Trend: keuring toegestaan, kosten koper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Trend: keuring toegestaan, kosten koper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:16

Als het kosten koper is hoeft het van mij niet. Wanneer het paard afgekeurd wordt vind ik dat de verkoper de kosten opzich moet nemen of evt het paard alsnog verkopen maar dan met dikke korting en een eerlkijk rapport erbij! maar dat ligt een beetje aan de reden van afkeuring.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:26

suuzepuus schreef:
Als het kosten koper is hoeft het van mij niet. Wanneer het paard afgekeurd wordt vind ik dat de verkoper de kosten opzich moet nemen of evt het paard alsnog verkopen maar dan met dikke korting en een eerlkijk rapport erbij! maar dat ligt een beetje aan de reden van afkeuring.

Dus de verkoper moet er maar voor opdraaien dat jij verkeerde keuzes maakt?
Hee, voor jou honderd andere kopers.......

Wanneer er voor mij als verkoper mogelijk kosten aan zijn verbonden, wil ik op z'n minst inspraak hebben in de totstandkoming van die kosten!
Precies als met die auto, wie vraagt betaald en als verkoper ga ik niet opdraaien voor kosten die ik niet in de hand heb! Immers, wanneer ik een paard aanbiedt als goed recreatiepaard met voldoende capaciteiten voor de basiswedstrijdsport en jij vraagt de dierenarts te keuren op endurance klasse 4/internationaal. Waarom zou ik dan op moeten draaien voor eisen waarvan ik op voorhand al kan vermoeden dat het paard dat niet waar kan maken? Wie garandeerd mij dat de vraag die je aan mij als verkoper stelt, dezelfde is als de vraag die je aan de keurende arts stelt? Wie vraagt, betaald.....

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:30

Dat kritisch kijken is logisch :) Over dat keuringen niet zo duur zijn, zijn denk ik de meningen (en waarschijnlijk de prijzen) over verdeeld.
Bij een paard dat goedgekeurd wordt kan je niet over het geld inzitten, maar bij afkeuring 100-200 euro armer worden... dan is het in mijn ogen wel duur.
Dus als ik een paard wil kopen en daar voor heb gespaard dan ben ik niet blij als er 4 paarden op mijn kosten worden afgekeurd. Je hebt namelijk dan nog niets, behalve dat je zo'n 400-800 euro armer bent. Misschien dat jij daar niet mee kan zitten, maar ik zou er niet blij van worden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:11

Klinische keuring kost geen 200 euro, hoor. En als je zelf goed naar een paard kijkt (zonder roze bril) kun je al een heel aantal paarden zonder dierenarts zelf afkeuren.
Beetje kennis van anatomie kan je behoeden voor een hoop gedoe en daar hoef je echt geen universitaire studie voor te hebben gedaan. Als je kennis wil verzamelen ter voorbereiding, vraag of je eens met een dierfysiotherapeut mee mag lopen een dagje, daar leer je heel veel van. ;)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:16

Bij ons wordt ook gehanteerd dat de kosten voor de koper zijn ongeacht wat de uitslag is. De koper wil tenslotte de keuring gedaan hebben, dus mag hij of zij er ook voor betalen. Nooit geen problemen mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:18

Als het om een klinische keuring gaat kan je dat nog doen, maar als je elk paard op de RX wil laten zetten en je hebt er zo 3 die afgekeurd worden ben je toch wel een fikse hap kwijt hoor. Hier is een RX keuring van de benen + klinisch zo'n 400€. Heb je er zo 3 en ze willen telkens dat je zelf alles betaald, ook bij afkeuren? Nou :evaw:

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:20

Lizz schreef:
Dat kritisch kijken is logisch :) Over dat keuringen niet zo duur zijn, zijn denk ik de meningen (en waarschijnlijk de prijzen) over verdeeld.
Bij een paard dat goedgekeurd wordt kan je niet over het geld inzitten, maar bij afkeuring 100-200 euro armer worden... dan is het in mijn ogen wel duur.
Dus als ik een paard wil kopen en daar voor heb gespaard dan ben ik niet blij als er 4 paarden op mijn kosten worden afgekeurd. Je hebt namelijk dan nog niets, behalve dat je zo'n 400-800 euro armer bent. Misschien dat jij daar niet mee kan zitten, maar ik zou er niet blij van worden.

