Wat is mijn recht ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:15

In dit geval ga ik mee in het antwoord van Tigra

Tigra_ schreef:
MissMarie schreef:
A.s. woensdag heb ik een afspraak bij de DA, er is al een arts bij geweest maar volgens de verkopende partij was het niet eerlijk dat mijn DA er naar heeft gekeken (hij adviseerde trouwens om foto's te laten maken, maar aangezien dit aardig in de kosten gaat lopen heb ik hierover eerst de verkopende partij benaderd (heb het paard sinds afgelopen vrijdag)). Hij wilde zijn dierenarts inschakelen waarop ik zelf een onafhankelijke DA benaderd heb om hem te laten keuren.
Dit viel bij de VK verkeerd en werd toen erg boos, hij wilt het op zijn terrein laten keuren door zijn dierenarts.

Slim van je om een onafhankelijke dierenarts in te schakelen en zeker niet goedkeuren dat het op zijn terrein moet en door zijn dierenarts. Misschien verstandig om iets van een jurist in te schakelen zodat je precies weet wat je volgende stap het beste kan zijn zodat je in je recht blijft.

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 00:15

Anne_GTI schreef:
Waarom krijgt die handelaar nou de zwarte piet toegespeeld terwijl jezelf geen enkel onderzoek hebt gedaan? MOK zie je toch? Als je dat niet gezien hebt is het helemaal een stommiteit dat je dat paard niet hebt laten keuren. Erken dan tenminste dat jezelf niet bekwaam genoeg bent om een paard te keuren voor aankoop en laat die expertise door een ander uitvoeren. Wbt. dat voorbeen kan vanalles of niks zijn. Kan rijtechnisch zijn tot een serieus probleem. Maar als je er niemand met verstand ervan naar laat kijken weet je het niet en hoef de handelaar zeker het paard niet terug te nemen en zul je gewoon volgende maand de resterende betaling moeten doen.

Mijn eigen DA vertelde me dat het een aantal gebreken kon zijn, maar daarvoor moeten er foto's gemaakt worden. Dit gaat aardig in de kosten lopen, vandaar dat ik de VK ook daarover geïnformeerd heb!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:16

Maar hoe heb je die mok kunnen missen bij je aankoop? En waarom heb je niet gehamerd op een goed contract? Dat zij een contract maken, wil niet zeggen dat jij daar niks over te zeggen hebt natuurlijk. En hoe weet je zeker dat het paard er al last van had?

Ja de handelaar is wellicht fout, maar zelf ben je ook erg naief geweest met je aankoop hoor.

Ik hoop dat het bij het keuren meevalt voor je.

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 00:18

zap schreef:
Maar hoe heb je die mok kunnen missen bij je aankoop? En waarom heb je niet gehamerd op een goed contract? Dat zij een contract maken, wil niet zeggen dat jij daar niks over te zeggen hebt natuurlijk. En hoe weet je zeker dat het paard er al last van had?

Ja de handelaar is wellicht fout, maar zelf ben je ook erg naief geweest met je aankoop hoor.

Ik wilde dit er niet neer zetten, mijn nichtje haar vriend is dus de handelaar, in goed vertrouwen ga je er vanuit dat alles in orde is.
Vandaar dat ik hem niet vooraf heb laten keuren.

zap

Re: Wat is mijn recht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:19

En hoe weet je dat het paard er al last van had? En hoe heb je mok gemist bij het aankopen?

Blijkt maar weer dat je dus zelfs bekenden niet kan vertrouwen met dit soort dingen. Altijd alles duidelijk op papier laten zetten.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:21

Mag ik vragen wat voor een paard het is en wat je er voor betaald hebt?

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:23

Toen hij bij de vorige eigenaar stond, heb je hem toen aan het werk gezien? Ik zou daarom altijd voor aankoop kiezen voor een keuring door een dierenarts, deze kunnen dan ook een bloed monster nemen en kunnen ze achteraf altijd zoeken of er pijnstillers zijn gebruikt. Op Bokt genoeg topics hierover.
Mok is goed te verhelpen. Maar als je het paard vrijdag hebt gekocht zou er wel al iets aan te zien zijn geweest lijkt me.
Als de reactie zo is van de verkoper vind ik er iets niet kloppen. Maar we horen het verhaal nu natuurlijk van een kant. Een goede handelaar blijft correct tegen klanten. Verder is het denk ik een lastige situatie en hoop ik dat het je lukt om hem terug te brengen en je je geld terug krijgt.

