waarom zijn mensen niet altijd eerlijk bij verkoop paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Re: waarom zijn mensen niet altijd eerlijk bij verkoop paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:39

Tja ik snap het ook niet. Ik zou juist alle nadelen van mijn pony vertellen zodat ik zéker weet dat de eigenaar het aankan. Zo zou ik bijvoorbeeld zeker vertellen dat ze behoorlijk schrikachtig is buiten. Straks komt ze bij iemand terecht die dat niet aankan en word ze zo weer 5x doorverkocht.
Aan de andere kant,
de vorige eigenaren hebben mij verteld dat mijn pony 200% verkeersmak is. Nou NIET DUS. Álles was eng. als ik dit van te voren had geweten had ik haar nooit gekocht, maar nu ben ik toch héél blij dat ze dat niet hebben gezegd want ik heb er nu een super pony aan!
Maarja.. dan moet je maar net de juiste persoon hebben!

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:58

Ik ben wel eerlijk geweest bij de verkoop omdat het naar mijn idee toch altijd bij weer bij je terug komt. Mijn paard was veel ziek geweest voor de verkoop alles stond op papier en bij de da kon alles worden opgevraagd. Mi gewoon eerlijk zijn veel beter. Maar helaas werkt niet iedereen zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:09

Ik denk dat het ook te maken heeft met de hederdaagse fokkerij. Er wordt veel doorgefokt en tegenwoordig zijn er al veel meer paarden met rontgenologische tekortkomingen. Tja dat gaat de verkoper niet melden tenzij je er zelf een keuring op loslaat. Dat is jammer maar zelf ben je daar verantwoordelojk voor.

Gedrag is ook zoiets. Bij mij was mn paard schaapmak maar toen iemand anders er mee over straat ging, is ie een keer aan de ren gegaan. Nou is er natuurlijk een groot verschil met paarden die helemaal niet mak zijn, maar ik wil aangeven dat paarden bij sommige mensen nu eenmaal anders reageren.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:16

je hebt opzich wel een punt Jolien, maar als je willens en wetens een paard wat niet goed is verkoopt als zijnde goed ben je in mijn ogen gewoon een ordinaire oplichter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:22

tiny_tiger schreef:
ik heb een friese paard gekocht hij zei dat ze 21 was achter af was ze 33
ze hebben haar ook nog laten deken zij heeft wel een gezond veulen bij mij
gekregen met hulp van een dierenarts maar ze hebbben nooit de waarhied over haar gezegt
ze had toevallenen en nog stijven benen ook maar dat kon je niet zien als je 1 uur liet loppen was het weg ik heb haar 2 jaar gehad en 2 jaar dierenarts kosten gehad maar ik heb geen spijt dat ik haar heb gekocht want het was de liefheid zelf
nu leef ze niet meer om dat het niet meer kon

Wat vervelend! :(:)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:24

hihi, heb ooit een jonge fjord gehad met nogal bokneigeingen..Ook wel netjes gezegd dat ze nog goed doorgereden zou moeten worden. Was bij mij altijd braaf maar had al twee stagiares van mijn buurvrouw bijna vermoord :o Bij de verkoop is dat meisje er serieus 2x afgebokt :+ (ging eerst los in de bak zonder zadel, dat kende ze ook nog helemaal niet, en later in de galop gaf ze een (imo onterechte) correctie. Fjord dacht ook dat die onterecht was en bokte haar eraf. Ze hebben haar toch nog gekocht, maar mogen dus nooit zeggen dat ze gevaarlijk zou zijn, dat wisten ze bij aankoop.. :+

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:31

Liselot schreef:
je hebt opzich wel een punt Jolien, maar als je willens en wetens een paard wat niet goed is verkoopt als zijnde goed ben je in mijn ogen gewoon een ordinaire oplichter

daar sta ik achter want de mensen die denken een paard te kopen met bepaalde wensen (leeftijd ,sport,jong of juist beleert )
die staan dan blij te zijn en achter af moeten ze in het slechtse geval mischien nog afscheid nemen ook met alle kosten
van dien en mischien nog een kind die verdrietig is

ik begrijp best dat je een paard een leven gunt maar kijk dan naar het dier wat zijn mogelijkheden zijn
of doe het dan naar een stalling voor oude paarden of kinderboerderij ofzo
Laatst bijgewerkt door tiny_tiger op 05-07-11 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:35

Helaas het is waar, kom het nog weleens in de omgeving tegen!
een paard met klachten verkopen voor dikke prijzen waarvan je achteroverslaat bijvoorbeeld ! :Y)
Hetzelfde geld voor 'gekke' paarden.

