LDRD schreef:Ik heb iets vergelijkbaars gehad, maar ik was in dat geval de verkoper.
Ik heb een paard gefokt, opgefokt, als 3 jarige aangereden en toen verkocht. Een lievere bravere sukkel kan je je niet voorstellen. Er waren zelfs potentiele kopers die ronduit gevraagd hebben of hij soms gedrogeerd was, zó braaf. Ook altijd gewoon met andere paarden op de wei gelopen, geen probleem.
Paard is rondom gekeurd waarbij de veearts ook nog eens aangaf wat een superbraaf dier het was voor zijn leeftijd.
Daarbij was hij bloedmooi, veel sportpotentie. Een droompaardje dus gewoon.
Paard is verkocht aan een zeer ervaren amazone voor een sportcarriere.
Na 5 weken kreeg ik de koopster helemaal over de zeik aan de telefoon.
Hij was inmiddels 2x door de draad gegaan en had daarbij ook 2x een ander paard aangevallen en ernstig verwondt. Hij had de eigenaresse geslagen op stal en ze was er inmiddels doodsbang voor. En als klap op de vuurpijl beet hij zichzelf tot bloedens toe in zijn borst op stal.
Uiteraard wilde ze dat ik hem terugnam, maar dat heb ik geweigerd. Wat er gebeurd is in die 5 weken, geen idee, maar dit had niets te maken met het paard dat ik verkocht had.
Ik vertel het maar even ter illustratie. Het is zeker niet onmogelijk dat jouw pony bij de oude eigenaar totaal ander gedrag vertoonde. Ik heb het zelf mogen ervaren hoe een paard zó kan veranderen.
Ik weet niet of je vaker paarden verkoopt, maar als mij iemand belde dat mijn paard zo deed, dan haalde ik hem direct op! Ongeacht wie de schuld eraan was dat hij dit gedrag toonde! Paard kan ook gewoon heimwee hebben gehad...of misschien niet de juiste behandeling, waartegen hij dan zich verzette.
Ik zou dan in ieder geval zelf willen zien wat er aan de hand was en kijken of ik dat gedrag er weer uit kon krijgen. En tja, het centenverhaal is dan weer iets anders....daarover moet je dan in discussie of je het gehele bedrag dan terug betaald of maar een deel.
@TS: 1 week is natuurlijk erg kort om een paard ergens te laten wennen. Ik weet niet hoe lang hij op wei komt elke dag, maar mij lijkt het dat dit dier veel energie kwijt moet. Veel beweging geven lijkt me dan ook een vereiste (en misschien minder krachtvoer).
Probeer hem in de wei aan een maatje te laten wennen en zet dit maatje ook in de stal naast hem, zodat hij zich niet eenzaam voelt.
Edit: Ik lees net dat de pony al terug gaat. Ik hoop dat jullie vlug een andere (wel) lieve rustige pony vinden.