Beste pensionhouders, waar bent u mee bezig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:28

Raiza, dat is geen goed voorbeeld om pensionstallen mee te vergelijken. Ten eerste word daar groter ingekocht en dus goedkoper, benzine om voer te halen is er niet want voer wordt geleverd, net zoals hooi, stro, vlas etc.
Zelfs wij krijgen zonder extra kosten voer en vlas geleverd (wij = privépensionstal van een bokster voor oude paarden, waar mijn pony staat en een privéstal van een vriendin die zelf 6 paarden en pony's heeft staan) en het hooi wordt goedkoper als we groot inkopen.

Toen ik mijn eigen stal nog pachtte, zat ik met vaste kosten (voer, ruwvoer, stalstrooisel) aan ongeveer 50 euro per paard per maand.

Edit: dat zal nu wel iets meer zijn, aangezien de hooi (etc.) prijzen omhoog zijn gegaan. Maar geen 150 euro per paard hoor!

manic

Re: Beste pensionhouders, waar bent u mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:21

En de afschrijving vergeten we dan gewoon even...

Ik kan me in de voorbeelden eigenlijk helemaal niet vinden en vind het dus ook nogal storen dat alle pensionhouders hier maar even aangesproken worden op wanpraktijken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:22

Van afschrijvingen weet ik niet zoveel, heb zelf nooit boxen verhuurd dus nooit mee te maken gehad. Dus dat komt er ook nog bij... of meer, daar heeft een pensionhouder uiteindelijk dus minder kosten.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:23

...en arbeidskosten....

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:35

Marion71 schreef:
@Rossebol, maar wees eerlijk. Toen jij ging kijken voor die stal waar de konijnvoer kregen heb jij gevraagd en gezien wat de paarden gevoerd werd? Ongetwijfeld zul je door deze ervaring heel anders naar een pensionstal kijken, maar hierin ligt ook een groot deel verantwoordelijkheid van de eigenaar zelf.

Daar kan ik heel eerlijk in zijn nee was met mijn eerste pony is al heel wat jaren geleden dacht toen een pensionstal moet goed zijn nu weet ik inmiddels wel beter.
Er ligt zeker een verantwoording bij de eigenaar maar vind ook dat als je aan een stal begint je toch wel enig idee moet hebben hoe je een paard verzorgd.

Wat me wel opvalt is dat mensen maar zitten met o het is allemaal zo duur die stalling maar die mensen moeten ook hun huis +stallen betalen elektra mest afvoer noem het maar op ik heb er respect voor want het is niet een baan van 8 tot 5 nee je bent er 24 uur mee bezig

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:49

ik vind toch dat er een hoop pensionhouders over 1 kan worden geschoren. met name de "goedkope stallen"

Neem nu mijn stal.

- professionele begeleiding
- 24/7 weidegang 's omers
- winter van licht tot donker of later in de paddock met hooi en water.
- gemengde kudde van jong en oud
- spuitplaats
- kast van 3 m hoog 1 m breed en diep.
- KOEIEN
- Rijbaan van 20-45 m
Maar je bent zelf verantwoordelijk wat voor kracht voer je paard krijgt.
En je moet er zelf voor zorgen dat je paard een schone stal krijgt.
kuilhooi komt van eigen land en ja misschien zit er is een keer schimmel in dan gaat de hele baal naar de koeien.
De paarden worden buiten en binne gehaald.
En stro en hooi mag je onbeperkt gebruiken.
En dat voor maan 160 euro.

Waarom ik dat aanhaal er zijn dus wel "goedkope" goede stallen.
Alleen mensen hebben minder tijd en willen dus aankomen bij hun paard 1 borstel erover en een zware training neerzetten onder een solarium kwakken en weer naar huis. en ja daar betaal je dan duur voor.

Verder denk ik dat je het vaak zelf in de hand heb waar je gaat staan. mensen denken er veel te makkelijk over.
Gister gingen de paarden naar binnen vanwege het slechte weer en 1 pensionklant had dus geen voer voor t paard. opzich niet zo erg maar als er 1 in stal gevoerd word moet alles gedaan worden. Dus paard krijgt voer van ons wor dik boos gebeld dat haar paard gevoerd is om half 10 in de avond.
Maar ik was dus fout joh aan wie ligt het dan.

