Marion71 schreef:De smid zou een andere opzet in het ijzer moeten smeden, zodat je pony z'n voorbeen vlugger weg kan zetten. Ik heb nu ook een paard op hunterijzers staan, met een goed gesmede opzet. Hunterijzer is wat lichter en korter. Mijn paarden zijn praktisch nooit meer een ijzer kwijt. Ik heb gelukkig een smid die op zoek gaat naar de oorzaak en een oplossing en niet gemakshalve de schuld bij het paard legt.
Het vaak aftrappen is niet alleen funest voor de voeten, maar ook voor de druk die daarmee op de weke delen, zoals pezen komt.
Springschoenen kunnen idd goed werken, maar ook vervelende wondjes geven. En het blijft symtoomstrijding. Door het continu 'schuren' op dezelfde plek, beetje zand erbij en de ellende begint. Kan heel vervelende blessures opleveren. Helemaal als je ze 24/7 omlaat.
Dat een stal ze niet wil omdoen, snap ik wel. Voor die is het de springschoenen, voor weer 1 peesbeschermers, weer een ander een vliegendeken enz. Wat je voor de een doet, moet je in beginsel ook voor de ander doen en daarmee is het eind zoek. Als je wel springschoenen moet omdoen, ga je toch 's morgens zelf ff naar stal.
zou best 's morgens me springschoenen om willen doen maar helaas is mijn stal pas open vanaf 8 uur en moet ik om half 8 beginnen met werken dus zou ik dan om kwart voor 7 bij me paard moeten wezen wat dus niet gaat en heeft ie tot nu toe nog geen last gehad van wondjes
rikkybergy schreef:Er is weer even een tegenslag. Eergisteren is de hoefsmid geweest hij heeft ze er voor de laatste keer onder gezet zei hij omdat het niet mogelijk was om ze in te korten en ik had gewoon een vervelende pony. Want ze had last van de vliegen en ze moest van hem stokstijf stilstaan.
Jammer dus maar je doet er niks aan.
in dit geval zou ik wel een andere hoefsmid zoeken en als ie ze der af blijft trappen gewoon springschoenen om