Wat te doen? (stalling paard)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Wat te doen? (stalling paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:37

OF betalen, OF helpen
Aantal uren/ dagen afspreken en op papier zetten ,en als ze niet komt, per uur eentarief afspreken en dat in rekening brengen. Mag ze zelf kiezen wat ze doet, jou betalen voor het werk of zelf komen

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:45

Ik vind het ook echt not done om geld te vragen voor kleine aanschaffingen, terwijl ze GRATIS stalling + onderhoud/verbouwing stal/bak enz. + service hebben.

Waar haal je het lef vandaan, denk ik dan.
Zegt genoeg lijkt me over je vriendin. Ik zou d'r lozen. Aan zulke vrienden heb je niets.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:49

:evaw: 'Dag vriendin, veel plezier op je nieuwe stal'

Dat zou ik doen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 16:40

jes_sira schreef:
Ik vind het ook echt not done om geld te vragen voor kleine aanschaffingen, terwijl ze GRATIS stalling + onderhoud/verbouwing stal/bak enz. + service hebben.

Waar haal je het lef vandaan, denk ik dan.
Zegt genoeg lijkt me over je vriendin. Ik zou d'r lozen. Aan zulke vrienden heb je niets.

Ja, het was hun eigen idee en ze hadden niet aangegeven dat wij daar ook aan mee moesten betalen.. nou prima dan toch. Als ze dit van te voren hadden gezegd hadden we het ook zelf kunnen doen hebben namelijk nog een heleboel spullen liggen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:04

Ik ben hier in het begin ook wel eens de mist mee in gegaan en was niet helemaal duidelijk in hoeveel hulp ik wilde hebben of onderschatte wat er allemaal gedaan moest worden en dan draaide ik daar zelf voor op.

Nu ik langer paarden aan huis heb weet ik beter wat er allemaal extra bij komt kijken. meestal valt de normale verzorging wel mee, de paarden verplaatsen, voeren, uitmesten, maar als je dat allemaal moet doen en dan ook alle extra klussen ook nog zelf moet doen, dan valt dat wel tegen.

Je kunt dan beter een rooster maken voor de dagelijkse verzorging en als je wilt dat ze elke dag zelf bij haar paard komt, of minimaal zoveel dagen per week, dan moet je gewoon voldoende verzorgbeurten geven waarbij ze ook jouw paard moet verzorgen en dan verzorg jij dus haar paard mee met jouw beurten.

Beschrijf wat er per beurt moet gebeuren! (uitmesten stal(len) uitmesten paddock/wei, waterbakken schoonmaken en bijvullen, stal en erf vegen, voer klaar zetten, etc. en spreek af dat jullie samen grote klussen doen als strooisel of hooi inkopen/op de plek zetten, mestbult verspreiden (als je dat laat doen de kosten delen)
Als ze dat niet wil, dan zou ik toch afscheid nemen, tenzij je het niet erg vind het meeste zelf te doen, maar dan zou ik wel een prijs gaan rekenen voor de verzorging...

Als jullie eerst op een doe het zelf stal stonden en dat ging goed, dan kan ze het dus wel... En weet ze ook wat er bij komt kijken. Als ze het nu niet meer doet maakt de misbruik van de situatie. Misschien omdat ze eigenlijk niet meer zoveel zin of tijd heeft, maar daar hoef jij of het paard niet de dupe van te worden.

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:57

Je vriendin moet er duidelijk nog (steeds) achterkomen wat een eigen paard hebben inhoudt.. niet alleen aan geld maar ook aan verantwoordelijkheid. En zich dan eens afvragen of ze dat wel wil en kan en daarbij ook aan haar paard denken.
Vraag is of jij haar dat kan en wil leren of dat ze dat niet beter ergens anders kan gaan ondervinden... dus dan ergens anders heen waar ze of weer zelf voor haar paard moet gaan zorgen of waar ze door kan gaan zoals nu maar dan dus ook gaat betalen als volpension. En dat laatste is een knap dure aangelegenheid, zelfs ook hier in de buurt.
Misschien is het als zij ergens anders haar paard stalt en e.e.a. goed is afgehandeld wel makkelijker om de vriendschap alsnog in stand te houden.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:08

Moeilijk hoor! Hoe goed een verstandhouding ook is, dit soort zaken zou ik altijd op papier zetten. Gewoon een "standaard" pensionovereenkomst met een aantal aanvullingen. Hebben jullie wel geregeld hoe het zit als haar paard bijvoorbeeld uitbreekt en schade aanricht qua verzekering en verantwoordelijkheid?

Als het goed is ga ik binnen een aantal maanden, samen met een stalgenoot, verhuizen naar hun weide en paddock aan huis. Hoe goed onze verstandhouding ook is en hoe veel we nu ook samen doen (mesten, rijden, wandelen etc), ik wil toch echt een aantal zaken op papier hebben staan....

Daarnaast is het natuurlijk ook heel zuur dat jullie vriendschap op deze manier ter discussie komt te staan... Succes met deze situatie.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:18

he jakkes wat een rot situatie! Jij wil de vreindschap niet kwijt, maar zo kan het ook niet.

