aankoop keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:47

PercyLeen schreef:
Ik vind je redenatie een beetje vreemd Ikke. Als er iets niet goed zit in je paard hoeft dat niet altijd tot uiting te komen in de dagelijkse omgang. En ik zou iedere tekortkoming willen weten voor het paard in mijn eigendom is. Daarom maak IK de keuze om mijn paard rondom op de foto te zetten voor aankoop en als hij vervolgens na aankoop alsnog wat oploopt dan is dat mijn pakkie aan maar op het moment van koop weet ik 100% zeker dat ie gezond was. En dat lijkt mij het punt van wel of niet keuren.

En het feit dat er bij jou 4 jarige geen OCD meer te ontdekken is, is fijn voor jou (en het dier) mijn DA adviseerde de gok niet te nemen (voor de sport).

Correctie: jij DENKT te weten dat ie op het moment van aankoop 100% gezond is. Feitelijk weet je nog geen 50%! Zelfs niet met foto's.
Het is een schijnzekerheid waar meer waarde aan toegekend wordt dan ie feitelijk heeft......

Raja

Re: aankoop keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:59

ikke, waarom zou het op moment van keuren een schijnzekerheid zijn???

Er is dan toch duidelijk op foto's te zien dat het paard op dat moment niks mankeert?
Die foto's zijn daar dan toch het bewijs van?
En een kundig/kritisch dierenarts zal ook bij een jong dier op dat moment kunnen zien of het al wel of geen aanleg voor artrose heeft.
Een OCD hoeft idd geen reden van afkeuren te zijn, dat is een keuze die je zelf moet maken op dat moment en dat ligt er ook helemaal aan hoe die OCD's zitten en hoe groot of klein ze zijn.

En verder wordt er bij een keuring ook gekeken naar de algehele gezondheid van een paard en wordt er rekening gehouden met het doel waarvoor het paard gebruikt gaat worden.

En ja, je weet niet wat er met het dier gebeurd is in de tijd voordat jij het paard koopt. Dat weet je alleen als je een veulen koopt of zelf fokt en niet iedereen wil dat.
En al komt het paard direct bij de fokker vandaan, het blijven verkopers en die zullen altijd mooie praatjes ophangen over HUN paard ;)

Je moet zelf kritisch zijn en kijken naar wat je wil in een paard.
En je moet ook van de keruende VA verwachten dat hij kritisch is.

Er kunnen altijd dingen gebeuren als je het paard uiteindelijk gekocht hebt, maar dat kan ook als je een auto koopt die vooraf helemaal gekeurd is

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:50

Raja schreef:
ikke, waarom zou het op moment van keuren een schijnzekerheid zijn???

Er is dan toch duidelijk op foto's te zien dat het paard op dat moment niks mankeert?

Een arts kan kundig zijn tot ie een ons weegt, je kunt niet alles aan het licht brengen; dat is simpelweg onmogelijk!

Hele simpele vraag: laat jij standaard een bloedje trekken om te controleren op vitaminen/mineralenhuishouding? Lyme? Verdovende middelen?
Zelfs al heb jij een 100% gezond paard; door verkeerde omgang kun je dat dier binnen een half jaar te gronde richten! Heb jij alle kennis in huis om dat te voorkomen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:00

Daar gaat het toch helemaal niet om Ikke! Het gaat om een AANKOOP keuring. Ik wil weten in hoeverre het dier GEZOND is op het moment van AANKOOP. Dus MOMENT opname.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:16

PercyLeen schreef:
Daar gaat het toch helemaal niet om Ikke! Het gaat om een AANKOOP keuring. Ik wil weten in hoeverre het dier GEZOND is op het moment van AANKOOP. Dus MOMENT opname.

Zodat je tenmiste zeker weet dat je een gezond paard te gronde richt?

Ik snap heus het nut van een aankoopkeuring; wat ik niet begrijp is de "heiligverklaring" die ervan gemaakt wordt.