Zelf zou ik het nooit willen dat als ik een gek paard had het paard verkocht aan een particulier, die van mij zou rechtstreeks naar een handelaar/slager gaan!
Je wilt toch niet hebben dat een andere zijn nek breekt op jouw paard... :(:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:36

Ik ben zooo blij dat ik de perfecte mensen voor mijn pony heb gevonden.
Of zij mij!

mn pony mankeert niets..
is niet gevaarlijk
doet alles braaf..]
een nadeel: hij kan gewoon niet met merries, dan krijgt hij hengstengedrag

met deze eerlijkheid verkoop ik hem veel sneller dan wanneer ik ga liegen over dingen

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:38

Helemaal mee eens, je hoeft natuurlijk niet alles te zeggen bijvoorbeeld wanneer je er bent af gevallen, maar medische redenen vind ik dat het erbij moet worden verteld!
Vooral voor het paard en voor de toekomstige ruiter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:39

Liselot schreef:

Ja en daar zijn wij het ook mee eens :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:39

Joolien schreef:
Liselot schreef:

Ja en daar zijn wij het ook mee eens :')

jij en je 16 persoonlijkheden? :P hahahahaha :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:46

Klopt helaas dat het zo gaat in de paardenwereld al jaren. En het zal nooit helemaal verdwijnen zo lang er geld terug moet komen wat sommige mensen zelf ook weer betaald hebben of gewoon goed aan willen verdienen helaas.

Gebreken en ziektes blijven een moeilijk verhaal en vind het rot als mensne daarover liegen bij verkoop. Tja..als jij veel geld een paard koopt en dan blijkt hij jou kosten te geven wil je die bij verkoop weer terug verdienen. Omdat jezelf vaak ook weer een ander paard wil kopen. En zo verziekt de handel en gaan mensen liegen.

Daarbij ook een andere kant: Een paard kan bij mij super braaf zijn maar het kan ook niet klikken met jou. Of de stal waar hij naar toe gaat is heel anders dan hij voorheen gehouden werdt waardoor het paard veranderd. Verhuizen van een paard kan ook veel stress geven en daardoor kan hij ook veranderen. Verandering voer, omgeving. Heel veel verschillende dingen kan het zijn. En daar moet je als koper dan ook weer op letten. Hoe leeft het paard nu, is hij weleens van huis geweest, wat krijgt hij nu te eten. Waar jij hem neer zet hoe anders is dat enz. Of jou manier van rijden is heel anders dan hij gewend was. Een paard moet net als een mens vaak ook erg wennen aan ruiter, omgeving, ander eten enz. Kijk eens als jij op vakantie gaat. Ook bij mensen thuis omdat jij anders rijdt kan een paard ook ineens anders doen. Vertrouwens band opbouwen moet ook gebeuren als je hem thuis hebt.

Mijn paard ben ik super blij mee maar ik heb hem eens gehad tussendoor op een stal dat ik een compleet ander paard had..en bang van hem werdt..mijn man die niets van paarden weet zei toen heel nuchter..toen je hier gekomen bent is hij ineens zo geworden en als je nu weer eens verhuisd en meer let op wat hij daarvoor had? En ja hoor heb nu een schaapmak lief paardje terug. Tuurlijk omdat hij jong is nog wel spatjes maar wel braaf.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 05-07-11 16:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:46

Soms vergist iemand zich ook gewoon echt in zijn/haar paard.
Ik dacht dat ik het meest brave buitenrij paard had dat je jezelf maar kon wensen van een jong paard. Dat was hij voor mij ook echt. Hij had zich buiten nog nooit slecht gedragen. Er was een vrachtwagen voor onze neus op de kant gegaan en hij bleef heel rustig staan.
Echter toen er iemand kwam kijken om hem te kopen ging het mis. Hij raakte in de stress en uiteindelijk is ze er buiten zelfs af gevallen. Ik heb er daarna maanden over gedaan om hem weer fatsoenlijk buiten te kunnen rijden.
Degene die kwam kijken om hem te kopen denkt misschien dat ik gelogen heb over hoe mak hij was. Maar dat was zeker niet het geval. Hij blijkt alleen nogal kieskeurig te zijn wat betreft mensen en heeft niet zomaar in iedereen evenveel vertrouwen. In mij had hij dat dus wel en ik wist niet beter dan dat.

