Bijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:22

Precies, niemand kan een blijvend tehuis garanderen, en ik vind het de grootste onzin om dat te eisen.
Hou het dier dan lekker zelf of zoek een andere oplossing.

Je kan het wel eisen, maar het is gewoon een onzinnige eis.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:23

Ik heb vorig jaar ook mijn pony verkocht, maar ik wil zeker weten dat deze niet in de handel komt. Wij hebben dus ook op contract staan dat ik het eerste recht van terugkoop heb wanneer de huidige eigenaar om wat voor reden dan ook die pony weg doet.
Maar deze pony heb ik verkocht aan m'n verzorgster omdat de pony duidelijk aangaf het op dat moment bij haar beter te hebben, dus niet zo maar iemand die een paard van MP afhaald..

Maar ik vind inderdaad niet dat je het iemand kan verplichten. Je weet nooit wat er verandert in het leven waardoor je misschien wel niet meer in staat ben een paard te onderhouden....... Ik zou overigens wel contact op nemen met de oude eigenaar wanneer ik op het punt zou staan het paard te verkopen.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:23

Als ik om wat van redenen dan ook me pony zou moeten weg doen.
Zou ik ook een contrat op laten stelen dat de pony niet meer weg mag .
of terug naar mij gaat bv.
Maar dit aangezien me pony op leeftijd is en ik niet zou willen dat er mee heen en weer gesleept zou worden.

Het is dan hun keuze de pony met zo conract te nemen of kopen.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 05-07-11 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:25

Merlinde schreef:
Wij hebben dus ook op contract staan dat ik het eerste recht van terugkoop heb wanneer de huidige eigenaar om wat voor reden dan ook die pony weg doet.

Kijk dit is imo een veel betere oplossing! :j

Anders zit de koper over een paar jaar misschien met hetzelfde in de maag, maar mag het dier niet weg doen omdat de vorige eigenaar dat besloten heeft. Tja... dream on :z

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:26

Ik vind dat er zoiezo tegewoordig veel eisen worden gesteld bij de verkoop van een paard, en het dan nog raar vinden dat het dier niet verkocht raakt. Als je erover nadenkt is dat heel vreemd, ik vraag mij dan af of die eisenstellers wel WILLEN dat het paard wordt verkocht. Zou echt geen paard kopen waarbij allerlei voorwaarden gesteld worden/vastgelegd worden over hoe en wat ik met het dier mag doen, dan kan ik net zo goed een leasepaard/verzorgpaard zoeken.

Ik snap ook die waanzin omtrent handelaren niet zo, er zijn ontzettend veel goede handelaren die zoals hierboven al beschreven ook vaak op zoek gaan naar het meest geschikte paard voor een particulier welke zijn/haar wensen bij een handelaar heeft neergelegd met de opdracht een geschikt paard voor ze te vinden. De meeste handelaren zorgen ook gewoon goed voor de paarden, een ziek/ongezond/dood paard verkoopt immers niet :)*

xsenny

Re: Bijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:30

Ik vindt het goed als er een contract is ,ben je het niet eens met het contract .
koop je het paard niet punt .

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:32

Of verkoop je je paard niet. Punt.
Contract is niet rechtsgeldig vlgs mij. Je hebt ook te maken met waardeverlies of waardevermeerdering.
Recht van terugkoop, ik snap wel dat je dat wilt, maar als je zoveel eisen stelt ben je gewoon nog niet klaar om je paard te verkopen.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:35

Dan kopen ze het niet ,
hun willen het dan toch kopen ?
als ze me paard niet willen met het contract ,dan gaan ze toch een ander paard kopen!
En ik zou het zo op laten maken dat het rechtsgeldig is .en het paard dan als het weg zou moeten als enige terug naar mij mag.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:35

:')
Krijg je over 20 jaar een stokoud paard terug dat je voor veel geld mag kopen om in te laten slapen.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:36

Pauline schreef:
Of verkoop je je paard niet. Punt.
Contract is niet rechtsgeldig vlgs mij. Je hebt ook te maken met waardeverlies of waardevermeerdering.
Recht van terugkoop, ik snap wel dat je dat wilt, maar als je zoveel eisen stelt ben je gewoon nog niet klaar om je paard te verkopen.

jij beslist niet of ik me paard met contract weg doe of niet !
als mensen dan geen paard met contract willen zoeken ze toch lekker veder !

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:37

En jij blijft zitten met je paard of verkoopt hem en dan hoor je vijf jaar later dat het dier alsnog in de handel is...

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:38

Pauline schreef:
:')
Krijg je over 20 jaar een stokoud paard terug dat je voor veel geld mag kopen om in te laten slapen.

tuurlijk niet ! voor veel geld .
en ja dan is het maar zo .
maar veel geld zou er dan niet meer voor gevraagt worden.

