Hoe laden jullie een probleempaard op de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:18

Chaos schreef:
Waarom dan?

Ik denk dat men te allen tijde moet streven naar laden zonder dwang. Bij ELK paard.

Was dit een reactie op mijn bericht?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:18

Ik denk het wel Monica, het maakt nl niet uit of het paard niet durft of niet wil, je zult altijd met respect moeten laden en zonder dwang.

monica08

Re: Hoe laden jullie een probleempaard op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:49

Ik denk wel degelijk dat daar een verschil in zit ;) Paard kan je ook gewoon eens in de maling nemen en als ze dat 1 maal doorhebben weten ze het snel. Moet er wel bij zetten dat dit wel te zien is aan het paard.
Angst en niet willen is duidelijk te herkennen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:05

Ik zeg ook niet dat er geen verschil in zit en je ze niet anders moet benaderen, ik weet echt het verschil wel, maar daarentegen zul je beide types toch echt wel met respect moeten behandelen en dwang werkt niet in beide gevallen.
Het angstige paard moet je vertrouwen en rust geven en zelf met hulp van jou moeten laten uitvlooien dat hij niet dood gaat in de trailer. De dikke vinger jongen zul je consequent moeten behandelen en leiderschap over moeten nemen maar dan nóg zonder trekken/slaan of schoppen.

hetismij_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:11

ik heb laatst een vriendin geholpen met haar haflinger te laden
hij wilde echt niet!
een lijn langs zijn kont etc.....
op een gegeven moment dacht ik aan de staldeur(gangpad) daar zat een schuifdeur in
de trailer neer gezet tegen de muur van de deur en de schuifdeur ertegen aan zodat hij er ook niet langs kon

en meneer liep er blindelings in _/-\o_

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:15

en neem je die muur en staldeur dan ook mee op wedstrijd zodat je daar ook kunt laden? of in het bos?

Natuurlijk werkt het wel af en toe op deze manier, maar het is ook gewoon te trainen dat je paard altijd en overal op elk terrein laadt, maar dat vergeten een heleboel mensen mee te nemen in de opleiding van hun paard en dan gaat het dus vaak mis.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:24

Hoihoi,

Ik heb ook een moeilijk te laden paard, alhoewel het een stuk beter gaat.

Mijn paard weet dondersgoed wat de bedoeling is en neemt mij gewoon in de maling. Het probleem ligt eigenlijk bij mij want ik word daar heel geirriteerd van en moet rustiger blijven.

Maargoed, optie deur en muur werkt wel (en dan aanduwen met een bezem, okee nu ga ik heel bokt over me heen krijgen :P) want ze gaat altijd naar 1 kant scharen. Maarja idd wat iemand hier zegt neem je een deur en een muur mee naar het bos? Nee dus. Bovendien ging deze methode ook gepaard met veel stress.

Uiteindelijk hebben 2 ervaren mensen haar geladen met een longeerlijn. Dit vond mijn paard helemaal niet leuk maar stond er wel binnen 5 minuten in. Als ze nu een longeerlijn al langs de trailer ziet loopt ze er zo in en gaat niet meer scheef op de klep staan. Tjah dit zegt voor mij wel genoeg dat ze echt niet bang was maar gewoon aan het etteren was. Met deze methode kan ze geen kant op en ben ik haar de baas.

Maar een trailercursusje zou vooral voor mij geen overbodige luxe zijn.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:32

Ik heb ook een moeilijk te laden paard.. Ze loopt er altijd zo in, maar zodra we echt ergens heen moeten vertikt ze het gewoon..
Pasgeleden gingen we op wedstrijd, heb weken daarvoor dagelijks geoefend omdat ik wist dat ze moeilijk te laden was.. Een dag voor de wedstrijd kon ik haar zo zonder touw de trailer op en af laten lopen..

En toen, de dag van de wedstrijd.. Ze ging niet... Noouu.. Je kon mij wat, maar ik wist het echt niet meer..
We hebben toen gewoon weer met alle rust bezig gegaan en na lang dralen stond ze er dan op.. Op de terugweg idem dito.. Nou, schiet mij maar lek.. We hebben op de terugweg hulp gekregen door met een balk achter haar billen lichtjes de druk op te voeren en telkens wanneer ze een stap zette de druk los.. Zo stond ze er wel snel af.. maar ik ben niet van plan elke keer opzoek te gaan naar een balk.. :')

De dagen na de wedstrijd doorgeoefend en jawel, ze loopt er zo op.. Volgende week moeten we weer op wedstrijd en het zal mij benieuwen..
Wanneer ze er dan weer zo slecht opgaat ga ik ook informeren naar nog maar eens een cursusje.. :=

Let wel, mijn paard heeft dus totaal geen angst bij zich, ze vind het gewoon erg spannend. Met angst zou ze er thuis zonder dat we wat gaan doen ook er niet opgaan.. Het heeft dus echt te maken met wat spanning, wrs. grotendeels van mijn kant, op de wedstrijddag dat ze niet wil.. Misschien moet ik zelf maar een cursus volgen.. :+

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:35

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:43

maaike2800 schreef:
petra vlasblom misschien een keertje laten komen?

