Welzijnscertificaat bij aanschaf paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel zou jij meer betalen voor je droompaard als hij een welzijnscertificaat heeft?

Zeker wel €300, wat een fantastisch initiatief!
8 (9%)
€150 tot €300 heb ik daar wel voor over!
3 (3%)
Tot €150 wil ik nog wel gaan.
13 (15%)
Niets, wat een onzin!
58 (70%)

Totaal aantal stemmen: 82

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:13

eilleen333 schreef:
Ik hecht inderdaad geen waarde aan een dergelijk cetificaat. Gebreken uit het verleden hoeven geen invloed te hebben op de toekomst. Op deze manier kan je nl je paard voor ernstige kwalen laten behandelen door een andere dierenarts, zodat dit niet bij jouw dierenarts geregistreerd staat en dus niet op het certificaat komt.
Een klinische keuring heeft denk ik een grotere waarde om te voorkomen dat je een paard koop met gebreken.

En met betrekking tot opvoeding... Wat de een diervriendelijk vindt, vind de ander dierenmishandeling. Hoe wil je dat formuleren? Getraint volgens de methode van Lammert Haanstra? Op 5 april 1998 een tik gehad omdat hij beet? Denk niet dat het voor opgroeien/opvoeding meerwaarde heeft.

Maar moet dan niet elk behandelende DA om dat certificaat gaan vragen? Zonder certificaat geen behandeling, zou de stelling dan moeten zijn.

Maar ik zie dat echt niet gebeuren. Mijn wormenkuren worden al niet eens vermeld in het paspoort en dat ik 1,5 jaar geleden een spuit quadrisol haalde voor mijn haflinger werd er ook niks in het paspoort genoteerd.

Aan de andere kant zie ik er wel wat in want het levert weer genoeg werkgelegenheid op voor de mens.
Doe mij maar zo'n registratie baantje :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:49

Gerline1980 schreef:
Dat zijn inderdaad reële argumenten voor en tegen. Ik merk dat enige toelichting hier toch wel handig is, dus bij deze:

Het gaat inderdaad met name om medische zaken (zoals blessures) waardoor het paard een verhoogd risico heeft op herhaling van die blessure of andere medische zaken waardoor het paard eerder kans heeft op bepaalde aandoeningen of ziektes. Dit wordt heel vaak verzwegen bij de verkoop van een paard (zowel door particulieren als door handelaren of fokkers) en veel van deze zaken komen niet naar voren bij een klinische en röntgenologische keuring. Niet altijd met opzet, soms ook gewoon uit ontwetendheid.

Daarnaast nog iets over huisvesting, voeding, etc. Het is bijvoorbeeld bewezen dat de hoeveelheid weidegang en de voeding tijdens de eerste 5 maanden na de geboorte van een veulen, van cruciaal belang zijn voor oa. de peesontwikkeling! Ook de voeding van de merrie (mineralen etc) tijdens de dracht is van belang voor de toekomstige gezondheid van het veulen. Het zou mooi zijn hier meer info over te hebben als je een (sport)paard koopt.

Maar er is nog een veel groter aspect dat meespeelt en dat is het feit dat een gecertificeerde handelaar of fokker qua bedrijfsvoering voldoet aan bepaalde eisen rondom het paardenwelzijn (in navolging op de 12 richtlijnen van de Sectorraad Paarden) en dat zo misstanden in de paardenhouderij tegengegaan worden. Het is een extra stimulans voor de paardensector met name als je praat over paarden die te weinig buiten komen, te kleine en te donkere stallen hebben, nauwelijks contact met soortgenoten, etc. Praktijken die bij veel handelaren en fokkers prima in orde zijn, maar ook bij heel veel asboluut niet! En zo zou zo'n certificering dus een veel groter belang dienen.

