Trailer kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:29

Silke, dank je voor de tip!!

Japeloup, dat geringe prijsverschil was mij idd ook al opgevallen. Alhoewel de écht ´luxe´ uitvoeringen toch wel tussen de € 4.500,- en € 7.500,- liggen.

Het 365 dagen per jaar buiten staan kan ik niets aan veranderen, ik heb geen andere mogelijkheid bij ons op stal :o. Maar als ik het verhaal van Cissy goed begrijp, kan aluminium wellicht beter tegen regen maar niet per definitie tegen urine e.d..

Wat heeft jullie voorkeur aluminium of hout? Beter nog is kunststof lijkt me?

Dank je wel voor al jullie info tot nu toe!!

Zoefff

Re: Trailer kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:39

Ik heb toen ik mijn 'nieuwe' trailer vooral gekeken naar de bodem (schroevendraaier mee) en ook vanaf de onderkant kijken want soms gooien ze er alleen een nieuwe dekvloer in.

Verder heb ik toen met een BOVAG aanhangerbedrijf in de buurt waar ik ging kijken afgesproken dat zij de trailer voor 25 euro op de brug zetten om te kijken hoe de bekabeling is, de staat van de trekboom (ook belangrijk want nieuwe is echt een duur grapje) staat van de bek (is relatief makkelijk te vervangen), elektra etc.
Degene waar ik hem uiteindelijk gekocht heb had een nieuwere staan dan degene die ik heb gekocht. Maar de nieuwere was duidelijk vele meer gebruikt en daarom ondanks zijn jonge leeftijd al helemaal opgeknapt. Mijn 'oudje' daar in tegen was nog helemaal orgineel maar wel super stevig en degelijk. Ik heb toen gekozen voor een trailer die misschien minder modern is maar wel degelijk en niet een trailer met veel kilometers op de teller waar de nodige reparaties aan zijn verricht.

Als je hem achter de auto mag hangen en rondje rijden kijk dan ook eens hoe hij remt als je 'hard'remt, trekt ie scheef of blokkeren de wielen, of remt hij netjes geleidelijk mee.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 15:08

Thanks Zoeff, de uitvoering maakt me idd niet zoveel uit, behalve dat ie zeer degelijk en van goede kwaliteit moet zijn. Als dat dan betekent dat het een oudere trailer wordt, vind ik dat niet erg.

Dat op de brug zetten is een goede tip, ik zou anders niet weten hoe je de bodem goed kan inspecteren namelijk.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:20

Prijs indicatie vind ik erg lastig, gewoon eens op marktplaats kijken. Heb ik zelf uiteindelijk ook de dealer vandaan waar ik mijn trailer heb gekocht!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:38

Ik heb vanwege het geringe prijs verschil gekozen voor een simpele uitvoering, dus geen zadelkamer. Vind ik ook niet nodig want heb je een goede auto om de trailer te kunnen trekken heb je daarin genoeg ruimte voor al je spullen. Plus dat je paarden meer ruimte hebben en je ook geen last kan hebben van lekkage in je zadelkamer, wat naar horen zeggen regelmatig voorkomt.
Om de bodem te beschermen een rubberen gietvloer er in en ook de zijwanden bekleed met rubber. Gewoon elke keer nagebruik goed schoonvegen/uitspuiten en de kitranden goed in de gaten houden of ze alles nog wel afsluiten.

Wel gekozen voor de onafhankelijk verende wielen van buckmann, voor een betere wegligging. Kostte wel wat meer dan ik eigenlijk wilde uitgeven maar heb er geen spijt van, paarden staan er heel erg rustig in.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:35

Nou het lijstje met dingen waar ik op moet letten wordt al langer ;). Ik kijk eigenlijk dagelijks wel op MP maar vind het van een paar foto's moeilijk te beoordelen. Ik denk dat ik het beste een keer naar een dealer kan gaan, daar ideëen op kan doen en prijzen kan vergelijken en dán eventueel kijken of er in het particuliere circuit iets te vinden is.