Ik sluit me hier bij aan www.2moons.nl Petra heeft ons super geholpen je gelooft het gewoon niet.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:00

Ik verbaas me ook wel over de tips die hier gegeven worden. Ik snap ook niet dat sommige mensen hun paarden zo WILLEN laden. Ik vond het echt verschrikkelijk om te zien hoe mijn paard de trailer in werd gehesen! Dus heb ik de theoriecursus van Petra Vlasblom gedaan maar uiteindelijk ook Petra zelf laten komen want die van mij was (begrijpelijk) inmiddels panisch!

Dit was een tijdje terug, nu heb ik bij mijn andere paard Ciska gevraagd of ze mij wilde helpen. (degene die hier ook reageert) Mijn paard liep in eerste instantie ook wel de trailer op maar een twee weken terug weigerde ze echt (tot steigeren aan toe). Nu hebben we geoefend en Ciska legt alles goed en duidelijk uit, ook voor het paard die gewoon geen zin had. Nu kan ik haar zo de trailer insturen en zelfs zonder dat ik meeloop! (zie voor vb maar eens Eddy Modde) zo wil toch iedereen zijn paard kunnen laden of vergis ik me?

Het voordeel van de methode van Parelli (Ciska) is dat je paard zelf in de trailer stapt, dus dat hij zelf de moed heeft dat te doen, zonder dat je met hem mee moet lopen en hem vervolgens alleen in de trailer achterlaat. Dat betekent dus dat hij de trailer vertrouwd en niet alleen de persoon die met hem de trailer ingaat.

Succes met de trailer.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:05

Een van mijn paarden is ook lastig. Met geduld lukt het wel hoor, maar ze loopt er zo in als er al een ander instaat. Als mijn paarden verhuisd moeten worden zet ik er dus eerst een ander in en dan gaat zij pas. Geen problemen, geen dwang en geen angst... (dit paard is erg onzeker en heeft al behoorlijk wat meegemaakt. helaas zal ik er nooit achter komen wat precies maar via bokt weet ik veel over haar ;))

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:08

Noivadapaz: Haha dank je voor de veer in mn bips :o

maar inderdaad, ik verbaas me ook heel regelmatig over de tips die her en der gegeven worden. Maar goed, jij hebt de weg gevonden en je hebt ervaren dat het werkt dus jij bent weer geholpen en belangrijker nog: je paard!

Het kan ook anders en hopelijk realiseren steeds meer mensen zich dat, het hoeft allemaal niet met bezems en longeerlijnen. Maar ga niet in je eentje aanrommelen met dingen die je hier leest maar zoek er gewoon hulp voor dan gaat het een stuk sneller en is de kans dat je verkeerd oefent een stuk kleiner.

Verkeerd oefenen maak je alleen maar dat je paard nog minder laden wil, het kunnen vaak hele kleine dingen zijn en als je je daar bewust van wordt gaat het laden ineens veeeeeeel beter!

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:09

Graag gedaan! (ik hoop dat het niet zeer deed :') )

Ow, en ik kan het even niet laten om een dingetje nog te schrijven :+

Ik moest met een lange lijn rondje lopen en dan de trailer op (toen hadden we al even geoefend en liep ze er goed in) Ik lipe dus een rondje en vervolgens de trailer in, paard keek niet goed en liep er aan een kant langs. Ik moest in de trailer blijven staan, lijntje komt strak en paard denkt: hmm waar is de baas nu.... paard loopt om de trailer heen naar de andere kant, zelfde verhaal lijntje strak en paard denkt weer, waar is de baas nu?!? Kijkt in de trailer (om het hoekje) denkt: Ah daar is de baas, daar moet ik naartoe dus hup stapt dus op de hoge kant van de klep (want dat is immers de kortste weg 8-) ) en komt bij me in de trailer!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:11

klopt....was me onder andere ineens heel er bewust van mijn houding, bv mijn handen etc. Cissy heeft me dat doen inzien en het is nu geen probleem meer om alleen te laden.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:58

Ik ben nu bezig met Eddy Modde, heb haar er bijna op maar heb nog wel wat uurtjes te gaan. Ze is nu wel super rustig en kiest er zelf voor om erop te stappen.