Even dus kort enkele argumenten op een rij:

Voor:
- Meer inzicht in blessuregevoeligheid
- Meer inzicht in andere gezondheidsaspecten
- Minder kans op 'verborgen/verzwegen gebreken'
- Stimulans voor paardensector op het gebied van welzijn

Tegen:
- Geen garantie voor de toekomst
- Kost geld

Maar zelfs wanneer het paard een perfect, bewijsbaar goed verleden heeft gehad, is dat geen enkele garantie voor de toekomst!!
99% van alle ellende met paarden is te wijten aan het gedrag en/of de kennis (zo je wil: het gebrek daaraan) van de eigenaar/verzorger!!

cissy

Re: Welzijnscertificaat bij aanschaf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:41

stel je koopt nu een paard mét certificaat, zet m bij je in de tuin, geeft m een jaar kippesoep en gehaktballen en doet elke week een join-up, zet m dan weer te koop, hoe gaat het dan met het certificaat? er zit dan een 'gat' in maar als paard tussentijds gewoon niks gemankeerd heeft en dus geen DA nodig heeft gehad wat dan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:01

Maryke1 schreef:
Natuurlijk, ik zou dat er echt wel voor over hebben! En wat is nou eenmalig €300 bij de aanschaf? Vind ik niet veel in verhouding. Zeker met blessures en zo uit het verleden, zou ik wel willen weten en dat krijg je er met een keuring echt niet uit! En de verkoper vertrouwen op zijn verhaal is ook al heel vaak fout gegaan, weet ik alles van.

Echt super!

€300,- is 1/5 van de aanschafwaarde van mijn paard. Dat vind ik in verhouding érg duur. Als het €30,- was, om de hele medische geschiedenis op papier te krijgen en garantie dat ze opgegroeid is zoals op papier staat, dan ja, zou ik het doen. Maar ik vind €300 echt een ontzettende smak geld.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:09

Het begint steeds meer een autovoorwerp te lijken! (die hebben tegenwoordig ook al zo'n lijst)
Persoonlijk vind ik het onzin.
Wat een paard ook gemankeerd heeft of nog mankeerd, welke voeding hij heeft gekregen en wel of geen weidegang maakt mij niet zoveel uit.
Het gaat mij om de eerste indruk die ik krijg van een paard en geen papiertje wat je erbij kan krijgen.

Gerline1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:14

cissy schreef:
stel je koopt nu een paard mét certificaat, zet m bij je in de tuin, geeft m een jaar kippesoep en gehaktballen en doet elke week een join-up, zet m dan weer te koop, hoe gaat het dan met het certificaat? er zit dan een 'gat' in maar als paard tussentijds gewoon niks gemankeerd heeft en dus geen DA nodig heeft gehad wat dan?

Certificaat kan alleen uitgegeven worden door gecertificeerde bedrijven, dus dan verkoop je hem weer met een certificaat dat geldig was tot de datum waarop jij hem kocht. Over dat laatste jaar moet de koper jou dus op je blauwe/bruine/grijze/mooie ogen geloven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:16

Dus een gewoon huis-tuin-en-keuken veulentje kan nooit een certificaat krijgen? Omdat die misschien wel gewoon het land op is gegaan met wat vriendjes, en nooit een gecertificeerd bedrijf van dichtbij heeft gezien?

Gerline1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:17

Vjestagirl schreef:
Maryke1 schreef:
Natuurlijk, ik zou dat er echt wel voor over hebben! En wat is nou eenmalig €300 bij de aanschaf? Vind ik niet veel in verhouding. Zeker met blessures en zo uit het verleden, zou ik wel willen weten en dat krijg je er met een keuring echt niet uit! En de verkoper vertrouwen op zijn verhaal is ook al heel vaak fout gegaan, weet ik alles van.

Echt super!

€300,- is 1/5 van de aanschafwaarde van mijn paard. Dat vind ik in verhouding érg duur. Als het €30,- was, om de hele medische geschiedenis op papier te krijgen en garantie dat ze opgegroeid is zoals op papier staat, dan ja, zou ik het doen. Maar ik vind €300 echt een ontzettende smak geld.

