wel of niet kopen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:31

Ik kreeg op mijn 9de ook een pony van 20 jaar en 1.40 hoog. Ik heb nooit meer zo'n geweldige pony gehad nadien! Heb nog 11 jaar enorm van hem mogen genieten!

Als je dochtertje er goed mee overweg kan zou ik zeggen doen!!

leentje1975

Re: wel of niet kopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:35

Eerlijk gezegd heb ik wel zoiets van. Risico's kun je nooit uitsluiten, of jong of oud er kan altijd iets gebeuren waardoor ze afscheid moeten nemen. Wat vinden jullie van de prijs eigenlijk?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:38

ik vind dat de prijs wel mee valt
en als je dochter er alles mee kan doen zou ik het doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:38

Ik had je al gepbt maar ik vind at je wel een klinische keuring kan afdwingen binnen de prijs.

Of vinden mensen hier het raar om zo'n pony klinisch te laten keuren?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:40

Ik vind t een prima prijs, voor alleen een degelijk zadel en hoofdstel ben je t geld ook al kwijt.

Keuren zou ik niet doen, t beestje zal heus zo hier en daar wat slijtage hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze niet lang meer plezier kan hebben ervan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:40

leentje1975 schreef:
Ik heb even de mening van anderen nodig daarom mijn vraag.....

Mijn dochter van 9 jaar tut al sinds wij ponys hebben er mee om en geeft aan dat ze nu serieuzer wil gaan paardrijden.
Ze ment al sinds een tijdje met een van de kleintjes (80cm) en hobbelt wat rond met onze andere shet (95cm en 20 jaar)
Nu ben ik er over na aan het denken om anders een grotere pony voor haar te kopen, (heb mijn fjord verkocht omdat die te sterk was voor haar en ik zelf op mijn belgische merrie rijd en dan te weinig tijd had om haar ook nog te rijden)
De shet van 20 kan nog wel eventjes maar ik heb een vrij lange dochter dus tja dat houd ook wel eens op natuurlijk.
Ze gaat vrij goed met de paardjes om, zet rustig mijn belgische merrie aan de kant en vind het ook gewoon leuk en dat
wil ik graag zo houden. Dus zo begint onze zoektocht.

Nu is er een manege in de buurt die er mee gaat stoppen en we zijn daar wezen kijken bij een pony.
23 jaar, beetje zuur op stal maar moet wel lief zijn en dan incl zadel en hoofdstel.
Hoogte ergens rond de 1,40
Loopt nu nog dagelijks in de lessen mee en mankeerd verder niks.

Maar wat zouden jullie nu voor of tegen hebben voor de koop van zo'n pony en wat zouden jullie daar aan uitgeven.

Hou er rekening mee dat een braaf manege paard vaak vele uren per dag loopt en dat vaak elke dag.
Bij een particulier hebben ze een heel ander leven en dan kan een zeer braaf dier ineens heel anders worden.
Wel heerlijk voor een oudere manege pony als hij nog een fijn leventje krijgt na jaren hard werken!.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:44

Wat voor zadel krijg je erbij voor die 500 euro? Persoonlijk vind ik het niet zo'n rare prijs voor pony met spullen.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:58

Ik vind het niet duur met zadel en hoofdstel heb voor sunny destijds 22 jaar met hoofdstel ook 500 euro
betaald, een betrouwbare kinderpony is erg moeilijk te vinden, dus ik zou het persoonlijk wel doen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:03

Ik zou de pony zeker wel klinisch laten keuren!
Mocht er iets heel accuuts aan de hand zijn, komt dat er hopelijk uit en niet een maand later als je de pony goed en wel op stal hebt staan en de manege-eigenaar wil hem niet terug nemen...

Verder vind ik het ook wel een leuk diertje. Maar foto's zeggen niet alles, ik weet niet hoe deze pony beweegt.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:16

Even een update.....