Mijn paard is dus echt bang, is hier verdoofd in de trailer gekomen toen ik haar kocht. Vertrouwde toen ook geen mens.
Toen ik het met eten ging proberen (heb ik geprobeerd) hapte ze snel het snoepje uit mn hand en racede ze er weer uit met het hoofd omhoog dus risico op kopstoten.
Met dwang flipt ze helemaal, kwade stem is al teveel!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:04

fvdhaak schreef:
maaike2800 schreef:

Ik sluit me hier bij aan http://www.2moons.nl Petra heeft ons super geholpen je gelooft het gewoon niet.

Hier nog eentje.

Nu loopt ie er al 3 jaar blindelings op.

Gewoon professionele hulp inschakelen

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:22

Miss_Montana schreef:
Voor ons werkt het Monty Roberts dually halster erg goed. Ik heb een erg wispelturig paard dat er de ene keer gewoon in gaat en de andere keer met geen stok in te krijgen is. Na 3 jaar lief en geduldig te zijn geweest in die ikganietindetrailer-momenten en een trailerlaadcursus bij ons op stal waarbij ze als de braafheid zelve de trailer op liep was ik het zat en heb ik toch zo'n halster aangeschaft. Sindsdien hebben we geen problemen meer en loopt ze, na even wat snuffelen aan de klep, er zo op en kan ok zelfstandig de balk erachter doen.

Die hebben wij ook! Werkt perfect! En een cursus erbij bij 2moons. Een aanrader. Zelfs onze stijfkoppige Andalusiër loopt nu bijna zonder mokken de trailer op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:00

noivadapaz schreef:
Graag gedaan! (ik hoop dat het niet zeer deed :') )

Ow, en ik kan het even niet laten om een dingetje nog te schrijven :+

Ik moest met een lange lijn rondje lopen en dan de trailer op (toen hadden we al even geoefend en liep ze er goed in) Ik lipe dus een rondje en vervolgens de trailer in, paard keek niet goed en liep er aan een kant langs. Ik moest in de trailer blijven staan, lijntje komt strak en paard denkt: hmm waar is de baas nu.... paard loopt om de trailer heen naar de andere kant, zelfde verhaal lijntje strak en paard denkt weer, waar is de baas nu?!? Kijkt in de trailer (om het hoekje) denkt: Ah daar is de baas, daar moet ik naartoe dus hup stapt dus op de hoge kant van de klep (want dat is immers de kortste weg 8-) ) en komt bij me in de trailer!

nee hoor doet niet zeer...

Dat hoofd van jou toen ze zo krom om het hoekje vouwend de trailer op liep! onbetaalbaar! :))
Ik zag aan je gezicht dat je dát nou echt nooit verwacht had en zelf had ze er geen enkele moeite mee en ging gewoon hooi staan eten hahaha, lekker dier! :')

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:07

Bij mijn paard hebben we dat probleem ook gehad.We hebben het opgelost met hem te lokken met een emmertje eten en bij elk stapje op de trailer een beetje eten te geven.Je kan ook met een longe achter de benen van je paard gaan en zachtjes duwen maar bij mijn paard werkte dat niet omdat hij niet geforceerd wilt worden.Gewoon veel geduld hebben en het gaat beter en beter gaan na een tijd zal het vlotten maar je kan misschien beter ook een cursus trailerladen doen dat maakt het makkelijker. :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:13

fvdhaak schreef:
maaike2800 schreef:

Ik sluit me hier bij aan http://www.2moons.nl Petra heeft ons super geholpen je gelooft het gewoon niet.

Ons ook, niks dan lof! Nam ruim de tijd en paard loopt er weer gewoon op en op het moment dat hij een keer twijfelt, staat hij er 2 minuten later alsnog op, zonder duwen, trekken en noem maar op

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:22

monica08 schreef:
Chaos schreef:
Waarom dan?

Ik denk dat men te allen tijde moet streven naar laden zonder dwang. Bij ELK paard.

Was dit een reactie op mijn bericht?

Cissy had het al uitgelegd maar ik bedoelde idd jou. Ik ben gewoon van mening dat ieder paard, ongeacht het karakter, te laden is zonder dwang. :j En ik denk ook dat men daar altijd naar moet streven.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:59

Mijn paard wilde de trailer wel op (na dr een beetje aan te moedigen) maar er niet meer af....
Ik ben met dr gaan oefenen dat ze op commando naar voren en achteren loopt. Ook de stal in en uit door een smallere opening en een wat smallere gang. Ze liep er zo op én niet onbelangrijk ook weer AF!!!
Trek er ook niet een paar uur voor uit maar gewoon een hele dag. Als jij 5 min voor iets uittrekt duurt het de hele dag en als je er de hele dag voor uittrekt kan het zomaar maar 5 min duren.. Bij mij letterlijk..
En blijven oefenen en belonen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:10

TS, waar ben je? Heb je genoeg aan onze tips of ben je nog druk aan het wedstrijdnamen verzinnen voor je paard.... :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:16