wanneer stalgeld betalen, wanneer aanspreken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:07

Ach, zo hadden we er op mijn vorige stal ook eentje. Pony werd ook eigendom van de stal omdat mevrouw al meer dan 1200 euro achterliep (dat ze het zo ver hebben laten komen begrijp ik al niet... ook niet assertief, niet zakelijk ingesteld ofzo). Pony was qua papier, leeftijd, bouw en kleur het niet waard om te verkopen, dan kregen ze de helft nog niet. Maar pony bleek een super beginnerspony te zijn voor de kinderlessen en heeft inmiddels het driedubbele wel binnen gehaald. Hebben ze geluk mee gehad.

_killerbee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:08

Bij ons op de manege is het ook zo...
Rond de 25e een factuur die uiterlijk de 3e betaal moet zijn.
Doe je dit niet krijg je er extra kosten van 30 euro bovenop !

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:09

Als iemand op welke reden dan ook niet op de afspraken datum kan betalen, dan vind ik dat die persoon de pensionhouder hierover moet informeren. Stommetje gaan spelen vind ik onbeschoft, dat is slecht voor de verhoudingen. Ik zou aansturen op automatische incasso, rekening houdend met wanneer iemand zijn inkomen krijgt.
Ik zou mensen al na 1 dag aanspreken, zodat ze weten dat er niet valt weg te komen met niet op tijd betalen en geen verklaring geven.

Ik zou het ook heel zakelijk houden. Net als de bank, de woningbouwvereniging, de ziektekostenverzekeraar hoort ook het pensiongeld bij de vaste lasten die op tijd betaald moeten worden.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:12

SabinaS schreef:
@ daks: ah je bedoeld dat je de paarden hebt gezet zodat ze niet kunnen vertrekken zonder te betalen ?
dacht dat ze al weg waren met de paarden
komen ze dan niet meer naar hun paarden kijken ?

ja ze zijn geweest maar paarden zijn weg dus waren boos.
En ze wete niet waar ze staan. maar ze staan goed. ben er elke ochten en avond om te checken.
Ach nu hebben ze vakantie.

Ja sorry eerst geld dan staan de paarden binnen 30 minuten weer op stal.

Yv_

Re: wanneer stalgeld betalen, wanneer aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:15

Maar hoe zit dat als de eigenaresse van die paarden het aan zou vechten? Geen kritiek, zuiver nieuwsgierigheid hoe dat nou zit met de rechten van de stalhouder als de rechten van de eigenaresse van het paard..

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:16

bij ons is het voor de 15de betalen (maar iks ta dan ook op een grote pension stal. ik bestaal altijd al ver voor de 1e van de maand.. gelijk als mijn salaris gestord is

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:16

Daks schreef:
SabinaS schreef:
@ daks: ah je bedoeld dat je de paarden hebt gezet zodat ze niet kunnen vertrekken zonder te betalen ?

En ze wete niet waar ze staan. maar ze staan goed. ben er elke ochten en avond om te checken.

Dit mag niet, je gebruikt nu de paarden als onderpand en levende have mag niet als onderpand gebruikt worden :n

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:17

Niet betalen mag ook niet. Ik had het precies zo aangepakt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:20

kijk gaat zij lopen dreigen met vanalles dan word er wel eea aangepast.
Maar we hopen dat zij gewoon betaald zo niet hebben we beide geen poot om op te staan.
Contract is contract. en daar staat in bij meer dan een maand huurachterstand zal het paard ergens anders ondergebracht moeten worden.

Odysseus

Nee, voor eigen rechter spelen is dan niet de oplossing. :n
Voor het geld krijgen zijn andere LEGALE wegen te bewandelen. In het slechtste geval kan de eigenaar van de paarden aangifte doen van diefstal. Ondanks dat diegene schulden heeft (dus de context waarom de levende have als onderpand wordt gehouden) doet er dan niet toe, want de staleigenaar zit dan fout.

wph1

Veulen84 schreef:
Ligt er aan, zelf betaal ik altijd voor de helft van de maand en dat is dan voor de lopende maand.
Dus 10 juli betalen is voor juli... Niemand vraagt er trouwens om.
Maar er zijn ook zat stallen waar je aan het einde van de maand voor de afgelopen maand betaald.

Heb een klant, die ging vorig jaar op vakantie en ze kwam rond de 8 of 9de van de maand terug. Werd ze op de 5de gebeld door de verzorger dat er een hangslot op de deur zat... Altijd netjes betaald. Beetje overdreven reactie dan.

