Pony net 1 week en steigert Constant, pony terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:07

Ik zal zeker op papier doorgeven dat er momenteel problemen zijn, dat jullie de pony nog wel even tijd geven om te wennen maar een uiterste termijn stellen. Als de pony dan nog zo reageert dat je haar dan toch terug wilt brengen.
Ik vind inderdaad ook dat het dier gelijk aan de bak moest. Gelijk met een nieuwe pony springen en naar groepsles vind ik wel heel veel. Neem de tijd om elkaar te leren kennen, het is geen nieuwe fiets. En als de pony niet tegen druk in de mond kan (komt omhoog bij stil moeten staan) dan zal de ruiter zich moeten aanpassen door lichter in de hand te zijn. Ik kan me dan wel voorstellen dat de pony dit nooit eerder heeft gedaan als er altijd met licht contact gereden is.

ARhythmical

Re: Pony net 1 week en steigert Constant, pony terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:14

Helaas heb je denk ik geen kans van terugbrengen wanneer de vorige eigenaar niet thuis geeft...
Zelfs wanneer je volledig in je recht staat en er een zaak van zou maken, wegen de kosten niet op tegen de pony...
particulier tegen particulier dan moet de koper aantonen dat het gebrek al bestond ( dat de pony het daar ook deed) , bij particulier tegen professional is de bewijslast anders om en moet de verkoper aantonen dat de pony het daar niet deed. Heel lastig allemaal, zeker wanneer daar mensen zijn die verklaren dat de pony daar braaf was...

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 15:56

Hij heeft wel aangegeven dat hij naar de tandarts moest omdat hij wat verevelend in de mond was en dat zou allemaal geregeld worden die week voordat hij gebracht werd. Toen we hem daar naar vroegen zij hij dat de dierenarts was geweest om dat na te kijken en dat het bit gewoon wat hoger op moest, dat 'een paar haakjes', vaak niet het probleem was....

Kortom, denken wij dat hij dit spelletje dus inmiddels kende. Mijn moeder gaat hem nu door een tandarts laten nakijken. Want als dit een tanden probleem is, dan deed ie dat hier zeer waarschijnlijk niet voor het eerst.
Dan heb je het volgende probleem: hoe krijg je het er weer uit? Dat steigeren?

Bovendien snap ik een ding niet; zijn dochter heeft hem 3 jaar gehad en hij moest een absoluut goed tehuis krijgen. Nou als ik een pony aan een klein meisje verkoop, moet ik er niet aan denken dat ie zulke dingen doet bij zon kind. Mijn moeder zou per direct zo'n pony terug halen. Want dan is de pony op een verkeerde plek, bij een verkeerd meisje terecht gekomen.....

Wij hebben het zelf nl. 1x gehad dat het kind de pony niet aankon, ondanks dat die ouders een sportpony voor dat kind wilden, hebben wij daar nooit een probleem van gemaakt.

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 16:24

Dus jullie denken dat het een probleem gaat worden en wij hem niet zomaar terug kunnen brengen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:27

Als je hem particulier hebt gekocht, dan kan je hem niet terug brengen!
Dan is het echt...gekocht is gekocht!

Misschien off topic, maar waarom hebben jullie die pony dan niet gehouden die zo kind vriendelijk was?
Dat zou dan toch een leuke pony zijn geweest voor je zusje?

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:16

En ook al is het niet particulier, dan is het nog alle kosten van een proces niet waard...
Gaat eerst lange tijd overheen, soms wel jaren en dan nog al krijg je je gelijk , zijn er vele kosten die niet vergoed worden.
Ik heb dit zelf helaas eens uit moeten zoeken :( :(
dan is het slikken en de volgende keer betere afspraken maken of...nog beter een bekende pony kopen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:28

aerdenhout1 schreef:

Wat een idiote wetgeving is dat dan.
Ik heb ook net als partikulier een paard verkocht in Zwitserland en moet volgens de wet 9 dagen proeftijd geven.

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 19:52

@Sizzle En is dit volgens de nederlandse of zwitserse wet?

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 20:01

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:06

Belangrijkste advies is om te gaan praten met een juridisch adviseur die ook veel ervaring heeft met paarden. en alles wat hij tot nu toe doet en elk gesprek opschrijven zodat je later goed terug kunt zien wanneer en wat er is gebeurd. succes!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:10

Je schrijft zelf dat hij wat "haakjes" heeft. Zou je dat niet eerst verhelpen, beestje heeft misschien een hele zere mond. Maar hoe oud is de pony, hoe vaak werd ermee gereden, door wie werd ermee gereden. Door een beginner of een lekker gevordere ruiter.** ik lees dat hij 3 jaar door dezelfde persoon is gereden, misschien moet die ook wennen, na 3 jaar een andere ruiter **
En hoe is de pony voor de rest in de omgang. Is hij braaf met longeren, wandelen, poetsen. Misschien toch maar even vanaf de grond beginnen, rustig aan. Ook al kan die dominant naar andere paarden zijn, wil niet zeggen dat hij ook voor de rest stoer is.

