Paard over voorstang trailer.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:40

ik zou het nooit willen mee maken maar hoe moet je die eigelijk los maken :o en is die dan ook makkelijk vast te maken want dan kan ik het oefenen graag via bp andwoorden !

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:41

Mijn enter (toen nog hengst) heeft het eens voor elkaar gekregen. Heb hem netjes met 2 man terug kunnen zetten, geen sprankje paniek oid.
Ik had er wel van die veiligheidsdingen aan zitten, maar heb die nog nooit gebruikt.

Trailer die ik nu heb heeft geen stangen, dus ook niets om overheen te springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:43

jury schreef:
Heeft jullie trailer een veiligheidsoog aan de buitenkant van de trailer?
Zo'n eentje die je dan aan de buitenkant kan losmaken en de stang dan zakt.
Gister op wedstrijdterrein was er een paard over de vorostang heen gekomen en die had dit systeem gelukkig wel. Alleen zat het oog zo vast dat het gereedschap om dit los te krijgen van ver moest komen (net zoals de eigenaresse overigens).
Nog een geluk bij een ongeluk dat het paard slechts lichtelijk in paniek was.

mijne dus niet. gelukkig kwam er toen een smid langsrijden die gereedschap bij zich had.... (en gelukkig was mijn paard heel relaxed, die hing op de kop hooi te eten :roll: )

Suzanne F. schreef:
_Rosa schreef:
Dat zou ik niet te hard roepen ;)
Die van mij is zo lenig, die kan gerust zijn benen boven zijn hoofd uit gooien :+

Ja oke een been misschien.
Maar zoals ik net al aangaf lag die van mij helemaal over de stang heen met zijn hoofd en nek op de grond, op zijn knieen. Stang onder de buik en kont en achterbenen in de lucht.

die van mij stond ook kort vastgebonden en toch kreeg hij het voor elkaar... hij heeft gewoon het touw kapot gerukt.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:56

Suzanne F. schreef:
Nu doe ik met jonge paarden altijd het halstertouw een paar keer om de voorstang heen slaan zodat ze niet kunnen steigeren.

En wat zou het effect zijn als het dan nodig is om de voorstang te laten zakken? Dan zit het halstertouw dus vast om een losse voorstang. Lijkt me nogal voor paniek te kunnen zorgen.
En je maakt me niet wijs dat een kortgebonden paard niet over de voorstang kan komen, ik spreek helaas uit ervaring als ik zeg dat het wel kan.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:37

Jonge paarden heb ik altijd aan 2 touwen vaststaan (iedere kant van het paard 1 touw), waarvan 1 boven de stang langs vastgemaakt wordt en de ander onder de stang langs, dit in de hoop dat het dier ontmoedigd wordt om zowel over de stang als onder de stang door te gaan.
Als ze echt willen dan gaat het ze echt wel lukken.

Terugkomend op de vraag, ook mijn trailer heeft veiligheidsogen en ik moet bekennen dat ik die nog nooit heb losgemaakt. :o

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:50

de mijne is onder de borst stang terecht gekomen. Ik hoorde veel gerommel en ben toen bij het benzine station toch maar even gaan kijken.. arme dier stond onder de borst stang beide halsterklipjes gebroken ( had hem best strak neegezet) met zijn koppetje naar voren en zijn voorbenen gespreid..en de rug heel hol omdat daar de stang op drukte.. toen ik de paniekhaken wou loshalen brak heel die rot haak af.. vervolgens met me vader er alles aangedaan om die stang en af te krijgen ( hij was gelukkig erg kalm ) en na alles verbogen te hebben, eindelijk los gekregen.
wat een hel was dat!! dat wil ik nooit meer mee maken. gelukkig heeft hij er niets aan overgehouden..
heeft iemand tips om dit te voorkomen?
hij heeft waarschijnelijk toch zijn kop eronder gekregen en vervolgens hebben we moeten remmen en is die er onder geschoten.
wat een ellende....

TJolieke

Re: Paard over voorstang trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:16

Dat zal inderdaad schrikken zijn, maar voorkomen kun je dat denk ik niet. Voorstang kun je echt niet eruit laten. Hooguit misschien wat lager laten zetten als je er een klein paard of pony in hebt staan. Maar dan moet die ook weer hoger kunnen voor een groter paard, anders gaat die er weer overheen...