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 00:25

zap schreef:
En hoe weet je dat het paard er al last van had? En hoe heb je mok gemist bij het aankopen?

Blijkt maar weer dat je dus zelfs bekenden niet kan vertrouwen met dit soort dingen. Altijd alles duidelijk op papier laten zetten.

Een vrouw die hem eerder wilde kopen heeft hem niet gekocht omdat hij dit had.
Ik heb haar vandaag benaderd om te vragen waarom zij de koop niet heeft laten plaatsvinden.

De mok heb ik echt gemist, ik weet dat het fout is, heb er gewoon domweg niet opgelet.
De mok is ook niet het probleem maar ik wilde me verhaal zo duidelijk mogelijk neer zetten, mok is goed te behandelen.

Het paard is een Andalusiër ik heb er nu 2500 euro voor betaald.

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:26

Als je hem had kunnen vertrouwen.. zou hij je wel verteld hebben dat je het paard eerst had moeten laten keuren.. en dan was een onafhankelijke arts ook geen probleem geweest..

Sorry dat ik het zeg... maar ik begrijp niet hoe iemand een paard kan kopen zonder te laten keuren.. Het is toch geen fiets oid? Wat de prijs van het paard ook is... je wilt er jaren plezier van hebben.. en het is al een kostbare hobby..

Hopelijk kom je er nog uit met de handelaar..

Succes!

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:29

Volgens mij heeft Saffier gelijk. Handelaar is prof. Jij bent particulier en dus beter beschermd door de wet. Onafhankelijke veearts het paard laten keuren om alle twijfel weg te nemen en vervolgens de bevindingen aan de verkoper melden (schriftelijk) met de mededeling dat je de koop wil ontbinden, etc.
Maar bedenk wel dat gelijk hebben en je recht krijgen niet zonder slag of stoot hand in hand hoeven te gaan.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:30

MissMarie schreef:
zap schreef:

Ik wilde dit er niet neer zetten, mijn nichtje haar vriend is dus de handelaar, in goed vertrouwen ga je er vanuit dat alles in orde is.
Vandaar dat ik hem niet vooraf heb laten keuren.

Dan snap ik je wel dat je het risico hebt genomen, al blijkt nu dat een DA toch beter was geweest. Maar dan moeten jullie er toch wel samen uit kunnen komen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:30

MissMarie schreef:
waarvan er een paard met hoef kanker is gekocht, een paard waarvan de aorta geklapt is en een paard die (weet niet meer zeker of het door de mok was) maar er was iets wat naar binnen is geslagen en dat had zijn gewrichten aangetast...

Hoefkanker komt met een aankoopkeuring zeker aan het licht. Geknapte aorta kan niemand voorspellen en kan in principe elk paard overkomen. Alleen een ruisje wordt wel opgemerkt bij een aankoopkeuring. Naarbinnen geslagen mok? Einschuss/Olifantenbeen? Ook iets wat een veearts gelijk moet zien. Een ervaren paardenman/vrouw trouwens ook.

Allemaal dingen die niet bij de verkoper liggen maar wel bij de koper. Je koopt een paard! Geen broodje bij de bakker... Onwetendheid is geen schande maar geen hulp vragen door er experts bij te halen en een handelaar beschuldigen van malafide praktijken kan je komen te staan op een aanklacht wegens smaad.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:33

MissMarie schreef:
Anne_GTI schreef:
Waarom krijgt die handelaar nou de zwarte piet toegespeeld terwijl jezelf geen enkel onderzoek hebt gedaan? MOK zie je toch? Als je dat niet gezien hebt is het helemaal een stommiteit dat je dat paard niet hebt laten keuren. Erken dan tenminste dat jezelf niet bekwaam genoeg bent om een paard te keuren voor aankoop en laat die expertise door een ander uitvoeren. Wbt. dat voorbeen kan vanalles of niks zijn. Kan rijtechnisch zijn tot een serieus probleem. Maar als je er niemand met verstand ervan naar laat kijken weet je het niet en hoef de handelaar zeker het paard niet terug te nemen en zul je gewoon volgende maand de resterende betaling moeten doen.

Mijn eigen DA vertelde me dat het een aantal gebreken kon zijn, maar daarvoor moeten er foto's gemaakt worden. Dit gaat aardig in de kosten lopen, vandaar dat ik de VK ook daarover geïnformeerd heb!

