Transportbeschermers ja of nee ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:15

korte afstanden alleen: alleen springschoenen vooraan omdat ze soms wel eens onhandig van de laadklep wil springen en gezien haar "slechte" voorhoeven ik liever geen ijzers zie vliegen...
lange afstanden of met 2 altijd bescherming rondom en vooraan extra springschoenen. Bij echt warm weer kan het zijn dat ik op terug weg de achterbeschermers af laat ook al staan ze met 2 (mits ik op heen weg geen "ruzie" gehoord heb.

normaal geen bodembedekking, tenzij op wedstrijd een laagje houtkrullen in de hoop dat m'n paard dan wel durft plassen en niet gepikeerd is tijdens het rijden... (waarschijnlijk tevergeefse hoop)

hier ook nog nooit afgezakte transportbeschermers

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:25

Ik heb een tijdje transportbeschermers omgehad, maar aangezien die na elke trailerrit kapot waren heb ik een aantal keren bandages om gedaan. Nu krijgt ze niks op de trailer om en naar mijn idee is ze ook wat rustiger (misschien irriteren haar de bandages/transportbeschermers?).
Vind het zelf wel een veiliger idee om wat om de benen te doen, maar elke week nieuwe transportbeschermers is voor mij te duur.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:30

Hier ook geen bodembedekker (antislipvloer) en korte afstandjes niets,
langere afstanden alleen peeskappen/beenbeschermers voor en achter met springschoenen.

Daar zit tenminste nog een harde schaal in! Die hele hoge stoffen transportbeschermers vind ik echt niets :o
Als er echt iets gebeurd helpen die stoffen/neopreen transportbeschermers helemaal niet...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:05

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:48

@ Ikke : Voorzichtigheid is altijd geboden als je met een paard onderweg bent. Maar je kan nu eenmaal niet de reacties van bepaalde medebestuurders voorspellen. Ter illustratie :

Ik rij binnen de bebouwde kom ongeveer 40-45km/u . Iemand achter mij vindt dat te traag en haalt mij op reglementaire wijze in. Wat hij niet ziet is dat er 50 meter voor ons, iemand de weg opdraait op ons rijvak. En nog geen 10 meter verder weer stopt om de volgende straat in te draaien. Het voertuig dat mij inhaalde heeft alles dicht gegooid om een aanrijding te voorkomen (hij was al voor mij, dus indien botsing was ik toch in fout). Ik ben ook beginnen remmen, maar met een trailer en twee paarden achter jou... gelukkig was er nog een parkeerstrook en ik kwam tot stilstand NAAST het voertuig dat mij inhaalde.. Het vele gebodder acher in trailer wees er toch op dat ze moeite hadden met de schok op te vangen.

tweede verhaal is een vriendin van mij overkomen en zij dankt nog altijd hemel en aarde dat ze haar paarden bescherming aan heeft gedaan. Zij rijdt met twee paarden naar een wedstrijd aan ongeveer 60-65km/u, plots komt een tegenligger op haar rijvak terecht. Volgens zijn verklaring, was hij in slaap gevallen. Hij reed rond de 90km/u, een aanrijding was onvermijdelijk. De trailer heeft zich in haar auto geboort en door de slag is de auto als een harmonica in elkaar geplooid. Haar kleiner paard heeft door de slag zijn evenwicht niet kunnen houden en is gevallen, zijn benen belanden onder het paard dat ernaast stond. In volle paniek is het rechtstaand paard beginnen stampen, terwijl de kleinere er alles aan deed om weer recht te geraken. Twee beenbeschermers zijn in flardes teruggevonden, de anderen vertoonden scheuren. Beide paarden zijn er met een paar schrammen vanaf gekomen, gelukkig maar.

