Hoefijzer vaak verzliezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:34

Marion71 schreef:
De smid zou een andere opzet in het ijzer moeten smeden, zodat je pony z'n voorbeen vlugger weg kan zetten. Ik heb nu ook een paard op hunterijzers staan, met een goed gesmede opzet. Hunterijzer is wat lichter en korter. Mijn paarden zijn praktisch nooit meer een ijzer kwijt. Ik heb gelukkig een smid die op zoek gaat naar de oorzaak en een oplossing en niet gemakshalve de schuld bij het paard legt.

Het vaak aftrappen is niet alleen funest voor de voeten, maar ook voor de druk die daarmee op de weke delen, zoals pezen komt.

Springschoenen kunnen idd goed werken, maar ook vervelende wondjes geven. En het blijft symtoomstrijding. Door het continu 'schuren' op dezelfde plek, beetje zand erbij en de ellende begint. Kan heel vervelende blessures opleveren. Helemaal als je ze 24/7 omlaat.
Dat een stal ze niet wil omdoen, snap ik wel. Voor die is het de springschoenen, voor weer 1 peesbeschermers, weer een ander een vliegendeken enz. Wat je voor de een doet, moet je in beginsel ook voor de ander doen en daarmee is het eind zoek. Als je wel springschoenen moet omdoen, ga je toch 's morgens zelf ff naar stal.
zou best 's morgens me springschoenen om willen doen maar helaas is mijn stal pas open vanaf 8 uur en moet ik om half 8 beginnen met werken dus zou ik dan om kwart voor 7 bij me paard moeten wezen wat dus niet gaat en heeft ie tot nu toe nog geen last gehad van wondjes

rikkybergy schreef:
Er is weer even een tegenslag. Eergisteren is de hoefsmid geweest hij heeft ze er voor de laatste keer onder gezet zei hij omdat het niet mogelijk was om ze in te korten en ik had gewoon een vervelende pony. Want ze had last van de vliegen en ze moest van hem stokstijf stilstaan.
Jammer dus maar je doet er niks aan.
in dit geval zou ik wel een andere hoefsmid zoeken en als ie ze der af blijft trappen gewoon springschoenen om ;)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:47

x_Quinta_x schreef:
@Lynn: dan zou ik eens zeer snel die HS niet en nooit meer bellen. Wat een prutser, sorry dat ik het zeg. 2 lippen vanvoor dat is nu eens super super slecht voor het hoefmecaisme als-je-daar-ooit-van-hebt-gehoord. En ook nog eens de takken vanachter afvijlen. Jouw paard zijn hoeven hebben nu nergens nog plaats om bij contact met de grond uit te zetten.
Sorry, misschien een beetje direct gezegd, kan voor jou misschien in het verkeerde keelgat terecht komen, maar toch vind ik dat ik verplicht ben om te zeggen hoe sneu het is voor je paard.
Bokt is ook een informatiesite, dus ik vind dat ik dit best mag zeggen :)

klopt, 2 lips voor is niet echt goed voor het hoefmechanisme, maar dat zijn ijzers sowiezo niet. Bij 1 lips ijzers kunnen de hoeven ook groter worden als in breder, terwijl de breedte groei bij 2 lips wordt belemmerd door de lippen en dus kunnen die hoeven alleen omhoog groeien. Wel blijven 2 lips ijzers beter zitten, dat klopt en ook is het een kwestie dat deze eenvoudiger te maken zijn dan 1 lips, dus vaak is het ook makkelijker voor de smid. Maar des al niet te min, zijn ze niet zo voor de hoeven. Wel wordt het vaker gedaan bij paarden, helemaal als ze bepaalde problemen hebben oid. Mijn paard heeft 4 jaar op ijzers gestaan met voor 2 lips. Vorig jaar bij een andere smid gekomen (mijn paard verliest, helemaal zomers, de ijzers altijd!) en die zei dat hij zelden zulke slechte hoeven had gezien. Mijn paards hoeven voor zijn geheel ongelijk, de ene is meer een bokvoetje die alleen maar omhoog groeid en de andere was dan redelijk, maar ook niet super. Toen op 1 lips gekomen waardoor de hoeven breder konden worden, en vanaf toen werden de hoeven ook mooier. Maar meteen was het weer zo dat de ijzers er weer af vielen. Kreeg scheuren rond de nagels en ook stond hij er af en toe op. Toen maar besloten dat elke keer de ijzers er opnieuw opzetten ook niet goed was en dus paard maar van ijzers af gehaald. Na 4,5 jaar ijzers, staat hij nu mooi ijzerloos. In het begin natuurlijk gevoelig en krijg je scheuren, maar op een gegeven moment herstellen de hoeven prachtig en werkt het hoefmechanisme vele malen beter! (en gezondere hoeven).

Maar goed, waarom heb je ijzers onder? Ik had ze vanwege wedstrijden (dus met kalkoengaten) maar nu een wedstrijdstop en daarna weer indoor starten waar alleen zandbodem is, dus voorlopig geen ijzers nodig.
Daarnaast, vet je hoeven vaak in? Want ook dit zorgt voor niet zulke goede en vaak wekere hoeven. Krijg je meer scheuren in de hoeven waardoor ijzers er ook sneller afvallen. Je kunt trouwens ook gaan rijden met springschoenen, helpt ook wel. En tja, je kunt rijden met 2 lips ijzers voor. Voor sommige paarden is dit geen probleem, dus kun je dat altijd doen. Maar heel goed is het dus niet.