- De kitranden tussen de bodem en de wanden
- Deurtje links of rechts
- De balk vanaf de koppeling 'moet' doorlopen naar achteren
- Trailer wordt gekeurd alvorens over te gaan tot verkoop
- TMM
- Kogeldruk
- keuringsrapporten
- Op de brug zetten
- Eventueel onafhankelijk verende wielen
- Proefritje
- Rubberen matten op de bodem en zijwanden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:09

Vergeet niet dat alle balken los moeten kunnen en het liefst met een snelsluiting aan de buitenkant voor als er een keer paniek is. Sommige vooral oudere trailers hebben vaak voorin een vaste balk.
Zie maar eens hier, toevallig net een topic over [TAO] Paard over voorstang trailer.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:47

Nog iets om over na te denken voor je wensenlijstje; Of je de volgende opties op je trailer wilt: een (rollo) achterzeiltje, uitzetramen (of dakraam wat open kan), automatisch neuswiel.

Die balk hoeft echt niet in alle gevallen door te lopen van voor naar achter, dat heb ik ergens op de vorige pagina verwoord. Maar als je wel een wilt kopen die dat heeft is dat natuurlijk ook prima, maar dit beperkt je wel behoorlijk in het aanbod van trailers.
Succes!

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:05

Ik ben zelf ook al aan het rond kijken wat er zoal te koop is. Ik heb ondertussen zelf het idee dat je beter een goede degelijke occasion kunt kopen voor 3000, dan een nieuwe van 3500.
Een oudje met een goede harde bodem kun je voor niet te weinig geld nog best mooi maken met een likje verf en wat niet te dure onderelen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 16:12

- De balk vanaf de koppeling 'moet' eventueel doorlopen naar achteren
- TMM
- Kogeldruk
- keuringsrapporten
- Op de brug zetten
- Proefritje
- Losse voor en achterstang

Ik weet eigenlijk niet beter dan dat de stangen altijd volledig los kunnen :o en anders zou ik daar niet voor kiezen.

Ik heb een heel handige checklist gekregen van een bokker die zelf met regelmaat trailers inruilt.

Een zeiltje is voor mij een must evenals zijramen die open kunnen ook (had ik ook al gemeld ;)), een dakraam vind ik geen noodzaak.

De ´logische´ dingen zoals de bekabeling, niet versleten koppeling, verlichting, goede remmen, rechte wielen etc spreken voor zich.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:15

Is achterstang losmaken aan buitenzijde ook een mogelijkheid?? Nooit gezien eigenlijk! Voor heb ik wel op mijn trailer.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:35

En hoe zit dat bij een Ifor trailer? Mijn oude trailer had idd aan de buitenkant van die ogen. Sinds afgelopen vrijdag heb ik een 2 paards Ifor, maar die heeft die ogen niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 12:18

Via de buitenzijde? Hmmm, dat wist ik eigenlijk niet.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:50

Sees schreef:
Via de buitenzijde? Hmmm, dat wist ik eigenlijk niet.

Wat bedoeldt wordt, is een ring aan een kant, aan de buitenzijde van de trailer, die als het paard over de voorboom is gesprongen, los gedraaid moet worden, zodat de ene kant van de voorboom (binnen) naar beneden valt en het paard weer op zijn voorbenen belandt.
Daarna in omgekeerde volgorde alles weer monteren en je kunt weer verder. Wij noemen het een paniekvergrendeling.
Als je je paardentrailer laat keuren, kijk dan wel dat je het laat doen bij een bedrijf dat ook verstand heeft van paardentrailers, er zijn nogal specifieke wetenswaardigheden, die de gewone BOVAGgarage niet altijd weet/herkent.
Laat oudere, twijfelachtige gietvloeren met nieuw ogende kitvoegen staan !!!!
Er komt water tussen de gietvloer en de houten vloer, dan rot de bodem van boven naar beneden en lijkt de bodem op de brug, van onderen nog hard.
Beste wat je kunt doen is iemand in je kennisenkring zoeken die er echt verstand van heeft en je kan/wil helpen bij aankoop en reparatie.
In welke regio ga je btw op zoek naar een trailer en wat denk je te besteden tzt. ??

Grtz.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 13:00

Baretta, ah ok dank je voor de uitleg. Dat oog is dus niet iets wat alle trailers hebben? Het lijstje begint onderhand zo lang te worden dat ik me afvraag of een dergelijke trailer überhaupt bestaat ;).

Dat er water tussen de vloer kan komen wat je kunt 'verdoezelen' met nieuwe kitranden weet ik idd. Het blijft lastig om een goede degelijke trailer te vinden als je er zelf niet veel verstand van hebt. Helaas ook geen kenners in de omgeving.