En het is waar dat paarden die de trailer kennen, geen problemen hebben met veilig laden. Maar een netjes opgevoed paard wordt zo niet geboren! Hij moet het eerst leren, dat gaat soms niet zonder slag of stoot...

cissy

Re: Transportbeschermers ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:04

Als paarden beschermers om moeten omdat ze anders hun benen openhalen bij de klep dan schort er iets aan de klep! (en aan de traileropvoeding van het paard). Er hoort niks uit te steken, veel trailers hebben de haken aan de trailer zitten en de ogen aan de zijkant vd klep, dat is dus funest, dat kun je echter (laten) veranderen zodat het weer een veilige klep wordt.
Net als latjes op de klep waar ze aan kunnen blijven hangen of over struikelen, ook niet handig...
Als ik ga trailerladen bij mensen thuis dan vraag ik ook altijd van te voeren wat voor klep ze hebben en of er niks uitsteekt en anders graag een andere trailer regelen om te oefenen, scheelt een hoop geneuzel.

Mijn paard gaat bloot mee de trailer op, mijn klep is voorzien van antislip gietvloer en uiteraard zonder uitsteeksels, nog nooit 1 schrammetje op de trailer opgelopen en ik heb haar al 15 jaar. Ik heb wel een houten tussenschot tot 5 cm boven de vloer voor als er eens een ander paard naast moet.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:14

ik heb alleen transportbeschermers om op de heen weg naar een wedstrijd. Dit zodat hij vooral zijn achterbenen niet kan onder poepen maar lekker op de beschermer poept ;)
Verder heb ik ze nooit om , ook niet met zijn vaste maatje naast hem op de vrachtwagen. Ze blijven keurig netjes staan. Je merkt als het ware niet eens dat je 2 paarden achter je hebt.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:29

altijd in de beschermers. heb van die 3 in 1 beschermers met een hele dikke, lange lap erin. zo zijn de benen optimaal beschermt. die simpele transportbeschermers vind ik maar waardeloos.
@ cissy: ik vind je een beetje kortzichtig. ik snap je punt maar mijn paard is het ene moment heel braaf met laden en lossen, en het andere moment is hij weer heel onstuimig. er is geen pijl op te trekken. laatst moest hij een kort stukje van 5 minuten op de wagen, dacht dat het wel zonder beschermers kon. meneer vloog van de wagen af en stapte op zijn eigen achterhoef. heel gat erin. in dat soort geintjes heb ik geen zin meer dus uit voorzorg gewoon altijd beschermers om. en om nou te zeggen dat hij geen opvoeding gehad heeft, nee. hij is gewoon een enorme stressbom. in alle opzichten.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:42

Mijn paard krijgt altijd transportbeschermers om. Verder ligt er niks op de bodem, alleen een rubber anti-slip mat.

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:46

Ik heb altijd rondom springschoenen, transportbeschermers en stro op de vloer. Met name voor het in- en uitladen en het verstappen op de trailer.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:50

Mijn paardje gaat met niks de trailer op.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:50

Ligt er een beetje aan,
Als ik geen beschermers omdoen doe ik wel spingschoenen voor om.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:35

webster543 schreef:
@ Ikke : Voorzichtigheid is altijd geboden als je met een paard onderweg bent. Maar je kan nu eenmaal niet de reacties van bepaalde medebestuurders voorspellen. Ter illustratie :

Ik rij binnen de bebouwde kom ongeveer 40-45km/u . Iemand achter mij vindt dat te traag en haalt mij op reglementaire wijze in. Wat hij niet ziet is dat er 50 meter voor ons, iemand de weg opdraait op ons rijvak. En nog geen 10 meter verder weer stopt om de volgende straat in te draaien. Het voertuig dat mij inhaalde heeft alles dicht gegooid om een aanrijding te voorkomen (hij was al voor mij, dus indien botsing was ik toch in fout). Ik ben ook beginnen remmen, maar met een trailer en twee paarden achter jou... gelukkig was er nog een parkeerstrook en ik kwam tot stilstand NAAST het voertuig dat mij inhaalde.. Het vele gebodder acher in trailer wees er toch op dat ze moeite hadden met de schok op te vangen.