LuvdaTossa schreef:
En jij blijft zitten met je paard of verkoopt hem en dan hoor je vijf jaar later dat het dier alsnog in de handel is...

dan heb ik een contract en klaag ik ze aan !

wahaahhaa maar gelukkig is mijn paard niet te koop !!!!
ik zorg lekker voor me oudje maar zeg niet dat ik nooit in een situatie zou komen dat ik haar weg zou moeten doen .
je kan immmers niet in de toekomst kijjken.
maar zonder contract zou zij niet weggaan .
dan zoek ik wel een manier aan geld te komen ,
Laatst bijgewerkt door Tanja op 05-07-11 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegs, plaats aub alles in 1 bericht en vergeet je iets gebruik dan de "wijzig" knop.

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:40

Ik heb mijn vorige pony ook wegens omstandigheden verkocht, aan het heel lief gezin.
Garantie dat het een blijvend huis was, dat kun je niet krijgen. Wel had ik (dan wel mondeling) de afspraak gemaakt dat wanneer hij om welke reden dan ook weer verkocht zou moeten worden door hun, ik het eerste recht tot terugkoop zou hebben.
Helaas hebben deze mensen zich niet aan deze afspraak gehouden, en kreeg ik het een half jaar ( ! ) nadat hij al doorverkocht was te horen.
Achteraf was ik inderdaad ook niet klaar voor verkoop, maar hij had uiteindelijk toch verkocht geweest. Omdat hij gewoonweg te klein was... Nu heb ik een 'nieuw' paard, maar als de dag komt dat hij weer te koop zou staan, mag hij met alle liefde terugkomen! :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:42

Je kunt het er rustig neerzetten. Realistisch is het niet. Afschrikkend (dus geringere kansen op verkoop) is het wel.

Als ik een paard zou verkopen, zou dat echt geen voorwaarde zijn :n Net zoals: "Moet hengst blijven". Hou 'm dan lekker zelf tot ie 3 is, kijk of het een dekhengst kan worden en zoniet: Ballen eraf! :Y)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:47

xsenny schreef:
dan heb ik een contract en klaag ik ze aan !

Dan heb je helemaal niets meer te zeggen over het dier... Dus gaat het je alleen maar bakken met geld kosten en gaat het niets opleveren. Zou wat zijn als je na tien jaar nog zeggenschap over het dier hebt :')

Verdiep je maar eens in het Nederlands recht ;)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:48

Nou, ik irriteer me zwaar aan het Feit dat er zoveel "spoed" geplaatst wordt alleen om makkelijker te verkopen. ( ik snap dat sommigen onder hele vervelende omstandigheden niet anders kunnen)
maar voor de meeste advertentie's geld dat volgens mij niet echt.

of van : anders doet de beste man/vrouw het paard naar de slacht. :n

Maar wat ik echt niet begrijp zijn advertentie's die ik nou al meerdere malen tegenkwam
Te koop wegens Geld & Tijd gebrek....staat er onderaan het bericht . EVT te ruil tegen ander paard..) :?

Je wilt natuurlijk de beste plek voor je paard.
maar stel dat ik een beste plek zou hebben
maar de klik er gewoon weg niet is.
( En dat kan echt pas later komen, heb ik met mijn merrie ook gehad)
dan ben je naar mijn idee best egoistisch want dan denk je dus duidelijk niet Aan de band, die tussen mens en dier juist zo belangrijk is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:54

Ten eerste valt er niets te eisen als ik je paard koop is die van mij en heb je er niets meer over te zeggen. Leuk zo'n contract of papier maar ga je een rechtzaak aan op het moment dat ik niet volgens dat papier doe?.
Mensen willen allemaal mooie dingen maar dat moeten ze zich bedenken voor dat ze de aanschaf of fok aangaan. Als je je beestje verkoopt is het exit en kan je er nog weinig aan doen.

Als ik zulke eisen krijg hebben ze pech ga of een deur verder of ze verkopen hem en het houdt op beest is van mij en ik bepaal hoe en wat.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:56

Adil schreef:
Je kunt het er rustig neerzetten. Realistisch is het niet. Afschrikkend (dus geringere kansen op verkoop) is het wel.

Als ik een paard zou verkopen, zou dat echt geen voorwaarde zijn :n Net zoals: "Moet hengst blijven". Hou 'm dan lekker zelf tot ie 3 is, kijk of het een dekhengst kan worden en zoniet: Ballen eraf! :Y)

Ik denk dat veel mensen het ook neer zetten zodat ze een beter gevoel hebben bij het verkoop van de paard of pony,maar realistisch is het niet.
Rechtsgeldend is het ook niet

Gelukkig heb ik hier de ruimte,dus de paarden blijven meestal tot het eind :D
Heb pas alleen de ponys verkocht omdat ze allemaal niks stonden te doen omdat de kinderen te groot zijn geworden.

