Huub35 schreef:Twee fijne observaties:
- de vloer ligt tussen de wanden -> yes!!
- aan de achterkant sluit de vloer mooi glad aan op de scharnierplaat van de klep, dus geen noodzaak tot een drempeltje of drainagegaten
Dat drempeltje was in de oude regels (tot 2005) verplicht en moest 2cm hoog zijn.
Dat de vloer tussen de wanden ligt is een prettig begin, maar heeft de vloer ook voldoende ondersteuning op het chassis?
Huub35 schreef:Ik heb al wat zitten prutsen, en op plekken kan ik met de hand en een schroevendraaier zo hele stukken uit de vloer pakken, dus het verwijderen lijkt ook mee te gaan vallen. Enige ding is dat ik de zadelkamer ga verwijderen, want ook voren zijn stukjes rot.
Echter, ik heb ook een paar vragen:
1) de afstand tussen de wanden is binnenwerks 160-161 cm. Een betonplex plaat is 153. Is dat een probleem en moet ik zoeken naar een plaat van de juiste breedte (die zijn er, maar wel moeilijk te vinden), of is er een handige truc/oplossing hiervoor
Gewoon zoeken naar een passende plaat. Die zijn er gewoon. http://www.leeuwerik.nl/ zou je leverancier kunnen zijn, maar er zijn natuurlijk meer leverancier.
Huub35 schreef:2) ik begreep dat soms mensen ook hardhouten balken gebruiken ipv een betonplex plaat. Ik zie de charme hiervan wel in (makkelijker te monteren, ruimte tussen balken laat urine etc. door, en tropisch hardhout is nog degelijker dan betonplex (denk ik). Echter, heb je bij deze balken niet een probleem wanneer een paard op 1 hoef staat, dat dan de kracht van het halve gewicht alleen op 1 balkje van 25 mm dik rust (dat kan toch makkelijk 200-300 kg zijn, en nog meer tijdens het rijden). Ik twijfel een beetje of dat niet te slap is
Ehm, ik had een bankirai vloer in de vrachtwagen. Toen die eruit kwam, kwam de wagen zeker 2cm uit de veren!! Hardhout is leuk, maar laadvermogen zou dan weleens een issue kunnen worden!
Huub35 schreef:3) de zijwanden zijn polytop, dat is een multiplex met aan weerszijden een polypropyleen laag (bij International Plywood heet dit spul Multiwall, is in veel kleuren te krijgen). Op zich zijn de wanden nog hard, voor zover ik gezien heb. Echter hebben de vorige gebruikers links en rechts een gat in de toplaag getrapt, en daaromheen zijn de bovenste fineren ook los gekomen. Ik ben van plan om rubber trapbescherming te gaan verlijmen, dus deze beschadigingen vallen dan weg. Ik vraag me echter af of ik niet iets moet doen voordat ik het rubber erover lijm, om rotten van binnenuit te voorkomen. Ik denk aan de volgende alternatieven:
c) tussen de losse lagen lijm laten lopen en goed aanklemmen zodat alles weer 1 geheel wordt, vervolgens overblijvende holte opvullen of sealen, rubber plakken
Wellicht heb ik ook nog een mogelijkheid vergeten. Ik geloof (nog) niet dat nieuwe zijwanden nodig zijn.
Dit is de minst slechte keuze.
Het zal enkele jaren houden en dan kun je alsnog aan nieuwe wanden moeten.
Huub35 schreef:4) Ik ga de klep waarschijnlijk ook vervangen, die is nog niet echt rot, maar over twee jaar ook aan de beurt, dus dan maar beter meteen.
Ik ben heel benieuwd naar jullie advies en ervaringen, ik heb al veel gelezen hier waarvan ik veel geleerd heb.
Groeten,
Huub
Als dan de vloer en de klep doet, doe de wanden dan ook, dan ben je gewoon in een keer klaar.
Het is even doorbijten, maar dan ben je ook voor de komende 10 jaar klaar; als je het goed doet.......