Het is ook de mentaliteit van de klanten die het erger maken dan het is.
Je kan ook zo'n koeien boer uitleggen waarom het ander smoet dan gelijk weg te rennen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:56

GamblersCup schreef:
Raiza, dat is geen goed voorbeeld om pensionstallen mee te vergelijken. Ten eerste word daar groter ingekocht en dus goedkoper, benzine om voer te halen is er niet want voer wordt geleverd, net zoals hooi, stro, vlas etc.
Zelfs wij krijgen zonder extra kosten voer en vlas geleverd (wij = privépensionstal van een bokster voor oude paarden, waar mijn pony staat en een privéstal van een vriendin die zelf 6 paarden en pony's heeft staan) en het hooi wordt goedkoper als we groot inkopen.

Toen ik mijn eigen stal nog pachtte, zat ik met vaste kosten (voer, ruwvoer, stalstrooisel) aan ongeveer 50 euro per paard per maand.

Edit: dat zal nu wel iets meer zijn, aangezien de hooi (etc.) prijzen omhoog zijn gegaan. Maar geen 150 euro per paard hoor!

Wat dacht je van de BTW! dat is elke 3 maanden toch weer een behoorlijk bedrag!
En ik kom toch echt op meer uit dan 50 euro p. maand voor een paard! Ja..als je je eigen werk en dus loon niet meerekend! Hier word alles gedaan voor 1 prijs.
als ik de stallen rond om mij zie, ben ik eigenlijk totaal verkeerd bezig!
Stalling zeg 280 euro, maar...binnen buiten zetten elke dag p. dag 5 euro, stap molen extra, vlas-mot extra...zadelkast p. jaar extra. trailer stalling extra!! En als je een vies paard hebt en je moet extra stro-vlas...meer betalen! Dan heb je vaak dat eigeninstructie niet mee mag, hoefsmid dierenarts worden ook via de stal geregeld enz, enz.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:00

aerdenhout1, mijn opsomming was als reactie op deze:
Raiza schreef:
[ en als ik alleen het strooisel, hooi, voer tel zit ik al aan bijna 150 euro per maand per paard.

Daar kwam ik niet aan, en nog steeds niet. De rest van de kosten niet meegerekend dus.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:15

Je hebt dan ook helemaal gelijk GamblersCup!
Als je je paard aan huis hebt, en je rekend je werk niet mee, dan ben je inderdaad vele malen goedkoper uit natuurlijk!
Vergeet de kosten van de grond nog mee te tellen! Want de meeste stallen hebben geen eigen grond, maar pachten of huren die!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:21

... daarvoor betaalde ik de wonderbaarlijke som van 30 euro per maand/per paard voor... 1,5 hectare... maar dat neem ik niet mee in een berekening, dat was letterlijk een vriendenprijsje :D

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:44

GamblersCup schreef:
aerdenhout1, mijn opsomming was als reactie op deze:
Raiza schreef:
[ en als ik alleen het strooisel, hooi, voer tel zit ik al aan bijna 150 euro per maand per paard.

Daar kwam ik niet aan, en nog steeds niet. De rest van de kosten niet meegerekend dus.

Ik wel, pakje hooi kost momenteel € 4,50 p/stuk en gebruik circa 4 per week, zeg 16 per maand =72 euro
Gehakseld stro in de stal, € 6,85 per zak, zo'n 9 zakken per maand = 61 euro
krachtvoer +/- € 13,= per zak van 25 kilo,1.5 kilo per dag = 26 euro
Totaal dus al over de 150 euro, en dan heb ik het supplement nog niet eens meegeteld.

crazyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:46

Het is tegenwoordig gewoon zo duur allemaal.

