Stelling: geen enkele handelaar is te vertrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geen enkele handelaar is te vertrouwen

Eens
26 (18%)
Oneens
116 (81%)

Totaal aantal stemmen: 142

ietjelover

Re: Stelling: geen enkele handelaar is te vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:17

Ik kan echt zeggen dat wij er nog geen een hebben verkocht waar iets mis mee is!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:18

Ik ben van mening dat elke handelaar wil verkopen. Wanneer je eigenlijk te onervaren bent voor "dat paard" is niet iets waar de handelaar om geeft.
Echter zeker in de wat hogere prijsklasse geloof ik dat een handelaar ook zuinig moet zijn op z'n naam en daarom geen troep inkoopt.
In de lagere prijsklasse moet je geen paarden verwachten die lichamelijk helemaal goed zijn op de r.foto met een makkelijk karakter en een bewegingstopper voor een koopje, die handelaren weten donders goed wat de marktwaarde is van een fijn en goed paard.

Ik heb niet gestemd omdat ik de keuze te beknopt vind.
Net wat je verwacht van zo'n handelaar dus. Vertrouwen met mate lijkt mij het beste.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 24-03-11 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:19

Chaos schreef:
IetjeLover:

Beetje handelaar krijgt alles verkocht, hahaha.
Het is maar net hoe "dom" of naief de koper is.

Zo is het maar net en een handelaar wil tenslotte ook winst maken, want moet leven van zijn werk.

Ben het overigens niet met de stelling eens, er zullen betere en mindere handelaren zijn. Gewoon verstandig handelen als je er gaat kopen voorkomt een hoop ellende.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:20

superwoman schreef:
Ik ben van mening dat elke handelaar wil verkopen. Wanneer je eigenlijk te onervaren bent voor "dat paard" is niet iets waar de handelaar om geeft.
Echter zeker in de wat hogere prijsklasse geloof ik dat een handelaar ook zuinig moet zijn op z'n naam en daarom geen troep inkoopt.
In de lagere prijsklasse moet je geen paarden verwachten die lichamelijk helemaal goed zijn op de r.foto met een makkelijk karakter en een bewegingstopper voor een koopje, die handelaren weten donders goed wat de marktwaarde is van een fijn en goed paard.

wij hebben pony's van 500 tot 1000 euro en geen een waar iets mis mee is!
Veels te gevaarlijk dat er mensen komen die wel verstand hebben, of dat er iets mis gaat
je krijgt ze toch weer terug al is er iets mis mee, dus wat schiet je er mee op?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:22

Dan zijn ze of zonder papier gefokt, of oud, of etc. etc.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:26

ietjelover schreef:

rontgenologisch gekeurd, bewegingstoppers, met papier en een top karakter????

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:29

superwoman schreef:
ietjelover schreef:

Niet iedereen heeft dezelfde eisen ;)

Ik zou geen bewegingstopper en geen papier zoeken namelijk om maar een voorbeeld te geven.
Karakter en gezondheid vind ik belangrijk, verder niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:38

Een goed exterieur is toch nodig voor een gezond, meewerkend paard; denk ik dan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:40

Chaos schreef:
Een goed exterieur is toch nodig voor een gezond, meewerkend paard; denk ik dan.

Ligt eraan wat je doel is.
Ik zocht de laatste keer een leuke pony puur voor recreatief gebruik, dan zoek ik dus geen papier, geen perfect exterieur en geen bewegingstopper. Ik ben thuis gekomen met een geweldige draver die voor mijn doelen perfect was.

Voor iemand die op het gebied van dressuur verder zou willen komen zou zo'n pony geen geweldig exterieur hebben en niet genoeg meewerkend kunnen zijn nee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:41

Ja goed, Dravers zijn er altijd genoeg van te koop voor een klein prijsje. :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:42

Dravers hebben vaak een prima uiterlijk, maar niet genoeg snelheid of karakter op de baan. Of ze zijn uitgelopen, daar mankeert over het algemeen weinig aan.

Voor de dressuur is een volbloed draver pittig, maar om er mee te fokken kun je toch ook heel machtige springpaarden ed krijgen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:07

superwoman schreef:

Ik heb niet gestemd omdat ik de keuze te beknopt vind.
Net wat je verwacht van zo'n handelaar dus. Vertrouwen met mate lijkt mij het beste.

Helaas mogen ervaren dat zelfs een hoog aangeschreven fokker/dressuurtrainingstal je een oor aan kan naaien. In dit geval kende de fokster mij en mijn moeder al een aantal jaren. Ze wist hoe we reden en toch heeft ze ons een paard verkocht wat ver boven onze macht lag......puur omdat zij dit paard niet in de sport kwijt kon, hij was te klein. We hadden de koop net rond en toen kwamen de verhalen van stalgenoten.....allemaal dingen die zij wist maar verzwegen had. We hebben haar op haar blauwe ogen geloofd...domdomdom. maarja, woe kan je dan nog vertrouwen.
Helaas zijn we door schade wijzer geworden en hebben we hem naar een goed adres verkocht om erge ongelukken te voorkomen....Nu hebben we een paard via een particulier.....ook daar heben we helaas achteraf mogen constateren dat zij niet eerlijk was geweest maar gelukkig niet met negatieve gevolgen......Hij gaat absoluut niet meer weg, untill death parts us..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:11

Goof schreef:
Niet iedereen heeft dezelfde eisen ;)

Ik zou geen bewegingstopper en geen papier zoeken namelijk om maar een voorbeeld te geven.
Karakter en gezondheid vind ik belangrijk, verder niet.