Zoals je zelf zegt idd nog een keer om de tafel.
Persoonlijk zou ik deze persoon goed vertellen waar het op staat. Maak samen een rooster en probeer dingen op papier te krijgen. Ze heeft onwijs veel geluk met een vriendin als jij, waar ze haar paard gratis mag neerzetten EN die ook nog eens zo veel doet! Dan zou ik persoonlijk verwachten dat ze toch wel erg dankbaar was!
Hoe moeilijk het ook is, als ze na het gesprek zich niet 'beter' gaat gedragen, zou ik opzoek gaan naar een ander stalgenootje, er staan zat te springen om zo'n fijne stalling!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:52

In de OP staat dat de vriendin het niet zo nauw neemt met de verzorging van haar eigen paard.. Mest de stal niet uit etc. Is er dan werkelijk een optie dat ze nog wel ander werk gaat doen voor TS haar stal? Geloof er niets van. Idd, dag vriendin!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:59

Ik zou zoiezo voor betalen gaan, de afspraak van het helpen blijkt immers niet te werken. Lekker goedkoop voor haar om haar paard zo te stallen, en dan ook nog eens bijna niets doen? Dat zou bij mij in het verkeerde keelgat schieten.

Bij mijn eerste pony stonden ook 2 andere paardjes op onze wei. Deze man betaalde niets, maar hielp wel mee met de verzorging was de afspraak (hij stond er al met zijn paarden voordat wij het huis kochten, en zo was er geen noodzaak om een ander paard te kopen/maatje te zoeken). Nadat hij een paar keer veeel te laat voor de ochtend kwam voeren (en ik dus niet kon gaan rijden), en een aantal keer de waterbakken niet bijgevuld waren, heb ik hem gezegd dat de paarden met een maand weg moesten zijn. (uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om er zelf nog een paard bij te kopen zodat de pony niet alleen stond, en manlief en ik ook samen konden gaan rijden).

Betalen en dan alles zelf doen was hierbij ook geen optie, aangezien de man maar net rond kon komen. Uiteindelijk heeft hij de paarden op een stukje grond (geen wei) achter zijn eigen huis gezet.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:07

Dit is gewoon heel lastig omdat het om 2 vriendinnen gaat, maar uiteindelijk houdt het toch een keertje op.

Ga even uitrekenen wat je aan stalling wilt hebben en ga dan om de tafel zitten.
Zeg gewoon eerlijk wat je dwars zit en dat het wat jou betreft zo niet meer gaat. Dat de afspraak was dat ze haar deel zou meebetalen en ook zou meehelpen maar dat het nu gewoon zo is dat ze niks doet en ook niks betaald.

Zeg haar dat je het heel jammer vind dat het zo moet lopen, juist omdat jullie vriendinnen zijn, maar dat zij ook moet begrijpen dat het zo niet langer kan. Geef haar de keuze, of een x bedrag per maand voorop betalen, of ze moet maar wat anders zoeken. Jij bent er niet om alleen voor alles op te draaien en je bent aardig teleurgesteld in haar vanwege de afspraak die jullie hadden. Geef dat ook duidelijk aan!!

En dan kan ze kijken wat ze doet, maar ik zou echt niet zo verder gaan want dadelijk barst die bom en is jullie vriendschap ook naar de knoppen en dat zou helemaal jammer zijn!!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:39

Dat wat MontyRulezz hierboven zegt lijkt mij heel verstandig. Zij is misschien niet erg verantwoordelijk bezig maar je hebt zelf natuurlijk ook steken laten vallen door geen duidelijke afspraken te maken.

Is het eigenlijk jouw eigen stal (eigendom) of huur jij het?

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 01:12

Waves schreef:
Dat wat MontyRulezz hierboven zegt lijkt mij heel verstandig. Zij is misschien niet erg verantwoordelijk bezig maar je hebt zelf natuurlijk ook steken laten vallen door geen duidelijke afspraken te maken.

Is het eigenlijk jouw eigen stal (eigendom) of huur jij het?

Ja de stal is van ons zelf bij ons thuis.

Ik ga ook mee met Montyrulezz en dat is ook wat we binnenkort maar eens gaan doen.
We gaan idd de keuze geven of betalen, of weg. Ik heb geen zin om af te gaan spreken dat ze meer moet helpen, want ik weet nu al dat het toch niet gaat lukken.
Het zou erg jammer zijn als hier om de vriendschap verbroken wordt, maar als het niet anders is.. tja dan weet ik ook gelijk wat ik er aan heb (of had) ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:21

Vergeet niet dat een vriendschap van 2 kanten moet komen ;)
Hoop voor je dat alles naar wens gaat verlopen,erg moeilijk dit hoor en ik beneid je ook echt niet.

Succes!!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:30

Nou het is opgelost, ze gaat haar paard hier weg halen.
Er viel echt niet uit te komen, en ze bleven maar moeilijk doen.. Toen ze afgelopen week weer 5 dagen niet geweest was, was eigenlijk de maat een beetje vol.
Ik hoop voor haar paard dat ze hem verkoopt, ik denk dat ze er op deze manier niet komt.
Jammer van de vriendschap, maar dat heeft ze aan zichzelf te danken. (en die was er eigenlijk toch al niet meer)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:47

Jammer van de vriendschap maar als het op deze manier meost is het ook geen echte vriendschap meer.
Jullie waren makkelijk voor haar eigen karretje te spannen.

Hoop wel dat het paardje nu een goed thuis krijgt, jammer dat de dieren hier altijd weer de dupe van worden.