tweede verhaal is een vriendin van mij overkomen en zij dankt nog altijd hemel en aarde dat ze haar paarden bescherming aan heeft gedaan. Zij rijdt met twee paarden naar een wedstrijd aan ongeveer 60-65km/u, plots komt een tegenligger op haar rijvak terecht. Volgens zijn verklaring, was hij in slaap gevallen. Hij reed rond de 90km/u, een aanrijding was onvermijdelijk. De trailer heeft zich in haar auto geboort en door de slag is de auto als een harmonica in elkaar geplooid. Haar kleiner paard heeft door de slag zijn evenwicht niet kunnen houden en is gevallen, zijn benen belanden onder het paard dat ernaast stond. In volle paniek is het rechtstaand paard beginnen stampen, terwijl de kleinere er alles aan deed om weer recht te geraken. Twee beenbeschermers zijn in flardes teruggevonden, de anderen vertoonden scheuren. Beide paarden zijn er met een paar schrammen vanaf gekomen, gelukkig maar.

En het is waar dat paarden die de trailer kennen, geen problemen hebben met veilig laden. Maar een netjes opgevoed paard wordt zo niet geboren! Hij moet het eerst leren, dat gaat soms niet zonder slag of stoot...

Maar JIJ zag dat wel, dus je had de inhaalmanouvre kunnen blokkeren door midden op de weg te gaan rijden! Zodra de situatie veilig was, had je dan middels remmen en linker richtingaanwijzer aan kunnen geven dat inhalen veilig was.

Je bent niet alleen verplicht het overige verkeer NIET te hinderen, je moet je medeweggebruikers ook behoeden voor situaties die jij wel maar zij niet kunnen overzien! Je plaats op de weg afdwingen geeft je enkele rechten, maar vooral heel veel plichten!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:16

@ Ikke : nee, IK kon die situatie ook niet voorspellen. Ik zag het opkomend voertuig pas toen het ander voertuig naast mij reed en had pas door dat hij op de weg ging stoppen om af te slaan toen het voertuig (die mij ondertussen had ingehaald) zijn remmen dicht gooide. Ik was al aan het afremmen om de afstand tussen ons wat groter te maken (inhalend voertuig kwam heel snel terug op ons rijvak), maar op 50 meter kan ik geen wonderen verrichten...

Maar wij wijken van het thema af, ik geef alleen voorbeelden van situaties waarbij ik blij was dat de paarden beschermd waren.

Ieder zijn keuzes, Ik verkies veiligheid boven vertrouwen in medeweggebruikers en paarden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:28

wat jij wil Lianne125, noem mij maar kortzichtig, prima als jij dat vindt.
Als paarden een goede traileropvoeding hebben gehad stormen ze de trailer niet uit en halen ze niks open want ze hebben dan onder andere geleerd hun benen te plaatsen en niet stom te doen.

Maar goed, als jouw paard er wel af en toe af stormt dan is het jouw goed recht om beschermers om te doen toch? Een ieder moet doen wat hij/zij het beste vind.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:08

cissy schreef:
Als paarden een goede traileropvoeding hebben gehad stormen ze de trailer niet uit en halen ze niks open want ze hebben dan onder andere geleerd hun benen te plaatsen en niet stom te doen.

Maar goed, als jouw paard er wel af en toe af stormt dan is het jouw goed recht om beschermers om te doen toch? Een ieder moet doen wat hij/zij het beste vind.

Ik kan er niet aan doen, maar vind dit een beetje een aanval naar iedereen toe, die zijn paard beschermers aandoet omdat het paard zich kan verstappen.
Paard zou geen opvoeding gehad hebben, omdat hij zich verstapt? Ik snap de link daar niet hoor.

