ik wil niet weer een miskoop van een pony , Tipps?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:08

Silly1972 schreef:
Ik sta werkelijk perplex dat er zo weinig mensen zijn die een röntgologische keuring niet aanraden.

Waarom? Je moet ten alle tijden rontgenologisch keuren. Daarmee sluit je heel veel uit.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:10

mijn paard heb ik bij aankoop rontgenologisch laten keuren, toen was hij 4,5 en is goedgekeurd voor de sport. Nu is hij net 6 en kan ik hem (waarschijnlijk) in laten slapen wegens hoefkatrolontsteking.
een rontgenologische keuring is dus zeker geen garantie dat je geen miskoop doet. Op zo'n jonge leeftijd zijn de botten nog niet helemaal volgroeit en kan er dus nog vanalles wijzigen zoals bij de mijne.

Jade

Re: ik wil niet weer een miskoop van een pony , Tipps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:15

blijft inderdaad een momentopname, maar ten eerste heeft TS ondertussen aangegeven dat het paard wat ze op het oog heeft 6 is, die van jou zou nu dus hoogstwaarschijnlijk ertussenuit gevist worden, daarnaast zijn er ook nog andere bemerkingen zoals (on)operabele OC(D)s waar het paard nog geen last van hoeft te hebben. daarnaast zijn er ook op 3 jarige leeftijd paarden die al niet meer door de rontgenologische keuring komen op bv een 3 op het straalbeen, maar nog wel door de klinische. ik zou zelf dus vanaf een leeftijd van 2 rontgenologisch keuren, en omdat ik een beetje spastisch ben geworden gezien de medische problemen die ik ben tegengekomen zou ik ook rug en hals op de foto willen :+

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:21

Ik laat mijn volgende paard ook weer keuren. Heb bij deze ook de rug op de foto laten zetten maar goed, dan wordt een 2 op een straalbeen wel een 3 in tussentijd.
Wil alleen maar zeggen dat het geen garantie is dat je geen miskoop doet.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:22

Ik heb het inderdaad ook eens bij een 2 jarige gezien.
Klinisch helemaal top maar eenmaal op de foto werd het ineens een slachtpaard.
Zo zie je maar.....overal is wat voor te zeggen.

Ik heb zelf een paard gekocht en alleen klinisch laten keuren.
Echter wel een sportkeuring en door een DA met extreem hoge eisen :j
Dit was even nodig voor de verzekering maar ook omdat ik anders niet zou kopen.
Blijkt nu een super paardje te zijn die werkelijk helemaal niets mankeerd.
Bij mijn vorige paard liep dat wel ander.....helaas.

je treft het of je treft het niet.......

Je kunt ook info opvragen van de ouders, maar ook dat geeft geen garanties....helaas....

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:25

tja garanties heb je nooit, maar alles wat je op dat moment kan doen om te verzekeren dat je een paard hebt wat op dat moment goed is zou ik zeker niet nalaten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:28

Suzanne F. schreef:
Silly1972 schreef:
Ik sta werkelijk perplex dat er zo weinig mensen zijn die een röntgologische keuring niet aanraden.

Waarom? Je moet ten alle tijden rontgenologisch keuren. Daarmee sluit je heel veel uit.

ja daarom sta ik dus ook perplex dat er zo weinig mensen dat niet aanraden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:30

Adin schreef:
mijn paard heb ik bij aankoop rontgenologisch laten keuren, toen was hij 4,5 en is goedgekeurd voor de sport. Nu is hij net 6 en kan ik hem (waarschijnlijk) in laten slapen wegens hoefkatrolontsteking.
een rontgenologische keuring is dus zeker geen garantie dat je geen miskoop doet. Op zo'n jonge leeftijd zijn de botten nog niet helemaal volgroeit en kan er dus nog vanalles wijzigen zoals bij de mijne.

ja maar dat heeft hij dus later gekregen, dus het was geen miskoop, maar gewoon ene ongelukkig iets.

ik heb mijn paard ook in moeten laten slapen 2 jaar later door een val, maar róntgologisch was hij goed.
Dat soort dingen kunnen altijd gebeuren, maar je sluit wel uit dat je een miskoop doet op dat moment.

ik heb ene paard van net 8 laten keuren, klinisch EN röntgologisch helemaal goed, tot ik vroeg ook de rug op de foto te zetten.
Had hij dus op 3 plekken, flinke kissingspines. Ik blij dat ik hem op de foto heb gezet! Niet gekocht dus

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:33

Silly1972 schreef:
ja daarom sta ik dus ook perplex dat er zo weinig mensen dat niet aanraden.

