Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
JoyCiej007 schreef:Er worden hier allerlei dingen geroepen die absoluut niet kloppen.....linda_arnold schreef:Ik denk dat de TS bedoeld dat er aan beide kanten van de wegen een oranje strook bedoeld voor fietsers is. Ruiters dienen op de openbare weg zoveel mogelijk rechts te houden of in de berm te rijden, waardoor TS imo goed heeft gehandeld door op het fietspad te rijden. Volgens mij ben je buiten de bebouwde kom zelfs verplicht op het fietspad te rijden. Zou geen paard willen tegen komen op een 80 km weg.
Je hebt dus zelf ook geconcludeerd dat er waarschijnlijk sprake is van een fietsstrook. Dan wekt later de benaming 'fietspad' weer verwarring op.
En nee; je bent als ruiter/menner absoluut NIET VERPLICHT om op het fietspad te rijden. Sterker nog, dat is verboden!. En ja, officieel gezien móet je dus bij een 80 km. weg gewoon tussen de auto's op de weg rijden.
een fietsstrook is geen afscheiden fietspad, maar behoort gewoon tot de weg. En daar mag je dus gewoon rijden als ruiter/menner, en ook als automobilist.
!!
linda_arnold schreef:Hoooooooooowwwwww rustig rustig!!
Ik bedoel idd fietsstrook, zoals de TS ook bevestigde. Excuses voor mijn verdere bewoording in 'fietspad' termen

JoyCiej007 schreef:linda_arnold schreef:Hoooooooooowwwwww rustig rustig!!
Ik bedoel idd fietsstrook, zoals de TS ook bevestigde. Excuses voor mijn verdere bewoording in 'fietspad' termen
Ik ben rustig, maar ik zet het er even vet en in hoofdletters er neer, zodat er geen verwarring gaat ontstaan, dat was verder niet naar jou toe bedoeld, anders had ik het er wel anders neergezet
Dit was meer om mijn 'punt' even duidelijk te maken.
Want dat ene kleine woordje maakt een wereld van verschil. Als iemand zegt; 'ik heb op het fietspad gereden' of 'ik reed op de fietsstrook', dan ben je in het 1e geval officieel gezien gewoon illegaal bezig en ben je dus wettelijk in overtreding, in het 2e geval is er geen enkel probleem.
, ik heb ook even gecheckt en je mag als ruiterzijnde niet op het fietsPAD rijden, aangezien je bestuurder bent. Maar in dit geval is het dus een fietsstrook en is het wettelijk toegestaan. Dus ik zat idd fout, maar dat terzijde
Naomi_Haffie schreef:het is inderdaad geen paardenkenner de automobilist..
en wie zegt dat ie gezien heeft dat het paard schrok ?
en volgens mij is het een 60 km weg.. maar dat doet er niet toe

cinn87 schreef:Vandaag wezen buitenrijden met mijn haffie en twee vriendinnen met hun eigen paarden.
Nou kwamen wij onderweg een zogenaamde kersenkanon tegen. ( dit is een kanon wat een harde klapt maakt zodat de vogels schrikken en de kersen niet opeten ).
Uiteraard waren onze paarden hier ook erg van onder de indruk en dus erg gespannen. Bij elke knal maakte ze wel een klein sprongetje.
Dit gebeurde allemaal op een weg waarbij er zich aan elke kant een fietspad bevind. ( smalle weg zonder afscheiding voor de fietsers )
Wij reden dus op het fietspad! Door de knallen schiet 1 van de paarden naar het andere fietspad aan de de andere kant van de weg.
Vervolgens komt er een auto aan die achter ons begint te toeteren. De paarden waren al wat nerveus door de knallen dus dat getoeter konden ze er niet bij hebben.
Vervolgens rijd die man tussen de paarden door waarna het paard dat aan de andere kant van de weg liep zijn kont omgooit en trapt naar de auto!
Gevolg: Een ontzettend grote deuk en een gesprongen auto raam!
Als die man nou 2 tellen had gewacht tot de paarden wat rustiger waren en dat andere paard weer bij ons liep was dit nooit gebeurd!
Schadeformulier ingevuld en opsturen naar de verzekering. Alleen nou vraag ik me dus af, wie is de schuldige?
Ik denk zelf wel dat dat mijn vriendin zal zijn omdat haar paard de schade heeft veroorzaakt alleen is die man natuurlijk ontzettend dom geweest om tussen 3 paarden door te rijden die op dat moment onrustig waren.
Ben benieuwd wat jullie hiervan denken!
? JoyCiej007 schreef:Er worden hier allerlei dingen geroepen die absoluut niet kloppen.....linda_arnold schreef:Ik denk dat de TS bedoeld dat er aan beide kanten van de wegen een oranje strook bedoeld voor fietsers is. Ruiters dienen op de openbare weg zoveel mogelijk rechts te houden of in de berm te rijden, waardoor TS imo goed heeft gehandeld door op het fietspad te rijden. Volgens mij ben je buiten de bebouwde kom zelfs verplicht op het fietspad te rijden. Zou geen paard willen tegen komen op een 80 km weg.
Je hebt dus zelf ook geconcludeerd dat er waarschijnlijk sprake is van een fietsstrook. Dan wekt later de benaming 'fietspad' weer verwarring op.
En nee; je bent als ruiter/menner absoluut NIET VERPLICHT om op het fietspad te rijden. Sterker nog, dat is verboden!. En ja, officieel gezien móet je dus bij een 80 km. weg gewoon tussen de auto's op de weg rijden.
een fietsstrook is geen afscheiden fietspad, maar behoort gewoon tot de weg. En daar mag je dus gewoon rijden als ruiter/menner, en ook als automobilist.
secricible schreef:Deze man wordt niet aansprakelijk gesteld vermoed ik. Het CBR en de ANWB proberen automobilisten bewust te maken door campagnes e.d., maar het kan deze man niet aangerekend worden dat hij geen verstand heeft van paarden en dus niet begrijpt hoe hij hier mee om moet gaan. Hij weet misschien niet dat paarden die uit elkaar zijn in de stress kunnen raken en bij elkaar willen blijven, of gaat er vanuit dat jou paard niet bang is voor zo'n kersenkanon. Jij vindt dat die meneer had kunnen zien dat jullie paarden bang waren, maar misschien begrijpt die man dat niet, kan hij dat niet van een paard aflezen. Misschien dacht hij gewoon dat jullie niet op aan het letten waren en misschien wel dat jullie keet aan het trappen waren en hem helemaal niet door hadden. Misschien dacht hij wel "goh, ik toeter even, dan hebben ze door dat ik er aan kom".
De acties van je paard zijn ten aller tijden jou verantwoordelijkheid. En ik snap ook werkelijk niet hoe je langs een kanon kan rijden op een 60km weg waar je tussen het overige verkeer rijdt. Persoonlijk was ik omgereden of had ik anderszinds geprobeert mijn paard er langs te krijgen. Ken de situatie verder niet, maar denk wel dat ik dit heel anders had aangepakt als ik had gemerkt dat de paarden er bang voor waren. Is het een drukke weg?
EDIT: zie nu de nieuwe post van Linky. Dit is 1 situatie, maar ik denk dat 9 van de 10 van deze soortgelijke situaties de ruiter de schuld krijgt.