Vroeger stalde je je paard voor 25,- per maand ergens en dan had je 24/7 weidegang en hooi..
Nu betaal je voor dat zelfde gerust 250,- zonder bak enzovoort erbij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:48

En de allergrootste ergernis: bemoeizucht. Heb mijn paard weggehaald bij een stalling omdat de "stalhouder" zich om de haverklap bemoeide met wat ik met mijn paard deed enz enz. Vaak genoeg gezegd dat ik daar niet van gediend was. Voor mij was het echt afgelopen toen ik een grote bek kreeg omdat ik er wat van zei dat zijn zoontje aan MIJN paard begon te sjorren terwijl hij gewoon doodrustig stond te grazen. Ik moest m'n mond houden want op zijn terrein had zijn zoontje (van een jaar of 8) het voor het zeggen 8)7

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:52

Raiza, maar dat is dus omdat jij overduidelijk klein inkoopt. En mijn verhaal gaat over groot inkopen.
Hooi kocht ik zelf al in met 250 pakken tegelijk, op de pensionstal hebben we grote balen = goedkoper. Echt niet dat we 13 euro per 25 kg voer betalen, dat wordt in grote pakken van 1000 kilo geleverd. Net als de haver. Er is veel goedkoper bodemstrooisel dan strohaksel, maar zelfs strohaksel zou goedkoper zijn, incl. levering. In het groot.

En dat was mijn punt, daarom kun je dat niet vergelijken met een (kleine) pensionstal. Die kopen groot in, en dat is goedkoper. Dan kom je echt niet aan die 150 euro per paard per maand en hou je dus niet zo weinig over waar je de rest voor moet doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:50

Maarre, datzelfde lijstje kun je vertalen naar "de pensionklant" en is net zo beroerd.

Er komen steeds meer "mensen met een paard" en dat zie je terug in hoe er met paarden wordt omgegaan. Wanneer zo'n "beroerde" stalhouder zo'n "beroerde" pensionklant heeft, dan is dat een uitstekend recept voor elke denkbare uitwas; erger dan hier wordt aangehaald.

Zeuren over kosten van inkoop en arbeid is gezever in de marge; getuigend van weinig bedrijfkundige kennis en inzicht.
Niet zelden zijn pensionstallen gewoon organisatiorische rampen, omdat de boel van "losse delen" aan elkaar hangt, zonder dat daar ook maar enig "plan" achter zit of enig nadenkwerk is verricht voordat men zaken ging (ver)bouwen. De rommel die pensionklanten vervolgens (noodgedwongen?) meesjouwen, maken de puinhoop compleet.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:02

ikke schreef:
Maarre, datzelfde lijstje kun je vertalen naar "de pensionklant" en is net zo beroerd.

Er komen steeds meer "mensen met een paard" en dat zie je terug in hoe er met paarden wordt omgegaan. Wanneer zo'n "beroerde" stalhouder zo'n "beroerde" pensionklant heeft, dan is dat een uitstekend recept voor elke denkbare uitwas; erger dan hier wordt aangehaald.

Zeuren over kosten van inkoop en arbeid is gezever in de marge; getuigend van weinig bedrijfkundige kennis en inzicht.
Niet zelden zijn pensionstallen gewoon organisatiorische rampen, omdat de boel van "losse delen" aan elkaar hangt, zonder dat daar ook maar enig "plan" achter zit of enig nadenkwerk is verricht voordat men zaken ging (ver)bouwen. De rommel die pensionklanten vervolgens (noodgedwongen?) meesjouwen, maken de puinhoop compleet.

maar mensen die er zo als jij over denken zullen beter GEEN stalling beginnen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:12

quartel schreef:
ikke schreef:

maar mensen die er zo als jij over denken zullen beter GEEN stalling beginnen ;)

Leg eens uit? Waar zit dan mijn "denkfout" in jouw optiek?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:24

misschien omdat je alleen het negatieve ziet?
Dat zou je over brengen aan je klanten, dag fijne sfeer.
De perfecte stalling of stalgast bestaat domweg niet.

Iedreen heeft wel wat en iedere stal ook.
Maar dat betekend wel dat er ook goede dingen in te vinden zijn.