Oh we bedoelen hetzelfde dus. Je zegt eigenlijk nu het tegenovergestelde. Je zou dan eigenlijk moeten zeggen:

Ik ben verbaasd dat zo weinig mensen dit aanraden. Of: Ik ben verbaasd dat veel mensen het niet aanraden.

:D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:34

ooh haha, sorry was dus zoooooo perplex dat ik niet het juiste typte :P

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:35

Nee het straalbeen was toen een 2 maar was al bezig minder te worden alleen doordat het een moment opname is werd hij toen goedgekeurd, Had ik hem een jaar later gekocht en laten keuren dan was het waarschijnlijk al een 3 en had ik hem nooit gekocht. Bij een ouder paard heb je iets meer zekerheid. Dessalniettemin laat ik mijn volgende ook keuren hoor, ben niet anti maar het is een moment opname en dus niet zaligmakend.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:36

Dat zeg ik ook niet, maar je kan er wel behoorlijk veel uithalen.

Lees mijn voorgaande verhaal maar

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:07

Heb 1x een drie jarige laten keuren en die had op die leeftijd al zoveel kleinere bemerkingen (2/3 tjes) dat ik die ook heb laten staan. Vanwege het risico.

Mijn merrie was röntgenologisch wel helemaal goed, maar die is nu toch echt afgeschreven vanwege allerlei lichamelijke mankementen. Het is geen garantie dat 1x goed ook goed blijft, maar als je al slecht begint neem je wel meer risico.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:28

Silly1972 schreef:

Ik heb mijn paard destijds ook alleen klinisch laten keuren omdat ik er recreatief mee aan de slag wilde en ze daar prima geschikt voor was :o .
Als een paard een 2 of een 3 heeft op de rontgenologische keuring, betekent dat natuurlijk niet dat je er niet recreatief mee kunt rijden. Hoger dressuurwerk zal wellicht een ander verhaal worden, maar ik vond het toen niet nodig.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:26

nee oke, maar dat is een ander verhaal, als ik een paard koop wil ik er mee kunnen dressuren, springen en crossen, en dan is het toch wel fijn als je weet dat hij goed in elkaar zit en je hem niet kapot rijdt toch?

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:53

Silly1972 schreef:
nee oke, maar dat is een ander verhaal, als ik een paard koop wil ik er mee kunnen dressuren, springen en crossen, en dan is het toch wel fijn als je weet dat hij goed in elkaar zit en je hem niet kapot rijdt toch?

Heb je zeker gelijk in, maar ik kon uit de post van ts niet halen wat ze er mee van plan is. Of ik heb er overheen gelezen :o?

Moet wel zeggen, mijn paard is verkocht, vorig jaar. Op haar nieuwe adres is ze in de sloot gevallen en werd daarna kreupel. Na verloop van tijd zijn er foto's gemaakt, niks te zien. De kreupelheid hield echter wel aan en toen is er een echo gemaakt waarop een cyste in haar schouder te zien was.

Wil geen gekke mensen maken, maar zelfs op de foto kan er iets doorheen 'glippen'.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 12:07

Adin schreef:

Daarom bedoel ik ook dat het geen zin had omdat je nog geen volgroeide botten heeft. Het was onze dierenarts, we zijn 4 keer komen rijden en elke keer niet voor gereden. Ik wil er de wedstrijden mee in.
wij hebben ook afgesproken dat als hij binnen een jaar iets krijgt wat misschien uit de rontgenolochise test was gekomen, dan mocht hij tyerug, uiteindelijk hebben we hem gekocht

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:56

[quote="quartel"]Als je de pony laat keuren zoek dan zelf een DA die bekend staat als streng.....
Er zijn klinieken die er om bekend staan weinig paarden goed te keuren......ook bij alleen een klinische keuring.
quote]

Je moet er wel rekening meehouden dat klinieken er baat bij hebben om paarden af te keuren..want dan houden ze natuurlijk ook werk want dan komen potentiele kopers weer met paarden aanzetten.

Ik ben weleens bij een paard wezen kijken en paard mocht gekeurd worden en dan kosten bij afkeur voor verkoper, ze wilden naar alle klinieken toe gaan in het land maar niet kliniek X omdat hij daar uberhaupt nog nooit een paard goedgekeurd had gekregen.

Ik wil een realistische keuring no more no less

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:15

Eigenlijk hoeft dit topic niet meer, heb al lang een andere pony............

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:34

Ok, hoe is het nu met je paardje? :P

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 17:19

Heel goed!