Dat vind ik ook. En hoezo verkeerde keuzes maken? als je besluit te latemn keuren wil je jezelf toch beschermen tegen verkeerde keuzes?
Bij een duur paard snap ik het keuren, maar als je een paard voor 1000,- koopt is een keuring een heel groot bedrag bovenop de aanschaf. Als het paard dan ook nog afgekeurd wordt heb je geen geld meer over voor een 2e keer.

En nou niet gaan roepen dat als je dat niet kunt betalen je geen paard moet kopen. Dat zijn van die nikszeggende uitspraken...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:30

persoonlijk zou ik er niet aan beginnen als de eigenaar niet de kosten voor zijn rekening neemt als het paard afgekeurd wordt. Er staan zoveel paarden te koop dat er keus zat is, en na 3,5 jaar blessureleed neem ik geen enkel risico meer. Als de verkoper er zo over denkt vertrouw ik het simpelweg niet. Daarnaast, alleen klinisch loop je niet op leeg, maar als je RX keurt en je elke keer 400 a 500 euro achteruit bent dan gaat de spaarpot wel hard hoor, dat geld steek ik liever in andere dingen.

Als ik mijn paard te koop zou zetten zou ik dat ook hanteren, sterker nog ik zou vooraf keuren zodat ik zeker zou weten dat het paard door de keuring heen zou komen zo niet weet ik dat ook en zal de prijs navenant zijn.

En door eigen DA keuren vind ik zo gek nog niet hoor, ik hoor regelmatig dat er toch met de uitslagen gesjoemeld wordt zodat er goedkeuring komt maar dan zit je als koper met de gebakken peren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:32

suuzepuus schreef:
Lizz schreef:

Dat vind ik ook. En hoezo verkeerde keuzes maken? als je besluit te latemn keuren wil je jezelf toch beschermen tegen verkeerde keuzes?
Bij een duur paard snap ik het keuren, maar als je een paard voor 1000,- koopt is een keuring een heel groot bedrag bovenop de aanschaf. Als het paard dan ook nog afgekeurd wordt heb je geen geld meer over voor een 2e keer.

En nou niet gaan roepen dat als je dat niet kunt betalen je geen paard moet kopen. Dat zijn van die nikszeggende uitspraken...

Ik heb hier een auto voor de deur staan en dat kost me 150 euro per maand. Die auto heeft 5000 euro gekost.
Die auto kostte nieuw 150 euro per maand om voor de deur te hebben staan. De nieuwprijs was 70.000 euro.

Moraal: of een paard nu 1.000 of 10.000 euro kost, de maandelijkse onderhoudskosten zijn gelijk, onder gelijke omstandigheden.
100 euro keuringskosten is 100 euro keuringskosten, daar is geen enkel verband met de vraagprijs. Stalling zal vrijwel altijd meer bedragen dan de keuringskosten. Ik zie dus nog steeds niet waar het probleem zit van die keuringskosten. Als jij die 100 euro keuring al niet op kunt hoesten, hoe ga je dan de stalling financieren? Als jij 4 paarden afgekeurd hebt, waar heb je dan zitten slapen? Een keer afkeuren kan iedereen overkomen; twee keer kun je ook pech hebben, maar bij nummer drie moeten toch echt alle alarmbellen afgaan! Je doet echt heel grondig iets fout wanneer je er drie op rij afgekeurd krijgt!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:34

zelf vooraf keuren vind ik ook dubbel. bijna iedereen adviseert om door eigen DA te laten keuren, dus dat keurt de koper opnieuw en heb je twee keer kosten.

ik heb destijds afgesproken, bij goedkeur kosten voor mij, bij afkeur 50/50

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:35

Dus Ikke, jij kan er in kijken? Op xr komen toch wel dingen naar vooren die je zo niet kan zien.
Ik koop niet zonder keuren en betaal zeker niet bij afkeur. Ik ga geen 400 euro betalen voor een paard wat ik vervolgens niet op stal heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:41

kohtje schreef:
Dus Ikke, jij kan er in kijken? Op xr komen toch wel dingen naar vooren die je zo niet kan zien.
Ik koop niet zonder keuren en betaal zeker niet bij afkeur. Ik ga geen 400 euro betalen voor een paard wat ik vervolgens niet op stal heb.

