Instructeur mee bij de aankoop van een paard of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paan

Re: Instructeur mee bij de aankoop van een paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:59

Mijn instructrice is ook niet mee geweest toen ik mijn paard kocht. Het gevoel was goed, de klik was er en hij was goedgekeurd. Het beoordelen op exterieur en gangwerk is wel belangrijk, maar de belangrijkheid is afhankelijk van hetgeen je met het paard wilt doen. Bekijk wat je toekomst verwachtingen zijn (lekker recreatief of wedstrijden) en beslis of dit paard past in dat plaatje. Maar laat hem wel keuren door een DA die je zelf hebt uitgekozen. Niet door de DA van de verkoper.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:02

Nou, díe instructeur zou ik dus al thuis laten....
Als het gevoel maar goed is, dat is uiteraard belangrijk maar de praktijk wijst vaak helaas anders uit. Zoveel mensen hebben een enorm goed gevoel bij hun paard gehad (anders koop je nl dat paard niet) en toch is er achteraf gedonder en gezeik wat voorkomen had kunnen worden.

Ik hoop dat je echt een leuk paard gaat kopen en dat je er erg blij mee wordt maar laat je niet tegenhouden door de afstand en neem iemand mee met verstand van zaken.
Mijn ervaring met manege ruiters is ook dat ze nog niet eens de helft weten wat mensen met eigen paarden weten die net zo lang rijden.

'Leuk' leesvoer:
dit zijn allemaal recente topics dus het gebeurt heel vaak dat er problemen zijn na koop
[TAO] Help vriendin paard gekocht wat niet goed is
[TAO] Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken
[TAO] Paard kopen, altijd Röntgen & klinisch laten keuren?
[TAO] aankoop paard; blijkt hoefbevangen binnen week, wat nu?
[TAO] paard gekocht maar luchtzuiger
[TAO] Wat zijn de rechten, verkopen bij 4 op straalbeen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:20

Van een instructeur mag je wel iets meer goede raad verlangen vind ik.
Als dit echt alles is dat hij/zij er over te zeggen had, dan zou ik iemand anders benaderen die me kon helpen.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:16

Ik ga mee met de rest, neem iemand mee. Gewoon iemand die al wat meer paarden heeft verkocht en al aardig wat jaren mee draaid in de paarden. Die bekijken het paard gewoon als een normaal paard en niet als hun droompaard zoals jij dat nu doet. Zo hoor je misschien dingen die je zelf niet had opgemerkt.
Vind het ook vreemd dat je instructeur dat zo makkelijk zegt maargoed, goede tip van Cissy lees die topics eens (globaal)door.

Veel succes!

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:19

Ik heb mijn baas/instructeur wel mee genomen. Zij weet hoe ik rijd, naar wat voor paard ik op zoek was. Ze heeft zelf het paard ook nog even gereden. En ook zij was er helemaal weg van :j!
Ben heel blij dat ze is mee geweest. Ze heeft zoveel meer ervaring en kennis :j!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:26

Heel erg moeilijk om een uitspraak over te doen. Ik ken jullie niet en ook je instructeur niet. Daardoor weet ik niet welke bijdrage jezelf en instructie kan leveren over de juiste keuze. Sommige mensen denken heel veel te weten. Andere weten veel. Beide personen kunnen adviezen geven. Ik zelf neem niemand mee, ga op mijn eigen gevoel af en en of ik denk dat het paard geschikt is voor het doel dat ik met het paard zal hebben.
Daarna bepaald een medische keuring bepalen of de koop door gaat of niet.
Je gevoel is goed. Stel je zelf de vraag waarvoor je het paard wil gebruiken en kijk of het paard daar geschikt voor is. Beslis uiteindelijk zelf. Een mening van een ander hoeft niet zalig makend te zijn. Zelf kan het je soms juist je op het verkeerde been zetten.
Heel veel succes met je beslissing en als je paard koopt, heel veel geluk ermee. Laat je even weten of de koop doorgaat.

ritahaarman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:29

Als je het heel erg ver vind voor je instructrice kun je ook vragen of zij iemand in de buurt van het paard kent die evt mee kan kijken en let op al die zaken die net niet jouw aandacht/ kennis hebben.Of je zoekt een dierenarts met paardenkennis daar in de buurt ect.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:33

Bij mijn eerste (en huidige) paard ben ik zelf op zoek gegaan naar paarden, heb er denk ik een stuk of 5 gezien en gereden, en pas toen ik een klik had heb ik mijn instructrice/vriendin meegenomen. Zonder haar had ik zéker niet zomaar een paard gekocht. Ik vertrouw op haar kennis en inzicht, en zodoende heb ik nu een fantastisch paard :D
Ik zou zeker iemand meenemen die al wat langer meeloopt in de paarden en die jou kan adviseren. Hoe vaak het niet mis gaat...
Laatst bijgewerkt door Shaar op 28-03-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:33