Foto's kosten zo'n 25/30 euro per stuk. Dat zijn de kosten niet. Overigens zou ik daar niet eens mee beginnen. Laat hem eerst maar eens op het harde en zachte draven bij de dierenarts en eventueel uitverdoven. Dan kan een foto maken altijd nog. Reken er maar op dat je een paar honderd euro armer de kliniek weer verlaat.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:36

MissMarie schreef:
zap schreef:

Een vrouw die hem eerder wilde kopen heeft hem niet gekocht omdat hij dit had.
Ik heb haar vandaag benaderd om te vragen waarom zij de koop niet heeft laten plaatsvinden.

De mok heb ik echt gemist, ik weet dat het fout is, heb er gewoon domweg niet opgelet.
De mok is ook niet het probleem maar ik wilde me verhaal zo duidelijk mogelijk neer zetten, mok is goed te behandelen.

Dan was het been dus al voor jou aankoop en heb je een getuige.

Het paard is een Andalusiër ik heb er nu 2500 euro voor betaald.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:37

Je kan toch ook foto voor foto laten maken en gelijk laten beoordelen?Als er iets erg mis is in het been ziet de da dat misschien wel bij de eerste foto en dan vallen de kosten mee.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:38

Ging iets fout met mijn berichtje...
Maar het been was dus al voor aankoop en heb je dus een getuige...
Ik zou eerst proberen om er samen uit te komen, misschien via je nichtje? Dit om al die onkosten van onderzoeken te besparen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:40

Ik denk dat jullie beide fout zijn, je had zelf beter moeten opletten, mok die zo erg is dat zijn been ervan open ligt kun je niet over het hoofd zien, dat is dus jouw fout en kun je niet op hem afschuiven.

Dat probleem met het voorbeen klinkt nogal vaag. Eerlijk gezegd snap ik de handelaar ook wel dat hij wil dat het paard bij hem gekeurd wordt, het is natuurlijk wel een vaag probleem wat je noemt. Kun je hier geen middenweg voor zoeken?
Dat je hem bijvoorbeeld terugbrengt naar de handelaar maar laat keuren door een arts die jij uitzoekt? Dan heb jij je onafhankelijk arts en kan de handelaar erop toezien hoe het gebeurd.
Of vraag hem om erbij te zijn als de arts komt, misschien vind hij dat ook wel voldoende.

En persoonlijk; ik zou de telefoon maar gewoon even opnemen en het uitpraten, kan me voorstellen dat hij boos wordt als je niet opneemt, dat hij je belt voor een oplossing spreekt nog in zijn voordeel.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:42

Anne_GTI schreef:
MissMarie schreef:
waarvan er een paard met hoef kanker is gekocht, een paard waarvan de aorta geklapt is en een paard die (weet niet meer zeker of het door de mok was) maar er was iets wat naar binnen is geslagen en dat had zijn gewrichten aangetast...

Hoefkanker komt met een aankoopkeuring zeker aan het licht. Geknapte aorta kan niemand voorspellen en kan in principe elk paard overkomen. Alleen een ruisje wordt wel opgemerkt bij een aankoopkeuring. Naarbinnen geslagen mok? Einschuss/Olifantenbeen? Ook iets wat een veearts gelijk moet zien. Een ervaren paardenman/vrouw trouwens ook.

Allemaal dingen die niet bij de verkoper liggen maar wel bij de koper. Je koopt een paard! Geen broodje bij de bakker... Onwetendheid is geen schande maar geen hulp vragen door er experts bij te halen en een handelaar beschuldigen van malafide praktijken kan je komen te staan op een aanklacht wegens smaad.

Een koper heeft onderzoeksplucht maar een verkoper ook een meldingsplicht

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:48

sarosxx schreef:
Een koper heeft onderzoeksplucht maar een verkoper ook een meldingsplicht

Als het zo overduidelijk is lijkt me niet dat dit stand houdt voor een rechtbank. Als ik een auto koop met een kras op de zijkant omdat ik de rechterkant van de auto niet ben gaan bekijken is er geen rechter die oordeeld dat de autoverkoper dit vooraf had moeten melden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:31

Saffier schreef:
Correct me if I'm wrong :+

Een handelaar heeft meldings plicht, een koper onderzoeks plicht. Maar aangezien een handelaar een prof. is gaat zijn meldings plicht boven het onderzoeks plicht van de koper (dit is in elk geval in NL zo).
De handelaar zal dus aan moeten tonen dat het paard niets mankeerde op het moment van de verkoop.

