Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Angela schreef:Niet als je nooit akkoord bent gegaan met de algemene voorwaarden. Je moet op papier hebben staan dat de ander akkoord is gegaan met de algemene voorwaarden, anders zijn ze niet automatisch van toepassing (het is dus niet voldoende dat de fotograaf ze op de site zet).

AppelQueen schreef:er zijn er zat die het zonder doen![]()
ik vind het ook super lelijk en accepteer het niet. Dan maar een ander!
met veel fotografen is er wel over te praten hoor.
en je moet wel zien dat JIJ de eigenaar bent van de foto's en dus alleen betaald voor de tijd van de fotograaf. dan mag je alles neerzetten hoe je wil dus ook zonder logo!
Femke schreef:Algemene voorwaarden zijn wél geldig als je in al je correspondentie een directe link naar de voorwaarden opneemt
Dus als ze duidelijk op de site staan, op je briefpapier en als link in je emails... dan zijn ze gewoon van toepassing, zonder dat iemand daar ooit wat voor op papier hoeft te zetten of hoeft te ondertekenen.
Alleen op de site zetten is inderdaad níet voldoende.
maaikemuis schreef:Op het moment dat iemand bij mij een shoot boekt, dan krijgt deze persoon de foto's op klein formaat met logo. Deze foto's mogen gebruikt worden om bv op het internet te zetten. Vanuit deze foto's mag de klant dan 4 of 2 (afhankelijk van opdracht) foto's uitkiezen op groot formaat, zonder logo.
Noem het een beetje eer hebben van je werk. Je staat als fotograaf toch al gauw een uur of 2, 3 te fotograferen en daarnaast ben je een goede dag kwijt aan het verwerken en bewerken van de foto's. Je betaalt in feite niet alleen voor de foto's maar ook voor de tijd en moeite van de fotograaf.
In mijn geval, het is hobbymatig. Ik hoef mijn brood er niet mee te verdienen. Maar als je ieder weekend opgeslokt wordt door het fotograferen van paarden dan wil ik graag waardering en erkenning hebben van mijn werk. Dat is deels waar je ook voor betaald. Anders moet je de aanbiedingen afwachten en kijken of je daarin iets kan regelen met een fotograaf.

dan ga ik je zeker even pben
Dat vind ik echt fijne voorwaarden. 
Maar dat is een hele andere discussie.Lipydo schreef:Dan bied ik mij aan als fotograaf zonder 'reclame'
Ik vindt het voor mijzelf onzin om een logo in mijn foto's te zetten. Ten eerste: het verpest de foto, want je wordt eerder naar logo getrokken dan naar wat er wordt afgebeeld. Ten tweede: heb ik dat soort reclame niet nodig, als een klant tevreden is zegt ze zelf wel dat ik degene ben die de foto's gemaakt heeft. Ik reken alleen een uurtarief (ook voor eventuele bewerkingen). Dat (voor mij) hopeloze gedoe met nabestellen doe ik niet aan. De klant krijgt alle geselecteerde bewerkte (originele grootte) foto's op cd'tje. Mijn voorwaarden zijn verder: ik mag alle foto's gebruiken voor eigen portfolio.
Haf_Kadans schreef:ik vind het geen probleem om een eerlijke prijs te geven, maar dan kom je bij de vraag wat een eerlijk tarief is voor een fotograaf. Ik denk dat veel fotografen er op dit moment meer dan een normaal loon van over willen houden. En dat is precies het probleem. Zeker door de digitale fotografie kan je al snel redelijke foto's maken.
Femke schreef:Nou, "eerlijker" is het niet hoor
Alleen hobbyisten kunnen een dergelijke aanbieding doen.
Foto's er gratis op een cdtje bij doen is alleen voor een hobbyist mogelijk.
Want een prof kan van lucht niet leven.
Dus eerlijk is het niet, het is zelfs oneerlijke concurrentie voor de profMaar dat is een hele andere discussie.
Maar dat is het "probleem" ook in de huidige markt.
Men wil de beste foto's, de beste kwaliteit, álle foto's gratis erbij op cdrom, en het mag niet meer kosten dan een paar tientjes.
Zoiets is niet rendabel voor iemand die er z'n brood mee moet verdienen. Die KAN er dan gewoon geen beroep meer van maken. Dan blijft er alleen ruimte over voor hobbyisten die toch niets te verliezen hebben en het voor de lol doen.
Er is momenteel maar voor een handjevol professionele paardenfotografen echt werk in de particuliere reportage markt. Want goedkope hobbyisten die alles maar weggeven voor niets of voor veel te weinig, nemen het brood weg voor de beroepsfotograaf.
Daarom vind ik het heel belangrijk om een eerlijke, rendabele prijs te vragen.
Zelfs hobbyisten zouden dat eigenlijk moeten doen. Maar die hebben vaak geen idee wat ze met de markt doen door alles maar gratis of voor weinig weg te geven.
ik heb daar namelijk ervaring mee en weet de kosten ervan gezien ik zelf ook een dergelijk plan heb opgesteld.Haf_Kadans schreef:Ik zie toch redelijk veel semi pro's die het niet netjes bij de belastingdienst opgeven en geen factuur sturen en toch die hoge bedragen vragen, en dat is een redelijk grote groep.