Ik kan er niet in kijken, maar ik kan aan de buitenkant wel beoordelen of dat er aanleiding is om erin te laten kijken.
Wanneer een paard al niet door de klinische keuring zou komen (ALS ik al laat keuren), dan gaat ie niet eens op de foto, dan gaan we gewoon naar de volgende.
Maar VOORDAT ik besluit tot keuren, weet ik al voor 99% zeker dat ie ook door de keuring komt!

Daarnaast, als je al foto's laat maken, doe je dat omdat je het niet vertrouwt. Als je het niet vertrouwt, koop je niet. Geen handvol maar een land vol!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:42

50/50 is een mooie geste loulou.

Als er meer dan een paard wordt afgekeurd, dan heb je waarschijnlijk wel te maken met het gaan kijken naar verkeerde paarden voor jouw doel, want dat is een onwaarschijnlijk hoog aantal.
Wat röntgen betreft, als het paard geen klachten heeft, heb je te maken met dingen die eventueel klachten zullen kunnen gaan geven. Er is haast geen DA die zegt dat het met 100% zekerheid een totaal onbruikbaar paard is. Ze kunnen alleen zeggen dat het bij jouw doel klachten kan gaan veroorzaken. Dit is een advies, een toekomst voorspellen, het gaat niet om een paard op zich afkeuren. Het toont immers geen klachten en dus is het op dit moment bruikbaar. Als jij er voor kiest om het niet te nemen op grond van een risico calculatie, heeft de verkoper daar niks mee te maken.
Nogmaals, je betaalt de DA voor zijn advies, zijn inzicht, ongeacht hoe dat advies luid.

Eigenlijk, als je een erg goedkoop paard koopt dat normaal duurder zou zijn, zonder dat daarvoor ene goede reden wordt gegeven, kun je er eigenlijk wel op rekenen dat het niet helemaal gaaf is en natuurlijk komt er dan geen keuring uit die je aanstaat.
Ga op goede paarden af waarvan de prijs klopt bij wat er geboden wordt.
Als je er zelf geen kijk op hebt, neem dan iemand mee die dat wel heeft.
Probeer het paard uit, liefst vaker dan 1 maal.

Als je het niet wilt betalen bij negatief advies, is dat prima, niemand heeft daar last van als je dan niet bij dat paard gaat kijken. Maar je kunt het een eigenaar niet opdringen om de DA achteraf te gaan betalen omdat een advies je niet bevalt.
Er moeten VOORAF goede afspraken over gemaakt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:43

Het blijft altijd een lastige kwestie.
Wij keuren onze jongen paarden met 2 a 3 jaar altijd PROK. \
Zo weten we dat we met goed spul aan het werk gaan.

Er is niets standaard, en niets trend.
Ik zit al jaren in de handel en vroeger was het net zo vaak kosten koper, wellicht zelfs meer.
De kopers willen het paard immers keuren.
Heb ik al jarenlang een paard die nooit wat heeft gemankeerd, dan ga ik niet betalen bij afkeur als ik het dier verkoop.
Immers hoeven slechte foto's niet meteen te betekenen dat paard afgeschreven is.

Ik ben het er wel mee eens dat er altijd gekeurd moet worden door kopers.\
De paarden die wat mankeren die gaan zo dus naar de minder slimme kopers die dus niet keuren, en zo komen er weer wat nieuwe klaag-verhalen op bokt...

Dus nee het is geen trend, het is al jaaaaren zo, en ieder bepaald zelf wat hij afspreekt met de verkopende of kopende partij.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:46

Ik weet ook niet beter dan bij goedkeuring kosten koper en afkeuring kosten verkoper. Dat zou betekenen dat ik snel door m'n geld heen zou zijn als ik meerdere paarden zou bekijken welke allemaal volgens de verkopende partij niets zouden makeren. Gaat de verkopende partij niet met die regel akkoord dan houdt het op.
Bij de oude stempel is het nooit een probleem maar de jonge generatie doet hier moeilijk over heb ik gemerkt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:49

@ikke, volgens mij had ik onder mijn stukje een regeltje geschreven over de ' nazorg' van een paard....
Maar je hoeft er niet op te reageren hoor, ik ben al weer weg uit dit topic....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:49

Het is een KEUZE! Je hoeft toch niet bij een paard te gaan kijken waar de kosten voor de koper zijn. Trouwens, waarom er van uit gaan dat het paard negatief advies krijgt?

