wat zouden jullie vinden hiervan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 04:11

JunkDeLuxe schreef:
Zou je dan niet héél snel de DA bellen om op z'n minst te weten wanneer je het veulen kan verwachten? Evengoed ligt er morgen een verrassing in het stro..
Die dierenarts zou ik idd heel gauw bellen, dan weet je iig waar je aan toe bent.

Straks heb je pech en heb je 2 verrassingen ofzo. Komt niet vaak voor, maar het gebeurt wel, en meestal is het voor geen van drieën dan gezond.
Dat veulen vindt wel een plek, en die oude eigenaar is van later zorg, je kan er altijd nog een keer langs rijden o.i.d. om eens verhaal te halen.

Eerst even de prioriteit bij je merrie dacht ik zo :)

Veel succes!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 06:36

Leuk (sarcasme) zo'n bijkomstigheid en een jaarling kan inderdaad een dracht veroorzaken. Dat héél snel een vee arts bellen heeft nou ook niet zó'n haast.. Merrie word er niet minder van wanneer je maandag belt. Dan weet je 100% zeker dat ze drachtig is.

Je kunt het ook van de positieve kant bekijken en glas kan immers half leeg maar ook half vol zijn.
Je hebt niet gezocht naar een merrie met dracht klopt, je kunt je vee arts kosten verhalen op de verkoper, maar ik denk dat het een moeilijke lange zaak word. Zeker omdat deze niet reageerd. Ook al sta je in je recht, maar ik hoop voor je dat je wel contact krijgt met de vekoper om de zaken te regelen.
Ik houd al jaren veulens en zo ontzettend duur en bekostigend is dat nou ook weer niet.
Daarnaast hoef je niet te wachten tot volgend jaar om te rijden zoals ik eerder las.
Mocht ze drachtig zijn kun je (mits deze reageerd) een overeenkomst sluiten met de verkoper dat die het veulen terug koopt, maar je kan er ook voor kiezen om het veulen te verkopen wat je misschien 500,- opleverd.

Ik zou als ik jou was maandag even bellen met de vee arts en laat haar even opvoelen ze kunnen inschatten hoever ze is, uit je verhaal kan ik bijna 95% zeggen dat de stalhouder wel gelijk heeft en dat je merrie drachtig is. Je zult het nooit precies weten dus je zult waarschijnlijk een verrassing in je stal hebben ;)

Hoe ik me zou voelen, tja ben vrij nuchter maar ik zou eerst even slikken en zou vervolgens denken.. hmm "gratis" cadeautje.. Ik denk dat dit ook de ervaring met veulens dracht geboorte kortom fokken heeft te maken.. Ik zou inderdaad wel proberen de veearts kosten te verhalen op de verkoper. Ik zie een glas dus veelal half vol ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:56

elliecuijk schreef:
omdat eigenlijk wel zeker is dat ze drachtig is staat ze nu op merriebrok.dat hoorde ik vandaag tenminste.ze eet niet zo heel veel en erg langzaam.haar flanken beginnen in te vallen.ook valt het op dat ze veel plast.
het veulen zal denk ik bij een tinkerstamboek moeten worden ingeschreven.dit omdat ruana een tinker is en ik vermoed de vader ook.daarom zal ik de oud eigenaar even opnieuw mailen in de hoop dat hij nu wel reageert.

Als je de dierenarts laat komen om te kijken of ze drachtig is en zo ja hoe ver ze is, laat dan ook het gebit even nakijken. Langzaam eten kan op die leeftijd ook duiden op problemen bij het wisselen.

Als ze inderdaad drachtig is dan heb je eigenlijk maar twee keuzes: of je brengt de merrie inclusief veulen terug of je krijgt te maken met een veulen bij je merrie.
Als je de merrie houdt zijn er een paar dingen om op te letten, belangrijk is een schone en veilige plek voor de bevalling, kan een ruime stal zijn, maar ook een stuk wei met een geschikte heining (geen sloot). Als ze ijzers heeft laat je die morgen direct eraf halen en als ze een dikke staart heeft kun je overwegen die in een vlecht te doen tegen de bevalling aan. Vraag de dierenarts of hij nog verdere tips voor je heeft.
Zijn er bij je stal vaker veulens? Heeft je stalhouder ervaring met veulens?

