pony steigert, terugbrengen oude eigenaar?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 07:23

Als ik je uitleg lees krijg ik het vermoeden dat het probleem bij de "opvoeding " van de pony zit, hij erkend jou en de vorige ruiters niet als zijn "leider" en zolang dit niet veranderd zal de pony van de ene eigenaar naar de andere gaan.
De enige oplossing op lange termijn en met een blijvend resultaat is dat jij je pony gaat opvoeden zodat hij jou als zijn leider gaat beschouwen en zich zo ook gaat gedragen.

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en op dit ogenblik is hij duidelijk leider over jou.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hem dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:14

paujasp schreef:
bedankt voor jullie reactie's

Oei, is niet wat je horen wilde allemaal he.

Lijkt me vrij logisch dat je het de vorige eigenaar niet kunt aanrekenen dat een paard dat na een half jaar gaat steigeren.
Daarbij wist je wel dat hij een steiger probleem gaf bij de vorige leaser.
Het trailer laden kun je heel goed verbeteren door te oefenen en hulp te vragen van mensen met verstand.

Ook moet je niet vergeten dat veel paarden bij een goede leidende persoon zich heel goed gedragen, maar bij een nieuwe eigenaar die geen leidende positie inneemt of niet op de juiste manier zich heel anders en dus minder braaf gedragen.

Dit probleem dat je met je paard heb je dus zelf in de hand/veroorzaakt/verergerd.
En ik vindt het eigenlijk heel kwalijk dat je de "schuld" bij de vorige eigenaar legt, zeker na een half jaar....
Kwestie van logisch nadenken lijkt me.
Ik zou zeggen, vraag hulp van een ervaren iemand.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:03

TS waarom geef je geen antwoord op de gestelde vragen?

paujasp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:25

Hierbij mijn reactie op jullie reactie
Ik begin nu ook een beetje in te zien dat het niet echt eerlijk is om meteen aan te piepen bij de vorige eigenaar. Denk dat het een wanhoopsdaad van mij is geweest.

Ik rijd er opt moment zelf niet meer op haaromdat ik 25 week zwanger ben. Dus misschien heeft dat er ook mee te maken op mijn heftige reactie.

Op de vraag of ze bij mij verleasd is op bij de vorige eignenaar: Bij de vorige eigeneaar 2 keer verleasd geweest.

Ik ben tot bedaren gekomen en zie nu in dat ik misschien bij de basis moet beginnen bij d'r. En me af te vragen waar het aan ligt.
Mijn zadel is in orde. Vriendelijk dubbelgebroken bitje. Pony heeft geen haken op de kiezen.
Dus daar kan het mijnsinziens niet aanliggen.
Sterker nog; vorige week heeft er nog 4 keer een meisje van 11 op gereden en toen was er niks aan de hand. Het steigeren van maandag kwam uit het niets.

Ben vanmorgen geweest en toen heeft vriendin van mij samen met een ervaren ruiter met haar geprobeerd te hangen. dit ging goed, pony kwam 1 keer ligt van de grond maar verder niets. Ze hebben alleen maar gehangen met zadel en hoofstel erop.
We gaan het rustig opbouwen
Ik ben er bewust niet bij ingegaan want heb het idee dat ze mijn stress/angst voelt.

Ik hoop dat dit zijn vruchten afwerpt om rustig hiermee te gaan beginnen want als je er eenmaal op zit is ze zo mak ls een lammetje.

Zodra pony weer tot bedaren is gaat ze wel te koop staan want ik ben mijn vertrouwen in haar kwijt.
En natuurlijk ben ik als verkoper wel eerlijk over het karakter van mijn pony.

Hoop julie hiermee voldoende te hebben geinformeerd

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:05

Heel fijn om te lezen dat je "de fouten" van je paardje op jezelf betrekt.
Dit is 9,5 van de 10 keer namelijk het geval.
En angst en onzekerheid is zeker geen goede combi met een paard.
(heb er zelf ook last van bij alles wat groter is dan 1.50, dus ken het probleem :D )
Mits het een koele kikker is, maar dat zijn ze meestal niet.

Er zijn vele mogelijkheden om het vertrouwen in je paard (en uiteraard het vertrouwen van het paard in jouw niet te vergeten!!!) terug te krijgen. Grondwerk, freestyle, Parelli enz enz.
Als je voorheen wel een klik had met dit dier zou ik niet opgeven.... Het vertrouwen kan zeker terugkomen en dan zijn jullie samen alleen maar sterker geworden!!

En volgende keer niet direct de schuld bij een ander leggen he. :D Eerst even laten bezinken en bedenken of het wel klopt.

Succes met alles!

cissy

Re: pony steigert, terugbrengen oude eigenaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:11

Realiseer je ook dat je omdat je zwanger bent dat misschien ook je pony dat 'weet' en daarom zo heftig reageert. Ze zijn meesters in het spiegelen van mensen dus ook zwangere mensen :)

Wat het trailerladen betreft, lees eens het ebook van Eddy Modde, dat werkt heel verhelderend en als je nog vragen hebt dan stuur je me maar een PB. http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/hello-world

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:37

Ik vind het knap dat je zo snel ziet dat je een 'fout' hebt gemaakt en dat zo toegeeft! Zo te lezen ben je ook al goed op weg richting het oplossen van het probleem.

Kan me wel voorstellen dat je het vertrouwen kwijt bent, jammer is dat hè. Het lijkt me ook wel erg lastig om nu aan dat vertrouwen te gaan werken, want met een kindje in je buik ben je toch een stuk kwetsbaarder (en daar zul je je waarschijnlijk ook naar gedragen, wat de pony dan weer merkt).

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:54

Misschien dat als je pony tot bedaren is gekomen dat je het vertrouwen in haar terug krijgt

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:06

Iedereen komt op een gegeven moment wel een probleemperiode tegen met zijn/haar paard, het zou wat zijn als iedereen 'm dan gelijk terug zou brengen naar de vorige eigenaar!