Ik heb mijn instructrice de tweede keer ook meegenomen. Puur omdat ik denk dat zij beter aan kan voelen of het paard bij mij - en mijn manier, en problemen met rijden- past. De eerste keer ben ik gewoon met mijn ouders gaan kijken en hebben we ook alles gefilmd, dat filmpje hebben we met onze instructrice bekeken en toen hebben we uit verschillende filmpjes gekozen welk(e) paard(en) we nog een keer wilden zien.
Maar dat gaf onze instructrice ook al aan; het blijft je eigen keuze, ik kan je alleen maar zeggen wat ik er van vind :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:40

Als je zo weinig ervaring hebt, zou ik zeker een paar ervaren ogen mee laten kijken. Ik neem verder aan dat het paard in Duitsland gekeurd wordt, dan zou ik ook de foto's nog even door een goede dierenarts hier laten bekijken.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:41

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:01

Ik dacht ook een keer slim te zijn om mijn insructeur mee te nemen. Ik had een erg leuk paard gezien en al een keer gereden en was er weg van. Toen de volgende keer mijn instructeur meegenomen.
Toen vond ik het paard erg tegen vallen waar ik eerzt zo weg van was. En verder gekeken stond nog een mooie kwpner ruin. Proef gereden en mijn instructeur was er helemaal weg van. Ik twijfelde erg omdat de afstammeling niet als makkelijk beschreven stond. En ik nog niet veel ervaring had. Maar mijn instructeur zag het helemaal zitten. Paard had goed papier, goede gangen en een leuke prijs. En volgens hem kom ik hier nog ver mee komen met begeleiding.
Paard dus meteen mee genomen. En binnen 2 weken kwamen de problemen al. Paard was veelste hoog gegrepen voor mij. Ben 2x in de week gaan lessen. Helpte niets. Andere instructrice gezocht die me wilde helpen. Die heeft mij erg goed en veel begeleid maar toch na 4 maanden besloten hem terug te brengen.
Ik durfde er niet zonder begeleiding meer op te stappen.
Ik neem dus nooit meer mijn instructeur mee. Als ik een goed gevoel en een klik heb met het paard en hij sluit aan bij mijn doel. En hij gekeurd is door mijn dierenarts koop ik hem.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 10:15

Mijn instructeur gaat waarschijnlijk niet mee, maar wel iemand die veel van paarden af weet en die het exterieur beoordeelt enz. We gaan in ieder geval een aanbetaling doen. :D

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:19

ilze schreef:
Mijn instructeur gaat waarschijnlijk niet mee, maar wel iemand die veel van paarden af weet en die het exterieur beoordeelt enz. We gaan in ieder geval een aanbetaling doen. :D

??? dus je gaat al een aanbetaling doen terwijl je pas 1x keer bent geweest ; je zelf geen verstand hebt van een paard beoordelen en het paard nog gekeurd moet worden??

jeetje dit is weer vragen om problemen zeg ;)
kun je nog reageren op mijn vraag; heb je fotos/filmpje/advertentie vh paard?
dan kunnen sommige bokkers je vanuit daar misschien ook al wat meehelpen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:27

Ik vind het belangrijker dat je je paard goed laat keuren door een onafhankelijke dierenarts; dus niet de dierenarts van de huidige eigenaar.
En laat daarbij ook bloed afnemen, zodat je later, bij problemen, kan bewijzen dat het paard ingespoten is geweest met pijnstillers.

Helaas is het niet anders, dat sommige mensen niet te vertrouwen zijn als het om geld gaat.
Je weet natuurlijk niet of dat hier ook geldt, maar als het te goed om waar te zijn is, is het meestal niet waar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:37

Ik denk dat het zeker wel fijn is. Om meerdere reden. Een instructeur kent jouw en je manier van rijden. En kan je dan ook een eerlijk oordeel geven of dit paard bij je past of dat het toch een beetje te hoog gegrepen zou zijn of misschien té makkelijk.
Ook weet hij wat je doel is met het paard. Zelf ben je volgens mij nogal snel hotel de botel van een paard. En een oordeel van iemand die weet wat jij aan kan en of je er mee kan bereiken wat je wil. Maar ja ook een instructeur moet zijn eigen "eisen" opzij kunnen zetten en zich realiseren dat het paard voor jouw is. En dat is natuurlijk wel belangrijk. En tuurlijk is je eigen gevoel heel belangrijk, als jij voor een totaal ander paard zou kiezen is dat jouw eigen keus. Blind vertrouwen op een instructeur zou ik ook niet doen. Maar een mening horen is zeker niet verkeerd. Maar je moet natuurlijk nooit de instructeur laten kiezen. Ook speelt je eigen ervaring een grote rol natuurlijk ben je totaal nieuw zou ik eerder naar een mening van een ander luisteren dan wanneer je zelf al een idee hebt van wat je wil en meerdere eigen paarden hebt gehad.