Klopt, maar gezondheid??? rontgenologisch goedgekeurd met een goed karakter vind je niet zo snel in de lagere prijsklasse. Iig niet gekeurd en wel en mag je zelf opdraaien voor die keuringskosten als je die keuring wilt. Ik vraag me af in hoeverre je van gezonde paarden kan spreken in die prijsklasse.

Nu heb ik het zelf ook niet zo op die ront.keuringen hoor, maar het geeft toch wel vaak een indicatie van de risico's. Ik vind dat het gebruik meestal de doorslag geeft of een paard last krijgt van z'n lijf en dat kan in combinatie zijn met zwakkere punten van het paard. (bijv paard met bepaalde afwijkingen op de voorbenen, moet je zeker niet mee gaan springen en zorgen dat deze meer met de achterhand gaat dragen ipv de voorhand)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:12

superwoman schreef:
ietjelover schreef:

Euh, als ik een NSPS kroonmerrie aan je bovenstaande eisen laat voldoen, leg je dan ook 15000 neer?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:15

OKHannes schreef:
Helaas mogen ervaren dat zelfs een hoog aangeschreven fokker/dressuurtrainingstal je een oor aan kan naaien.

Balen (zachtjes uitgedrukt), maar het lijkt me logisch dat dat niet gelijk voor elke handelaar geldt.
Vertrouwen met mate - met mate door vooral zelf veel onderzoek te doen, maar daar ben je nu wel achter....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:16

Ik heb mijn paard bij een fijne handelstal vandaan, maar tegenover die ene fijne staan 9 anderen die minder fijn zijn...

edit: Dit is wel een handelsstal die in principe toppaarden verkopen. Allemaal goed gekeurd, en geselecteerd op karakter en beweging. Als een ruiter niet competent genoeg is, verkopen ze niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:19

stef schreef:
Euh, als ik een NSPS kroonmerrie aan je bovenstaande eisen laat voldoen, leg je dan ook 15000 neer?

snap je niet als het gaat om mijn quote?
Ik ben niet zoekende en zeker niet naar een NRPS-er :D
Ik geloof gewoon niet dat je in de lagere prijsklasse bij een handelaar moet verwachten dat je en koopje hebt. Die handelaren weten prima de marktwaarde van hun dieren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:24

Yup, gaat om jou quote.
Ietjelover geeft aan dat ze prima pony's heeft in de prijsklasse 500/1000 euro, Volgens jou kan dat kennelijk niet en moeten paarden die "rontgenologisch gekeurd, bewegingstoppers, met papier en een top karakter" kennelijk nogal boel meer opbrengen.... En tja, das maar net wat je zoekt natuurlijk, zoek je een NSPSer die aan bovenstaande eissen voldoet of zoek je een KWPNner die aan bovenstaande eissen voldoet....

Wij hebben prima pony's staan, zonder papieren, 750/1500 euro. Niks mis mee, alleen de doelgroep die een sportpony wil is niet onze doelgroep, maar niet iedereen zoekt een sportpony

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:26

In je vorige bericht stond 15000,= , vandaar dat ik ´m niet snapte.
Maar 1500,= voor zo´n kleine pony is niet de lagere prijsklasse!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:30

wij banketstaaf langs elkaar heen ;)

In jou optiek moet een paard wat aan jou eissen voldoet (rontgenologisch gekeurd, bewegingstoppers, met papier en een top karakter????) <-- die dus, kennelijk nogal wat kosten, vandaar de fictieve 15.000. Maar als je al die eissen nou treft in een NSPS merrie, geef je er dan ook 15.000 voor? Waarschijnlijk niet.

1500 krijg je zelfs waarschijnlijk niet voor een NSPS die aan bovenstaande eissen voldoet, en dat is precies wat ik bedoel.
Een sportpaard levert meer op dan een shet, ook al is de shet op papier zelfs beter :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:43

Chaos schreef:
Tigra_ schreef:

Dat klopt.
Als het echt zo'n goed en betrouwbaar paard zou zijn dan is zo'n paard volgens mij binnen no-time verkocht.
Langs de andere kant ligt een probleem vooral gedrag of rijtechnisch zelden bij het paard. Dus opzich kan het paard dan wel "moeilijk" zijn bij de vorige eigenaar maar dat wil niet zeggen dat het geen braaf of goed paard is.

Ja joh, ik heb 2x een paard via een handelaar verkocht, en dat waren regelrechte rotbokken. :')

Ik snap hem niet?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:45

Dat de beste paarden meestal niet bij de handelaar staan.
Ik benadrukte dat. :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:46

De rest hebben we allemaal zelf zeer goed kunnen verkopen en dus ook gedaan. Met die 2 hadden we er niet eens zin in, dus dat ging via handelaar.

dropfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:57

Ik vind niet dat alle handelaren over 1 kam te scheren zijn.
Maar ik zou ze niet zomaar op hun woord geloven.(geld ook voor particulieren overigens)
Ik zou dus zowieso altijd rontgen en klinisch keuren.
Ookal komt daar niet altijd alles naar boven je hebt iig aan je onderzoeksplicht gedaan.
En een aantal dingen zijn dan wel uitgesloten.
Ik vind het eigenlijk altijd een gok ookal laat je keuren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:58

Chaos schreef:
Dat de beste paarden meestal niet bij de handelaar staan.
Ik benadrukte dat. :P

Misschien niet maar om even in het algemeen te blijven zijn veel paardeneigenaren ook niet super ervaren en als je sommige verkoopfoto's ziet dan is daar opzich weinig goeds van te maken en ook die paarden belanden uit eindelijk bij een handelaar maar met een goede ruiter en goede training is dat zo opgelost toch? Bedoel kijk eens rond op MP op sommige advertenties is heel wat aan te merken.