Ik wil in omgeving Gelderland beginnen met kijken (Daar woon ik) maar als de juiste trailer in Friesland staat, rij ik wel een blokje om :D. Tja, budget. Als een échte Nederlander voor een duppie op de 1e rang :D? Nee hoor, ik wil te allen tijden mijn mannen veilig kunnen vervoeren maar ik heb niet echt een idee wat een nette tweedehands trailer die voldoet aan het merendeel van bovenstaande eisen moet kosten.

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:04

Waar ik ook heel goed naar zou kijken is de banden.

Zelf heb ik een keer die fout gemaakt, nette trailer gekocht, banden met veel profiel, zagen er als nieuw uit, alleen bleken die banden ruim 10 jaar oud te zijn. Deze heb ik laten vervangen en toevallig was er ook een wiellager kapot. Geloof mij het was een fikse rekening.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:50

Mizz_mol schreef:

Zelf heb ik een keer die fout gemaakt, nette trailer gekocht, banden met veel profiel, zagen er als nieuw uit, alleen bleken die banden ruim 10 jaar oud te zijn.

Op de zijkant van de wand van de band staan allerlei merktekens. Voor de leeftijd van de banden geldt er maar een ding en dat is de DOT-code, voor een leek makkelijk te herkennen, want het staat in grote(re) letters op de buitenzijde van de band, DOT met daarachter een rechthoek met afgeronde hoeken, met daarin 4 cijfers, de 1e 2 cijfers zijn de week van fabricage en de 2e 2 het JAAR. Dus bv. DOT 3406, dan is de band gefabticeerd in week 34, 2006. DOT 0911 is week 9, 2011.
Belangrijk is dat een DOT-code meer als 3 cijfers heeft, anders komt de band uit de 90-er of 80-er jaren, want de week van fabricage wordt ALTIJD met 2 cijfers aangegeven. Dus als de band een DOT 408 heeft, komt hij uit de 40e week van '98 (of '88) en NIET uit de 4e week van 2008.
Als je in Google "afbeeldingen", zoekt op "dot code banden afbeelding" krijg je genoeg duidelijke voorbeelden.

Ook belangrijk bij banden is de "loadindex" van een band, dat is wat een band aan maximaal draagvermogen kan en mag hebben. Als jij (bv) een trailer zou hebben die 900 kg weegt en die 1600 kg mag laden, moet je er banden onder hebben die, per stuk, een hogere loadindex hebben dan 650 kg. Uiteindelijk 4 x 650 = 2600. Maar liefst nog iets meer, dus hogere loadindex, en ga bij aanschaf van nieuwe banden altijd voor een band met een zgn "stevigere wang" of voor "bestelwagenbanden" in de goede maat, dan blijft de trailer bij belading strakker op de weg liggen. Gewone personenwagenbanden in dezelfde maat, zijn gemaakt voor comfort en zullen makkelijker zijwaarts bewegen (en dus slingeren !!!) bij belading en onverwachte manouvres of spoorvorming. Neem ze ook niet "lekker stoer breed" dat geeft eerder kans op aquaplaning, zeker bij een lege of halfbeladen 2-paards. Maat 175 of 185 is meestal meer als voldoende, info bij de fabrikant geeft altijd zekerheid.

Laat bij een keuring echt goed naar de banden kijken, 4 nieuwe, incl alles zet je zo meer dan 400 euro terug voor een 2-paards. Dat argument kun je mooi gebruiken om af te dingen als ze niet meer zo veel profiel hebben of droogtescheuren hebben.

Succes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:02

Mizz_mol schreef:

Zelf heb ik een keer die fout gemaakt, nette trailer gekocht, banden met veel profiel, zagen er als nieuw uit, alleen bleken die banden ruim 10 jaar oud te zijn. Deze heb ik laten vervangen en toevallig was er ook een wiellager kapot. Geloof mij het was een fikse rekening.

4 banden a75 euro, wiellager a 25 euro en twee uur werk. Tja, fiks is ook een relatief begrip; met een hark schrijven ook........

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:12

Mizz_mol schreef:

"Misbruik maken van onwetendheid" noem ik dat :(
ikke schreef:
4 banden a75 euro, wiellager a 25 euro en twee uur werk. Tja, fiks is ook een relatief begrip; met een hark schrijven ook........

Idd "ikke" het hoeft niet zo duur te wezen,....... als je de weg maar weet.

Grtz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:18

baretta schreef:
ikke schreef:

Idd "ikke" het hoeft niet zo duur te wezen,....... als je de weg maar weet.

Grtz.