En hoop dat ze lang op hun nieuwe adres mogen blijven,maar ja dat is koffiedik kijken

Maar er kan altijd iets gebeuren waardoor je de boel zou moeten verkopen.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:00

ik heb net contact met mijn advocaad opgenomen .
om hem het eens voor te leggen
als ik een contract bij notaris op laat maken .
dat het niet verkocht mag worden en alleen terug naar mij mag ,
sta ik in me recht en moeten ze zich aan dit contract houden.
Het kost je dan wel 300 euro dit op te laten maken.
Maar dat zou ik er zeker voor over hebben.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:00

Waar ik me aan stoor is ook
Ik heb de klik niet met het paard (paard is pas 3 maanden daar )
en verkopen het dan weer.

Hallo aan de klik moet je werken en met 3 maanden is het meestal nog niet daar.
Kan wel meer dan een jaar duren,maar dat hebben sommige mensen nog niet door.
Dus weer in de verkoop(en dan wel eisen stellen aan de volgende eigenaar) en op zoek naar her andere paard waar ze wel de klik mee hebben.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:03

Kijk ik vindt ook dat je naar de situatie moet kijken .
Bv ik kom er alleen voor te staan ,of raak me baan kwijt en heb geen geld mijn 23 jarige pony te behouden .
en plaats een advertentie waarin staat dat ze haar gratis mogen hebben maar met een contract dat ze niet weg mag of terug naar mij zou moeten ,
vindt ik dit wel een normale ijs .
aangezien ze dan gratis weg gaat ,en er een wettelijk contract bij zit .

ijspeert

xsenny schreef:
ik heb net contact met mijn advocaad opgenomen .
om hem het eens voor te leggen
als ik een contract bij notaris op laat maken .
dat het niet verkocht mag worden en alleen terug naar mij mag ,
sta ik in me recht en moeten ze zich aan dit contract houden.
Het kost je dan wel 300 euro dit op te laten maken.
Maar dat zou ik er zeker voor over hebben.

Dan moet je wel contact houden met de nieuwe eigenaren. (wat veel alleen in het begin gebeurt)
En als het paard dan verkocht word zonder dat je het weet,wordt het een getouwtrek en de vraag is dan nog maar of je het paard terugkrijgt.
Rechtzaak kan je dan wel winnen ,maar of je hat paard dan terug hebt is 2

Twiggy2008

Tja, het is gelukkig niet aan de orde en als het aan mij ligt gaat het ook nooit gebeuren (moet er niet aan DENKEN ;( )..... maar als ik mijn paard zou moeten verkopen, dan wil ik alleen maar een plekje voor hem waar hij buiten kan zijn, dat is al eis nummer 1 ;) . Doe het dit paard niet aan om hem op te sluiten op zo'n stalling. Dus ach.... ik heb toch wel zo mijn eisen, denk ik (weet ik wel zeker!). :D

En zou het ook niet fijn vinden als hij van hot naar her ging. Hij is meer waard dan dat. Gelukkig hoef ik hem niet te verkopen en misschien is het ook wel een van de grootste redenen dat ik hem niet verkoop (naast dat hij gewoon een superpaard voor mij is, het is zo'n schat). Een ander is niet per se beter voor hem. Maar ja, dat mag je op bokt ook niet zeggen, geloof ik. Maar zo voel ik het wel. :j

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:06

jackgirl schreef:
Marcella_e, je eerste en laatste punt kan ik me ook helemaal in vinden.
Vragen kan altijd, eisen word moeilijker vind ik.

Als ik wat verkoop ( bijv. m'n veulens ) zeg ik vaak wel erbij , als er wat is .. neem alstu even contact op.
Dan kan ik eventueel mee kijken naar een oplossing.

Als ik contracten bij een paard moet gaan tekenen ben ik al weg.
Daar begin ik niet aan als koper zijnde.
( bij verkoop doe ik daar ook echt niet aan )

groot gelijk heb je. Contracten tekenen zou ik ook nooit aan beginnen. Als iemand eerste recht van terug koop wil prima aan meewerken maar het blijft een mondelinge afspraak. Als ik een groene 3 jarige koop en hij is 7 en M dan is het niet meer voor dezelfde prijs als het paard gezond is.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:12

ijspeert schreef:
Waar ik me aan stoor is ook
Ik heb de klik niet met het paard (paard is pas 3 maanden daar )
en verkopen het dan weer.

Hallo aan de klik moet je werken en met 3 maanden is het meestal nog niet daar.
Kan wel meer dan een jaar duren,maar dat hebben sommige mensen nog niet door.
Dus weer in de verkoop(en dan wel eisen stellen aan de volgende eigenaar) en op zoek naar her andere paard waar ze wel de klik mee hebben.

Ik heb een 11 maanden een paard gehad, en na 11 maanden ging het nog steeds niet zoals ik graag wou. Ik heb dit paard weggedaan. Ik heb de vorige eigenaar wel ingelicht. Zij staat bij mij op stal. Het zijn og jonge meiden en ze wouden haar graag terug. Ik heb haar toen weer aan hun verkocht voor het zelfde bedrag als ik haar had.

3 maanden is wat kort ja, maar 3 maanden dagelijks zonder plezier rijden is denk ik ook wel weer heel lang. Vind het moeilijk te zegegn