Waarom dan zo krampachtig proberen om koste wat kost (letterlijk!!!) alles maar uit te sluiten?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:57

Waarom zou je een gezond paard te gronde richten? Ik ben je echt even helemaal kwijt.

Als jij een auto koopt en je hebt er zelf geen verstand van dan laat je er toch ook iemand naar kijken die ziet of de boel technisch in orde is? Zo zie ik een aankoop keuring ook. Ik wil een aantal zaken uitsluiten en weten of het paard OP DAT MOMENT geschikt is volgens mijn DA voor de sport. En daar kan hij kort in zijn 'ja of nee en waarom' en op basis van zijn uitspraken maak ik mijn beslissing, kopen of niet kopen. Als een paard een 'bemerking' heeft wil ik graag van mijn DA weten wat zijn advies is (en dat is weer afhankelijk van het gebruiksdoel) en daarom laat ik een paard rondom keuren.

Volgens mij ben jij gewoon iemand die je paarden op een natuurlijke manier houdt en vindt dat de paarden niet geschikt zijn voor de sport etc. etc.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:05

Volgens moet doelt Ikke er meer op dat je door middel van een aankoopkeuring een paard nooit 100% gezond kunt verklaren. En dat hoewel (met name de rontgen) aankoopkeuring zo ongeveer heilig wordt verklaard, een dierenarts nooit een 100% gezond dier kan garanderen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:22

Janine1990 schreef:
Volgens moet doelt Ikke er meer op dat je door middel van een aankoopkeuring een paard nooit 100% gezond kunt verklaren. En dat hoewel (met name de rontgen) aankoopkeuring zo ongeveer heilig wordt verklaard, een dierenarts nooit een 100% gezond dier kan garanderen.

Daar hoef ik niks meer aan toe te voegen :D

En wat die auto betreft, ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die een compressietest op de motor van z'n auto losgelaten heeft, ook niet op aankoopkeuringen! Terwijl JUIST die compressiemeting zo ongeveer alles verteld over de staat van de motor! Precies datzelfde kun je van paarden zeggen. De wijze waarop het paard wordt voorgereden, in combinatie met een goede bloedproef zegt bijna net zoveel dan 1000 euro aan foto's..........

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:32

Persoonlijk zou ik wél rontgenolisch laten keuren (en dat heb ik dan ook gedaan).
Nee, je sluit er lang niet alles mee uit, maar wel een aantal belangrijke dingen, waaronder gaten in gewrichten, scheefgroei, OCD....
Het is niet goedkoop, maar dat is een paard waarmee je om de haverklap mee naar de DA moet, of dat je moet laten opereren aan OCD ook niet.

Sluit het alles uit? Nee. Zorgt het ervoor dat je daarna dus geen problemen krijgt? Nee. Weet je dat je paard op moment van aankoop 100% gezond is? Nee. Allemaal niet. Het is dus ook geen heilig verklaring.

Ik ken trouwens wel iemand die een compressietest heeft laten doen op zijn auto :+

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:44

Ik laat mijn paarden voortaan altijd klinisch keuren en op de foto zetten.
Heb 2 weken geleden mijn 3 jonkies van 3 jaar laten keuren.
Daar is er maar 1 van goedgekeurd op de foto.
1 had in beide spronggewrichten een OCD zitten.
Zitten wel vast maar kon de DA kon hem niet goedkeuren.
De andere is helemaal afgekeurd voor de sport en recreatie.
In de ene knie 11 OCD's en in de andere knie 9 OCD's.

Daarom vind ik het belangrijk dat je een paard altijd op de foto's moet laten keuren omdat je niet er binnenin kan kijken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:53

Ik raad ook volledige keuring met bloedafname aan.
Rugfoto's kunnen ook veel uitsluiten, als je eens wist hoeveel paarden er tegenwoordig kissing spines hebben...
Maar goed, ik zou altijd rondom laten keuren.
Zowiezo heb jij dan je onderzoeksplicht gedaan. Een merrie zou ik meteen laten prokken.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:46

Raja schreef:

Je kunt alleen wat zeggen over de lichaamsdelen die op de foto staan, meestal zet je niet het hele skelet op de foto (kan ook niet). Als er iets zit op plaatsen waar je geen foto's van hebt, helpen die prachtige foto's van andere onderdelen helemaal niets......