Aan de ene kant ja maar als je het niet gemeld hebt dan heb je dit soort actie's.
Ik vind als je voor de 1ste moet betalen dat jij het moet regelen en als je op vakantie bent moet het niet het probleem worden van de staleigenaar.
Of je doet het in overleg met de staleigenaar.Ik betaal altijd voor de 1ste ben ik op vakantie of weekendje weg dan betaal ik voor die tijd dat vind ik wel zo netjes.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:22

Bij mijn vorige stal betaalde ik via een automatische overschrijving. Lekker makkelijk, want dan vergat ik het nooit.
Bij deze stal hebben ze het liever contant. Daar heb ik aangegeven dat ik het grote kans ga vergeten en dat ze het vooral niet vervelend moeten vinden om me er op tijd op aan te spreken.
Nooit problemen mee, want we weten allebei waar we aan toe zijn

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:24

Ik doe niet aan contant betalen, iig niet zonder betalingsbewijs.

GamblersCup

Focussed, legale wegen duren altijd verschrikkelijk lang en dan moet je nog maar afwachten of je een cent te zien krijgt. Op deze manier zullen veel mensen als de sodemieter betalen.

Ik ken meerdere stallen die het in zulke situaties aangepakt hebben, dus het zal wel werken. En het feit dat ik het van meerdere stallen ken is eigenlijk best triest, betekend dus dat het vaker voorkomt dat mensen niet aan hun plichten voldoen.

luve_rozes

Ik heb indertijd politie op het erf gehad, gebeld door de eigenaar van de paarden, want die kwam per direct zijn paarden weghalen, en had voor de twee al een drie maanden niet betaald. Ik weigerde ze mee te geven. Hij zei tegenover de politie dat hij had overgemaakt.Heb de agenten laten zien dat er niets op mijn rekening stond, en kreeg mijn gelijk, hoefde de paarden niet af te geven. Toen heeft de eigenaar ter plekke contant betaald, en gevraagd of ik ze op de trailer kon zetten. Gedaan, en de zaak is klaar. Natuurlijk wel praatjes achteraf, maar goed.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:26

MIjn huidge staleigenaresse wilt het ook contant hebben. Heb gezegd dat ik daar idd alleen mee akkoord ga, als ik een betalingsbewijs krijg, meteen na ontvangst van het geld. Stond ze wel van te kijken, want i kwas de eerste die daarmee aan kwam zetten. Maar ik heb ook zulke slechte verhalen gehoord over de staleigenaar van mijn oude stal, dat ik gewoon zekerheid wil hebben en niet meer op safe speel. Hij had een meisje en haar paard de straat opgeschopt, hek dichtgedaan zodat ze het erf niet meer op kon, etc terwijl een paar weken later bleek dat zijn administratie niet op orde was en de vader van dat meisje wél netjes had betaald. Dek mezelf graag in voor zulke situaties 8-)

Edit :Maar GC, nogmaals mijn vraag: Wat als ik een achterstand zou hebben bij jou? Jij gooit dan een slot om mijn stal, of je zet mijn paard ergens neer waar ik niet vanaf weet. Wat als ik je niet betaal, maar een advokaat inschakel? Lijkt mij namelijk dat jij dan de gedupeerde wordt, of niet?

... (naam even vergeten, post onder GC): Maar die persoon schakelde de politie in, die doen over het algemeen meer makkie-an dan een advokaat/rechter..
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 13-07-11 15:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:26

GamblersCup schreef:
Focussed, legale wegen duren altijd verschrikkelijk lang en dan moet je nog maar afwachten of je een cent te zien krijgt. Op deze manier zullen veel mensen als de sodemieter betalen.

Ik ken meerdere stallen die het in zulke situaties aangepakt hebben, dus het zal wel werken. En het feit dat ik het van meerdere stallen ken is eigenlijk best triest, betekend dus dat het vaker voorkomt dat mensen niet aan hun plichten voldoen.

Dus dan maar voor eigen rechter spelen? Het zou lekker worden, als iedereen zo zou denken :n

Ik begrijp de gedachtegang, maar zo werkt het gewoon niet. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:27

Nou ja, aan alle voorbeelden te zien, schijnt het dus wel te werken. :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:28

Ik mag op stal aan het einde van de maand betalen maar doe het altijd in de 1e week.Een keer tussendoor geschoten toen was het al de 14e maar meer punt voor mezelf.
Mijn paarden worden uitstekend verzorgt,krijgen op tijd voer...schone box enzenz.dus niet meer dan normaal dat er op tijd betaald wordt.