Persoonlijk zou ik bij zo'n jonge moeder ervoor kiezen het rijden even te vergeten, jonge paarden moeten het geestelijk en lichamelijk ook maar allemaal zien te verstouwen en moederschap is ook voor een paard best ingrijpend. Laat haar deze zomer gewoon lekker mamma zijn, ze vergeet heus niet dat ze zadelmak is. Na het spenen kun je dat rustig aan weer gaan oppakken.

Hevonen

Re: wat zouden jullie vinden hiervan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:05

IK ben ook heel goedgelovig, dus het had me net zo goed kunnen gebeuren. Bovendien val je meestal voor een paard en dan WIL je soms goedgelovig zijn.
Ik zou het beschouwen als een verrassing van de natuur. Net zoals vrouwen soms onbedoeld zwanger worden en heel blij kunnen zijn met een kind (soms ook niet natuurlijk). Het gaat er minder om dat je merrie eventueel drachtig is, als wel hoe je daar mee omgaat. Zorg in elk geval dat ze dracht en de geboorte goed verlopen en vraag een dierenarts om advies.

Je moet sowieso een DA raadplegen; òf ze is drachtig en dan moet je weten hoe ver, óf ze is dat niet, maar heeft een of andere rare kwaal.

Ik zou er in elk geval van genieten als het zo is, het is tenslotte iets bijzonders!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:12

RosiePosie schreef:
Je moet sowieso een DA raadplegen; òf ze is drachtig en dan moet je weten hoe ver, óf ze is dat niet, maar heeft een of andere rare kwaal.

Wobler, ataxie, om maar eens twee vervelende kwalen te noemen die dezelfde symptomen kunnen hebben als hierboven beschreven worden.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:18

Ik zou toch een VA laten komen. Wellicht is ze inderdaad drachtig. Maar het kan ook iets heel anders zijn.
Lijkt me toch wel handig om vast te kunnen stellen wat er precies aan de hand is.
Mocht ze inderdaad drachtig zijn, is het wel handig te weten hoe lang ongeveer. Dan weet je ook wat je wel en niet nog moet en kunt doen met je meisje.
Als ze namelijk wel drachtig is, maar nog niet zo lang, vertekent een grasbuik nogal. Er is dan wel aan alle kanten een passende aanpassing nodig voor jouw merrietje.

Ik neem aan dat je met wat moeite het nummer van de verkoper wel kunt achterhalen? Je weet in ieder geval een naam en adres als het goed is. Ik zou namelijk wel bellen, zeker als ze wél drachtig blijkt te zijn. Dan heb je iets meer mogelijkheden over wat je wil doen. En zorg dan ook dat dat binnen vanaf nu nog 3 maanden gebeurt (dan heb je haar 6 maanden). Na die 6 maanden vervallen er nogal wat rechten van de koper.

Lijkt me handig om hoe dan ook een rapport van de VA te hebben, van dit moment. Dan kun je, wat het ook is, eventueel nog met verkopende partij in gesprek. Doe je dat niet en het blijkt achteraf toch nodig, dan kun je jezelf wel voor je kop slaan...

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:32

dat is even slikken ja,
tenminste als het waar is, ik denk dat je inderdaad zoals al veel is geadviseerd een DA moet vragen even langs te komen,
Je weet dan in elk geval zeker of ze drachtig is en zo ja wanneer je het veulen kunt verwachten, tevens kan je meteen wat adviezen vragen aan je DA omdat je zelf geen ervaring hebt, niet alles aan je stalhouder overlaten want het is jou paard!
Wat betreft de verkoper, bellen of langs rijden heeft het meest succes, via mail los je zoiets niet op, gewoon een persoonlijk gesprek, misschien heeft hij het echt niet geweten