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 20:16

Citaat:
Mijn moeder gaat hem nu door een tandarts laten nakijken. Want als dit een tanden probleem is, dan deed ie dat hier zeer waarschijnlijk niet voor het eerst.

En die man die het zelf aangaf dat ie vervelend in de mond reageerde en dat de tandarts langs zou komen.... Vandaar dat wij denken dat ie dit al eerder heeft gedaan.

Maar naar de tandarts gaat ie zeker! Woensdag al.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:32

Daffie9 schreef:
@Sizzle En is dit volgens de nederlandse of zwitserse wet?

Dit is zwitsers, maar ik vind het raar dat zoiets ook niet in NL vastgelegd is eerlijk gezegt. De meeste handel in nederland gaat ook zonder contract en dat is eigenlijk gewoon dom natuurlijk.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:45

Jeetje, wat vervelend zeg! Ook schandalig dat ze de pony niet terug willen nemen. Je wilt toch niet op je geweten hebben dat er met een kind iets gebeurd door jouw vorige pony?!

Probeer voet bij stuk te houden en de pony moet zo snel mogelijk terug.
Dat verhaal over laten wennen; ik sluit me daar niet bij aan. Eerst 2 weken gaan wandelen en 'laten wennen', ik denk dat het dier het snelste went als je er meteen mee aan de gang gaat. Hij komt dan in een nieuw ritme.

Veel succes!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:46

Ben je niet vaker gaan kijken?
Ik zou hem terugbrengen, duidelijk een verborgen gebrek.
En dat 'buitenritje' zegt meer dan genoeg neem ik aan ;)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:12

Na een keer rijden, een pony voor een jong meisje kopen is niet een aller slimste actie ook...

'' hij moet absoluut een goed huis'' dat zeggen ze allemaal, mooie praatjes, je moet nooit op het woord van de verkoper blind vertrouwen.

Hopelijk knapt de pony nog op, en blijkt het alleen maar aan de tanden te liggen.
Zadel laten checken door iemand die er echt verstand van heeft en een osteopaat... Terug brengen gaat denk ik niet meer lukken... Succes

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:18

Nou, er bestaan ook nog wel eerlijke mensen hoor!

Jaren terug heb ik een paard verkocht die doordat hij artrose had niet meer geschikt was voor de sport. Koper ingelicht hoe en waarom ik het paard verkocht. Ze wilde geen wedstrijden gaan rijden, maar lekker recreatief en dat kon nog prima.
Na een week belde ze. Ze wilde toch wel heel graag wedstrijden gaan rijden, maar dat kon niet met dit paard. Ik heb het paard weer opgehaald en uiteindelijk aan een ander persoon verkocht.
Eerlijkheid duurt het langst. Zelf had ik ook blij geweest als ik in de situatie van de koper had gezeten.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:28

Ik had hetzelfde probleem met mijn pony de eerste maanden. Daar was het een gouden pony, nergens bang voor, helemaal verkeers en trailer mak, fijn te rijden. Totdat ze bij ons kwam, we hebben haar een week alleen op het land laten staan, op het land gepoetst en eten gegeven. Na een week langzaam opbouwen aan de longeerlijk was een ramp. Ik kwam er nieteens veilig op, als ik eropzat en aan wou draven ging ze in de remmen en kwam omhoog.
Wij wisten niet wat het kon zijn, de staleigenaaresse verwees ons door naar de osteopaat. Haar rug was dus niet goed omdat ze waarschijnlijk de eerste week hadden lopen rennen en druk gedaan hadden waarna ze door alle opwinding is gevallen. Na de behandeling een week (anderhalve week deden wij voor de zekerheid) niet rijden en daarna.. Ja toen hadden we echt de pony die we gekocht hadden. Ze was natuurlijk nog wel wat gespannen, maar je zag duidelijk de poony die we gekocht hadden.

Ik hoop dat mijn verhaal je nog wat hoop geeft en dat je de osteopaat binnen de 6 weken laat komen zodat als het niet helpt en er niets te vinen is je hem alsnog terug kunt doen.

succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:39

aerdenhout1 schreef:

Dat is echt onzin!!

Ook als je particulier koopt heb je rechten en moet je je als verkoper aan de regels houden, zou een mooie boel worden dat je er als particulier maar gewoon een zooi van kunt maken.
Als er verborgen gebreken zijn kun je ALTIJD terug, waar je hem ook vandaan hebt, alleen moet je het zien te bewijzen en dat is lastig als je geen afspraken op papier hebt staan.

Maar dit geval is zo duidelijk als wat; het is geen klein gebrekje. Als de pony nu een heel onschuldig iets had is het de vraag of jullie dat nu wel of niet geaccepteerd zouden hebben en kan hij bv zeggen dat hij het wel gemeld heeft. Maar iets als steigeren wil niemand, zeker niet wanneer het om een klein kind gaat, ookal kan die nog zo goed rijden. Iedereen kan snappen dat wanneer hij gemeld had dat de pony steigert jullie hem nooit gekocht zouden hebben, daar kan hij zich nooit onderuit banketstaaf.