Raja schreef:
En een kundig/kritisch dierenarts zal ook bij een jong dier op dat moment kunnen zien of het al wel of geen aanleg voor artrose heeft.

Bedoel je hier niet "beginnende artrose"? Het lijkt mij moeilijk om "aanleg voor artrose" in een bot/gewricht te zien als het nog niet tot uiting komt.

Raja schreef:
En verder wordt er bij een keuring ook gekeken naar de algehele gezondheid van een paard en wordt er rekening gehouden met het doel waarvoor het paard gebruikt gaat worden.

Je kunt een indruk krijgen van de gezondheid van het paard, maar er zijn heel veel dingen die een paard kan mankeren die er niet met een aankoopkeuring (met of zonder foto's) uitkomen. Wat een dierenarts kan zeggen is dat het paard op dat moment in principe geschikt is (of niet) voor het doel waar je het voor wil inzetten, maar dat is geen garantie dat het ook gaat lukken.

Raja schreef:
En ja, je weet niet wat er met het dier gebeurd is in de tijd voordat jij het paard koopt. Dat weet je alleen als je een veulen koopt of zelf fokt en niet iedereen wil dat.
En al komt het paard direct bij de fokker vandaan, het blijven verkopers en die zullen altijd mooie praatjes ophangen over HUN paard ;)

Ook als je een veulen zelf fokt kun je niet alles weten, je zit er niet 24/7 bij. Wat verkopers vertellen check ik altijd bij het paard, als het paard het bevestigd of ontkracht weet je aardig waar je staat ;) Veel is ook afhankelijk van beleving en referentiekader, verschillende mensen kunnen hetzelfde paard oprecht anders beoordelen in karakter.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:04

ikke, waarom ga jij er zo vanuit dat iedereen die een paard koopt, dat paard te gronde richt????
Dat zou beteken dat als je een ouder paard koopt, je dat ten gronde richt, alleen omdat het niet meer bij de eigenaar staat :?

waratje, nee het geeft geen garantie dat dat gaat lukken nee, het doel waarvoor je een paard koopt.
Maar dat heeft met veel meer te maken dan aleen de gezondheid van het paard.

En ja, het is een moment opname, maar je wilt toch op DAT MOMENT weten dat het paard gezond is???

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:26

Raja schreef:
ikke, waarom ga jij er zo vanuit dat iedereen die een paard koopt, dat paard te gronde richt????
Dat zou beteken dat als je een ouder paard koopt, je dat ten gronde richt, alleen omdat het niet meer bij de eigenaar staat :?

Nee, het gros kan domweg niet rijden! Die rijden alles kapot.
Lees niet verder dan Bokt. Je kunt een pechgeval kopen, natuurlijk, kan iedereen overkomen. Je kunt twee keer pech hebben, poep gebeurt weleens maar drie of meer paarden op rij die meer dierenartskosten dan ziektekostenpremie hebben; sorry, dat ligt aan de eigenaar en nergens anders aan!!
Lees Bokt er maar op na en ze gaan er nog prat op ook!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:36

Maar als je een paard koopt wat al wat mankeert doordat je het niet laat keuren, dan is het nog steeds niet jouw fout dat er wat mis mee is na verloop van tijd ;)

Dus is het dan pech??
Dommigheid omdat je het niet laat keuren?
Onkunde??

Ja, als jij 6 keer een volledig ggk paard koop wat na een half jaar in de kreukels ligt, dan moet je idd eens bij jezelf te rade gaan...