Kijk, ik ben misschien niet de persoon hier met de meeste ervaring, maar ik weet wel (als ik zo eens rondkijk op wedstrijd en manege) dat mijn paarden goed opgevoed zijn.
En toch hebben zij beschermers aan!
Hoe goed opgevoed ook, ze kunnen zich altijd eens misstappen. Paard heeft dit 1 keer gedaan, en wat was ik blij dat hij beschermers omhad!
Overigens komt hij anders netjes héél traag, voetje voor voetje, alleen van de trailer af.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:14

Ik gebruik geen beschermers, dan leren ze wel oppassen waar ze hun voeten neerzetten.

En als er echt iets gebeurt lijkt het mij dat beschermers alleen maar in de weg zitten, als je je paard los moet maken oid.

Agossielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:15

Mijn ouwe pony stond met peesbeschermers en springen schoenen rond om.
De rest gaan altijd met transpoortbeschermers voor de veiligheid van hun benen

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:00

cissy schreef:

ik denk dat wij met mensen samenwerken die meer ervaring in trailerladen hebben als jij ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:58

lianne125 schreef:
cissy schreef:

ik denk dat wij met mensen samenwerken die meer ervaring in trailerladen hebben als jij ;)

Dat is een hoop ervaring dan, al is dat niet hetzelfde als inzicht........

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:10

Ja maar dan hebben we geen andere bescherming meer nodig want we hebben geleerd verantwoordelijk te zijn. Dus laat de cap en de peesbeschermers ook maar zitten!

:roll:
Ongelukken heten niet voor niets ongelukken, sommige dingen kunnen gebeuren en dan kan de chauffeur, auto, trailer of het paard er niks aan doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:19

Kale vloer, ongeacht de afstand. Ik heb echter een paard dat ook gewoon in een kale trailer plast. Ik kan me voorstellen dat je geen lange afstand wilt rijden met een kale trailer als het paard dat niet plast.
Daarnaast op korte afstanden geen beschermers, bij lange afstanden(snelweg of buiten bebouwde kom, dus meer snelheid) dikke onderlappen met bandages en springschoenen. Ben met transportbeschermers bang dat ze afzakken.

Mijn paard is mega-braaf, maar een ongeluk kan altijd ontstaan. Zelf als je goed kan anticiperen.. Je kan niet alles voorzien wat anderen doen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 04-06-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:31

Carmen schreef:
Ja maar dan hebben we geen andere bescherming meer nodig want we hebben geleerd verantwoordelijk te zijn. Dus laat de cap en de peesbeschermers ook maar zitten!

:roll:
Ongelukken heten niet voor niets ongelukken, sommige dingen kunnen gebeuren en dan kan de chauffeur, auto, trailer of het paard er niks aan doen.

Peesbeschermers zijn ook nutteloos en het belangrijkste nut van een cap is tegen laaghangende takken......

secricible schreef:
Kale vloer, ongeacht de afstand. Ik heb echter een paard dat ook gewoon in een kale trailer plast. Ik kan me voorstellen dat je geen lange afstand wilt rijden met een kale trailer als het paard dat niet plast.
Daarnaast op korte afstanden geen beschermers, bij lange afstanden dikke onderlappen met bandages en springschoenen. Ben met transportbeschermers bang dat ze afzakken.

Wat maakt dat je op lange ritten WEL inpakt en op korte ritten niet?? Dat onderscheid heb ik nooit begrepen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:45

ikke schreef:
Peesbeschermers zijn ook nutteloos en het belangrijkste nut van een cap is tegen laaghangende takken......

8)7

Zeg dat maar tegen de stalgenoot die met z'n hoofd tegen de deur viel en z'n hoofd gewoon kwijt was zonder cap
Maar hey, een piste is dan ook gevaarlijk om in te rijden, ik ga zo meteen even met m'n vierjaarse buiten op de betonbaan, zonder cap want wij hebben hier geen laaghangende takken

+:)+

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:49

ik heb alleen springschoenen voor om, mijn paard wilt nog wel eens gaan staan trappelen als de deuren opengaan of het flapje boven de deur dichtgaat.