij op het andere landje waar t gras mooi groeit :) Met afwisselen is dat iig heel goed netjes te houden. 170/180 zou ik ook een eerlijker bedrag vinden, zat ook met zoiets in mn hoofd.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:52

Dat is dik betaald voor 2 kleine paardjes. Dan zou ik het ook niet nodig vinden om ook nog extra te gaan dokken voor een shettie die met een handje hooi voldoende heeft. Ik ken iemand die betaalt 200 all-inclusive! En dat zijn 2 A-tjes in een heel grote stal.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:58

Oh dat vind ik ook erg raar en als ik eerlijk ben, zou ik er wel wat van zeggen. Misschien even om de tafel zitten en niet via de mail doen. En even met zijn allen, ook de anderen erbij. Gewoon even overleg van hoe de kosten nu berekend zijn en wat een eerlijk vervolg hiervan is. Dan is iedereen op de hoogte van de afspraken en krijg je geen scheve gezichten.

Ik vind overigens 135 kaal best wel veel geld voor 1 pony... Of ligt dat nou aan mij en sta ik zo goedkoop :D
Ik sta met een groot paard voor 165 euro en hoef alleen mijn brok/muesli zelf te kopen, omdat hij beredeneert dat niet iedereen bij wil voeren en er daarom niet aan begint. Gelijk heeft hij :).
Voor de rest zit alles gewoon bij de prijs in. We hebben daarnaast ook een wei voor de deur zonder stal erop (die mag je er zelf neerzetten als je dat wilt, als je hem ook maar weer weg zou halen als je zou gaan) en daar betaal je 75 voor, al zet je er 10 paarden op...

Als ik het zo hoor zou ik kijken of ik voor 170 euro ofzo kon staan en zoals al eerder aangegeven 1 derde van het hooi kon blijven betalen. Daar zou ik me dan nog wel in kunnen vinden denk ik.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:02

Nou, dat niet alleen: je moet nu ook ineens €200,- gaan betalen voor iets waar je nu €135,- voor betaald. En dan nog eens hooi, stro apart erboven op op basis wat een paard eet, ipv een shet die sober moet staan in zijn rantsoen.
Vind het echt niet kunnen.

Hier een ander voorbeeld om aan te geven hoe het zit:
Stel je hebt een huurhuis.
Je gaat samen wonen.
Dan betaal je wel de verbruikskosten meer zoals gas, water, licht en zuiveringslasten.
Maar de huurprijs van het huis zelf gaat dan toch niet omhoog?
Als dat zou gebeuren dan vinden we het toch ook belachelijk?
Dit is niet anders lijkt me.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 10:05

Ik zie net dat ik naar Helmond ga verhuizen :+

Om de tafel zitten is idd het beste :j Ben daar alleen een vreselijk mietje in.. Had dus gedacht om met een mailtje dat ik er toch even over na moest denken (moet ze sowieso nog even mailen over dat de andere pensionklant t een prima idee vindt) mezelf wat extra tijd te geven en dan begin van de maand als ik daar ben om stalling te betalen even door te spreken. Dan kom ik daar niet speciaal ''om te praten'' en hebben zíj ook wat tijd gehad om erover na te denken.. Juist omdat ze op mij heel fair overkomen wbt kosten ed vind ik het zo gek dat er (verhoudingsgewijs) zo enorm veel bij moet komen, dus misschien hebben ze het verkeerd begrepen? Het leek me iig op die manier een goede oplossing, om het eventjes een beetje te laten betijen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:09

het zou heel normaal zijn als jij met wee kleintjes hetzelfde betaalt als 1 groot paard....En dan nog....die eten met zijn tween minder hooi dan een KWPN paard van 1.75 hoor!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:53

wat me opvalt is dat je zegt dat je het niet eerlijk vind dat jij meer moet betalen als 1 groot paard, ok dat klinkt logisch in mijn oren, echter jij gaat nu 200 kale huur betalen, ofwel 100 euro per paard, wat een korting is van 35 euro.