Van kwart over vier tot kwart over vijf loopt de pony een les, wij gaan tegen vijven samen even kijken hoe ze doet in de les. Dan mag mijn dochter hem na de les even uitstappen en kijken of het wat klikt. Samen even afzadelen enz enz. Dan kan ik het zadel en dergelijke ook even bekijken.
Dus we wachten het heel rustig af. Bij ons is een pony ook geen fiets dus we denken er rustig over na. En tja koopt iemand anders haar voor de tijd hebben wij pech. Maar overhaaste dingen werken vaak niet.

Overigens komt de pony bij mij in een klein groepje te staan en het hele jaar door buiten dag en nacht. Dus beweging krijgen ze vaak wel.
Dat scheelt vaak wel....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:25

Ik vind de pony er nog goed uitzien voor zijn leeftijd.
500 euro inclusief hoofdstel/zadel vind ik een goede prijs. (als het tenminste een passend zadel is en van een redelijke kwaliteit). Zonder tuig, vind ik de prijs te duur voor een pony van die leeftijd.
Misschien kun je de pony een week/twee weken leasen, desnoods op de manege, om te kijken of er wel een klik is met rijden tussen je dochter en de pony.
Ik zou wel eerder gaan kijken, dus al aan het begin van de les, of eerder om te kijken bij het poetsen/zadelen.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:29

Ze mocht in principe de les ook wel meerijden maar aangezien mijn dochter een beginner is en dit een gevorderden les lukte dat niet.
De ponys mogen ook pas per 1 juni weg omdat dan de lessen pas stoppen dus in die tussentijd kunnen we vast nog wel een paar keer komen kijken/rijden, ga ik vanuit.
Eerst vanmiddag maar eens kijken, misschien klikt het wel helemaal niet.
Maar de prijs is dus niet zo heel raar.....

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:29

Ik zou het wel doen. Op een oudere, misschien rustigere, pony kunnen kleintjes veel leren.
Inderdaad zou ik er ook zeker niet meer dan 400/500 euro aan uitgeven, want de markt ligt plat en het is een oude pony.
En als de pony misschien overlijdt (wie zegt dat een 10 jarige pony niet kan overlijden) is je dochter groter geworden en kan ze eventueel op een grotere pony.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:32

Nou dat klinkt goed, zo wat ik in het topic gelezen heb.
Qua ambities en stalling sluit de pony goed aan op jullie wensen, ben benieuwd hoe jullie dochter de pony vind!

Of 500 euro een eerlijke prijs is vind ik moeilijk.
Want materialistisch gezien is het denk ik teveel; oud dier en waarschijnlijk niet al te mooi tuig.
Dan zou je de slachtprijs moeten rekenen en 100 euro aan tuigage, bijvoorbeeld.

Maar als je kijkt naar betrouwbaarheid en ervaring is zo'n pony alles waard.
Ik heb gene idee ook van hoe de pony er uit ziet en of ze "oud" overkomt.
Als het nog een kwiek ding is, waarom niet?!

Ik zou een tegenbod doen van 300 euro denk ik, zo zonder foto.
Omhoog kan altijd nog ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:32

leentje1975 schreef:
Ze mocht in principe de les ook wel meerijden maar aangezien mijn dochter een beginner is en dit een gevorderden les lukte dat niet.
De ponys mogen ook pas per 1 juni weg omdat dan de lessen pas stoppen dus in die tussentijd kunnen we vast nog wel een paar keer komen kijken/rijden, ga ik vanuit.
Eerst vanmiddag maar eens kijken, misschien klikt het wel helemaal niet.
Maar de prijs is dus niet zo heel raar.....

Inclusief zadel en hoofdstel vind ik de prijs niet raar.
Stel dat jullie hem willen, dan zou ik wel vragen, of je dochter in wat lessen mee kan rijden op hem tot 1 juni, en af en toe poetsen enz. zodat je dochter hem al een beetje leert kennen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:33

Edit; Zag de foto op de vorige bladzijde, vind het een leuke pony!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:34

Mijn merrie is ook 23 jaar en nog hardstikke goed hoor. Amber ziet er prima uit. Succes vanmiddag!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:37

de pony is dus braaf in de bak, maar weet je ook zeker dat dat buiten in het bos het zelfde is?
want ik begrijp dat dat ook de bedoeling is.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:42