Maar als je voor het eerst een paard gaat kopen, dan is het wel heel verstandig om het paard te laten keuren voordat je het koopt.
dan weet je waar je aan begint en sluit je de grootste risico's uit voordat je er mee aan de slag gaat.
Of dat je het paard nou zelf naar de vernieling rijdt uiteindelijk of niet.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:37

Wij staan op het punt een pony te kopen.
Ik wil een pony die fluitend door de klinische keuring komt. Dan ben ik tevreden, rontgen doen we niet.
Citaat:
Maar als je voor het eerst een paard gaat kopen, dan is het wel heel verstandig om het paard te laten keuren voordat je het koopt.
dan weet je waar je aan begint en sluit je de grootste risico's uit voordat je er mee aan de slag gaat.

precies...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:41

Raja schreef:
Maar als je een paard koopt wat al wat mankeert doordat je het niet laat keuren, dan is het nog steeds niet jouw fout dat er wat mis mee is na verloop van tijd ;)

Dus is het dan pech??
Dommigheid omdat je het niet laat keuren?
Onkunde??

Ja, als jij 6 keer een volledig ggk paard koop wat na een half jaar in de kreukels ligt, dan moet je idd eens bij jezelf te rade gaan...

Of dat je het paard nou zelf naar de vernieling rijdt uiteindelijk of niet.

Je kunt het ook anders bekijken:
Wanneer jij terdege weet waar je mee bezig bent, zal het gros van de problemen nooit boven komen drijven, domweg omdat het paard die delen niet hoeft aan te spreken!

Bij mijn oude sok werd op 21-arige leeftijd een hartprobleem (lekke klep) gevonden. Op haar 24-ste constateerde een andere dierenarts "toch wel een hele serieuze ruis" op het hart. Ze is 29 geworden en ik moest haar laten gaan omdat de artrose te veel opspeelde (nee, er was in die tijd nog geen glucosamine en aanverwant spul!).

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:02

Het ligt er maar aan wat je gebruiks doel is.
Als jij met het paard endurance was gaan doen,w as het hartprobleem miss wel eerder n aar boven gekomen.

Dat is hetzelfde als dat een paard met artrose in de voorbenen hier nooit last van hoeft te krijgen als het recreatief bereden wordt, maar als het paard in de springsport wordt ingezet, zal het er wel last van krijgen.

Mijn eerste paard (bij aankoop net 4 jaar oud) heb ik alleen klinisch laten keuren.
Na 3 jaar kon ik hem weer in de wei zetten ivm ernstige artrose, vebening hoefkraakbeen, overhoef, HKO...
Allemaal aangeboren.
Nooit een pas kreupel gelopen overigens, maar hij wilde gewoon somige dingen ineens niet meer.
Als ik hem rontgen had laten keuren, had ik hem laten staan en had het me een hoop verdriet, geld en ellende bespaart.
(natuurlijk had ik dan ook nooit dit fantastische paard leren kennen en de dingen kunnen leren die ik van hem geleerd heb, maar dat even buiten beschouwing gelaten)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:08

Raja schreef:
Het ligt er maar aan wat je gebruiks doel is.
Als jij met het paard endurance was gaan doen,w as het hartprobleem miss wel eerder n aar boven gekomen.

Dat is hetzelfde als dat een paard met artrose in de voorbenen hier nooit last van hoeft te krijgen als het recreatief bereden wordt, maar als het paard in de springsport wordt ingezet, zal het er wel last van krijgen.

Mijn eerste paard (bij aankoop net 4 jaar oud) heb ik alleen klinisch laten keuren.
Na 3 jaar kon ik hem weer in de wei zetten ivm ernstige artrose, vebening hoefkraakbeen, overhoef, HKO...
Allemaal aangeboren.
Nooit een pas kreupel gelopen overigens, maar hij wilde gewoon somige dingen ineens niet meer.
Als ik hem rontgen had laten keuren, had ik hem laten staan en had het me een hoop verdriet, geld en ellende bespaart.
(natuurlijk had ik dan ook nooit dit fantastische paard leren kennen en de dingen kunnen leren die ik van hem geleerd heb, maar dat even buiten beschouwing gelaten)

Die ouwe sok WAS endurance klasse II getraint! Die jakkerde op haar 27-ste nog plankgas door het bos, en plankgas was bij die muts heel ruim 40km/h en dat hield ze meer dan 500m vol...........