Enerzijds snap ik dat je maar 1 box gebruikt, echter er zijn zeer veel paarden/pony's die 24/7 met een schuilstal op het weiland staan, die betalen toch ook gewoon per paard/pony?
100 euro tov 135 euro vind ik op zich best redelijk eigenlijk.

Daarbij komen idd de stro en hooikosten, daarin zou je in mijn ogen idd een (flinke) korting moeten krijgen, maar dat wil niet zeggen dat je méér korting zou moeten krijgen op de kale huurprijs.

Dat de andere pensiongast 'gratis' gebruik heeft van een tweede paard dat staat hierbuiten, de eigenaar is de boer en deze betaald de kosten van de fries.

Nogmaals, dat is mijn mening

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:18

Wow dan moet ik dringend opslag gaan vragen :') Ik vraag 100 euro per maand. Daar zit hooi en korrel bij in. Paard komt bij mijn andere 2 paarden te staan. Krijgt in de ochtend hooi en korrel en in de avond nogmaals hooi en korrel. Standaard maisolie in het voer als je dat wilt en als je een tijd minder tijd heb ben ik bereid om je paard of en toe te longeren, rijden,... Ze staan op een weide met paddock (24/7 buiten dus) en mogen 2-3 keer per week de hele dag op het gras :j Als je paard vuil is vlieg ik er even met een borsteltje over en de hoefjes worden ook onderhouden. Als ze flink zijn krijgen ze (in overleg met eigenaar) ook wat snoepjes. Als er veel vliegen zitten spuit ik alle paarden met een vliegenspray in. Het enige dat ik vraag is of je af en toe ook eens een vliegenspray mee brengt. Er staan letters op het voorste stuk weide zodat je daar ongestoord kan rijden. Ook wordt elke dag 2 keer de mest van de paddock en weide af gehaald. *\o/*

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:54

Kan je niet beter iemand zoeken die zijn Shetje bij je pony wil zetten? Ben je ook van de extra kosten af... Of mag dit niet?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 15:13

Als ik 2 paarden zou hebben zou ik het inderdaad een prima regeling vinden. Echter gaat het om een pony van 1,20m en een pony van wss om en nabij de 80cm.

Shetje van iemand anders erbij zou inderdaad een fijne oplossing zijn, maar t is zo kleinschalig dat ze er verder niemand meer bij willen hebben.. Dat is een beetje de balen eigenlijk, anders zou het een super oplossing zijn :j

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:35

Laat hem een shetje bijkopen die jij dan verzorgd, net zoals de andere pensionklanten dat doen met die fries :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:43

Je kunt het ook anders bekijken hé. Hij had evengoed kunnen zeggen dat de elke pony een apparte stal moeten hebben, want nu loopt hij wel stalgeld mis, eigenlijk.
Bij ons mogen zelfs geen pony's samen staan voor veiligheidsredenen en aansprakelijkheid.
Dus ik vind het wel fair dat je een beetje meer stalgeld moet betalen, de pony, hoe klein ook , maakt ook gebruik van de weide's, water,....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:06

Chanel; hoe bedoel je dat hij stalgeld misloopt? Er zijn sowieso maar 3 stallen trouwens := Die van mij heb ik nog redelijk moeten opknappen, was een hele tijd niet gebruikt :+

Een beetje meer stalgeld vind ik ook no problem. Echt, wil best iets meer betalen. Maar vind het nu nogal uit verhouding, zeker vergeleken met een grote kwpn-er, vraag me dan gewoon af waar ze die kosten op baseren (iets wat ik ook zal vragen als ik begin vd maand weer daar ben om te betalen overigens :) ).

Wen_en_Jelle; nou, inderdaad :D Of ik vraag gewoon of hun kwpn ruin erbij kan staan (ok, moeten we wel het plafond iets ophogen := ), heb ik zelfs een gratis sportpaard erbij :D Hihi.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:22

Hij had ook kunnen zeggen dat je er geen 2de bij mocht zetten, dus heb je daar al geluk mee. (2 pony's in één stal).
Stel dat er tpch nog een stal was, dan liep hij effectief stalgeld mis doordat ze samen staan en niet appart