Paard trapt naar auto. Wie schuldig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:04

de eig van paard zal wel schudlig gevonden worden.

hoewel ik persoonlijk wel gek vind dat die man nog gaat toeteren terwijl de paarden al schrokken en er dan ooknog (gehaast zeker) tussen door gaat rijden.. idioot vind ik dat.
in elk geval geen paardenkenner

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:06

JoyCiej007 schreef:
Er worden hier allerlei dingen geroepen die absoluut niet kloppen.....

linda_arnold schreef:
Ik denk dat de TS bedoeld dat er aan beide kanten van de wegen een oranje strook bedoeld voor fietsers is. Ruiters dienen op de openbare weg zoveel mogelijk rechts te houden of in de berm te rijden, waardoor TS imo goed heeft gehandeld door op het fietspad te rijden. Volgens mij ben je buiten de bebouwde kom zelfs verplicht op het fietspad te rijden. Zou geen paard willen tegen komen op een 80 km weg.

Je hebt dus zelf ook geconcludeerd dat er waarschijnlijk sprake is van een fietsstrook. Dan wekt later de benaming 'fietspad' weer verwarring op.
En nee; je bent als ruiter/menner absoluut NIET VERPLICHT om op het fietspad te rijden. Sterker nog, dat is verboden!. En ja, officieel gezien móet je dus bij een 80 km. weg gewoon tussen de auto's op de weg rijden.

een fietsstrook is geen afscheiden fietspad, maar behoort gewoon tot de weg. En daar mag je dus gewoon rijden als ruiter/menner, en ook als automobilist.

Hoooooooooowwwwww rustig rustig :(:) !!

Ik bedoel idd fietsstrook, zoals de TS ook bevestigde. Excuses voor mijn verdere bewoording in 'fietspad' termen :+

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:07

het is inderdaad geen paardenkenner de automobilist..
en wie zegt dat ie gezien heeft dat het paard schrok ?
en volgens mij is het een 60 km weg.. maar dat doet er niet toe

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:09

linda_arnold schreef:

Ik bedoel idd fietsstrook, zoals de TS ook bevestigde. Excuses voor mijn verdere bewoording in 'fietspad' termen :+

Ik ben rustig, maar ik zet het er even vet en in hoofdletters er neer, zodat er geen verwarring gaat ontstaan, dat was verder niet naar jou toe bedoeld, anders had ik het er wel anders neergezet ;)
Dit was meer om mijn 'punt' even duidelijk te maken.

Want dat ene kleine woordje maakt een wereld van verschil. Als iemand zegt; 'ik heb op het fietspad gereden' of 'ik reed op de fietsstrook', dan ben je in het 1e geval officieel gezien gewoon illegaal bezig en ben je dus wettelijk in overtreding, in het 2e geval is er geen enkel probleem.

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:10

Tjah, het lijkt mij dat je al ruiter verantwoordelijk bent!Dus je vriendin is hiervoor verantwoordelijk.

Ook al kun je niet altijd je paard(het blijven toch dieren) onder controle houden, je bent en blijft verantwoordelijk voor wat die doet of aanricht!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:19

JoyCiej007 schreef:
linda_arnold schreef:

Ik ben rustig, maar ik zet het er even vet en in hoofdletters er neer, zodat er geen verwarring gaat ontstaan, dat was verder niet naar jou toe bedoeld, anders had ik het er wel anders neergezet ;)
Dit was meer om mijn 'punt' even duidelijk te maken.

Want dat ene kleine woordje maakt een wereld van verschil. Als iemand zegt; 'ik heb op het fietspad gereden' of 'ik reed op de fietsstrook', dan ben je in het 1e geval officieel gezien gewoon illegaal bezig en ben je dus wettelijk in overtreding, in het 2e geval is er geen enkel probleem.

Duidelijk :D , ik heb ook even gecheckt en je mag als ruiterzijnde niet op het fietsPAD rijden, aangezien je bestuurder bent. Maar in dit geval is het dus een fietsstrook en is het wettelijk toegestaan. Dus ik zat idd fout, maar dat terzijde

Wat is de wetgeving heerlijk krom, ik riskeer liever een boete denk ik..........maar daar ging het topic niet over :+

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 17:20

Naomi_Haffie schreef:
het is inderdaad geen paardenkenner de automobilist..
en wie zegt dat ie gezien heeft dat het paard schrok ?
en volgens mij is het een 60 km weg.. maar dat doet er niet toe

Snap idd dat je oma er geschrokken is! Wij allemaal ;)
Gelukkig heeft het paard niets en je opa en oma ook niet! Dat is altijd het belangrijkste!
Ik denk alleen dat je geen paardenkenner hoeft te zijn om te zien dat de paarden angstig waren.
Het is gewoon een erg smal weggetje en het was geen slimme beslissing om er tussendoor te rijden want paste maar net.
Als ie even had gewacht tot het paardje weer terug was bij onze paarden dan was er genoeg ruimte.

