Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Marion71 schreef:@Rossebol, maar wees eerlijk. Toen jij ging kijken voor die stal waar de konijnvoer kregen heb jij gevraagd en gezien wat de paarden gevoerd werd? Ongetwijfeld zul je door deze ervaring heel anders naar een pensionstal kijken, maar hierin ligt ook een groot deel verantwoordelijkheid van de eigenaar zelf.
GamblersCup schreef:Raiza, dat is geen goed voorbeeld om pensionstallen mee te vergelijken. Ten eerste word daar groter ingekocht en dus goedkoper, benzine om voer te halen is er niet want voer wordt geleverd, net zoals hooi, stro, vlas etc.
Zelfs wij krijgen zonder extra kosten voer en vlas geleverd (wij = privépensionstal van een bokster voor oude paarden, waar mijn pony staat en een privéstal van een vriendin die zelf 6 paarden en pony's heeft staan) en het hooi wordt goedkoper als we groot inkopen.
Toen ik mijn eigen stal nog pachtte, zat ik met vaste kosten (voer, ruwvoer, stalstrooisel) aan ongeveer 50 euro per paard per maand.
Edit: dat zal nu wel iets meer zijn, aangezien de hooi (etc.) prijzen omhoog zijn gegaan. Maar geen 150 euro per paard hoor!
GamblersCup schreef:aerdenhout1, mijn opsomming was als reactie op deze:Raiza schreef:[ en als ik alleen het strooisel, hooi, voer tel zit ik al aan bijna 150 euro per maand per paard.
Daar kwam ik niet aan, en nog steeds niet. De rest van de kosten niet meegerekend dus.

ikke schreef:Maarre, datzelfde lijstje kun je vertalen naar "de pensionklant" en is net zo beroerd.
Er komen steeds meer "mensen met een paard" en dat zie je terug in hoe er met paarden wordt omgegaan. Wanneer zo'n "beroerde" stalhouder zo'n "beroerde" pensionklant heeft, dan is dat een uitstekend recept voor elke denkbare uitwas; erger dan hier wordt aangehaald.
Zeuren over kosten van inkoop en arbeid is gezever in de marge; getuigend van weinig bedrijfkundige kennis en inzicht.
Niet zelden zijn pensionstallen gewoon organisatiorische rampen, omdat de boel van "losse delen" aan elkaar hangt, zonder dat daar ook maar enig "plan" achter zit of enig nadenkwerk is verricht voordat men zaken ging (ver)bouwen. De rommel die pensionklanten vervolgens (noodgedwongen?) meesjouwen, maken de puinhoop compleet.
quartel schreef:ikke schreef:Maarre, datzelfde lijstje kun je vertalen naar "de pensionklant" en is net zo beroerd.
Er komen steeds meer "mensen met een paard" en dat zie je terug in hoe er met paarden wordt omgegaan. Wanneer zo'n "beroerde" stalhouder zo'n "beroerde" pensionklant heeft, dan is dat een uitstekend recept voor elke denkbare uitwas; erger dan hier wordt aangehaald.
Zeuren over kosten van inkoop en arbeid is gezever in de marge; getuigend van weinig bedrijfkundige kennis en inzicht.
Niet zelden zijn pensionstallen gewoon organisatiorische rampen, omdat de boel van "losse delen" aan elkaar hangt, zonder dat daar ook maar enig "plan" achter zit of enig nadenkwerk is verricht voordat men zaken ging (ver)bouwen. De rommel die pensionklanten vervolgens (noodgedwongen?) meesjouwen, maken de puinhoop compleet.
maar mensen die er zo als jij over denken zullen beter GEEN stalling beginnen
quartel schreef:misschien omdat je alleen het negatieve ziet?
Dat zou je over brengen aan je klanten, dag fijne sfeer.
De perfecte stalling of stalgast bestaat domweg niet.
quartel schreef:maar goed.....wie ben ik he?
ikke schreef:quartel schreef:misschien omdat je alleen het negatieve ziet?
Dat zou je over brengen aan je klanten, dag fijne sfeer.
De perfecte stalling of stalgast bestaat domweg niet.
Ik zit al meer dan 25 jaar in de paarden. Ik heb dus niet alleen veel stallen gezien en meegemaakt; ik kan het niet laten om er met een organisatorisch oog naar te kijken (ja, weet ik, beroepsdeformatie) om te constateren dat er nogal wat pensionhouders zijn die het zichzelf wel erg moeilijk maken. Beroerde pensionklanten maken dat er zeker niet beter op.
Ten slotte ben ik techneut, met veel interesse in bedrijfskunde en bedrijfsvoering (bedrijfskunde was een bijvak in mijn pakket) en dat laat ik graag los op pensionstallen.....
Ik sta ondertussen al enige jaren op een prettig georganiseerde stal met fijne pensionklanten. Natuurlijk begaan we ook daar weleens stommiteiten, maar in de basis is het een goed opgezette stal met een goed nadenkende stalbaas en klanten die meedenken.
Of de ideale stal bestaat kan ik niet beoordelen maar ik ben uitermate tervreden over de plek waar ik sta.quartel schreef:maar goed.....wie ben ik he?
Ehm, tja, jij? Je kunt natuurlijk ook niet ruiken dat ik last heb van beroepsdeformatie
quartel schreef:misschien raar maar.....ik ben niet onder de indruk vrees ik

crazyheart schreef:Het is tegenwoordig gewoon zo duur allemaal.
Vroeger stalde je je paard voor 25,- per maand ergens en dan had je 24/7 weidegang en hooi..
Nu betaal je voor dat zelfde gerust 250,- zonder bak enzovoort erbij.

en voer ik geen krachtvoer bij.