eigenaar paard betaald niet voor de stalling , en nu???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: eigenaar paard betaald niet voor de stalling , en nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:51

misschien heel cru he maar op het moment dat de stalhoudster de db belt kan ze fluiten naar haar centen ;)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:54

Mja.. men kan wel van alles opperen qua papieren rompslomp, maar wie weet hoe het bij onze oosterburen werkt?
Dat lijkt me nu erg handig te weten.
Denk dat ze dat beter zelf eens ff uit moet pluizen als ze die kant op wil.
Mijn optie heb ik al genoemd.. (slager kan je dan ook mee dreigen }> )

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:47

Ik weet niet of men in duitsland ook retentierecht heeft, maar in nl is het zo, dat als de afspraak is gemaakt voor een bepaalde betaling, en deze niet voldaan wordt, het paard verkocht kan worden. Hiervoor moet je zus een advocaat in de arm nemen (daarom altijd een rechtbijstandverzekering afsluiten als je stallen verhuurd!!!) en deze zal haar ouders gaan aanschrijven.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:38

Was het niet een oude pony/paard? Dan heeft die ws. niet eens meer de waarde die 5 maanden geen stalgeld voorstelt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:47

Dames zus woont in Duitsland, dus is het heel simpel.
Ga naar een advocaat. Bij al dit soort ongein wordt hier in Dld gelijk de advocaat ingeschakeld. Deze zal je precies uitleggen over het hoe en wat, en als ze minderjarig is zullen haar ouders aangesproken worden.

xDirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:12

Hier werkte het zo dat als een pensionklant voor 6 maanden niet had betaald, werd het paard van de manege, tot het volledige bedrag voldaan werd. Zo niet, werd het paard in beslag genomen om zo toch uit de kosten te komen :o

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:23

rommulus schreef:
Mijn advies naar je zus
In du is ze verplicht rechtsbijstand te hebben dus licht die in en vraag naar de Duitse procedure in dit soort zaken

:n Nee hoor, dit is in Duitsland niet verplicht.

Ik ben het met Rina eens, hier wordt alles opgelost met advocaten, dus dat is het meest wijze wat de zus kan doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:31

Optiwolk schreef:
Daarom dat -als ik ooit stallen verhuur- er bij wanbetaling dat bedrag van de waarde van het paard word afgetrokken.
Stel nu dat het paard €3000 waard is en de stalhuur 300 is, je telkens je niet betaalt de staleigenaar voor de waarde van 300 eur = 1/10e mede-eigenaar wordt van het paard.
Na 10 keer niet betalen is het paard dan van hem zogezegd, en is hij in het recht je paard te verkopen om zijn kosten terug te verdienen.

Maar ik weet natuurlijk niet of je een contract hebt afgesloten en zo ja, wat er over wanbetalen in dat contract staat.
Dan ga ik mee met de rest van het topic: aangetekende brief sturen, politie/ dierenbescherming verwittingen, ...
Officiële stappen ondernemen, in de mate van het mogelijke in Duitsland.

Zo werkt het dan toch weer niet, dat krijg je niet hard gemaakt.
En als een pensionklant niet betaald is dat nog steeds een behoorlijk probleem.
Want het gaat om een levend dier, dat nou eenmaal toch zijn natje en droogje moet hebben.
Ik zou inderdaad met een aangetekende brief proberen en een termijn erin zetten.
En gewoon dreigen in deze brief dat de pony anders door de db word opgehaald.

Wel sneu voor zo'n oudje, dat arme dier is weer de dupe.
Maar als er al een half jaar (vanaf januarie) niet meer betaald is, is al wel heel lang.

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:41

maar nooit het paard ergens anders heen brengen of op laten halen als je nog geen geld hebt gezien krijg je dan nooit meer

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:47

lisa_sjouke schreef:
maar nooit het paard ergens anders heen brengen of op laten halen als je nog geen geld hebt gezien krijg je dan nooit meer

Ben bang dat ze zowiezo geen geld meer ziet van een half jaar stalling, of misschien maar een klein deel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:50

Is TS nog wel aanwezig?
Dit bericht is namelijk wel haar enige post, dus vraag me af of ze de reacties nog weer terug leest.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:14

-pas op, er komt een onzinnige complottheorie-

}> Misschien is TS wel de wanbetalers, en is ze gaan werken om te betalen, want haar pony kwijtspelen kan toch echt niet.
En ze ging reageren, maar is ontvoerd door Ufo's :#

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:19

probeer het eerst eens zonder advocaat op te lossen...die werken namelijk niet voor niets en ook niet snel.
Naar de ouders van het meisje voor een goed gesprek,en dan hopen dat het geen aso's zijn.
En dat je met een bijl het erf afgejaagt wordt.....Een dier is weer de dupe.
Daar word ik weer zo vrolijk van :(

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:50

@Geerke nogmaals ze woont in Duitsland. Hier werkt dat nou eenmaal anders dan in Nederland. Hier is het normaal om gelijk naar een advocaat te stappen. En langzaam??? een advocaat hier??? heb je er duidelijk nog geen ervaring mee gehad ;) Kwa kosten, daarom hebben heel veel Duitsers een rechtsbijstandverzekering, als ze die heeft kan ze die ook gelijk inschakelen. Krijg je ook geen hoge advocaatkosten.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:22

Maar?.... hoe is het nu TS/Inaruiter?
Je reageert niet meer.. leest wel.. 8-)

inaruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 22:43

bedankt voor alle reacties.... om maar een paar vragen te beantwoorden
. het meisje is minderjarig.
. mijn zus is gewoon een particulier en de verhuur van de stalling is in goed vertouwen gegaan.
. het meisje heeft een aantal keren wel betaald en dit is terug te zien in de afschriften van de bank.
, het paard is dusdanig oud dat mijn zus de angst heeft dat hij straks veel kosten gaat maken.
. de hoefsnid is echt heel erg nodig.

naar aanleiding van jullie reacties heeft mijn zus de volgende stappen ondernomen...
een rekening opgemaakt en eem termijn aangegeven.
de moeder van het meisje gevonden.( deze week gaat ze er naar toe)
toch weer contact geprobeert te krijgen.
in iedergeval beslist dat als er niet wordt betaald het arme dier zo snel mogelijk weg moet.
dus dan toch de dierenbescherming.

om de late reactie van mijn kant even helder te hebben... ik heb mijn eigen dagelijkse beslommeringen
en heb niet altijd tijd om te reageren. elke keer bellen naar duitsland gaaat ook aardig in de papieren lopen.
mijn zus kan julllie berichten inmiddels wel lezen maar nog niet beantwoorden. daar wordt aan gewerkt.
dus heb geduld , wij doen dit voor het eerst en eerlijk gezegd zijn we een beetje overrompeld door aale reacties. dank hiervoor......

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:17

klinkt goed afspraakje met de moeder , ik hoop voor je zus dat ze er uit komen , niet iedereen is onwelwillend.

suc6

blondeyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:09

khoop dat het lukt!!