Marion71

Re: Hoefijzer vaak verzliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:18

Ook met ijzers kun je een prima mss zelfs nog wel een beter hoefmechanisme hebben. Punt is alleen, dat degene die de ijzers eronder maakt bepaalt of dit zo is of niet.

2 lips voorijzer wordt ook gebruikt bij o.a. het Equilibrium ijzer en heeft daar ook echt een functie. Mijn hoefsmid is van mening dat dit een prima tijdelijk ijzer is als er de noodzaak voor is, maar idd niet voor altijd omdat het de voet te veel beperkt. Bij mijn paard werd de hoefwand hierdoor teveel geknepen en de witte lijn erg naar buiten gedrukt en smal. We hebben i.o.m. Emmeloord en de daaraan verbonden hoefsmeden toen gekozen voor een gewoon ijzer met een sterk gesmede (Zwitserse) opzet. Wel de voordelen van het Equilibrium ijzer maar niet de nadelen. Het probleem lostte zich daardoor vanzelf op. IJzers trapt ze nooit meer af, terwijl dat eerder heel regelmatig gebeurd. Het enige wanneer ik daarop risico loop, is op een buitenconcours op gras met proppen ingedraaid. Dan kan ze minder vlug met haar voorbeen weg, wat ze dus niet meer gewend is. Een iets voorzichtiger gereden middendraf is dan de oplossing.

De binnenkant van het ijzer, dus het deel dat tegen de voet aan zit, is echt uitgesleten. Zoveel hoefmechanisme is er dus. Een ijzer mits ondergeslagen door een goede smit is helemaal niet slecht en beperkt geen hoefmechanisme. Voor sommige paarden is een ijzer zelfs noodzaak, maar als blote voeten kan, kies ik daarvoor.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:22

O ja, invetten doet nauwelijks wat. Alleen een glimmend hoefje. Zacht worden hoeven er al helemaal niet van, dat worden ze van een vieze stal of natte wei/paddock. Te droog is trouwens minstens zo erg. Hoefvet kan dan wel vocht weren, omdat water niet door de eerste laag (hoefvet) kan dringen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:30

Het aftrappen van ijzers hoeft niet altijd aan de hoefsmid te liggen, daarom vind ik het een beetje kortzichtig om meteen een andere smid te adviseren.
Bijv. het moeten drinken uit een sloot of een omheining met schapengaas.
Ook paarden die niet helemaal in orde zijn verliezen vaak een ijzer, dan kan een bezoek aan een fysio soms een uitkomst zijn.

Je schrijft dat je hoefsmid zich ergerde aan je paard omdat deze zo op de vliegen reageerde, misschien kun je de volgende keer voordat de smid komt je paard inspuiten met een vliegenspray.
Lijkt me prettiger voor je paard en de hoefsmid :D

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:04

GMekkes schreef:
Het aftrappen van ijzers hoeft niet altijd aan de hoefsmid te liggen, daarom vind ik het een beetje kortzichtig om meteen een andere smid te adviseren.
Bijv. het moeten drinken uit een sloot of een omheining met schapengaas.
Ook paarden die niet helemaal in orde zijn verliezen vaak een ijzer, dan kan een bezoek aan een fysio soms een uitkomst zijn.

Je schrijft dat je hoefsmid zich ergerde aan je paard omdat deze zo op de vliegen reageerde, misschien kun je de volgende keer voordat de smid komt je paard inspuiten met een vliegenspray.
Lijkt me prettiger voor je paard en de hoefsmid :D

Ik bedoel dat hij heel veel dingen gaat bedenken dat hij niet meer wil komen en hij was ook een half uur te vroeg.

Dus ik ben er ook wel een beetje klaar mee.....

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:52

ook ik heb nu het probleem, in 5 dagen 4x een voor ijzer kwijt, weinig meer van te maken. Ik twijfel helemaal niet aan mijn smid, paard staat al met springschoenen om. Ik ben bang dat het natte land, in combinatie met gek doen funest is :(
Maar ik baal wel als een stekker want nu kan er bijna geen ijzer meer onder!!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:56

Ik ben helemaal klaar met ijzers.. mijn paard had dit ook en toen waren zijn hoeven bijna gatenkaas.. er konden ook echt geen ijzers meer onder geslagen worden omdat de hoefwand vol zat met gaten.
Ben dus naar ijzerloos overgestapt en wilde eigenlijk ook nog hoefschoenen. Hoeven blijken zo sterk dat mijn paard makkelijk zonder hoefschoenen kan!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:39

Het niet alle reactie's gelezen dus misschien zit mijn antwoorden er al tussen. Maar je kan een springschoen proberen. Anders een andere hoefsmit je pony laat beslaan waarschijnlijk doet die hoefsmit ook wat verkeerd.

nannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:44

Ik heb dit ook gehad en heb toen andere springschoenen aangeschaft, met een hardere buitenkant. Ik had eerst rubberen of neopreen. Nu een leren, van Kentaur.Blijven goed zitten en blijkbaar helpen ze een stuk beter..