2 ruinen zonder tussenschot in 2-paards trailer, mogelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:33

manex schreef:
Met aan een lange lijn vastzetten bedoel ik natuurlijk niet dat je ze een meter ruimte moet geven. Gewoon zoveel lijn geven dat ze net niet kunnen omdraaien.
En dat ze schuin moeten gaan staan hoef je ze niet uit te leggen hoor. Dat weten ze echt zelf wel.

Lange stangen kun je gewoon zelf maken of laten maken.

Hoe wil jij 2 paarden in 1 trailer schuin laten staan als ze samen al bijna heel de trailer vullen als ze gewoon met schot worden vervoerd?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:33

Ik zie hier het volgende trailerongeluk gepland worden. Zo als ik het zie kan je paard zijn evenwicht niet houden. Heb het zelf ook gehad met 2 paarden. Wat hier hielp in een twee paard trailer was het schot wijd zetten zodat ze hun evenwicht konden houden, dan was er ook geen probleem. In een 1 paards trailer ging het ook prima, hier hadden ze zowieso meer ruimte. Wat je nu van plan bent is vragen om problemen, het paard wat zijn evenwicht niet kan houden zal de ruimte willen pakken en daar is het andere paard de sjaak van. Oftewel dit paard alleen vervoeren.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:39

Ik zou die gok nooit durven nemen.
Er kan in mijn ogen teveel gebeuren wat heel fout kan gaan aflopen.

Chaos

Re: 2 ruinen zonder tussenschot in 2-paards trailer, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:41

Dankjewel Cissy, ik kreeg het niet opgeschreven in een kloppende, en voor andere begrijpende zin. Ik snap idd niet wat Manex bedoelt wanneer je tegen mij zegt dat paarden het schuin staan zelf wel zullen snappen, omdat ze niet schuin kúnnen staan op een normale tweepaards.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:49

nee precies, ze zitten al klem tussen de voor en achterstang en hebben niet genoeg ruimte om opzij te gaan staan, er komt er altijd 1 klem te staan.

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 10:50

Wat lastig zég :\ .. Ik ben er zelf ook nog niet van overtuigd dat dit een goede oplossing is, maar ik wil er iig over nadenken aangezien de hoefsmid deze tip aan mij heeft gegeven. Het paard heeft niet een probleem aan 1 kant, maar aan beide. Als hij aan de rechterkant van de trailer staat en we gaan rechtsaf, dan gaat het goed. Maar ga je linksaf en hij staat aan de rechterkant, dan gaat het fout. Dit geld dus ook voor links: als hij aan de linkerkant staat en we gaan naar links, gaat het goed. Gaan we rechtsaf en hij staat links dan gaat het mis.

En als het paard aan de linkerkant staat en je gaat naar links, dan leunt het paard toch tegen de linkerzijwand en niet tegen het tussenschot zoals iemand hier in dit topic zei? Als je even nagaat wat je zelf doet als je linksaf gaat, dan geld volgens mij hetzelfde voor paarden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:56

never niet aan beginnen, je haalt t tussenschot eruit en zet er een paard voor in de plaats...het paard krijgt de klappen.
weet je ik krijg geregeld advies of ik hoor vaak genoeg van mensen die zeggen oh,dat doe ik zo..en daar zitten best wel s dingen bij waar je wat aan kan hebben maar ik zie zo vaak oplossingen dat ik denk;hoe kun je het doen,zien jullie het gevaar dan niet?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:57

Wat voor tussenschot zit erin?
Als ik je verhaal lees zou ik die gewoon verbeteren. Dus meer kussens, hoger maken?, lager naar beneden dichtmaken etc.

Ik denk dat je de kans op ongelukken met 100% vergroot wanneer jij een extra paard laad en een schot laat.
:D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:01

het gewicht van het paard wordt logischerwijs naar de buitenkant van de bocht gedrukt, dus als je naar links gaat gaat zijn gewicht naar rechts en vice versa.
Het lijkt me niet logisch dat een paard dan tegen de andere wand gaat duwen om rechtop te blijven.
Maar moet je eerlijk zeggen dat ik daar nog nooit zo op gelet heb wat ze dan daadwerkelijk doen, misschien is dat per paard verschillend?