Het onderhoud van een paard kost met alles erop en eraan zo'n €250 tot €300 per maand, dus een maandje langer wachten met de aanschaf en je hebt het er bij gespaard.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:24

Gerline1980 schreef:
Belangrijke vraag ivm mijn scriptie: Hoeveel zou jij meer betalen bij de aanschaf van je droompaard als hij een welzijnscertificaat heeft waaruit precies blijkt hoe hij opgegroeid en verzorgd is (weidegang, etc) en welke ziektes/gebreken hij gehad heeft?!

Jullie zouden me geweldig helpen als jullie deze vraag in de poll willen beantwoorden! Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes,
Gerline van der Bij - Jaspers Focks

Gezien de poll zou nog eens goed naar de onderzoeksvraag van je scriptie gaan kijken....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:27

En dan nog vind ik het op een paard van €1500 een belachelijke hoeveelheid geld. Dat mag toch? Als ik opzoek ga naar een paard ga ik niet nog een maand wachten tot ik een stukje papier erbij kan betalen.

Persoonlijk zie ik geen brood in dit plan. Dieren krijgen alleen maar een nieuw stukje welzijnscertificaat als ze bij een gecertificeerd bedrijf staan. 'Gewone' dieren, die geboren worden, met wat vriendjes 4 jaar op een stukje land lopen en door de eigenaar ingereden worden krijgen dus geen certificaat. Daarnaast kost het een ontzettende smak geld. Zelfs als ze de eerste jaren in een gecertificeerde opfok staan en daarna ingereden worden door een gecertificeerde professional verdwijnen ze daarna van het raster, behalve die ene keer per jaar dat ze geënt worden (veel paarden zien de dierenarts niet vaker dan dat). Je moet dan alsnog de eigenaar op zijn blauwe/bruine/groene ogen gaan vertrouwen, en dit certificaat was er nou net zodat dat niet meer hoefde...

Daarnaast zie ik hierin dus ook het gevaar van doorkwakkelen met ziektes, want je wil niet dat je paard een aantekening op zijn certificaat krijgt...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:36

ik snap het wel. Je bedoelt net zoals je bij een auto altijd gelijk vraagt naar het onderhoudsboekje, NAP en APK...

* onderhoudsboekje: alle grote beurten worden afgetekend door een erkende en gecontroleerde garage (veearts in dit geval).

* Nationale autopas voor de kilometerstand (in dit geval erkende opfokbedrijfstempel of verblijf in erkend paardenbedrijf/manege, handelsstal etc)

* Aantal eigenaren kan je in kaart krijgen door verplicht overschrijven van eigendom op het postkantoor (dan zou je gelijk al die problemen rondom eigenaarsschap van een paard oplossen), 2 delen van een paardenkentekenbewijs en je bent klaar. In plaats van chassisnr heb je een chip of brandmerk.

* APK keuring: rontgen/klinisch keuring

Ik denk dat het zou kunnen en zou werken mits alles net zo wordt geregistreerd als bij auto's. Dus van chip tot registratie eigendom tot controles op dit alles!! Met name dit laatste is natuurlijk een stuk moeilijker dan bij auto's. Auto's staan geregistreerd bij verzekering en wegenbelasting en daardoor altijd in beeld en anders is er een hele hoge pakkans op de weg. Dit is er bij paarden niet.

Paarden zijn daarnaast veel makkelijker "om te katten" als een auto. Chip kan je onleesbaar maken en opnieuw chippen, of je zou weer moeten gaan brandmerken.