Verder als je straks een veulen hebt, genieten en zie het als een kadootje :j
oplossingen voor het vervolg komen soms vanzelf naar je toe, neem het zoals het komt

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 11:38

ik heb vanmorgen een mail gehad van de oud eigenaar.dat had ik niet verwacht,maar waar ik wel blij om ben is dat de mogelijke vader een tinker is.dus het wordt zoiezo een volle tinker.ik ga zoiezo iedere dag kijken bij ruana.ze is immers mijn meisje.
ik zal regelmatig doorgeven wat we allemaal bevinden.
ik ben inmiddels wel wat geruster,maar ook om het feit dat paarden in de natuur het ook zonder hulp van buitenaf vaak goed kunnen.
en ja stal houder heeft ervaring wat dat betreft.dit jaar zijn er twee veulens geboren die het beide goed doen.ze heeft er volgensmij wel vaker ,er staan daar namelijk ook 3 jaarlingen.
ijzers heeft ze nog niet.

kwakernoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:42

Ben wel heel erg benieuwd. En laat je maandag nog een da komen?

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:44

En hoe ga je je voorbereiden op mogelijke complicaties?

Je bent nu blij dat je weet dat áls ze drachtig is, ze dus een Tinkertje als veulen zal krijgen en geen mengelmoesje. Lijkt me fijn om te weten, maar volgens mij zijn er belangrijkere zaken om je op te focussen:
goede verzorging, passend bij een vermoedelijke dracht. Dus eerst zorgen dat je weet of ze drachtig is en je volledig laten informeren over wat er nodig is.
Dat een paard het in de natuur meestal zelf kan, zegt niets over jou meisje. Ze staat namelijk niet in de natuur, maar in een aangepaste omgeving.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:45

mijn merrie gedroeg zich precies zoals jouw merrie alleen gaf ze ook nog melk... schijndrachtig.

Ik zou maandag even een DA laten komen om op te voelen...

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:12

Ts: je krijgt hier nu al meerdere malen het advies om er zsm een dierenarts bij te halen, en meerdere malen word er direct gevraagd of je dit nu ook daadwerkelijk van plan bent.
maar elke keer reageer je hier niet op, en kletst er overheen.
de enige manier om uitsluitsel te krijgen is toch echt even laten scannen.

ik krijg sterk het idee, dat je hiervoor het geld niet voor wilt uittrekken, klopt dit?

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:26

geld vindt ik geen probleem.maar ik ben er steeds meer en meer van overtuigd dat het wel waar is.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:53

elliecuijk schreef:
geld vindt ik geen probleem.maar ik ben er steeds meer en meer van overtuigd dat het wel waar is.

Kun je antwoord geven op de vraag die al meerdere malen is gesteld?
laat je de VA komen om haar op te voelen? :)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:55

ik ben geneigd van wel al is het meer om sterker te staan als ik mijn gelijk wil halen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:57

elliecuijk schreef:
ik ben geneigd van wel al is het meer om sterker te staan als ik mijn gelijk wil halen

Of om te ontdekken dat het allemaal nergens over gaat........

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:36

Sorry TS maar je krijgt zoveel goedbedoelde adviezen hier en je wilt haar perse niet laten opvoelen en als je het dan wél doet is het om je gelijk te halen :+
Wij willen geen weddenschap winnen wij proberen jou en je merrie te helpen. Hopenlijk gaat alles goed en komt morgen de DA om zekerheid te geven :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:46

elliecuijk schreef:
ik heb vanmorgen een mail gehad van de oud eigenaar.dat had ik niet verwacht,maar waar ik wel blij om ben is dat de mogelijke vader een tinker is.dus het wordt zoiezo een volle tinker.ik ga zoiezo iedere dag kijken bij ruana.ze is immers mijn meisje.
ik zal regelmatig doorgeven wat we allemaal bevinden.
ik ben inmiddels wel wat geruster,maar ook om het feit dat paarden in de natuur het ook zonder hulp van buitenaf vaak goed kunnen.
en ja stal houder heeft ervaring wat dat betreft.dit jaar zijn er twee veulens geboren die het beide goed doen.ze heeft er volgensmij wel vaker ,er staan daar namelijk ook 3 jaarlingen.
ijzers heeft ze nog niet.