Het gaat trouwens niet om wat de verkoper beweert, maar wat je zelf best zou kunnen waarnemen. Als een paard wat mankeert dat het voor jou onbruikbaar maakt, dan zie/merk je dat toch!
Als het verhaal van de verkoper argwaan op wekt, dan kun je toch gewoon nee tegen het paard zeggen?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:50

Ik zou als verkoper gewoon altijd zelf al laten keuren, dan ben je zeker van dat je een goed paard verkoopt en kun je idd zeggen dat als de koper alsnog wil keuren deze dat zelf moet betalen.
Maar om te zeggen dat de koper altijd de kosten moet betalen vind ik belachelijk, zeker het argument:diegene wil het paard hebben dus betaald maar! Ja ammehoela, jij als verkoper wilt toch verkopen?? En ik neem aan het liefst een goed paard?
Je zal maar net de pech hebben dat je 3 paarden afgekeurd hebt, je bent dan zo 1500-2000 euro lichter. En je hoeft echt geen stomkop te zijn om dat mee te maken, er worden er tenslotte tegenwoordig meer afgekeurd dan goedgekeurd.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:52

ik zelf heb laatst bij verkoop de regeling gehad werd mijn paard goedgekeurt kosten koper maar zal die worden afgekeurt zou ik dat betalen wel zo rieel of na bij ieder de helfd zou een optie kunnen zijn.

maar zo heb je nog ander mensen ik had laatst contact met iemand voor een 3 jarige ruin onbeleerd alleen zadel mak erg leuk paard die ik wel zag zitten telefoon contact ik vroeg of ik hem op mijn eigen kosten ongeacht goed of niet goed mocht laten keuren. nou ik heb een vlinke afbrander gekregen hoe ik dat wel niet in mijn hoofd haalde om dat voor te stellen paard was dan ook niet duur maar toch ik wil die mogelijkheid hebben.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:56

Afkeuring 50/50 vind ik ook nog acceptabel.
Ik vind de vraagrpijs van een paard ook niet een reden om wel of niet te keuren, aanschaf is eenmalig, ziektekosten voor een gebrek levenslang!
Ik was bij een paard wezen kijken wat 5000 euro moest kosten en dat was volgens de verkoper een 'klinische prijs' dus niet rontgenologisch laten keuren. Later kwam ik erachter waarom: hij was al gekeurd door hun, klinisch en rontgenologisch en er zat een chip in het spronggewricht.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:57

Doordat er aardig wat 'rotte' appels op de markt zijn welke hun paard verkopen als zijnde goedgekeurd zou ik daar geen genoegen mee nemen. Heb meegemaakt paard goedgekeurd bij verkopende partij paar maanden voordat wij het laten keuren en bij mijn DA afgekeurd. Verkopende partij liet hun foto's aan mij DA zien en hij zou op basis van die foto's het paard ook afkeuren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:58

ship, als keuring niet wordt toegstaan heb je goede reden om te denken dat er wat achter wordt gehouden en kun je zo'n paard beter laten staan.
Dat gaat ook op voor een te goedkoop paard. Als er geen goede reden is waarom een paard te goedkoop wordt weggedaan, kun je er beter niet op af gaan.
Een te goedkoop paard waarbij keuring wordt geweigert is een dubbele alarmbel waar je echt naar moet luisteren. Niet op af gaan!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:59

Ik heb anderhalf jaar geleden naar een paard gezocht en heb nog nooit zoveel leugens gehoord, het is soms echt verschrikkelijk. Dat is naar voor alle mensen die het goed bedoelen en eerlijk zijn maar daardoor wordt je wel wantrouwig...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:00

Ja, maar.... je merkte toch dat het leugens waren? Iemand kan je alleen een slecht paard aansmeren als je niet beslagen ten ijs komt.

Ze verkopen die aan leken met roze brillen, niet aan doorgewinterde paardenmensen.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:01

Lusitana ... nee laat hem ook mooi staan ik zoek rustig verder...