Zolang de fijne dingen de minder fijne overheersen is het prima toch?

waarom zouden gasten niet mogen mopperen over een stalverhoging bijvoorbeeld?
Zij runnen die keet toch niet?
Hoe kunnen zij dan weten hoe het met de overige kosten zit.
Niet iedere staleigenaar wil zulke details delen met zijn/haar gasten hoor.
De gast krijgt alleen maar te horen dat het duurder word ( zoals alles duurder word) en dat is nooit leuk om te horen toch?
Verwacht dan ook geen begrip van de gasten zou ik zeggen.

maar goed.....wie ben ik he? :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:41

quartel schreef:

Ik zit al meer dan 25 jaar in de paarden. Ik heb dus niet alleen veel stallen gezien en meegemaakt; ik kan het niet laten om er met een organisatorisch oog naar te kijken (ja, weet ik, beroepsdeformatie) om te constateren dat er nogal wat pensionhouders zijn die het zichzelf wel erg moeilijk maken. Beroerde pensionklanten maken dat er zeker niet beter op.
Ten slotte ben ik techneut, met veel interesse in bedrijfskunde en bedrijfsvoering (bedrijfskunde was een bijvak in mijn pakket) en dat laat ik graag los op pensionstallen.....

Ik sta ondertussen al enige jaren op een prettig georganiseerde stal met fijne pensionklanten. Natuurlijk begaan we ook daar weleens stommiteiten, maar in de basis is het een goed opgezette stal met een goed nadenkende stalbaas en klanten die meedenken.
Of de ideale stal bestaat kan ik niet beoordelen maar ik ben uitermate tervreden over de plek waar ik sta.
quartel schreef:

Ehm, tja, jij? Je kunt natuurlijk ook niet ruiken dat ik last heb van beroepsdeformatie :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:43

ikke schreef:
quartel schreef:

Ik zit al meer dan 25 jaar in de paarden. Ik heb dus niet alleen veel stallen gezien en meegemaakt; ik kan het niet laten om er met een organisatorisch oog naar te kijken (ja, weet ik, beroepsdeformatie) om te constateren dat er nogal wat pensionhouders zijn die het zichzelf wel erg moeilijk maken. Beroerde pensionklanten maken dat er zeker niet beter op.
Ten slotte ben ik techneut, met veel interesse in bedrijfskunde en bedrijfsvoering (bedrijfskunde was een bijvak in mijn pakket) en dat laat ik graag los op pensionstallen.....

Ik sta ondertussen al enige jaren op een prettig georganiseerde stal met fijne pensionklanten. Natuurlijk begaan we ook daar weleens stommiteiten, maar in de basis is het een goed opgezette stal met een goed nadenkende stalbaas en klanten die meedenken.
Of de ideale stal bestaat kan ik niet beoordelen maar ik ben uitermate tervreden over de plek waar ik sta.
quartel schreef:

Ehm, tja, jij? Je kunt natuurlijk ook niet ruiken dat ik last heb van beroepsdeformatie :D

misschien raar maar.....ik ben niet onder de indruk vrees ik :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:12

quartel schreef:
misschien raar maar.....ik ben niet onder de indruk vrees ik :D

Ik zeg ook niet dat je onder de indruk moet zijn; ik geef alleen maar weer waar ik mijn opvatting op baseer.

Als je dat negatief vind; best.
Alleen wel typisch dan dat de stalhouder uitgerekend aan mij advies vraagt. Blijkbaar ziet hij het anders........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:56

Jeetje, wat een voorbeelden in de OP.. :=

Ik denk zelf dat er op elke stal/manege wel punten zijn die misschien anders/beter kunnen.
Maar niemand is perfect, en wat voor de één heel fijn kan zijn, is voor een ander weer compleet ongewenst.
Je kunt niet altijd iedereen plezieren, hoe hard je ook je best doet.

Als ik de voorbeeldjes uit de OP op 'mijn' manege toepas, zijn er maar een paar waar iets aan verbeterd kan worden.
De paarden krijgen allemaal genoeg voer en kunnen bijna 24/7 aan hun hooi knabbelen.
Het voer is nooit beschimmeld en als pensionners zelf voer kopen, zetten ze dat gewoon in hun eigen kast.
De stallen worden altijd uitgemest en ik heb nog nooit een echte smerige stal gezien.
De paarden staan 24/7 in de paddock met meerdere schuil(zee)containers en in de zomer regelmatig in de wei.