Aan jouw om te bepalen wat je uiteindelijk belangrijker vond; wat het paard je allemaal geleerd heeft of de ellende........

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:20

Dan heb je waarschijnlijk mazzel gehad dat het niet eerder naar voren is gekomen en een hartruis hoeft een paard zowiezo niet per definite last van te krijgen.
Niet iedereen heeft die mazzel.

En natuurlijk is datgene wat ik van mijn geleerd heb en de band die we hebben belangrijker dan de ellende ;)
Anders had ik hem niet nog steeds gehad :)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:30

Ikke, ik vind dat je vreemde argumenten gebruikt om níet (röntgenologisch) te keuren.
Zou jij een paard met hoefbeenverkalking kopen, als je wist dat hij dat had, wanneer je weet dat dat het enige paard is dat je kunt houden?
Zou jij een paard met losse OCDdeeltjes kopen, als je wist dat hij dat had?

Met dat soort medische beperkingen is het maar hopen dat je het paard niet vrij snel op rust in het weiland hoeft te zetten. Met een boerderij en alle ruimte, is dat niet zo'n probleem. Maar wat nou als je die mogelijkheden niet hebt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:42

D00R schreef:
Ikke, ik vind dat je vreemde argumenten gebruikt om níet (röntgenologisch) te keuren.
Zou jij een paard met hoefbeenverkalking kopen, als je wist dat hij dat had, wanneer je weet dat dat het enige paard is dat je kunt houden?
Zou jij een paard met losse OCDdeeltjes kopen, als je wist dat hij dat had?

Met dat soort medische beperkingen is het maar hopen dat je het paard niet vrij snel op rust in het weiland hoeft te zetten. Met een boerderij en alle ruimte, is dat niet zo'n probleem. Maar wat nou als je die mogelijkheden niet hebt?

ikke schreef:
Janine1990 schreef:

Daar hoef ik niks meer aan toe te voegen :D

Ik doe niet aan schijnzekerheden...........

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:37

Ikke, dat is geen antwoord op mijn vraag. Of betekent dat: als het paard hoefbeenverkalking heeft, koop ik het paard toch?
Dat er nog andere dingen kunnen spelen, daar ben ik me terdege bewust van. Dat je nooit alles kan uitsluiten, ben ik me ook bewust van.

Maar dat is mijn vraag niet.
Koop je een paard als je al weet dat er iets mis is, wat leidt tot meer en grotere problemen?
Een simpel ja of nee is prima :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:44

D00R schreef:
Ikke, dat is geen antwoord op mijn vraag. Of betekent dat: als het paard hoefbeenverkalking heeft, koop ik het paard toch?
Dat er nog andere dingen kunnen spelen, daar ben ik me terdege bewust van. Dat je nooit alles kan uitsluiten, ben ik me ook bewust van.

Maar dat is mijn vraag niet.
Koop je een paard als je al weet dat er iets mis is, wat leidt tot meer en grotere problemen?
Een simpel ja of nee is prima :+

Ik koop geen paarden waarvan ik weet dat het iets mankeert. Sterker nog, naar zo'n paard ga ik niet eens kijken!

Maar zou het niet zo kunnen zijn dat door het type/soort/achtergrond paard wat jij zoekt de risico's op problemen gewoon groter zijn?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:05

Ikke, je weet toch alleen (zeker) of een paard iets mankeert als je m laat keuren??

tenzij je rintgen ogen hebt en in het paard kan kijken...

Het paard kan er van buiten prima uitzien en rad zn rondjes lopen, maar dan kan er alsnog iets zitten wat voor problemen kan gaan zorgen...

EDIT: Toevoeging