Zou toch echt de DA laten kijken naar haar, heb je tenminste zekerheid.
Wel fijn te horen dat als ze drachtig zou zijn, het een hele tinker is.

Echter in de natuur gaat het vaak goed, maar als het bij een paard fout gaat, gaat het ook goed fout.
Heb nu een heerlijk klein beige veulentje in de wei staan, maar waren we niet bij de geboorte geweest, dan had ik nu niets....
En misschien zelfs geen merrie meer.....

Ben benieuwd naar het vervolg.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:46

Ik zou haar niet te veel gaan rijden en of longeren, maar gewoon aan de hand wandelen, zeker als je paard snel moe is en veel gaat liggen.

En nog iets: dit is geen natuur, ook in de natuur gaat een bevalling verkeerd, alleen hoor je er nooit wat over omdat ze gewoon dood zijn en allang opgevreten zijn door allerlei dieren.

Je moet er niet te licht over denken, natuurlijk gaat het vaak goed maar kan ook verkeerd gaan.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:31

ik heb inmiddels de staleigenaar benaderd dat ze morgen even de dierenarts belt.ik heb haar maar gemaild want ze was niet thuis toen ik kwam.
vandaag stonden alle paarden vanwege de stortregen al vroeg binnen,maar ze voelde zich vandaag wel ok volgensmij.ze was wel enorm lekker haar billen aan het schuren tegen het stro.het eten ging ook beter!!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:41

jij kan er niks aan doen dat je je paard drachtig gekocht heb dat is de fout van de vorige eigenaar. Maar laat der wel even opvoelen want ze kan ook schijndrachtig zijn of ziek. Verder wens ik je veel succes.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:46

ja ik weet ook wel dat ik er niks aan kan doen maar op een of andere manier vindt ik mezelf een oen.maar ja een paard begint pas later in de dracht uit te buiken dus ik snap ook wel dat de vorige eigenaar het misschien niet door heeft gehad.
ik vindt het voornamelijk vervelend voor de eigenaresse van de stal,zij wordt nu "opgescheept''met misschien weer een veulentje.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:51

elliecuijk schreef:
ik heb inmiddels de staleigenaar benaderd dat ze morgen even de dierenarts belt.ik heb haar maar gemaild want ze was niet thuis toen ik kwam.
vandaag stonden alle paarden vanwege de stortregen al vroeg binnen,maar ze voelde zich vandaag wel ok volgensmij.ze was wel enorm lekker haar billen aan het schuren tegen het stro.het eten ging ook beter!!

Maar waarom kan je zelf niet naar de dierenarts bellen? Het is toch jouw paard? Dan kan je zelf nog vragben stellen telefonisch.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:53

de eigenaresse van de stal word toch niet opgescheept met een veulen?
Zij gaat jou straks gewoon meer stalgeld vragen :+
dus jij zit opgescheept met een veulen,
ik vind het ook een beetje vreemd dat je de stalhoudster de DA laat bellen, ik denk dat jij je verantwoording moet nemen in deze, dan kan je zelf een afspraak maken wanneer jij kan en alles vragen wat je wilt en moet weten, je kan dan meteen vragen of deze DA de bevalling wil begeleiden als het zover is

sprotjee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:44

Ik heb dit ook al 2x gehad..(leer het nooit) _-:(
ALS je merrie drachtig is zou ik haar niet meer rijden..
Hoe oud is ze precies? :?
En hoelang zou ze ongeveer al drachtig zijn ALS ze drachtig was?
Over die eigenaar zou ik me niet teveel zorgen maken, het gaat nu meer om je merrie en haar speciale ''kadootje!!'' :j
Ik vind het wel raar dat je de stal eigenaarese de dierenarts laat bellen...?!
Het is JOU vrantwoordelijkheid...
ALS er een veulen komt wees er dan vooral heel erg blij mee!!! /3