@electra63 Eigenlijk was dat wel een beetje mijn optie, om in die weken proberen om alvast wat naar de pony toe te gaan. Wat elkaar te leren kennen, zodat de overstap voor de pony ook niet al te groot is als ze bij ons zou komen. De manege is op 5 minuten rijden van ons dus dat is makkelijk.
@jipperdepip De pony is ook gebruikt bij buitenritten dus lijkt het mij wel dat hij braaf is buiten. we wonen hier tenmidden van allemaal bos dus erg veel in het verkeer hoeven we niet, en verkeersmak worden ze bij mij wel ik heb ze namelijk langs een drukke doorgaande weg staan dus mijn eigen paarden hebben alles wel gezien wat er te zien valt en kijken nergens meer van op. Behalve dan de behoorlijke enge stilliggende stenen langs de weg ;-)
Ach en ambities heeft mijn dochter nu helemaal niet, dus een sportpony kopen zie ik al helemaal niet zitten.
En een mooie oude dag zou hij zeker bij ons krijgen dat absoluut, met lekker af en toe een bosritje en mijn dochter nog meer wegwijs maken in de paardenwereld.
Ik hou jullie op de hoogte!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:42

hoi, succes vanmiddag allereert.

verder vind ik het een ongelooflijk mooie pony voor die leeftijd, is het echt een recente foto?
als het tuig nog in goede staat is, dus geen scheuren, geen gigantische kale plekken,.... dan vind ik 500€ echt niet veel.
is het tuig echter van slechte kwaliteit dan vind ik 300€ meer als zat.

heel veel succes!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:42

deze of een andere oude manege pony kan juist zó ideaal zijn!
als je tenminste straks ruimte en geld genoeg hebt om hem dan ook zijn oude dag te geven naderhand.

het zijn vaak de beste leerpony's, en voor de leeftijd van je dochter is 1.40 ook een heel goede maat.
ze kan er haar jeugd op blijven rijden als de pony gezond blijft, 23 is niet stokoud hoor voor een pony, dat valt wel mee vind ik.
zeg dat ze er 5 jaar mee vooruit kan, tegen die tijd zal ze misschien ook op jou paard rijden of op een verzorg (sport) pony, dat zie je dan vanzelf wel weer.
en dan kan deze pony lekker op de wei blijven met de shetlander, ideaal toch?
en nog wel lekker mee op buitenritjes, kids hebben het meest aan een echt 'pony-pony' om mee te tutten, spelenderwijs en ontspannen mee te rijden en veel mooie tijden mee te beleven.

de prijs is ook niet verkeerd, gewoon een nette prijs.
top van de manege houder dat hij voor de oudere pony's een mooie plek zoekt!

succes met kijken vanmiddag!

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:48

Onze shetlander wandelt ook nog graag mee, wandelt haar rondjes voor de sulky en is een hardstikke leuke tut en leerpony voor onze jongste. Mochten we amber wel kopen dan is mijn jongste dochter er ook nog over een aantal jaar, dus vervelen hoeft ze nog niet.
Wat ik gewoon het belangrijkste vind is het karakter, dat zit bij mijn andere ponys en paarden ook goed en dat verwacht ik van deze ook.

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:59

Als de klik er is zou ik zeggen: doen!
Ik vind de pony er super uitzien voor haar leeftijd!
Ben benieuwd of er een klik is.
Ik denk dat zo'n pony wat betreft het 'zure'gedrag heel erg opknapt op een rustige plek waar niet iedere dag gillende kinderen langsrennen, maar waar ze gewoon lekker rustig aandacht krijgt.
Lijkt mij een goede keuze..

Ben benieuwd of het klikt.

Blossen1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:18

Ik zou verder kijken, pony is 23 jaar leven lang meegelopen in de lessen..

Niet bedoeld van dat het niet meer kan en het is een koopje maar ze groeien er snel uit.

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:24

ik zelf vind um wat te oud voor je dochter, aangezien ze er dan wel een tijdje op wil rijden
ik zou opzoek gaan naar een jongere pony