Stallen aanbieden en de belastingdienst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aslan

Re: Stallen aanbieden en de belastingdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:01

Altijd leuk hier die reacties.....het lijkt de KvK wel, als je daar binnenstapt en je zegt "ik ga voor mezelf beginnen" is de eerste reactie: "zou u dat nu wel doen!"

Lekker motiverend ook voor TS......maar ja, doomdenkers bereiken vaak ook maar weinig in het leven en vullen hun tijd met anderen allerlei doomscenario's voor te leggen.

Allereerst lees ik hier: "Kadastraal splitsen klinkt leuk, maar waarom zou je dat doen? Ook moet de bestemming die het dan zou moeten krijgen passen in het bestemmingsplan"

Een kadastrale splitsing heeft helemaal niets te maken met de vingerende bestemming van een perceel, ik neem aan dat TS wel zo verstandig is om voor de aankoop het bestemmingsplan in te zien. AL splits je een perceel in 1000 stukken...de bestemming verandert niet!!!! Waarom je dat wel 'eventueel' zou kunnen doen staat geschreven in mijn eerdere reactie.

Dan kom je bij de volgende de vraag of het voorgenomen gebruik strijdig is met het bestemmingsplan?....dat hangt er vanaf wat er in het bestemmingsplan staat.....wanneer er geen specifieke uitsluitingen zijn opgenomen zie ik geen probleem voor het houden van paarden mits het geen bedrijfsmatig karakter krijgt. Of je af en toe een paard verkoopt doet daar niets aan af....als dat wel zo zou zijn dan zou iedereen die zijn auto op marktplaats zet bedrijfsmatig bezig zijn....dat is natuurlijk onzin. Ik denk dat wanneer je de grens van 7 paarden aanhoudt een hobbymatige activiteit goed verdedigbaar is.

Mochten er toch uitsluitingen voorkomen in het bestemmingsplan dan kan je altijd een vrijstelling of een wijziging verzoeken voor het gebruik....of het wordt ingewilligd hangt weer af van de structuurvisie die bij de gemeente in kwestie ligt.

Het zou zo kunnen zijn dat het voor de inspectiedienst wel een bedrijfsmatig karakter heeft maar voor de belastingdienst en/of gemeente weer niet. Het zijn allemaal andere instanties met andere belangen die vaak langs elkaar heen werken

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:36

@Aslan: leg mij nu dan nog eens uit waarom je zou splitsen. Weiland is weiland, wat moet je er dan aan splitsen? Enig idee wat het kost om te splitsen? Als je dan al gaat splitsen kan ik me voorstellen dat je daarvan gedeeltelijk paardenhouderij zou willen maken, én juist dat moet wel kunnen binnen het vingerend bp. Wijziging aanvragen kan altijd, maar of je het ook verkrijgt, is geen standaard recht.
Voor het bp maakt het houden van paarden voor anderen wel degelijk iets uit, zeker als dat zgn. verkeersbewegingen met zich meebrengt. Als je de wens van ts formeel gaat regelen ga je aan formaliteiten ten onder.

De opbrengsten van pensionstalling zijn bijna altijd peanuts, werkelijk niet de moeite waard dit allemaal te regelen. Ik zou zeggen; koop een stuk grond, richt het in zoals je wilt, vindt een paar pensionpaarden en geniet van je hobby.
Ik ontmoedig ts niet, maar zie werkelijk niet in waarom er zo moeilijk gedacht wordt. Waarom splitsen, waarom belastingdienst? Je mag toch gewoon met een paar paarden van anderen en het werk dat je daarvoor doet je eigen paarden onderhouden?

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:06

Bedankt voor jullie reacties. Al zijn jullie het niet altijd met elkaar eens, het is toch fijn om vanuit verschillende uitvalshoeken een situatie te bekijken.:D

Het is inderdaad alleen land, dus niet aftrekbaar. Vandaar dat het wel voordelig is om af te lossen want je betaald hoge rentes op het moment. Het is dan de bedoeling om (een gedeelte van) de rente te betalen met de opbrengsten, en hooi, etc. Het aflossen van het land doen we met eigen geld, wat natuurlijk niet moeilijk is om te laten zien mocht de belastingdienst daar vragen over stellen. Aan het einde van de rit hebben we dan een mooie investering, en een betaalbare manier om onze (mij+kids, manlief vindt er helaas weinig aan) hobby uit te oefenen.

Het weiland wil ik niet apart splitsen om ik maar een paard wil, die ook maatjes nodig heeft. Misschien dat er nog een pony bij komt voor de kinderen, maar ik ben echt een voorstander van paarden in een kudde. Daarnaast is het ook fijn om land te kunnen laten rusten.

Ik wil het wel graag 'wit' regelen. Wat het niet makkelijker maakt, want er zijn zo veel regeltjes en wetten aan verbonden. Dat zal ook de reden zijn dat veel kleine stallingen het contant regelen. Het is een soort doolhof met 8 uitgangen, en je weet pas achteraf of je de goede hebt genomen := (lees wanneer de blauwe brief in de bus ligt)