Ik zou zo snel mogelijk een DA erbij halen om wel "bewijs" voor jezelf te verzamelen, en niets over de telefoon afspreken maar alles via mail of aangetekende brieven.

he, he eindelijk een correct advies.

Maak afspraken (op schrift) met de handelaar over de kosten DA (als niet goed is dan kosten voor vk, als wel goed is voor jou bijvoorbeeld).
Zet niet goed lopen en de mok reeds nu alvast op de film.
Schakel je rechtbijstand in (als je die hebt).
Laat je niet overdonderen door de handelaar, vaak komen ze met allerlei voorstellen die het net niet zijn en ga daar dan dus niet mee accoord.

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 10:02

sarosxx schreef:
Ging iets fout met mijn berichtje...
Maar het been was dus al voor aankoop en heb je dus een getuige...
Ik zou eerst proberen om er samen uit te komen, misschien via je nichtje? Dit om al die onkosten van onderzoeken te besparen.

Ik denk niet dat het nog op een goede manier ten einde zal komen.

Me nichtje staat naast haar vriend, en dat snap ik.
Zij was eerst ook zo van; laten we verder geen onderzoek instellen we nemen hem gewoon terug (nadat de dierenarts er na gekeken had en verder onderzoek nodig vond) tot haar vriend zich er mee begon te bemoeien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:04

En die vriend wil hem dus niet terug? Wat is zijn standpunt dan? Wil hij het helemaal niet laten onderzoeken en hem gewoon niet terug of wil hij hem zelf laten onderzoeken of?

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 10:08

anneliesdj schreef:
Ik denk dat jullie beide fout zijn, je had zelf beter moeten opletten, mok die zo erg is dat zijn been ervan open ligt kun je niet over het hoofd zien, dat is dus jouw fout en kun je niet op hem afschuiven.

Dat probleem met het voorbeen klinkt nogal vaag. Eerlijk gezegd snap ik de handelaar ook wel dat hij wil dat het paard bij hem gekeurd wordt, het is natuurlijk wel een vaag probleem wat je noemt. Kun je hier geen middenweg voor zoeken?
Dat je hem bijvoorbeeld terugbrengt naar de handelaar maar laat keuren door een arts die jij uitzoekt? Dan heb jij je onafhankelijk arts en kan de handelaar erop toezien hoe het gebeurd.
Of vraag hem om erbij te zijn als de arts komt, misschien vind hij dat ook wel voldoende.

En persoonlijk; ik zou de telefoon maar gewoon even opnemen en het uitpraten, kan me voorstellen dat hij boos wordt als je niet opneemt, dat hij je belt voor een oplossing spreekt nog in zijn voordeel.

Ik heb hem gevraagd er bij te zijn als de dierenarts komt, maar dit wilde hij niet....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:09

want?

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 10:19

he, he eindelijk een correct advies.

Maak afspraken (op schrift) met de handelaar over de kosten DA (als niet goed is dan kosten voor vk, als wel goed is voor jou bijvoorbeeld).
Zet niet goed lopen en de mok reeds nu alvast op de film.
Schakel je rechtbijstand in (als je die hebt).
Laat je niet overdonderen door de handelaar, vaak komen ze met allerlei voorstellen die het net niet zijn en ga daar dan dus niet mee accoord.[/quote]

Het lukt me niet om afspraken te maken met de vk.
Ik heb gevraagd om zijn paspoort zodat ik mijn paard mee kan nemen naar de dierenarts voor foto's e.d. daar wilt hij niet aan mee werken.
Zonder paspoort mag ik mijn paard niet vervoeren, dus blijft hij in gebreke.

Vanmiddag ga ik mijn rechtbijstand even bellen om navraag te doen wat ik nu het beste kan doen.

Hij is inderdaad al met andere voorstellen gekomen gister, bijvoorbeeld hem omruilen tegen een andere (niet goed beleerde) Andalusiër, maar daar heb voor bedankt.

Ik baal er van dat het zo moet lopen, je geeft eerlijk aan dat je met hem naar de dierenarts wilt, dat schoot al in het verkeerde keelgat, dan komt de dierenarts vind dat het niet klopt en wilt foto's laten maken. Ik vertel het eerlijk tegen de vk en dan ga je zo iets krijgen. Dan wil ik tot compromis komen en een andere onafhankelijke dierenarts inschakelen en hem bij de dierenarts op het terrein te laten keuren en dan wilt hij niet mee werken om hem te laten vervoeren....