Maar de allergrootste moeilijkheid: het kost enorm veel geld om dit allemaal landelijk en liefst internationaal te registreren en te CONTROLEREN!!
Wie gaat je tijdens een buitenritje tegenhouden, de chip lezen en kijken of je paard wel juist geregistreerd is? Bij welke branche organisatie kan je aanklagen als je erkende opfokbedrijf een verkeerde stempel in de NAP certificaat heeft gezet? Wie controleert de veeartsen? Wie houdt de databases bij? Krijg je een boete als je het paard niet overschrijft op de nieuwe eigenaar? Wie controleert dat? Wie gaat de slachthuizen controleren en beboeten als ze de chipnrs van de geslachte paarden niet melden bij de database? Je zou dan een Rijksdienst voor PaardenVerkeer moeten hebben!

Bij een auto betaal je daar wegenbelasting voor en dure verzekeringen om dat hele systeem in stand te houden. Ik denk dat geen enkele paardeneigenaar elke maand een fiks bedrag overheeft hiervoor. Hoe jij aan een eenmalig bedrag van 300,- euro komt is mij een raadsel....

Kortom, leuk idee, werkt bij auto's maar door de hoge kosten totaal onuitvoerbaar en je kan je afvragen of het wel zo belangrijk is. Ik hoor graag als je hier wel antwoorden op hebt...

Oh, en naast mijn hele bovenstaande verhaal... hoe bijna waterdicht het ook bij auto's geregeld is.. oplichting heeft het nooit voorkomen... autohandel is nog net zo smerig als paardenhandel..

Bedoel het trouwens niet zo negatief als het misschien overkomt! Ik speel even advocaat van de duivel met mijn kritiek :+
Ik vind het echt goed dat hier over nagedacht wordt en sowieso, onderdelen als verplicht overschrijven op naam bij nieuwe eigenaren bijvoorbeeld zou al heel wat zijn! Ook al omdat er nu eigenlijk geen bewijs van eigendom is van een paard. En dan kan je gelijk de historie van het paard al een beetje in beeld krijgen.

Ik hoop echt dat het gaat lukken om de handel en wandel van paarden iets transparanter te krijgen. :)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 09-05-11 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd tot 1.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:56

Gerline1980 schreef:
Certificaat kan alleen uitgegeven worden door gecertificeerde bedrijven, dus dan verkoop je hem weer met een certificaat dat geldig was tot de datum waarop jij hem kocht. Over dat laatste jaar moet de koper jou dus op je blauwe/bruine/grijze/mooie ogen geloven.

Dan ben je met twee maten aan het meten. En je gaat zien dat je gegarandeerd de tendens krijgt dat handelaars een duizendtal euro meer gaan vragen omdat zij gecertificeerde paarden kunnen aanbieden (en dan heb je het certificaat nog niet betaald).
Voor mij zijn paarden nu al duur genoeg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:46

Gerline1980 schreef:
Vjestagirl schreef:

Het onderhoud van een paard kost met alles erop en eraan zo'n €250 tot €300 per maand, dus een maandje langer wachten met de aanschaf en je hebt het er bij gespaard.

Wat is er voor jou zo heilig aan dit certificaat??
Elke keer zie ik je argumenten aanvoeren voor het certificaat en vooral de prijs die je eraan wil knopen?
Wat verwacht je ervan? Voorkomen dat mensen "foute" paarden kopen? Paarden die een geschiedenis hebben?
Kortom, de onkunde van potentiele kopers proberen te ondervangen, in plaats van mensen zich gewoon aan de wet houden en voldoen aan hun ONDERZOEKPLICHT!!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:56

Gerline1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 13:51

Waves schreef:
Bedoel het trouwens niet zo negatief als het misschien overkomt! Ik speel even advocaat van de duivel met mijn kritiek :+
Ik vind het echt goed dat hier over nagedacht wordt en sowieso, onderdelen als verplicht overschrijven op naam bij nieuwe eigenaren bijvoorbeeld zou al heel wat zijn! Ook al omdat er nu eigenlijk geen bewijs van eigendom is van een paard. En dan kan je gelijk de historie van het paard al een beetje in beeld krijgen.

Ik hoop echt dat het gaat lukken om de handel en wandel van paarden iets transparanter te krijgen. :)

Bedankt! Met deze feedback kan ik wat!