Dat van die kindjes op die natte handdoeken vind ik bizar en daar hoor je als ouders op in te grijpen.
Ik ben wel benieuwd bij welke stal dat is gebeurd..

Maar aan de andere kant kom ik op Bokt heel vaak reacties tegen als;"Als ik jou was, zou ik diezelfde dag nog vertrekken met mijn pony" of "Zoek een betere stal"..
Dat is niet voor iedereen haalbaar, vanwege afstand/geld/tijd/geen weidegang etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:31

crazyheart schreef:
Het is tegenwoordig gewoon zo duur allemaal.

Vroeger stalde je je paard voor 25,- per maand ergens en dan had je 24/7 weidegang en hooi..
Nu betaal je voor dat zelfde gerust 250,- zonder bak enzovoort erbij.

Sorry, maar ik vind dat paarden stallen nauwelijks duurder is geworden, eerder eerst goedkoper in verhuoding , ondanks overgang naar de euro...

Vroeger (en dan heb ik het over ongeveer 20 jaar geleden) betaalde je bij ons in de buurt zo'n 250 gulden per maand voor een stal bij pensionstal met alleen simpele buitenbak, koud water slang/wasbakje, ' zomers weidegang van 7 tot 15:30 en 's winters zelf loslaten, zelf uitmesten. Laten uitmesten kostte 50 gulden per maand meer. De manege kostte 350 gulden per maand. Toen heel veel geld!

Met de overgang naar de euro, inmiddels bijna 10 jaar geleden, werd dat €125,- per maand, zelf uitmesten (pony prijs). En tegenwoordig is het bij diezelfde stal ongeveer 130 euro per maand zelf uitmesten. Dat is dus nauwelijks gestegen ,gerekend over zoveel jaar en als je kijkt naar inflatie en stijging van prijzen van brandstof, loonwerk, wikkelen en persen van voordroog en persen van hooi of de inkoopprijzen van hooi en stro. Kosten van bakbodem, zand en loonwerk/aanleg zijn ook gestegen.
Het is vooral de inkomsten van de stalhouder die moeten zijn ingeteerd...

Voor een stal met binnenbak betaal je hier in de omgeving tussen de €175,- en €250,-, omgerekend 385 gulden tot 550 gulden per maand. Dat geeft een prijsstijging over 20 jaar van 45 tot 200 gulden. (€20,- tot €90.-)

Op een gegeven moment is de rek er uit en moet er geld bij... Dus gaan dan de prijzen stijgen... Wanneer dat moment is, hangt af van iemand bedrijfsvoering, vaste lasten en neveninkomsten.

Beloftes niet nakomen, en paarden slecht verzorgen kan natuurlijk niet. Of een diploma de oplossing is? Ik denk van niet.
De meeste grote pensionstallen en manege worden geleidt door gediplomeerde of ervaren paardenmensen, maar dat wil niet zeggen dat op die stallen aan alle behoeften van de paarden wordt voldaan. Vaak zijn die stallen massaler en zijn er minder mogelijkheden voor (groepsgewijs) weiden of in de paddock het hele jaar door het grootste deel van de dag.
En ruwvoer (en gras) maakt paarden dik, dus daar moet je vooral niet te veel van geven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:19

joyce B schreef:
En ruwvoer (en gras) maakt paarden dik, dus daar moet je vooral niet te veel van geven.

Mijn paard krijgt zowiezo bijna onbeperkt hooi, een paard moet constant kunnen knabbelen en foerageren. Gras is bij ons eerder beperkt ivm suikers en bevangen staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:34

ik doelde op de instelling bij zulke maneges en luxe pensionstallen ;)
Maar ik heb ze wel dik van ruwvoer, en dan kunnen ze nog niet eens onbeperkt eten :P en voer ik geen krachtvoer bij.