eerste paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:18

Ja hoor :) Een paard hoort lekker op de wei :) Mijn pony stond eerst dag en nacht buiten, maar das dan weer t soort mietje dan 's nachts liever op stal staat (ik weet dat dat valt te betwisten, maar heb echt gemerkt dat ie lekkerder in zn vel ging zitten toen ie voor de nacht op stal ging).
Maar je zou je paard dus zelfs dag en nacht buiten kunnen zetten. En dan inderdaad gewoon van de wei halen als je gaat rijden, en er weer op zetten als je klaar bent :)

Edit: Even snel gekeken bij ea, maar als jullie niet te groot zijn zou bijv deze pony iets kunnen zijn:
[EA-TK-PP] Super betrouwbare sport/recreatie pony

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:23

Ik heb het idee dat je nog niet klaar bent voor een eigen paard, anders vraag je al die dingen niet. Je rijd pas 4jr.
Ik zou met een verzorgpaard beginnen, en dan maar even wat langer zoeken of wachten to je er eentje vind.

Als je het toch zo graag wilt, zou ik kijken voor een rustig en lief paardje waar je wel iets mee kan. En bijvoorbeeld niet ouder dan 10 jr.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:25

Na al deze vragen, zou ik zeggen lees je inderdaad wat verder in, over de natuur van het paard etc.
Zowiezo, niet in de manegelessen gaan met je eigen paard, sorry maar da's gewoonweg zonde. Pak privéles, daar leer je veel meer van! En tja als je wil gaan rijden pak je je paard van de wei, en even later kan 'ie dan weer terug naar z'n vriendjes. Beter dan zoals een gevangene in een box van 3 bij 3 zitten.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 20:46

dank je wel allemaal ik ga er goed over na denken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:53

Ga eerst eens op zoek naar een verzorgpaard en leer dan wat een eigen paard betekent. Met 4 jaar manegelessen ben je echt nog een beginner, ook al denk je zelf dat je een leuk stukje kunt rijden. Manegepaarden zijn echt wat anders dan een eigen paard en ook de verzorging leer je op een manege meestal niet zo. Met een verzorgpaard kun je onder leiding van de eigenaar van het paard leren wat er allemaal komt kijken bij een eigen paard en of je dat wel op wil brengen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:31

Met een eerste eigen paard op een manege gaan staan, lijkt me geen verkeerde keuze. Je kunt dan regelmatig in manegelessen mee blijven rijden en op die manier kilometers maken onder begeleiding. Doe dat vooral ook, daar leer je alleen maar van. Daarnaast is er op de meeste maneges vaak wel iets meer sociale controle/hulp bij de verzorging dan op een gemiddelde pensionstal.
Er zijn maneges zat met weidegang en paddocks, en pensionstallen zat waar dat wel eens te wensen overlaat. Dat is dus gewoon een kwestie van zoeken en een keuze maken.

Maar zeker als je ouders geen verstand etc. van paarden hebben, kan ik me vinden in de adviezen die gegeven worden over het zoeken van een verzorg/bijrijdpaard.

De verzorging omvat meer dan alleen de prijs van het maandelijks pension op de manege, er komen kosten bij voor hoefsmid, dierenarts, etc.

Als jullie wel een paard gaan kopen, zorg voor goede begeleiding, niet alleen bij de aankoop, maar ook tijdens de eerste jaren dat jullie het dier hebben. Een eigen paard dat alleen door jouzelf en je zusje wordt gereden, kon wel eens minder braaf zijn/blijven dan je denkt. Een manegepaard krijg in een week tijd zoveel verschillende ruiters, een manegehouder stemt dat per paard af, waardoor elk paard voldoende beweging en uitdaging krijgt.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 11:04

hallo,

Ik wil even vertellen dat ik toch ga leasen, maar nu een pony waarbij ik de hele week mag rijden en niet maar 3x per week. Zo kan ik goed kijken of het bevalt of toch te veel is.

groetjes jolijn

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:17

Dat klinkt als een goed idee. Zo kun je er (samen met je ouders) achter komen wat er allemaal bij komt kijken.

Veel plezier!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:20

Klinkt inderdaad verstandig, zo leer je heel erg veel over verzorging en behoeften enzo.

