pensionstalling hoe zit het met dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: pensionstalling hoe zit het met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:10

Dat ligt aan het begrip 'stalhouder'.
Ik sta op een pensionstal waar ik alles zelf moet doen, behalve de ochtendvoerronde. De rest kan ik inkopen (uitmesten, avondvoeren, in mijn geval is er geen sprake van binnen/buiten zetten want pony staat 24/7 buiten, maar als hij in een box stond, zou ik dat ook kunnen laten doen).

Alleen aan dekens wisselen begint hij niet. En ik vind dat nog niet zo raar bekeken, vooral omdat hij dat soort dingen met de zorgklanten van zijn zorgboerderij doet en het geen doen is om alle dekens zelf te verwisselen en je ook zeker wil weten dat de dekens goed vast zitten als de paarden de wei op gaan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:56

Op de stallen waar ik gereden heb, moest je dat inderdaad gewoon zelf doen. Vind dit ook niet de verantwoording van een staleigenaar. Kan je niet met stalgenoten een deal sluiten en (indien nodig) de dekens van elkaars paarden wisselen?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:07

Pion schreef:
Wij doen de dekens zelf op, maar mocht het (richting de zomer) overdag warm genoeg zijn haalt de staleigenaresse ze er in de ochtend weer af.

bij mijn oude stal gebeurde dit ook...

verwisselen van dekens deed ze niet.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:15

Iedereen doet dit bij ons zelf. Er staan zeker 30 paarden en als de staleigenaar dit allemaal moet doen is hij de hele dag zoet.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:19

hier moet je het als eigenaar zelf doen. een enkele keer doet de pensionhoudster het na overleg. vliegenkapjes worden wel om gedaan door pensionhoudster.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 22:35

Tiggs schreef:
Op de stallen waar ik gereden heb, moest je dat inderdaad gewoon zelf doen. Vind dit ook niet de verantwoording van een staleigenaar. Kan je niet met stalgenoten een deal sluiten en (indien nodig) de dekens van elkaars paarden wisselen?

dat is net het, ik ben de staleigenaar :o
maar ikzelf ben niet echt voor dekens, en vind het een heel gedoe voor bij mijn eigen paard, en nu vragen ze mij voor dekens op en af te doen, voor een keer vind ik het niet erg ofzo maar het begint een gewoonte te worden, en vaak doen ze het op terwijl het een uur later er weer af zou moeten dus vroeg ik me af hoe het op andere plaatsen was..of ik me moest aanpassen of zij,

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:36

Geen idee eigenlijk, mijn heeft nooit dekens op. Maar denk dat het niet de bedoeling is dat de stal eigenaar dat doet.
Hij doet dat wel als je het hem vraagt maar denk ook niet elke dag :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 00:06

@Sabina S, als jij er geen zin in hebt, en daar duidelijk over bent dat het hun eigen verantwoordelijkheid is en ze dat onderling moeten regelen en jij alleen bij wijze van uitzondering bij wilt springen, dan ben je echt niet onredelijk...

Ik deed hier wel vliegendekens op en winter/regendekens af als het warm is of er veel dazen zijn, net als vliegenmaskers, maar dat is omdat ik het niet vind kunnen dat paarden staan te zweten onder hun deken omdat baasje pas 's avonds komt, of lopen te vliegen in de wei vanwege de muggen of dazen tot ze zeiknat zijn... Regendekens op bij erg slecht weer doe ik ook als ik zie dat ze het koud hebben. Je laat een dier toch niet een hele nacht verkleumen als je het ziet gebeuren?

Maar kan me voorstellen dat dat bij 10 paarden of meer een flinke klus is als je steeds moet wisselen. Vind dat de paardeneigenaar zelf ook wat vooruit mag denken over het weer en de verwachtingen.
Op mijn oude pensionstal moest je het ook zelf doen of regelen. Bij uitzondering wilde hij wel eens op verzoek een zweetdeken er af halen of zo...

Mijn pony stond dus gewoon dag en nacht (24/7) met de juiste outdoordeken van het seizoen op stal, of van april/oktober met zijn eczeemdeken.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 14-06-11 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 00:08

ik doe het zelf :j
hier staan een stuk of 100 paarden, eer de staleigenaar/personeel klaar is met opleggen kunnen ze alweer beginnen met afhalen :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:23

(even aanvullingop mijn vorige bericht, 24/7 met deken op, dus niet 24/7 op stal :P, overdag gewoon buiten en later 24/7 buiten ;))

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:34

Ik heb op pensionstallen gestaan waar ze die dekenservice hadden.
Helaas is dat op mijn huidige stal niet. Vliegennetjes en -maskers doen ze wel.

Op een stal met veel paarden kan ik me voorstellen dat je als stalhouder daar niet aan begint.
Wat joyce B zegt, als paardeneigenaar kun je zelf vooruit denken over het weer en de verwachtingen.
Tis was anders als het weer ineens omslaat wat niet voorspelt was :P

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:06

Bij ons op stal doen de pensionklanten het ook zelf.
Dus ik als pensionklant moet gewoon het weer goed in de gaten houden ;)
En als het nodig is regelen we het onderling met de andere pensionklanten.

En ja, ook bij mij heeft het personeel dit wel eens voor me gedaan.
Maar dat is uit coulance en absoluut geen gewoonte.
Immers; wat je voor de ene klant doet, moet voor de andere ook weer....
Maar daar heb je zelf als staleigenaar ervaring genoeg mee ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:08

Wij wisselen inderdaad geen dekens van onze pensionklanten. Sowieso niet vrijblijvend. Begin je er met 1 dan wil de rest van de stal ook.