Wens je opa en oma nog even sterkte van mij! Hoop dat hun autootje snel weer de oude is ;)

emmalady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:28

cinn87 schreef:
Vandaag wezen buitenrijden met mijn haffie en twee vriendinnen met hun eigen paarden.
Nou kwamen wij onderweg een zogenaamde kersenkanon tegen. ( dit is een kanon wat een harde klapt maakt zodat de vogels schrikken en de kersen niet opeten ).
Uiteraard waren onze paarden hier ook erg van onder de indruk en dus erg gespannen. Bij elke knal maakte ze wel een klein sprongetje.
Dit gebeurde allemaal op een weg waarbij er zich aan elke kant een fietspad bevind. ( smalle weg zonder afscheiding voor de fietsers )
Wij reden dus op het fietspad! Door de knallen schiet 1 van de paarden naar het andere fietspad aan de de andere kant van de weg.
Vervolgens komt er een auto aan die achter ons begint te toeteren. De paarden waren al wat nerveus door de knallen dus dat getoeter konden ze er niet bij hebben.
Vervolgens rijd die man tussen de paarden door waarna het paard dat aan de andere kant van de weg liep zijn kont omgooit en trapt naar de auto!
Gevolg: Een ontzettend grote deuk en een gesprongen auto raam!

Als die man nou 2 tellen had gewacht tot de paarden wat rustiger waren en dat andere paard weer bij ons liep was dit nooit gebeurd!

Schadeformulier ingevuld en opsturen naar de verzekering. Alleen nou vraag ik me dus af, wie is de schuldige?
Ik denk zelf wel dat dat mijn vriendin zal zijn omdat haar paard de schade heeft veroorzaakt alleen is die man natuurlijk ontzettend dom geweest om tussen 3 paarden door te rijden die op dat moment onrustig waren.

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken!

Het is eigenlijk een beetje de mans schuld. Jullie kunnen er bijde niks aan doen als je paard schrikt. Dat hij een auto trapt is gewoon domme pech. Is er wel sprake van valse beschuldiging, kan je dit altijd uitpraten met de verzekering, maar eigenlijk had die man niet moeten toeteren.

Naomi_Haffie

Re: Paard trapt naar auto. Wie schuldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:33

maar waar was het nou precies :)
wat was het trouwens voor paard :) ?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:39

Denk toch dat die man ook een deelschuld heeft. Hij moet de situatie ook inschatten. Het is deels zijn risico dat hij er tussen door reed. De verzekeringen zullen dat wel onderling uitvechten.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:42

In een soortgelijke situatie, waarbij het twee paarden betrof waar een motorrijder tussendoor reed en er een ongeluk ontstond, is de motorrijder veroordeeld voor alle kosten door de rechter. Auto's moeten, zeker op 60-km. wegen, rekening houden met zwakkere verkeersdeelnemers, waaronder dus ook paarden. Hij oordeelde dat de motorrijder bedacht had moeten zijn op een schrikbeweging van een van de paarden (of b.v. een kind op een fietsje) en dus had moeten wachten met passeren tot de beide dieren weer bij elkaar waren.
Deze situatie is dus nog niet zo eenvoudig als het lijkt.

Flynneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:47

Autobestuurders MOETEN afstand houden en vertragen of stilstaan als de paarden nerveus zijn. Extra "geluid" maken, zoals toeteren, roepen mag ABSOLUUT NIET.
Ook wij hebben ooit een soortgelijke situatie meegemaakt, maar dan met een groep wielertoeristen, en de fietsers hebben totaal ongelijk gekregen.
Jullie zijn volgens mij helemaal in jullie recht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:48

Deze man wordt niet aansprakelijk gesteld vermoed ik. Het CBR en de ANWB proberen automobilisten bewust te maken door campagnes e.d., maar het kan deze man niet aangerekend worden dat hij geen verstand heeft van paarden en dus niet begrijpt hoe hij hier mee om moet gaan. Hij weet misschien niet dat paarden die uit elkaar zijn in de stress kunnen raken en bij elkaar willen blijven, of gaat er vanuit dat jou paard niet bang is voor zo'n kersenkanon. Jij vindt dat die meneer had kunnen zien dat jullie paarden bang waren, maar misschien begrijpt die man dat niet, kan hij dat niet van een paard aflezen. Misschien dacht hij gewoon dat jullie niet op aan het letten waren en misschien wel dat jullie keet aan het trappen waren en hem helemaal niet door hadden. Misschien dacht hij wel "goh, ik toeter even, dan hebben ze door dat ik er aan kom".

