hoeveel geld vragen voor paard zadelmak maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Re: hoeveel geld vragen voor paard zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:42

RT-P -> TAO

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 21:54

Sorry allemaal, ik kreeg net een sms van de desbetreffende persoon, degene die het zadelmak gaat maken
het zijn 3 paarden, niet 1!

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:02

Ik laat er 4 zadelmak maken/ doorrijden (misschien 5) en betaal bij profs 420 euro. Zij huren de schuur ook van iemand, dus zijn die kosten ook kwijt. Dit is incl. voer, verzorging, stalling, rijden, wasplaats ervaring, trainingsmolen ervaring, etc.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:05

Onderhoudskosten plus 100 á 150 per maand extra. Je vriendin heeft er weinig/geen ervaring mee dus mijn inziens kun je niet te veel extra's vragen. Het is nog maar de vraag of het gaat lukken natuurlijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:05

Oeps 2x geklikt.

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:09

Heb je ook al aan de gevolgen gedacht?Wat als het niet lukt om het paard in te rijden krijgt die gene ze geld terug en nemen jullie je verlies( voer, tijd enzo) ? Daarbij vraag ik me af wie ze paard in wil laten rijden door iemand van 15 met nul ervaring op dat gebied ( een shetlander inrijden noem ik geen ervaring).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:15

Green and green makes black and blue. Denk dat daar alles wel meegezegd is. Ik hoop voor je vriendin dat het haar lukt zonder al te veel slag en stoot. Wat gaat ze doen als het volledig mis gaat en de eigenaar(of eigenaren) 3 geflipte paarden terug krijgen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:32

ziekenhuiskosten doorberekenen lijkt me ook wel een goed plan...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:41

De prijs is helemaal afhankelijk van de preciese situatie , nu je zegt dat de paarden dag en nacht op de wei komen wordt de situatie al anders dan wanneer ze op een superluxe sportstal zouden komen , bijvoorbeeld :)

Maar wat ik me vooral afvraag : waarom heeft de eigenaar van de paarden er voor gekozen om de dieren door haar te laten inrijden ? Waarom juist zij ?

Die reden bepaald ook voor een groot deel de prijs die je er op kunt zetten.....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:07

troi schreef:
Heeft ze trouwens al over zekeringskwesties nagedacht? Wat als het paard schade veroorzaakt, wie is aansprakelijk? Eigenaar? Ruiter? En is de eigenaar hiervan op de hoogte? Als je hierover geen afspraken maakt kunnen dingen nog knap duur worden..

Afspraken hierover maken heeft weinig zin omdat de wet bepaalt wie aanspakelijk is.
En in deze situatie kan het nog knap gecompliceerd liggen.
Verzekeringstechnisch is dit ook nogal lastig waterdicht te maken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:14

Buiten dat ik het niet slim vind om een 15 jarige zonder beleer ervaring meteen 3 groene paarden mee te doen om te beleren zou ik zeggen:

Stallingskosten + een 25 euro per paard voor het zadelmak maken.

Dat komt dus voor 3 paarden bv op 100 euro stalling per paard en die 25 euro. Is 125 per paard per maand.
Geen idee alleen wat zij voor de weide betaald. Die kosten zou ik door het aantal paarden dat er staat delen en de kosten van het hooi er bij op tellen plus wat extra voor het werk qua uitmesten ed.

TS, probeer je vriendin er van te overtuigen dat ze iemand extra nodig heeft en dat ze dit niet alleen gaat doen. Beleren is niet iets wat je zo ff doet. Daar heb je een paar extra handen bij nodig bv als je er voor het eerst op wilt.
Ik zou het sowieso niet doen maar dat staat in dit topic niet ter discussie.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:21

Een aantal jaren geleden maakte ik ook paarden zadelmak.
Mijn paard stond daar op stal en daar hoefde ik niks voor te betalen als ik andere paarden zadelmak maakte.