Niet eens! De banden komen gewoon bij de "bandenboer op de hoek" vandaan en die lagers gewoon van de dealer.
Maar ik heb die lagers er wel zelf ingezet, dus hoeveel tijd dat kost, weet ik vrij precies }>

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:50

ikke schreef:
Niet eens! De banden komen gewoon bij de "bandenboer op de hoek" vandaan en die lagers gewoon van de dealer.
Maar ik heb die lagers er wel zelf ingezet, dus hoeveel tijd dat kost, weet ik vrij precies }>

Hoezo niet eens dan ???????
Ik bedoel alleen te zeggen dat als je goed zoekt en de adressen weet of kunt vinden door hulp van deze of gene, of zelf handig bent, je veel geld kunt uitsparen. Er zijn genoeg garages die de hoofdprijs durven te vragen, ook genoeg die normale prijzen vragen en een handige kennis met tijd over is nog beter. Da's alles.

Grtz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:30

baretta schreef:
ikke schreef:

Hoezo niet eens dan ???????
Ik bedoel alleen te zeggen dat als je goed zoekt en de adressen weet of kunt vinden door hulp van deze of gene, of zelf handig bent, je veel geld kunt uitsparen. Er zijn genoeg garages die de hoofdprijs durven te vragen, ook genoeg die normale prijzen vragen en een handige kennis met tijd over is nog beter. Da's alles.

Grtz.

Ah, OK, dan begrepen wij elkaar even verkeerd :D
In dat opzicht is het inderdaad even verder kijken voor het beste resultaat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 11:33

Lijstje maar weer even aangepast;

- De balk vanaf de koppeling 'moet' eventueel doorlopen naar achteren
- TMM
- Kogeldruk
- keuringsrapporten
- Op de brug zetten
- Proefritje
- Losse voor en achterstang
- Oog aan de buitenkant waarmee voorbalk 'losgeschroefd' kan worden
- Bandencode DOT (minimaal 4 letters)
- Loadindex (max. draagvermogen)

Myohmy, bestaat zo'n übertrailer wel :D zonder dat ik eerst de jackpot moet winnen ;)?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:52

Sees schreef:
Myohmy, bestaat zo'n übertrailer wel :D zonder dat ik eerst de jackpot moet winnen ;)?

Jawel hoor, jij zoekt gewoon een Westfalia..... :D

Kan ik je aanraden, heb er al jaaaren eentje. Ding is welliswaar uit '84, maar doet het nog prima.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:06

Sees schreef:
Lijstje maar weer even aangepast;

- Bandencode DOT (4 CIJFERS) :D

Het is idd een kwestie van goed zoeken, opletten wat en waar er wat te koop komt en dan een inschatting (laten) maken of het klopt en de juiste prijs heeft. Bovendien moet je ook inschatten wat je aan reparaties zou kunnen verwachten op termijn (zoals bv een vloer of een wand, of een remrevisie) en wat dat dan zou kunnen gaan kosten.
Klinkt allemaal heel ingewikkeld en het is ook niet makkelijk, maar zo maar een trailer kopen, omdat hij er mooi uitziet, of laag geprijsd is of de verkoper geloven "op z'n blauwe ogen" is vaak het begin van veel ellende en/of kosten.

Maar hoe vaak denk je je trailer te gaan gebruiken ??
Is het geen idee om eerst een trailer te huren voor een paar keer, als je dat dan bij sommige bedrijven kan combineren met het feit dat je, op de lange duur, er zelf een wilt kopen, scheelt dat mss wel in de huurprijs of mag je hem een weekend proberen ??
Als je echter meerdere malen per week een trailer nodig bent en ook voor onverwachte problemen geen andere oplossing hebt, is huren geen optie.
En ga eens praten bij handelaren, kijk wat ze hebben, vertel wat je wil en kijk wat hun voor prijzen vragen en let op wat voor gebreken als je herkent en sppreek ze daar ook op aan. Vraag hun ook wat ze van merken denken en wat bekende, te verwachten gebreken zijn en hun prijzen voor reparatie. Laat je echter niet verleiden tot een aankoop, ook na een duidelijk en informatief gesprek kun je de boot nog goed afhouden. Geef niet te veel persoonlijke gegevens en hou zelf het initiatief voor contact.

Er zitten b.v. in Barneveld wel wat meer trailer/aanhangwagen dealers bij elkaar, als dat jou deel van Gelderland is.

Succes.