Nieuwe auto + trailer of vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 07:33

Ongeacht je keuze trailer/vrachtwagen zou ik eens goed kijken naar het soort brandstof wat je gebruikt. Je rijdt nu op benzine, maar met jouw km's die je jaarlijks wegrijdt zou ik overstappen op diesel of LPG. Dit scheelt al heel veel.

Vrachtwagen klinkt leuk, maar let wel, goede (jonge) kost veel geld om aan te schaffen, oudere veel onderhoud (= dus ook veel geld).

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 08:19

Royallady schreef:
Nadeel van een vrachtauto is wel als je je huidige auto ernaast blijft gebruiken, dat je dan ook voor 2 auto's onderhoud (regulier en reparaties / apk) moet doen of je moet handig zijn en dit zelf kunnen, dat laatste kan enorm in de kosten schelen. Voordeel is dan wel weer dat je dan geen extra trailer meer nodig hebt.

Zoals ik al aangaf; Ik heb een schoonvader die heel handig is met dat soort dingen dus dat is geen probleem.:D

Verder heb ik eens zitten kijken naar een LPG of dieseltje maar die zijn pas echt voordeliger bij minstens 40.000 KM en dat red ik echt niet. :)

ingvdh

Re: Nieuwe auto + trailer of vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:21

Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar en heb al winst met diesel, bij mij was het omslagpunt rond de 16.000 km per jaar.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:44

Een nadeel wat ik ervaren heb met een vrachtwagentje is dat ze heel erg diefstal gevoelig zijn. De mijne is 2 x weggehaald en 1 x opengebroken in 3 jaar tijd. Ik kon hem wel niet op eigen erf zetten, maar heb ook van anderen verhalen gehoord waarbij ze dus zelfs van eigen erf af gehaald werden.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 10:01

Amable schreef:
Een nadeel wat ik ervaren heb met een vrachtwagentje is dat ze heel erg diefstal gevoelig zijn. De mijne is 2 x weggehaald en 1 x opengebroken in 3 jaar tijd. Ik kon hem wel niet op eigen erf zetten, maar heb ook van anderen verhalen gehoord waarbij ze dus zelfs van eigen erf af gehaald werden.

Oei, das niet zo prettig nee..
Is een trailer alleen niet net zo makkelijk te stelen? Of hebben ze daar minder interesse in? :+

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:30

Hebben ze minder interesse in, ze hebben hem ook niet nodig voor paardenvervoer, maar om gestolen spullen te vervoeren. De oudere paardenwagentjes hebben ook nog niet zoveel inbraakpreventie maatregelen als het nieuwere spul, dus makkelijk mee te nemen. Voor een trailer hebben ze ook weer een auto met trekhaak nodig. De eerste keer dat hij weggehaald werd braken ze daarna in bij een lokwagen van de politie, dus wat ze er na de inbraak mee hadden willen doen is niet bekend. De tweede keer vond de politie hem binnen enkele dagen langs de kant van de weg ergens met nog 1 gestolen pc erin. Dus gebruikt en vervolgens gedumpt.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 09:38

Ik zit nu te kijken naar een Peugeot 307cc.. Zou deze geschikt zijn voor een 1.5 paards trailer?

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:39

Als je maar met 1 paard op concours gaat zal ik voor een trailer-auto combinatie kiezen.

Wij gaan tegwenwoordig met de vrachtwagen weg en daar zitten qua comfort zoveel voordelen aan.
Veel meer ruimte om op te zadelen
Geen gedonder met proppen draaien op het gras
paarden reizen veel rustiger/prettiger
omkleedruimte en zadelruimte bij de paarden!
Maar de kosten voor een onprofessioneel iemand wegen denk ik niet op tegen de voordelen van een vrachtwagen.
En dat rijbewijs is duur!

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:40

Prisjee91 schreef:
Amable schreef:

Oei, das niet zo prettig nee..
Is een trailer alleen niet net zo makkelijk te stelen? Of hebben ze daar minder interesse in? :+

Stevig trailerslot?