Nu maak ik mijn paarden niet meer zelf zadelmak.
Heb 2 kids en ga mijn leven niet meer wagen voor de paarden.
Nu laat ik het doen.
Er komt bij mij altijd een man die al jarenlange ervaring heeft met zadelmak maken.
Hij vraagt 15 euro per keer.
Ik zorg er wel voor dat mijn paarden het zadel al op hun rug hebben gehad en dat ze de longe kennen.
Na ongeveer 5 keer ga ik er zelf op mits ze braaf zijn.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 23:46

Dat persoon moet zijn paarden gewoon naar een prof brengen want dit is niks. Ik zelf ben 17 en zou het er niet op wagen. Zit ongeveer 10 jaar in de paarden, veel verschillende meegemaakt. Maar zadelmak maken, nee!!! Als jong iemand weet je niet wat je doet, ookal heb je veel informatie op gedaan via internet. Fouten kunnen zo snel voorkomen, en als die voorkomen ben je ver van huis met een paard van iemand anders!!! Wat nou als dat persoon ze later wil verkopen maar er is iets mis gegaan bij het zadelmak maken? Bang voor iets dergelijks? Zo'n paard wordt niet snel verkocht en de verkoper is daar de dupe van. Maar het is natuurlijk ook zijn schuld dat diegene de paarden naar haar brengt. Ik denk dat dat meiske van 15 maar is even heel goed moet nadenken of ze dit wel moet doen, fouten zijn niet te overzien en denk maar niet dat alles goed gaat. En dan ook niet 1 paard, maar 3?? Moet niet gekker worden deze wereld.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 00:01

Vol verbazing lees ik dit topic.

Eén vraag mis ik. Wat is het niveau van de 15 jarige dame in kwestie? Ze heeft haar eigen shet ingereden, maar verder lees ik nergens iets over haar niveau. Het zadelmak maken en beleren van een paard is niet even iets dat je zomaar doet. Je zult een duidelijk plan moeten hebben. Wat gaan we wanneer doen? Wat wordt ons doel? Wie gaat er helpen? Is dat steeds dezelfde persoon? (hoef je niet steeds een nieuw iemand uit te leggen wat die moet doen). Ja, ik ben een grote zeur in dit soort dingen, maar voor je het weet, is het paard verpest.

Even een filmpje ter illustratie. Het zou je maar gebeuren. Nu loopt dit nog redelijk goed af, neem aan dat deze ruiter dit vaker heeft gedaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 00:05

tamary schreef:
Kosten incl. stalling liggen meestal rond de 500-600 per maand. Ander bedrag is 350 per maand ex. stalling.

Dan heb je het wel echt over de dure profs met flinke naamsbekendheid.
Er zijn ook genoeg stallen met ruime ervaring waar je voor minder dan 300 klaar bent, inclusief.

Dus wanneer zij 150 vraagt voor stalling en 100 voor zichzelf erbij legt is die eigenaar nogal gek dat hij zijn paard niet naar iemand brengt die wel ervaring heeft en maar een paar tientjes meer vraagt.
Lijkt mij dat ze blij mag zijn dat iemand 3 paarden wil brengen terwijl ze geen enkele ervaring heeft, dus vraagt ze stallingskosten plus 2 tientjes extra en is blij met de ervaring die ze aangeboden krijgt.

Afgezien daarvan; je vriendin is levensmoe dat ze denkt een paard te kunnen beleren omdat het bij haar shet ook is gelukt, zie filmpje hierboven en zo kunnen er nog wel 20 geplaatst worden.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 13-07-11 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 00:09

Ik kan het toch niet laten, dus ik gooi hem er maar even in:

Als deze dame graag geld wil verdienen tijdens haar vakantie, zoek een baantje in een supermarkt, verdient meer en is stukken veiliger!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:30

Gaat ze dit alleen doen? Of is er iemand op de grond bij die weet waar hij of zij het over heeft? Iemand die het paard op een correcte wijze vast houd aan de longe? Of doet ze alles helemaal alleen? En die 1e keren, erop en je maar goed vastklampen? Daarbij dus ook nog de omgeving in gevaar brengen?

Ik raad het toch wel heel erg af dat ze dit zo maar even tussendoor doet (en als ik het goed begrijp ook nog eens helemaal alleen), er zijn ruiters die niet gek veel ervaring hebben maar wel prima een paard zaldemak kunnen maken MITS er de juiste hulp op de grond bij is.

En wat je kan vragen? Ik denk dat ze blij mag zijn als ze de kosten van stalling, voer e.d. eruit kan halen iets extra's zou ik niet op rekenen. :n

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:38

Ik zou er geen geld voor vragen, alleen de stal onkosten, iemand die onervaren is in zadelmak maken en wilt het graag leren kan zich er geen geld voor vragen, en daarbij heefd ze een 2de ervaren persoon erbij nodig , als er al over geld word gesproken dat zou ik die 2de ervaren persoon wat geld genen, want jou vriending krijg het als het ware van die persoon geleerd.
en kom op een shet zadel maken? en je dan gaan begeven een 3 andere grotere paarden/ponys, zonder ervaring,
Ik zou zeggen, dat die meid maar eerst ervaring op gaat doen kan vaak al op een handelstal als eerst al eens erbij aanwezig zijn en dan steeds een stapje verder,

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:43

Illusion1990 schreef:
Vol verbazing lees ik dit topic.