Je kunt het beste gewoon een wat 'grotere mond' opzetten richting hem, laat hem maar merken dat je weet wat je rechten zijn en dat je niet van plan bent het erbij te laten zitten. Dat is vaak al genoeg om zo iemand te overtuigen hem terug te nemen, zeg hem gewoon dat als hij hem niet direkt terug neemt je een DA, tandarts en fysiotherapeut laat komen en dat de rekeningen naar hem gaan, als hij hem direkt ophaalt bespaart hij dat geld.
Dus gewoon een beetje stoerder doen, de brutalen hebben de wereld! ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:45

Daffie9 schreef:

Dat kunnen wij je niet vertellen want wij weten niet waarom de pony dat doet.
Heb je al iemand met ervaring ernaar laten kijken?
Die kan je ook vertellen in hoeverre jullie invloed hebben op het gedrag.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:36

als je kan aantonen dat je a) hebt afgesproken dat de pony superbraaf moest zijn en b) dat hij bij de levering dit nare gedrag al als gewoonte had, heb je recht de overeenkomst te ontbinden. Anders hou je het verweer: dit deed-ie bij ons nooit, hij zal haar wel hebben uitgeprobeerd en daarmee succes hebben geboekt.... en als dat waar is, heb je natuurlijk geen recht van spreken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:38

Deze week stond er een artikel in de hoefslag wat je misschien wat handvaten geeft (niet helemaal vergelijkbaar omdat het een groen paard betrof). Ik ben geen jurist, maar denk wel dat de verkoper de pony terug moet nemen. De pony is verkocht als braaf en betrouwbaar, maar is dat duidelijk niet. Ik geloof het ook niet dat zulk gedrag door het zadel of haken op de kiezen kan komen. Misschien beginnen met een aangetekende brief sturen waarin je laat weten dat je de koop wil ontbinden om voorgaande redenen.

Ik vind het heel erg sneu voor je zusje. Ik begrijp dat het al met een paar ponies mis was gegaan, en nu dit. Hopelijk wordt het snel opgelost.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:57

Je kunt ook de pony nog een kans geven en hem eerst eens rustig laten wennen. Geef hem daar de tijd voor. Het is hier al eerder opgemerkt...een paard is geen gebruiksartikel, het is een levend wezen.
Misschien had de pony het onwijs naar zijn zin bij de vorige eigenaar en was dat zijn 'thuis'. Daar is hij uitgehaald en moet meteen zijn best doen bij jullie. Dat kan stress geven en dat kan zich op allerlei manieren uiten. Ikzelf heb nu een paar maanden een nieuw paard en deze heeft geen kuren, maar heeft wel drie maanden met stalbenen gestaan en schimmel gekregen, puur van de stress. En dan kreeg hij bij mij nog alle kans om rustig te acclimatiseren. Het doet echt wat met een paard als hij verhuist wordt. Mijn tip is: zoek het niet direct in achterhouden van informatie en leg niet meteen de schuld bij de vorige eigenaar. Je zou zo maar eens een heel ander paardje kunnen hebben als wat hij bij de vorige eigenaar was. En wie weet, met rust en beleid komt het oude paardje weer te voorschijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:00

ik val er even tussenin ,maar ik ''schrok'' van de opmerking dat iemand zei dat het paardje ook nog moest wennen.
Tuurlijk moet een paardje wennen ;) mijne deed er maar liefst 3 maanden over om echt volledig rust in der koppie te krijgen ,maar om dan maar te gaan steigeren mag absoluut niet.
Geen enkel paard ook niet omdat ie moet wennen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:03

FloortjeM schreef:
als je kan aantonen dat je a) hebt afgesproken dat de pony superbraaf moest zijn en b) dat hij bij de levering dit nare gedrag al als gewoonte had, heb je recht de overeenkomst te ontbinden. Anders hou je het verweer: dit deed-ie bij ons nooit, hij zal haar wel hebben uitgeprobeerd en daarmee succes hebben geboekt.... en als dat waar is, heb je natuurlijk geen recht van spreken.

Maar ook dan geld dat je een superbrave pony hebt gekocht en een superbrave pony gaat niet steigeren om zijn ruiter uit te proberen. Als de verkopende partij weet dat er een brave pony wordt gezocht en daarbij ook weet dat de pony die hij heeft staan nog best weleens gemeen kon gaan uitproberen weet hij dat dit niet is wat de koper zoekt.
TS heeft ernaar gevraagd, de verkoper hoort dan ook rekening te houden met het al dan niet uitproberen. Tuurlijk is dat niet altijd te voorspellen maar als verkoper ken je het karakter en kun je ook inschatten hoe een pony zal zijn met een nieuwe ruiter.

En aangezien TS zegt dat de pony ook in omgang dominant is, brutaal is in de weide en geen respect heeft voor omheining is het dus gewoon een dominant geval, dat wist de verkoper ook.