Meer kussens kan ook averechts werken!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:04

DyonS schreef:
En als het paard aan de linkerkant staat en je gaat naar links, dan leunt het paard toch tegen de linkerzijwand en niet tegen het tussenschot zoals iemand hier in dit topic zei? Als je even nagaat wat je zelf doet als je linksaf gaat, dan geld volgens mij hetzelfde voor paarden.

Nee, voor mensen en paarden geldt niet hetzelfde. Een mens kan meeleunen in de bochten omdat-ie de bocht ziet aankomen. Een paard ziet het niet aankomen en wordt door de middelpuntvliedend kracht naar buiten geduwd. Dus in een bocht naar links leunt een paard naar rechts (wordt een paard naar rechts geduwd) en omgekeerd. En om z'n evenwicht te bewarem zal hij z'n rechterbeen (in een linkerbocht) verder naar het midden zetten, om daarna pas naar links mee te gaan leunen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:07

ook wilde ik nog opmerken dat het gedrag van je paard er ook op wijst dat ie niet op een kant gewicht wil dragen. het is nl tegengesteld aan hoe een paard meebeweegt in de bocht. mijn merrie deed dat ook in de bocht rechtsom op links vallen en die bleek uiteindelijk in dr rechterhoef een ontsteking in het gewricht te hebben. hoeft niet perse zoiets te zijn maar denk er wel even over na...

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 11:08

Ik heb even een plaatje van het internet geplukt zodat jullie kunnen zien wat voor een soort tussenschot wij in de trailer hebben :)
Afbeelding

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:12

Meer kussens averechts?
Plaatje heeft geen kussens zie ik overigens. Zo'n stang vind ik ook niet echt stabiliteit voor zo'n paard.

Hier proberen we het tussenschot altijd een beetje gelijk te doen lijken met de zijwand. Hebben ook echt nooit problemen gehad, afgelopen jaar sowieso 20 verschillende paarden vervoerd maar ze lopen er allemaal makkelijk op en staan allemaal braaf tijdens het rijden. Of is dat gewoon geluk.

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 11:14

Maar eigenlijk betekent het dus dat hij niet tegen de zijwand aan durft te leunen, als ik Ibbel zo hoor. Of zit ik nou weer fout??

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:18

Weet ik niet, links, rechts, links, rechts.
Voor naar achter.
Ik haal het allemaal door elkaar, hoe vaker ik de posts lees hoe warriger het worden. :+

Ik ben overigens wel eens meegeweest op de trailer maar de zijwand/middenschot gebruiken ze hier nauwelijks. Ze zorgen zelf heel goed dat ze op de been blijven. Gaan gewoon wijd staan en gespreidt.

Niks lichamelijks ofzo? Misschien is het maar een kleine blokkade die het je paard toch gewoon moeilijk maakt ofzo?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:21

kimmie1 schreef:
Ik zie hier het volgende trailerongeluk gepland worden.

wat een onzin.
Wij vervoeren de paarden altijd zonder tussenschot, jong oud, bekend en onbekend.
In de trailer zit geen tussenschot en is ook niet mogelijk, een ruime 2 paards.
Nog nooit enig probleem geweest. Ze staan juist veel steviger dan met tussenschot.
Ik heb met beide gereden, een trailer met en een zonder tussenschot, en ( vooral juist in die bochten ) vind ik ze veel stabieler staan in een trailer zonder schot.
Wij zetten ze vooraan niet heel los, maar op een gewone gemiddelde lengte zoals je dat anders ook zou doen.

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 11:23

Het paard is net helemaal goedgekeurd :)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:24

cissy schreef:
Hoe wil jij 2 paarden in 1 trailer schuin laten staan als ze samen al bijna heel de trailer vullen als ze gewoon met schot worden vervoerd?

Ligt er maar net aan wat je verstaat over schuinstaan. Ze kunnen niet diagonaal nee, maar wel schuiner dan met het schot ertussen.
Hoe leg ik dat nou es goed uit? Best lastig vanachter een toetsenbord.