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 20:32

@lotte_2: Zie hierboven. Ik zit nu te kijken naar een Peugeot 307cc, maar weet niet zeker of ie een trailer kan trekken.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 22:42

Trouwens, de kogeldruk. Is dit per auto of per trekhaak gerekend? Anders zou je er theoretisch een andere trekhaak op kunnen doen mocht de kogeldruk meer moeten zijn??

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 04:46

Dit hangt af van de auto.

Is namelijk afhankelijk van de bouw van de auto.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 05:09

Om nou de voor en voornamelijk nadelen qua financieel plaatje daar eens te laten,
Waar zou je liever in willen rijden?.

Ik heb voorheen jaren een mercedes vrachtwagen gereden en vond het vreselijk.. konden 2 paarden in geladen worden. Toen we eindelijk besloten een trailer aan te schaffen en de vrachtwagen weg te doen, was ik meer dan opgelucht.

De mede mens drukt graag nog snel even zijn/haar auto voor een vrachtwagen waardoor je héél vaak op de rem moet trappen met als gevolg dat je paarden bijna bij je in de cabine zitten. Ik had zelf het gevoel veel meer controle te hebben met auto en trailer dan met de vrachtwagen. Ook ervoer ik dat ze veel minder snel vlak voor je willen duiken wat een trailer valt wel op dat er een paard in (kan) staan, tuurlijk de aso's hier en daar zijn er wel.

@ElCid En wat mag een grootrijbewijs wel niet kosten? (ben ik ook achteraan geweest) Daarnaast de theorie die niet gemakkelijk is. Dat is duurder dan een "nieuwe" auto die met gemak een anderhalf paards trailer trekt. En dan heb je een joekel van een vrachtwagen staan voor 1 paard. ;)

Als jij 2000 tot 2500 km per maand rijd mag je wel eens over stappen op diesel. Dit scheelt je behoorlijk. Daarintegen zijn er als je goed zoekt voldoende auto's die wel 1500kg mogen trekken zowel jong als oude auto's waar je dus met gemak een anderhalf paards trailer achter kan hangen aangezien je 1 paard wil vervoeren..

Daarnaast is de comfort van een luxe wagen hoger dan een vrachtwagen.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 06:50

Hmmm ik wil zelf alleen coupé's en/of carbio's rijden (vandaar me vraag over de Peugeot 307CC). Maar eventueel wil me vriend volgend jaar ook wel een nieuwe auto aanschaffen die dan eventueel een trailer kan trekken (en ik ook een nieuwe, alleen dan niet voor de trailer).
Het makkelijkste zou zijn als ik zelf een auto heb voor de trailer maar als dat met geen enkele coupe/cabrio haalbaar is, dan moet me vriend er aan gaan geloven.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 06:59

tja....

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 07:20

Aan zo'n reactie heb ik niet zo veel.
Tevens heb ik nog steeds geen antwoord op me vraag of de Peugeot 307CC eventueel mogelijk is...

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:30

Ik zat met hetzelfde dilemma! :j
Wil ook met mijn paard erop uit, maar mijn auto weegt 935 kg, dus daar kan ik nooit een trailer mee trekken.
Een zwaardere auto kost meer (aanschaf, onderhoud, benzine, wegenbelasting etc etc) en daarbovenop moest ik dan ook nog mijn E-rijbewijs gaan halen en een trailer aanschaffen. Dat werd zo duur, dat ik nu een 1,5 paards veewagentje (B-rijbewijs) gekocht heb.

Het is een oldtimertje en ik betaal enkel de verzekering en APK (en diesel).
Ik las dat je iemand hebt die handig is, en dat is dan gewoon perfect! Mijn vader is ook handig en samen zijn we nu bezig de wanden van het paardengedeelte te vernieuwen, want die waren slecht. Maar dat was dan ook het enige aan de hele auto. En voor mij is ie goud waard! :D

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:33

Ik zou beter zo zeggen. Voor een of twee paarden is auto + trailer beste. Voor meerdere paarden dan een vrachtwagen.
Ik heb dus een vrachtwagen omdat ik meer dan 2 sportpaarden heb. Anders moet ik meerdere keren heen en terug met trailer en dat kost ook geld die naft!