Ik kan me best voorstellen dat dit soort dingen vaker voor komen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:53

Malenka; Mijn punt boven jou....ik heb mijn paard jong gekocht en zelf ingereden. Mijn knopen en weet dat hij met andere ruiters een draak kan zijn terwijl ik steeds meer kan lezen en schrijven met hem. Tja..band betekend in jaren ook iets. Zeker als hij vanaf jong bij iemand was.

Nog steeds..slechte handel genoeg hoor...en er is veel te koop nu...en mensen proberen dan toch alles om die van hun verkocht te krijgen.

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:55

ja natuurlijk hebben sommige paarden voorkeur van ruiter maar dat blijf je houden.
wij hebben ook wel eens een pony gehad die super en super braaf was dat zelf de manege van onze club de pony wou kopen want zij kende deze pony.
hele tijd ging het goed maar op ten duur was er niks meer mee te beginnen. de pony was het helemaal zat om iedere dag van ruiter te veranderen en die wel netjes rijd en die stuitert er op. en zo kan je pony ook veranderen. en wij hebben er van geleerd dat onze pony als wij iets weg moeten doen niet naar een manege gaat.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:56

Kostolany,
Ja, precies. Ik was al bezig met typen toen je jouw post hebt geplaatst vandaar een beetje langs elkaar heen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:05

Zolang er geld in het spel is, worden sommigen oneerlijk en sja soms gaat dat dan zonder blikken of blozen ten koste van dier en mens helaas. Heb het laatst nog aan de hand gehad en je doet er weinig aan. Voor de koper dekt een volledige keuring vaak wel een gedeelte van het risico natuurlijk.
Waarom mensen niet eerlijk zijn bij de verkoop van een paard, ts..? Nou, volgens mij komt dat voort uit egoisme.. ik kan er niks anders van maken :-(

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 17:06

wij zijn ook zo vaak op pad geweest ook met andere mensen mee naar een pony kijken en het is vaak een teleurstelling.
komen wij bij een fjord van 6 jaar en deze mensen heel lang stappen je zag wel iets maar kon ook niet zeggen wat.
vragen we of ze willen draven zeggen ze van ga er eerst zelf maar op zo gezegd zo gedaan maar wouden het graag onder de eigenaar zelf zien.
en deden ze al moeilijk over (achter af).
en hij begint te draven en de pony die was gewoon ataxies en wij zijden van hij loopt niet goed en hun hoe bedoel je waar dan net van het domme houden maar ze hoopte gewoon dat er een ruitertje kwam voor de fjord die voor eerst een pony kreeg ofzo en niks zag maar een blinde kon het zelfs nog zien.

en een keer naar een arabier kijken gingen wij ook mee. pony moest super braaf wezen voor bange ruiter. eerst komen wij er aan door gezakte rug kijken wij verder heeft hij een heel raar bot groei aan het zijkant van het hooft en dan denk je kon je toch ook wel aan de telefoon zeggen,
wil je rijden is die zo knetter gek dat de ruiter die wij mee hadden zij van ik ga er af gewoon gevaarlijk terwijl zij heel veel had zadelmak gemaakt,
en zeggen deze mensen van ja daarom gaat hij weg onze dochter van 12 kan hem niet aan denk ik zeg het dan eerder maar ze hoopte dat hij op dat moment braaf was en zo er in gingen trappen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:17

En dan nog niet eens dat het allemaal om geld draait, als jij een paard te koop zet die vanalles en nog wat mankeert, niet te vertrouwen zou zijn of noem maar op en dat er allemaal eerlijk bijzet en zegt, zul je hem niet snel kwijtraken. Want zeg nou zelf, jij hebt toch ook liever een paard zonder (ernstige) gebreken? Ik zou persoonlijk sneller kijken naar een paard die gewoon gemiddeld klinkt, dan bij eentje waarvan in de advertentie staat dat hij bijna niet te rijden is, aanvalt of een of andere ziekte heeft.. Je hebt nou eenmaal mensen die daar niet eerlijk over zijn en gewoon geld willen en dat paard kwijt willen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:20

Allemaal om het geld :n
Want mensen willen geen paard met een gebrek, uitzonderingen daargelaten.