Het kan hier wel, maar dan tegen een meerprijs per maand, dus bovenop de pensionprijs. We hebben één pensionklant die daar gebruik van maakt! :j Hetzelfde geld voor peeskappen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:17

MarkusHaifa1 schreef:
joke165 schreef:
Heb op verschillende stallen gestaan, maar overal moest de pensionklant het zelf doen. Vind ik ook wel logisch want er is geen beginnen aan voor de pensionhouder als je dat bij 20 paarden moet doen (bijvoorbeeld). In geval van calamiteiten/ziekte of extreme warmte opeens, valt er natuurlijk best wat te regelen met de pensionhouder.

'aar als stalhouder is het toch je beroep om met die paarden bezig te zijn? En je stalhulp kan dat toch allemaal doen?

Ik heb ruimte voor 60 paarden, en ik heb 2 x in de week hulp. Sorry, maar ik ga niet standaard dekens verwisselen of op en af gooien. Wat ik wel doe is, als het opeens warm weer is, de dekens even afgooien. Of als mensen me het afentoe eens vragen. Maar anders is er echt geen beginnen aan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:23

Om nog niet te beginnen over klanten die toch liever hun deken wél hadden omgelaten bij warm weer. Of toch liever een andere deken. Of 's morgens wisselen en 's avonds weer. Er komt dan geen eind aan.

Daarbij hebben veel pensionstallen geen mensen in dienst. Wij doen het allemaal zelf, ga toch echt niet 25 paarden van anderen voorzien van dekens. :n

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:39

Ik zou er ook niet aan beginnen als ik jou was hoor. Bij ons op stal moeten we daar ook zelf voor zorgen, zowel dekens als vliegenkappen etc. Stalhouder heeft al genoeg te doen op de rest van de boerderij.
Ik zou het ook niet eens prettig vinden als een stalhouder voor mij gaat bepalen of mijn paard op dat moment een deken nodig heeft of niet. Ieder paard is anders en de eigenaar weet dit toch het beste in te schatten lijkt me. En als je 's morgens al je klanten af moet bellen of ze vandaag wel, niet en welke deken en voor hoe lang op willen bij hun paard schiet het helemaal niet op natuurlijk.
Als het weer plotseling omslaat of er is een situatie waardoor het een keertje nodig is, is het vind ik een ander verhaal.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 13:18

dekens die niet tegen regen kunnen haal ik natuurlijk af dan als ze nat zijn, paard met natte deken is ook niet goed, maar sommige beginnen mij te vragen wil je morgen de deken op en af doen, of ze doen ze op en een uur later zou ik het er weer af moeten halen, ik kan in het algemeen goed overweg met mijn klanten en denk dat ze soms vergeten dat ik stalhouder ben...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:22

Ik doe zelf niet aan dekens. Maar waar ik sta zou je dat allemaal zelf moeten doen. Nu staan er verder nog geen pensionklanten. Maar vindt het zelf nogal een onbegonnen werk. Als ze een keer ziek zijn ofzo zal er bij de meeste wel wat te regelen vallen. Maar als je meer als je 20 paarden hebt staan die allemaal een deken op hebben kan ik me voorstellen dat je er niet aan gaat beginnen om te wisselen.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:24

Bij ons word het zelf gedaan, als je een keertje niet kan of whatever is een stalgenoot bereid het voor je te doen maar de eigenaar/stalhouder houd zich hier zeer zeker niet mee bezig.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:28

Ben ook stalhouder en begin er ook niet aan. Tuurlijk doe ik een deken op als er eentje het koud heeft en haal hem weer af als het weer warm genoeg is. Als je begint aan dekens opdoen, krijg je er automatisch het wisselen bij. Dan een 400 gr, dan weer 200, dan weer een regendeken. Er komt geen eind aan. Dan nog maar te zwijgen over hoe lastig sommige paarden met dekens op-/afdoen zijn.
De mensen die heel veel waarde hechten aan dekens wisselen, komen dus gewoon niet op een stal als de mijne staan.

Van het winter had ik 17 paarden staan, werk daarnaast full-time. Stalhouder is niet m'n beroep, maar m'n hobby.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:50

De manege waar ik werk heeft een "stalservice" gehad. Je kon een kaartje aan de box hangen wanneer je wilde dat de deken gewisseld werd. Dat ging eerst goed maar daarna werd er van alles gevraagd, tot 3x wisselen per dag aan toe, zweetdekens wisselen na rijden als baas al thuis was, zelf bepalen wanneer paardlief in de molen moest....zijn we gauw vanaf gestapt.
Eigenaren regelen het nu zelf en onderling.
Natuurlijk bij extreme dingen doen we wel afhalen, als het ineens 30 graden is bv

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:53

Bij ons moet iedereen dat zelf doen. Snap ik heel goed, want sommige mensen houden er wat betreft dekens maar vreemde gewoontes op na... Dat is met de hoeveelheid paarden bij ons op stal niet te organiseren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:44

MarkusHaifa1 schreef:
joke165 schreef:
Heb op verschillende stallen gestaan, maar overal moest de pensionklant het zelf doen. Vind ik ook wel logisch want er is geen beginnen aan voor de pensionhouder als je dat bij 20 paarden moet doen (bijvoorbeeld). In geval van calamiteiten/ziekte of extreme warmte opeens, valt er natuurlijk best wat te regelen met de pensionhouder.

'aar als stalhouder is het toch je beroep om met die paarden bezig te zijn? En je stalhulp kan dat toch allemaal doen?

Ja, dan kan de stalhulp misschien ook het paard meteen poetsen en opzadelen!

;)

Nadine_v_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:49

bij ons op stal doen we het allemaal zelf. Alleen als een deken echt verkeerd licht en gevaar oplevert haalt de stalhouder hem af

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:53

geen dekens. die dragen ze niet.