Mijn scriptie gaat inderdaad niet alleen over de stelling in deze poll, het gaat over het transparanter krijgen van de paardensector en het sectorbreed verbeteren van paardenwelzijn (zoals ik eerder in deze discussie duidelijk probeerde te maken, maar ik merk dat het erg moeilijk is om dit in een paar woorden te vangen, het komt op zo'n forum heel anders over). De scriptie gaat over het aanpakken van de I&R (identificatie & registratie) en over het Paardenwelzijn. De Sectorraad Paarden is daar momenteel met 2 werkgroepen erg druk mee en mijn scriptie sluit hierop aan. De politiek (verschillende ministeries) en de Dierenbescherming zijn momenteel ook met deze onderwerpen bezig, dus er gaat daadwerkelijk het één en ander veranderen! En dat is super goed nieuws natuurlijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:52

Hangt er vanaf... Als dat ons als paardenhouders weet ik hoeveel geld per jaar gaat kosten (want al die chips zitten er natuurlijk niet voor niets) dan weet ik nog niet of ik dat zulk geweldig goed nieuws vind.

Gerline1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 13:53

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:03

Gerline1980 schreef:
Mijn scriptie gaat inderdaad niet alleen over de stelling in deze poll, het gaat over het transparanter krijgen van de paardensector en het sectorbreed verbeteren van paardenwelzijn (zoals ik eerder in deze discussie duidelijk probeerde te maken, maar ik merk dat het erg moeilijk is om dit in een paar woorden te vangen, het komt op zo'n forum heel anders over). De scriptie gaat over het aanpakken van de I&R (identificatie & registratie) en over het Paardenwelzijn. De Sectorraad Paarden is daar momenteel met 2 werkgroepen erg druk mee en mijn scriptie sluit hierop aan. De politiek (verschillende ministeries) en de Dierenbescherming zijn momenteel ook met deze onderwerpen bezig, dus er gaat daadwerkelijk het één en ander veranderen! En dat is super goed nieuws natuurlijk.

I&R heeft in Nederland als grote bottleneck geen eigenarenregistratie en de positie van de chip in een spier.
Geen eigendomsbewijs maakt het in orde maken en houden van die I&R geen prioriteit bij veel eigenaren en de dreiging van paardenbelasting maakt het animo al helemaal 0.
Daarnaast geeft de positie van de chip in een spier wel degelijk klachten (vraag maar eens na bij een stel fysiotherapeuten wat een implantaat in een spier aan problemen geeft), hoeven bv paarden met een waarde boven de 250.000 geen chip? om over het stuk gaan, dubbelchippen ("omkatten") en het niet accepteren/kunnen lezen van buitenlandse chips nog maar te zwijgen.

Qua paardenwelzijn ligt de prioriteit kennelijk meer bij grote bedrijven en wat nu al aardig richting gebruikelijk gaat dan wat welzijnstechnisch noodzakelijk zou zijn. Daarnaast stellen de huidige richtlijnen weliswaar eisen (waar ik het zelfs grotendeels mee eens ben), maar de gemeentes krijgen geen verplichting tot het toestaan van de uitvoering daarvan. En dan gaat het er voornamelijk om dat de geeïste schuilstallen ook neergezet mogen worden. Er gaan nl zometeen een heel aantal hard werkende particulieren in de problemen komen die hun dieren keurig verzorgen, maar tegen gemeenteregels aanlopen vm schuilstal/beschutting/verharding plaatsen. Voor die zeer gewenste voorzieningen zou een standaard ontheffingsregeling moeten komen met wat mag mits voldaan is aan eisen maximale afmetingen en kleuren (ivm niet opvallen in het landschap).
Het mogen plaatsen van schuilstallen zou dan trouwens ook al die koeien en schapen in de polders ten goede komen, zeker in een hete zomer op een groot oppervlak met niks dan sloten, gras en geen bomen/struiken voor schaduw.