Bij mijn paard is niet gemeld dat ze zomerexceem had.
Zo worden er nog meer (stal/weide) gebreken niet gemeld.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:22

Paardenhandel is smerige handel en je moet goed je ogen en oren open houden en hulp zoeken als je een paard wilt kopen.

Maar bekijk het ook eens anders, misschien hebben mensen wel in een opwelling een paard gekocht, een krakkemikkige, maar weten dat zelf niet eens (anders hadden ze m zelf toch nooit gekocht) en proberen ze dat beest nu weer door te verkopen alleen komen er nu mensen die wel verstand hebben van paarden naar dat beest kijken.
Dan kan het dus heel goed dat het paard atactisch is maar ze het zelf echt niet weten....
Die gevallen zijn er ook hoor!

Pas nog een topic op bokt, meisje had paard gekocht en bleek niet helemaal wat ze ervan dacht. Moest weer terug naar verkoper, compleet drama, huilen, kon paard niet meer missen etc. Maar als je die foto van dat paard in kwestie zag. Ik zou m voor mn verdriet nog niet willen hebben. Zij dacht dat ze het mooiste paard ter wereld had gekocht (voor weinig), maar het gedrag was wat apart geworden omdat ze er zelf niet mee om kon gaan dus moest ie weer weg. Die gaat dus weer de handel in naar het volgende slachtoffer.

Dus het hoeft niet altijd te zijn dat een verkoper niet eerlijk is, er is helaas ook een hele hoop onkunde. En ook helaas een hele hoop baggerpaarden die voor een appel en een ei weer aan zo'n onschuldig onwetend penny meisje wordt verkocht omdat hij zo'n lief koppie heeft.

Dat krijg je toch helaas nooit de wereld uit, zolang er paarden te koop zijn blijft dit gebeuren.
Gehaaide verkopers maken daar gretig gebruik van.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:27

Verkopers zijn lang niet altijd eerlijk omdat ze dan niet meer kunnen verkopen.
Of iig niet voor het geld dat ze in gedachten hadden.

Daarom heb je als koper onderzoeksplicht.

:)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:36

Heel simpel: ze willen ervanaf en geld vangen, het liefst zoveel mogelijk, hoe meer hoe beter.

Ben er ook heel veel tegengekomen, in mijn zoektocht naar een paard. Zelfs een gedrogeerde Andalusier, om hem rustig te houden terwijl hij eigenlijk mishandeld was en nauwelijks te berijden was, ben ik er gewoon 1 uurtje buiten gaan rijden ermee om te zien of ie echt braaf is, gelukkig vertrouwde ik het al niet zo, gewoon door heel veel vragen te stellen en dan als je als antwoord steeds een ander verhaal krijg dan weet ik genoeg.

Erg triest dit, want het was wel een leuke lieve paard maar wel met een trauma en is met opzet doorverkocht door deze vrouw (eigenlijk handelaar) terwijl het de bedoeling is dat hij bij haar een blijvend tehuis zou hebben, heeft ze m doorverkocht voor 3 x zoveel geld en met leugens. Is ook bevestigd via via bokt en andere forums en vorig eigenaar en helaas ook nieuwe eigenaar die enorm is gedupeerd, ze had helaas niet door dat ie gedrogeerd werd, kwam dus thuis pas erachter, dat hij wel erg pittig is en nerveus en wilde m gelijk weer doorverkopen, want die kon er niet mee overweg, natuurlijk wel voor het bedrag wat ie eraan kwijt was, dus weer opnieuw oneerlijke verhalen bij de verkoop.

Lievemensjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:42

jaa, dit heb ik ook een keer gehad. ze hadden gezegt; het is een brave, lieve makke pony. heb even gereden. hebben ze die pony van die pillen gegeven dat hij rustiger werd!
dus wij hadden hem gekocht. hadden hem thuis. (aardig veel geld voor gegeven)
en toen was het een wilde bok!
net 2 weken geleden, een nieuwe pony gekocht.
deze mensen deden er gelukkig heel eerlijk tegen. me vader had tegen de mensen gezegt;
''wees gewoon eerlijk over de pony, want liegen duurt het langs.''
de pony eenmaal thuis.. en het is echt een schatjee! <3
ik zal zeggen; kijk uit met deze mensen!