De acties van je paard zijn ten aller tijden jou verantwoordelijkheid. En ik snap ook werkelijk niet hoe je langs een kanon kan rijden op een 60km weg waar je tussen het overige verkeer rijdt. Persoonlijk was ik omgereden of had ik anderszinds geprobeert mijn paard er langs te krijgen. Ken de situatie verder niet, maar denk wel dat ik dit heel anders had aangepakt als ik had gemerkt dat de paarden er bang voor waren. Is het een drukke weg?

EDIT: zie nu de nieuwe post van Linky. Dit is 1 situatie, maar ik denk dat 9 van de 10 van deze soortgelijke situaties de ruiter de schuld krijgt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:59

Hierbij is echter sprake dat de automobilist een actie ondernam. Hij besloot tussen die paarden door te rijden. Daardoor heeft hij toch zeker wel een aandeel in de schuld. Wanneer hij stil was blijven staan en je rijd er met je paard langs en die trapt is dat een andere situatie.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:09

Denk ook dat ruiter aansprakelijk is, al is mij bij rijles wel verteld voorzichtig te zijn met ruiters/paarden en nooit te claxonneren. Misschien dat dat nog wel meegenomen gaat worden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:40

JoyCiej007 schreef:
Er worden hier allerlei dingen geroepen die absoluut niet kloppen.....

linda_arnold schreef:
Ik denk dat de TS bedoeld dat er aan beide kanten van de wegen een oranje strook bedoeld voor fietsers is. Ruiters dienen op de openbare weg zoveel mogelijk rechts te houden of in de berm te rijden, waardoor TS imo goed heeft gehandeld door op het fietspad te rijden. Volgens mij ben je buiten de bebouwde kom zelfs verplicht op het fietspad te rijden. Zou geen paard willen tegen komen op een 80 km weg.

Je hebt dus zelf ook geconcludeerd dat er waarschijnlijk sprake is van een fietsstrook. Dan wekt later de benaming 'fietspad' weer verwarring op.
En nee; je bent als ruiter/menner absoluut NIET VERPLICHT om op het fietspad te rijden. Sterker nog, dat is verboden!. En ja, officieel gezien móet je dus bij een 80 km. weg gewoon tussen de auto's op de weg rijden.

een fietsstrook is geen afscheiden fietspad, maar behoort gewoon tot de weg. En daar mag je dus gewoon rijden als ruiter/menner, en ook als automobilist.

Als we dan toch gaan mieren-je-weet-wellen: je moet met je paard op de RIJBAAN rijden.
De weg bestaat uit: rijbaan/fietsstrook/berm/trottoir/vrijliggend fietspad dus tis beetje verwarrend als je dan op de weg moet rijden.
Rijbaan dus, of berm dat mag ook. Fietspad word ook gedoogd.

Overigens is ruiter fout IMO, je kan het iemand niet aanrekenen dat ie geen verstand van paarden heeft en als paard niet had omgedraaid en uitgehaald was er niks gebeurd, maar zuur is het wel.
Sterkte voor alle partijen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:49

Je hoeft geen paardenkenner te zijn om een situatie een beetje in te kunnen schatten en te snappen dat je niet zo dicht langs een paard moet rijden, laat staan ertussen door.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:49

secricible schreef:
Deze man wordt niet aansprakelijk gesteld vermoed ik. Het CBR en de ANWB proberen automobilisten bewust te maken door campagnes e.d., maar het kan deze man niet aangerekend worden dat hij geen verstand heeft van paarden en dus niet begrijpt hoe hij hier mee om moet gaan. Hij weet misschien niet dat paarden die uit elkaar zijn in de stress kunnen raken en bij elkaar willen blijven, of gaat er vanuit dat jou paard niet bang is voor zo'n kersenkanon. Jij vindt dat die meneer had kunnen zien dat jullie paarden bang waren, maar misschien begrijpt die man dat niet, kan hij dat niet van een paard aflezen. Misschien dacht hij gewoon dat jullie niet op aan het letten waren en misschien wel dat jullie keet aan het trappen waren en hem helemaal niet door hadden. Misschien dacht hij wel "goh, ik toeter even, dan hebben ze door dat ik er aan kom".