Heeeeel erg veel plezier en ik ben heel benieuwd naar een fotootje natuurlijk van ''jouw'' paardje! :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:33

Goed plan, veel plezier met je "eigen" paardje :j

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:37

Als je over een poos toch een eigen paard wil kopen, kijk dan eens op de site van Vereniging eigen paard.
Zij doen aan aankoopbegeleiding en je kan zelfs naar horse dating, een dag waar allerlei paarden aanwezig zijn die je kunt proberen. Begeleiding is daar aanwezig.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 15:08

Deze mooie pony is het geworden

Afbeelding

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:16

Yom, verstandig om te beginnen met leasen. Daar leer je wel heel veel van en kun je rustig ervaren of een eigen paardje echt wat voor je is. Gaan er nog andere mensen op deze pony rijden of alleen jij en je zusje? Leuk beestje hoor.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 15:23

nee alleen ik en als mijn zusje beter kan rijden mag zij ook. Zij rijdt nu nog maar 5 maanden, dus moet nog wel meer leren.

Maar dat kan geloof ik ook op de manege waar deze pony staat

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:10

Veel plezier met je leasepony. Lief koppie!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:13

Wat een leuke foto! En wat goed dat je voor de optie van het leasen gaat! Zo kun je perfect "proeven" of een paard met alle bijkomstigheden in je leven past en of je het, ook na een paar maanden (en eventueel een winter :D ), leuk blijft vinden!

haikelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:15

Je moet er zoiezo rekening mee houden dat jullie allebij 'als het ware' onervaren ruiters zijn.
Na mijn denken zijn paarden heel anders dan 'manegepony's'.
Het is toch de klik die je moet hebben tussen jou en het paard. Ik weet niet precies wat je zoekt? Recreatief, springen, dressuur of wedstrijd enzo?
Waar je rekening mee moet houden als je voor een pony kijkt in jou geval:

-letten op de hoogte zodat jullie er allebei op passen,
want rond de 13 jaar krijg je vast nog wel een groeispurt en het zou dan zonde zijn als je opeens niet meer op je paard past.
-Hoeven goed nakijken op scheuren of mok.
-Als er een clinisch rapport bijzit nagaan of alles oké is.
-Indien toegestaan vragen om een rontgonologisch onderzoek (dit is meestal op eigen kosten maar dan weet je wel gelijk of het goed is of niet).
-De klik met het paard is een van de belangrijkste dingen.

Ik denk dat een goed(e) pony/paard wel iets meer kost dan 2000 euro maar ligt er helemaal aan wat je zoekt. Zoek je een oudere pony dan ben je meestal wel wat minder kwijt ..

Hopelijk heb je hier iets aan :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:25

Je kan aan de lesgever vragen, wat voor soort paard bij jou en je zusje passen, want die weet hoe jullie rijden en op wat voor niveau jullie zitten.

En ja heel verstandig neem iemand mee die er verstand van heeft om naar een paard te kijken en laat het keuren door je eigen dierenarts.

Pas op er zijn veel oplichters, zoals iets uitverdoven in de benen zodat ie goed loopt, als je m komt uitproberen enz., dus zeker als het je eerste eigen paard is, 1 maand op proef nemen indien het mogelijk is, tegenwoordig gaat dat niet meer zo makkelijk, want men is bang dat ie tijdens de proeftijd iets oploopt of een ongelukje krijgt zodat de eigenaren ermee opgescheept zitten.

Maar is het geen idee om eerst een jaartje een verzorgpaard te proberen te vinden, daar leer je ontzettend veel van.

Zelf had ik altijd verzorgpaarden en bijrijpaarden gehad voordat ik aan een eigen paard begon, echt heel veel van geleerd, het is heel anders als alleen maar 1 x per week manegepaard zelf opzadelen en afzadelen. Er komt veel meer bij kijken om je paard goed te kunnen verzorgen en gezond te houden.

Ik leer nog steeds bij van de ervaringen ook al heb ik 11 jaren een eigen paard, je raakt nooit uitgeleerd, het blijft interessant.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:29

Bedankt dames voor jullie antwoorden, maar Jolijn heeft al een hele lieve pony gevonden om te gaan verzorgen/rijden.

Dat mag ze eerst eens een hele poos gaan doen zodat ze precies weet wat het inhoudt ;)

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:43

Yom schreef:
Bedankt dames voor jullie antwoorden, maar Jolijn heeft al een hele lieve pony gevonden om te gaan verzorgen/rijden.

Dat mag ze eerst eens een hele poos gaan doen zodat ze precies weet wat het inhoudt ;)

Huh? He tis niet de pony van de foto geworden?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:05

Jawel, maar omdat er nog tips gegeven werden over de aanschaf van een paard wilde ik laten weten dat we al voorzien zijn

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:12

Yom schreef:
Jawel, maar omdat er nog tips gegeven werden over de aanschaf van een paard wilde ik laten weten dat we al voorzien zijn

oke, ik snap hem. verstandige beslissing ;) .