Eén vraag mis ik. Wat is het niveau van de 15 jarige dame in kwestie? Ze heeft haar eigen shet ingereden, maar verder lees ik nergens iets over haar niveau. Het zadelmak maken en beleren van een paard is niet even iets dat je zomaar doet. Je zult een duidelijk plan moeten hebben. Wat gaan we wanneer doen? Wat wordt ons doel? Wie gaat er helpen? Is dat steeds dezelfde persoon? (hoef je niet steeds een nieuw iemand uit te leggen wat die moet doen). Ja, ik ben een grote zeur in dit soort dingen, maar voor je het weet, is het paard verpest.

Even een filmpje ter illustratie. Het zou je maar gebeuren. Nu loopt dit nog redelijk goed af, neem aan dat deze ruiter dit vaker heeft gedaan.

Het gaat in dit topic toch ook helemaal niet over hoe ze het gaat doen etc? Ze vraagt hoeveel geld ze ervoor kan vragen. Niemand zit dan te wachten op goed bedoeld advies over andere zaken lijkt mij...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:19

Qimm schreef:
ziekenhuiskosten doorberekenen lijkt me ook wel een goed plan...

_/-\o_

dit gaat bij voorbaat al fout aflopen, ik zou die eigenaar niet willen zijn van die 3 paarden, wat als meisje van paard dondert en dr nek breekt?? Ze is 15! Waar zijn de ouders in deze?

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:23

JessicaD88 schreef:
Het gaat in dit topic toch ook helemaal niet over hoe ze het gaat doen etc? Ze vraagt hoeveel geld ze ervoor kan vragen. Niemand zit dan te wachten op goed bedoeld advies over andere zaken lijkt mij...

Je zegt het precies goed "goed bedoeld advies". Volgens mij mag dat gewoon gegeven worden. Wat iemand er vervolgens mee doet, moet deze zelf weten. En als ze dan wil weten wat ze ervoor mag vragen. Mijns inziens NIKS!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:21

Gewoon niet doen zijn we er zeker van dat de 3 paarden later niet naar de slager gaan!!! Zou toch allemaal kunnen gebeuren: eigenaar kan hem niet houden --> verkopen --> niemand wil hem --> eigenaar kan het niet veroorloven het paard alleen maar buiten te laten staan en is voor het paard ook niks --> hij wordt gekocht en terug gebracht, hij is helemaal verpest --> SLAGER!!!!

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:33

xxMaxx schreef:
Gewoon niet doen zijn we er zeker van dat de 3 paarden later niet naar de slager gaan!!! Zou toch allemaal kunnen gebeuren: eigenaar kan hem niet houden --> verkopen --> niemand wil hem --> eigenaar kan het niet veroorloven het paard alleen maar buiten te laten staan en is voor het paard ook niks --> hij wordt gekocht en terug gebracht, hij is helemaal verpest --> SLAGER!!!!

nou dat is wel een beetje heel erg doordacht zeg! :P

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:46

Als jou vriendin alleen maar een shetlander zadelmak heeft gemaakt, dan gaat het hem niet worden!
Totaal geen ervaring dus! Een groot paard is heel wat anders dan een Shet natuurlijk!!Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die hun paard in handen geven van zulke onervaren kinderen!
Is je vriendin wel heel goed verzekerd? Want als er iets gebeurd met 1 van de paarden dan kan ze er met zulke eigenaren 100 % zeker van zijn dat ze hangt!!!
En ja...ik ben het wel eens met xxMaxx, als je zo onwetend een paard gaat africhten, is de kans groot dat het compleet mis gaat en paard onhandelbaar word! De slager is dan heel vaak eind station!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:56

Myrna_Kyra schreef:
ik vind het zelf ook veel hoor!
ik bedoel ze is 15
heeft alleen haar eigen shet zadelmak gemaakt
het paard zal dag en nacht in de wei komen te staan
met 2 andere paarden
en s'avonds wat hooi

In dat geval denk ik dat als ze er in totaal dus incl. onderhoud 100 euro voor krijgt al in de handjes mag knijpen.
Vind het onverantwoord en begrijp ook eigenlijk niet dat de ouders van dit meisje het goedkeuren.