Toch hoor ik regelamtig dat mensen maanden achterlopen met betalen...snap dat niet,je moet het toch betalen.

Voor de ts...degene die stelselmatig te laat zijn met betalen,even aan hun vessie trekken en om de tafel gaan zitten.Even de regels aanscherpen en wie niet op tijd betaald krijgt een boete.Gebeurd dit regelmatig dan moeten ze misschien maar eens uit gaan kijken naar een nieuwe stal.
Als iemand finaciëel wat moeilijk zit voor een periode dan kun je daar wellicht een apparte regeling voor treffen maar mensen die altijd en eeuwig te laat zijn omdat ze laks zijn...aanpakken die hap.Van de zotte dat je moet lopen bedelen :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:29

Daks schreef:
SabinaS schreef:

Dit mag niet, je gebruikt nu de paarden als onderpand en levende have mag niet als onderpand gebruikt worden :n[/quote]

nee het mag niet maar ik snap het wel, heb al vaak genoeg meegemaakt op grotere stallen dat dit soort mensen met de noorderzon verdwijnen zonder ooit stalling te betalen. [onder het mom van een buiteritje te paard vertrekken en het in een andere straat in de trailer laden en vertrekken..]

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:31

GamblersCup schreef:
Nou ja, aan alle voorbeelden te zien, schijnt het dus wel te werken. :D

Dus het dan maar meteen goedkeuren?
Een winkel overvallen en dan in een keer stinkend rijk zijn werkt ook, want de pakkans is nihil. Dan maar ook meteen goedkeuren :D ?

Het mág gewoon niet, dat is een feit. Klaar. Geen mening, want ik snap goed dat mensen dit doen.

Overigens werkt het niet altijd. Bij ons op stal hebben ze ook het paard als levend onderpand gehouden bij een vrouw die nooit meer betaalde maar die is gewoon spoorloos verdwenen en heeft t paard lekker laten staan. ;)

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:33

wij moeten het de eerste week van de nieuwe maand doen zelf maak ik het altijd de 28ste over dan heeft ze het in ieder geval op tijd.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:33

SabinaS schreef:
beste bokkers,
ik zat weer met een klein probleempje en zou graag wat meningen horen over hoe het bij jullie op stal gaat
ivm stalgeld
hier horen ze de 1ste te betalen (het begin van de maand) nu heb ik er die nu nog steeds niet betaald hebben
en het word precies maar later en later iedere keer
als de afspraak begin maand is rond de 1ste vanaf welke dag zouden jullie er iets op zeggen ?
of hoe zouden jullie het aanpakken

hoor graag jullie mening

Je klanten worden zo makkelijk als jij het ze maakt. Jij vindt het niet erg dat het steeds een klein beetje later wordt en dat maakt veel mensen heel snel minder strict. Nu is het wel heel veel later en heb je dus een 'probleem'.

Kondig aan dat er dus meer op tijd betaald moet worden en hang er een termijn aan en knoop er als je echt wil een maatregel aan vast.

Ik maak mijn stalgeld over, zo heeft de stalhouder het altijd de 1ste of 2de van de maand. Contant begin ik niet meer aan, ik vergeet het of de stalhouder is er niet en dan loop ik met die centen in mijn broekzak.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:35

Ligt eraan hoe het afgesproken is? maar als de 1ste normaal is vind ik dat je ze na een week zeker mag aanspreken :j
en als t stelselmatig gebeurd zou ik idd om de tafel gaan zitten om het beter/ strenger af te spreken :)

Op pension betaalde ik via automatische incasso op de 1ste vd maand, volgens mij moest t officieel voor de 7e binnen zijn.

Nu sta ik particulier en die hebben t liever contant. Probeer nog steeds in de 1ste week vd maand te betalen, maar vergeet nog al eens te pinnen en ze zijn ook niet altijd thuis als ik op stal ben, dus het scheelt per maand op welke dag :o daar mogen ze me overigens gewoon op aanspreken :j maar ze vinden het totaal geen probleem als het maar in de maand betaald wordt :) (betaal vooraf)
Laatst bijgewerkt door grid op 13-07-11 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:35

Ja hoor, ik keur dat goed. Al is het voor de wet niet legaal, het werkt wel en sneller dan de legale manier. Als stalhouder heb je vaak geen andere keus als je geen zin hebt in (jaren?)lang getouwtrek met de kans dat je alsnog niets krijgt of dat je er zelf ook nog eens kosten aan krijgt. Geld betalen = direct paard terug, prima toch?
Dat kun je niet vergelijken met je overval-voorbeeld.