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:47

Een aanbetaling doen?
Ben je niet helemaal lekker? Als het uiteindelijk niets blijkt te zijn, kun je fluiten naar je geld.(zeker als je naar het buitenland betaalt!)
Ik heb inmiddels ook al wat ervaring met aankoop- verkoop- en bemiddelingsadvies en jij bent de fijnste klant voor mensen die de kluit beduvelen. Ik kom nu misschien een beetje bot over, maar je hebt het paard 1 keer gezien en bent al helemaal verblind door liefde. Dat is heel goed, maar ga nu eens een tweede keer spontaan kijken (met of liever zonder afspraak) staat ie er dan nog zo bij en is je tweede indruk net zo positief als de eerste, vind een kenner het ook een leuk paard? Daarna volgt een keuring en daarna een evt aanbetaling, afhankelijk van de gemaakte afspraken.
Uiteraard is jullie gevoel leidend, maar laat je niet verblinden door emoties!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:50

@schipper1; helemaal mee eens
ts is een manegeruiter en vraagt er op deze manier om om beduveld te worden; hard maar wel waar

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:56

Super dat je een onwijs leuk paard hebt gevonden waar je de klik mee hebt die je moet hebben maar dit vraagt om problemen sorry.
Ik ga met de rest mee.

Ik heb 2 jaar geleden mijn aller eerste eigen paard gekocht. Ik heb mijn ouders mee genomen. Moeder voor mensen kennis of ze de boel niet beduvelen of dingen achterhouden (kan altijd maar die heeft een soort van 6de zintuig daarvoor) mijn vader om te kijken of het dier wel echt lief is en dat het een goed paard is voor mij (vader en ik zoeken dezelfde paarden uit), mij nicht: die DA is & tijdelijk mijn instructrice geweest en zit al 16 jaar in de paarden (werk).
Ik heb mijn paard binnen het half uur na thuis komst gekocht. Wel was hij 3 weken voor mijn bezoek klin en rontg gekeurd. Heb met de kliniek gebeld en heb GEEN aanbetaling hoeven doen.
Ik heb hem een week later opgehaald en heb toen daar alles contant betaald.

Wat ik hiermee wil zeggen is pas alsjeblieft op want dit kan een dure en emotionele grap worden

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:59

Ik zou zeker niet aanbetalen, ik zou zeker niet blindvaren op een keurend arts aldaar.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:01

Ik ben het met bovenstaande drie Bokkers eens, ik hou mijn hart vast...En loopt het mis, en wil je iets beginnen, dan geldt het Duitse recht. Je wilt niet weten wat een gedoe dat wordt + verstand hebben van de Duitse taal.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:10

ts; waarom ga je trouwens niet op zoek naar een paard in nl met evt aankoopbegeleiding zoals bokker schipper dat doet voor mensen?
zij helpen je met het kiezen en uitzoeken van het juiste paard en jij betaald daar dan een kleine commissie voor?

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 11:44

Alles is in Nederland, eigenaren, dierenarts... Ze is KWPN en ze stond alleen tijdelijk op een stal in Duitsland, waar we haar bekeken hebben. Maar voor de rest is alles NL. In het contract komt ook te staan dat het NL recht geldt, maar dat is logisch.Ik begrijp de aankoopbegeleiding, wij nemen een man mee die beedigd is door de rechtbank voor aankoop en taxatie van paarden (dat zijn er maar vier in NL). Dat wordt je alleen als je bijzonder veel kennis hebt van paarden. De dierenarts is dus in NL en is een fulltime paardendierenarts en ook erkend.

Nog even ter aanvulling, de aanbetaling is een symbolisch bedrag, wij kunnen nog gewoon afzien van de koop. Het is alleen dat als we haar laten keuren dat we dat geld niet terug krijgen als we er toch vanaf zien.

We gaan dus een tweede keer kijken met een kenner en laten haar dan keuren.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:02

Kijk, dat klinkt goed. Succes!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:14

En de keurend dierenarts? Wie heeft die uitgekozen?