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 10:35

Pff het is echt lastig zeg. Een zwaardere auto (misschien op diesel/LPG) zou niet zo gek veel meer kosten dan de auto die ik nu heb, heb namelijk al een behoorlijke dure (lichte:=) auto.. E-rijbewijs moet je alleen als je auto lichter is al de aanhanger + paard of samen boven de 3500kg. Dus die hoeft zowiezo waarschijnlijk niet.
Een vrachtwagentje lijkt me ook wel ideaal, een oude is inderdaad geen probleem. Me schoonvader kan vanalles (hij is nu een super oude leger-auto weer helemaal aan het opknappen voor de keuring:+).

Ik ga nog even goed nadenken er over met me vriend, maar hou beide opties zeker in gedachte!

@Dakario; Waarom is een auto + trailer beter als een klein vrachtwagentje waar je met je B-rijbewijs meestal maar 1 paard op kan laden (en daarbij met een oldtimer geen wegenbelasting betaald)?:d

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:00

Maar... :D
vanaf 2013 wordt alles beter. Ze gaan de regels voor een aanhanger versoepelen naar europese maatstaven en dat betekent:
Dat je pas een aanhanger rijbewijs vanaf 7000 kg nodig hebt

als ik het goed gelezen heb :o

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:44

Prisjee91 schreef:
Pff het is echt lastig zeg. Een zwaardere auto (misschien op diesel/LPG) zou niet zo gek veel meer kosten dan de auto die ik nu heb, heb namelijk al een behoorlijke dure (lichte:=) auto.. E-rijbewijs moet je alleen als je auto lichter is al de aanhanger + paard of samen boven de 3500kg. Dus die hoeft zowiezo waarschijnlijk niet.
Een vrachtwagentje lijkt me ook wel ideaal, een oude is inderdaad geen probleem. Me schoonvader kan vanalles (hij is nu een super oude leger-auto weer helemaal aan het opknappen voor de keuring:+).

Ik ga nog even goed nadenken er over met me vriend, maar hou beide opties zeker in gedachte!

@Dakario; Waarom is een auto + trailer beter als een klein vrachtwagentje waar je met je B-rijbewijs meestal maar 1 paard op kan laden (en daarbij met een oldtimer geen wegenbelasting betaald)?:d

de verzekering van vrachtwagens zijn hoger dan die van auto. (bij mij toch). maar als je veel weggaat is vrachtwagen wel voordeliger dan trailer. en vrachtwagen vraagt ook meer onderhoud dan trailer en dat kost dus ook meer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:03

Prisjee91 schreef:
Hmmm ik wil zelf alleen coupé's en/of carbio's rijden (vandaar me vraag over de Peugeot 307CC). Maar eventueel wil me vriend volgend jaar ook wel een nieuwe auto aanschaffen die dan eventueel een trailer kan trekken (en ik ook een nieuwe, alleen dan niet voor de trailer).
Het makkelijkste zou zijn als ik zelf een auto heb voor de trailer maar als dat met geen enkele coupe/cabrio haalbaar is, dan moet me vriend er aan gaan geloven.

Er zijn best cabrio's die een tweepaards trailer mogen trekken; kwestie van een beetje zoeken:
Afbeelding
(omgebouwde Range Rover P38A)

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 17:56

En nu nog iets waar makkelijk aan te komen is én betaalbaar is (en er liever ook wat mooier uit ziet haha).

Maar niemand die antwoord kan geven over de Peugeot 307CC?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:59

Die auto's (307cc) mogen niks trekken slecht 1000kg
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=36650

Wil je voor luxe of wil je voor mogelijkheden in max trek gewicht?. Als ik het zo een beetje lees wil je niet afstappen van je idee van een cabrio of coupé. En daarbij wil je je luxe behouden, dat type auto's zijn niet "gemaakt" om te trekken die zijn voor de sier. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, maar dan zijn ze idd custom made of denk niet naar jou verwachtingen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:01

Cabrio die met gemak een trailer kan en mag trekken? Land Rover Freelander I. ;) Dakkie eraf, kanteldakjes eruit en ... tadaa! De td4 mag 2000kg trekken dus geen probleem.Afbeelding