De acties van je paard zijn ten aller tijden jou verantwoordelijkheid. En ik snap ook werkelijk niet hoe je langs een kanon kan rijden op een 60km weg waar je tussen het overige verkeer rijdt. Persoonlijk was ik omgereden of had ik anderszinds geprobeert mijn paard er langs te krijgen. Ken de situatie verder niet, maar denk wel dat ik dit heel anders had aangepakt als ik had gemerkt dat de paarden er bang voor waren. Is het een drukke weg?

EDIT: zie nu de nieuwe post van Linky. Dit is 1 situatie, maar ik denk dat 9 van de 10 van deze soortgelijke situaties de ruiter de schuld krijgt.

Als we van tevoren geweten hadden dat dat kanon daar was hadden we gelijk een andere route genomen.
Dat kanon ging pas af toen wij daar in de buurt waren!!!
Het is verder geen drukke weg want het is een langweggetje. Onze paarden zijn absoluut niet bang voor auto's, motoren, tractors, vrachtwagens, enz ...Anders zouden wij ook niet buiten gaan rijden laten we dat voorop stellen !

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:52

[quote="Naomi_Haffie"]maar waar was het nou precies :)
wat was het trouwens voor paard :) ?[/quote

Was idd op de Ommerenveldseweg!
Het paardje is zelfs een pony ( was niet te zien aan de schade ;) ).
Ik geloof dat het een Welsh pony is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:57

Millanka schreef:
Je hoeft geen paardenkenner te zijn om een situatie een beetje in te kunnen schatten en te snappen dat je niet zo dicht langs een paard moet rijden, laat staan ertussen door.

Neem maar van mij aan dat er mensen zijn die dat echt niet weten :+

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:00

Maar je rijd toch ook niet zo dicht langs fietsers of iets dergelijks toch? dan wacht je toch ook tot ze allemaal aan dezelfde kant fietsen? Of ben ik nou gek? :+ Je moet elkaar toch een beetje de ruimte geven, voor eventueel onverwachts uitwijken?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:04

Zo denken wij ja, maar niet iedereen.

Ik schref het net ookal in een ander topic maar heb eerder dit jaar iemand op les (motor) gehad die het als een soort van sport had verheven om paarden aan het schrikken te maken in de hoop dat ze ervandoor gingen want das grappig, ik heb uitgelegd wat de risico's zijn en wat voor een rund hij was maar weet niet of het is aangekomen.
Je kan en mag niet van mensen verwachten dat ze zicht verdiepen in jouw hobby en hoe een paard denkt, er zijn ook mensen die ervan uitgaan dat als je je met je paard op de weg bevind dat ie dan mak zal zijn.

Het enige wat je kan doen is proberen duidelijk te maken d.m.v. armgebaren dat mensen rustig moeten passeren, maar veel meer dan dat helaas niet ben ik bang.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:15

Ik heb ondertussen zo'n 3 jaar mijn rijbewijs en heb voor mijn theoretisch examen ook moeten leren dat je trager moet rijden langs paarden en ook voldoende afstand moet houden. Daarnaast ook nog dat je moet stoppen als het dier angstig of nerveus lijkt. (of dit werkelijk een wet is, weet ik eigenlijk niet)

Nu kan ik begrijpen dat het laatste niet voor iedereen duidelijk waarneembaar is, omdat niet iedereen bekend is met de lichaamstaal van paarden.

Ik heb wel altijd gehoord dat de eigenaar sowieso verantwoordelijk is voor de daden van haar paard.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:17

Uit een ander topic van bokker LDRD:

"Deze automobilist is niet aansprakelijk , de bezitter van het paard is wel aansprakelijk. Ook in dit geschetste geval.
Echter, de 2e vraag die aan de orde komt is de vraag of de automobilist (juridische)eigen schuld treft. Deze vraag moet worden beantwoord om vast te stellen of de bezitter ook een schadevergoedingsverplichting heeft. Deze eigen schuld kan variëren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit. De schadevergoedingsverplichting vermindert met het percentage vastgestelde eigen schuld."

Zo zit het dus, ik denk dat de 'eigen schuld' bij deze man wel hoog kan worden.
Verder vind ik opmerkingen als "Niet iedereen heeft paarden, ze weten niet hoe ze reageren" een beetje raar.
Ook niet iedereen heeft kinderen, honden, katten of weet ik veel wat allemaal... Maar daar hoor je ook rekening mee te houden en niet als een gek tussendoor te scheuren en te toeteren.
Laatst bijgewerkt door SuzieQ op 03-07-11 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:20

Sorry.. '' en niet als een gek tussendoor te scheuren en toeteren ''
Het is een man van in de 70 die altijd netjes rijd ..

dat neem ik niet van weg dat ie gewoon had moeten afwachten wat de paarden deden en er daarna langs op reed.