Als je de stangen op de ruimste gaten zet (de voorste zover mogelijk naar voren en de achterste in het 1e gat vanaf de klep gezien) dan hebben ze het meeste ruimte.
Ik zou de paarden niet te kort vast zetten zodat ze bewegingsruimte hebben. Normaal gesproken gaat dan vanzelf het ene paard
iets meer naar voren staan en het andere iets meer naar achteren.
Misschien dat deze afbeelding Afbeelding iets meer duidelijk kan maken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:26

Pfoe Jackgirl, jij liever als ik.
Onze paarden zijn niet van allemaal van die lieverdjes naar elkaar hoor. :o
Hoe doe je dat met haat en nijd op de trailer?
Een onderdanig paard kan niet wijken voor de dominante?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:29

Chaos schreef:
Meer kussens averechts?
Plaatje heeft geen kussens zie ik overigens. Zo'n stang vind ik ook niet echt stabiliteit voor zo'n paard.

ja, paarden kunnen een probleem hebben met die kussens, ze gaan van nature tegen druk in en als ze dan zo'n kussen tegen hun buik voelen dan nemen hun instincten het over en gaan ze er juist tegenin hangen en daardoor scheef hangen en donderen om.
Zie je vaak bij paarden die tegen de wand gaan hangen en dan met hun benen gaan trappelen.

Ze hebben niet geleerd te wijken voor druk. Dit is een overlevingsmechanisme vanuit hun natuur. leeuwen en tijgers kunnen nl minder makkelijk hun kaken in een tegenindrukkende buikwand krijgen dan in eentje die meewijkt. Maar in de trailer zitten geen leeuwen en tijgers en ze snappen niet dat die kussens er zijn voor bescherming en niet om ze te verwonden.

Dus hoe dkker je die kussens maakt hoe meer ze er tegenin kunnen gaan hangen en hoe minder tuimte ze hebben om om te stappen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:32

Manex, dan mag je wel een hele ruime trailer hebben en de meeste zijn dat niet. Mijn trailer heeft aan de voorkant bijvoorbeeld al geen meerdere stanggaten.

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 11:33

manex schreef:
Ligt er maar net aan wat je verstaat over schuinstaan. Ze kunnen niet diagonaal nee, maar wel schuiner dan met het schot ertussen.
Hoe leg ik dat nou es goed uit? Best lastig vanachter een toetsenbord.

Als je de stangen op de ruimste gaten zet (de voorste zover mogelijk naar voren en de achterste in het 1e gat vanaf de klep gezien) dan hebben ze het meeste ruimte.
Ik zou de paarden niet te kort vast zetten zodat ze bewegingsruimte hebben. Normaal gesproken gaat dan vanzelf het ene paard
iets meer naar voren staan en het andere iets meer naar achteren.
Misschien dat deze afbeelding Afbeelding iets meer duidelijk kan maken.

Dit ziet er iid wel logisch uit ja. Bedankt voor de tip ;)
Onze stang heeft aan de voorkant ook maar 1 gat, maar aan de achterkant 3 gaten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:33

Ohzo.

Ja ik bedoelde ook niet maar dikker. Maar een rechthoekig kussentje over de lengte wil nogal eens helpen met braaf staan. Maar dat zijn geen kussens die je op je stoel laat maken. Het voelt alleen wat zachter vind ik, je zakt er niet in. :+

Manex: Nuja, zo zou ik mijn paarden dus nooit laden. Zo is de trailer niet bedoelt en ik vind het gewoon geen veilige manier van vervoeren. :) Maar thanx voor heldere uitleg! Wij kunnen de paarden niet eens zo ver naar voren trekken.

Mensen met een voerbak/zadelkamer in hun trailer ook niet.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 03-07-11 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:34

Ik zou dat niet durven, het schot eruit.
Als 1 van de paarden zijn been verzet om balans te behouden, stoot ie het been van het andere paard zomara aan ook.

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:37

mijn paard had precies hetzelfde en wij zijn ook 4 jaar lang zonder schot met 2 paarden erin op wedstrijd geweest is altijd goed gegaan, heb met haar toen later wel geoefend met schot omdat dat toch veiliger is en nu staat ze wel sinds een jaartje met schot maar nu moeten we wel echt super langzaam door de bochten heen anders begint ze weer helemaal gek te doen. in een vrachtwagen heeft ze nergens last van.