Minimum spaarbedrag voor medische kosten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Minimum spaarbedrag voor medische kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:36

Citaat:
Ik blijf erbij dat je nooit van het ergste uit moet gaan.

Same here, al is het wel goed na te denken over "wat als..."

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:38

en op die "wat als" vraag moet je denk ik enigszins antwoord kunnen geven om ook het spaarbedrag te bepalen. Ik zou ook niet zo snel kiezen, op dit moment, voor een zware koliekoperatie: paard is al op leeftijd, heeft een mooi leven gehad en met een kleine overlevingskans wil ik hem dat niet aan doen. Maar dat is voor iedereen anders.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:39

Nou ja, wat als...Kunnen ook uitwijkmogelijkheden zijn, steunfiguren, financiële ruimte in het dagelijks leven, etc

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:40

Ook :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:44

Nou ja, komt er gewoon op neer dat het voor ieder persoon/situatie verschillend is denk ik ;-)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:53

Marieke_K schreef:
en op die "wat als" vraag moet je denk ik enigszins antwoord kunnen geven om ook het spaarbedrag te bepalen. Ik zou ook niet zo snel kiezen, op dit moment, voor een zware koliekoperatie: paard is al op leeftijd, heeft een mooi leven gehad en met een kleine overlevingskans wil ik hem dat niet aan doen. Maar dat is voor iedereen anders.

Maar je hebt het over een koliekoperatie.
Bij mijn vorige kreupelonderzoek was ik ook zo'n 600 kwijt en daar kwam de behandeling nog bovenop...
Zo kan bijv een ontsteking ook erg oplopen...

De "wat als" vraag, komt toch vaak weer op de " risicovolle koliekoperatie", maar er zijn nog zoveel andere dingen die behoorlijk oplopen in de kosten.
Andere dingen die je wel wil/moet behandelen, waarbij de overlevingskans alleen kleiner wordt door het niet behandelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:55

Klopt, ligt ook heel erg aan het paard. Voorheen nooit problemen met ze gehad, enkel voor de enting hoefde de dierenarts te komen. Dan ga je geen potje aanleggen. Nu heb ik echter een shet die gevoelig is voor hoefbevangenheid en insuline resistentie heeft. Nu is de kans dat ze eens wat heeft een stuk groter dan toen ze nog gewoon gezond was. Dus dat is voor mij de reden geweest om vorige maand te beginnen met een potje.

Ik vind dat je niet moet doemdenken, maar je moet wel rekening houden met. Het is niet verkeerd om er eens bij stil te staan dat je paard eens brokken kan maken en hoe je er dan instaat als eigenaar.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:59

wat als....ja wat als je paard naar de kliniek moet voor koliek en nee hij werd niet geopereerd laat je hem dan gaan???????? zomaar?????????? omdat jij geen geld heb of............... na 6 dagen is ie nog aan het vechten maar in laten slapen is nog niet aan de orde.........laat je hem dan toch gaan omdat de kosten al gestegen zijn want paar dagen kliniek red je het niet met 200-500 euro.

Over het feit of sparen onzin is of niet moet jezelf weten maar ik zou iid niet goed in mijn vel zitten als ik geen potjes heb en ik had iid vroeger potjes voor
a een auto
b kosten paard
c vakantie
d als ik later groot ben huis

Nu gooi ik alle potjes op de hoop en zorg ik er voor dat ik minimaal zoveel geld heb ik voel me er fijn bij en ik spaar braaf elke maand en k ontzeg me echter helemaal niks ga gewoon op vakantie en koop af en toe kleren en tuurlijk moet ik opletten kom ik een maand niet uit dan eet ik droog brood.... spaargeld geef mij een fijn gevoel en ik weet net zoals SW dat het je kan overkomen ineens... veel geld en illusie armer
Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik er niks aan gedaan heb en wat ik helemaal niet wil is
ACHTERAF BETALEN OMDAT IK NIET GESPAARD HEB :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:03

Doemdenken is het andere uitsterste - dan moet je niet aan een paard beginnen denk ik.
Echter is de realiteit dat D.A-en duur zijn en een paard zich makkelijk kan blesseren.

Tuurlijk verschilt het wel per paard, maar ik blijf erbij (ervaring) dat elk paard iets kan krijgen waarbij de d.a kosten ineens heel hoog kunnen oplopen zonder dat je hier eigenlijk een keuze in hebt. Een ziek paard of een paard met pijn, die moet je helpen - dat is het risico van paarden houden. Pas wanneer de overlevingskansen kleiner worden kun je pas een keuze maken of je het paard nog wilt "helpen".

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:07

Dat is toch voor iedereen anders? Spaargeld geeft mij geen beter gevoel. Ik zal nooit een spaarrekening hebben, maar ook niet willen (nou ja behalve het reguliere buffertje die we doorgaans hebben) en ik weet dat ik genoeg opties heb om uit te wijken mocht er echt iets dramatisch gebeuren.

Begrijp me niet verkeerd, tis niet zo dat we maandelijks 1000 rood staan en geen buffertje hebben, maar echt bewust sparen doen wij dus gewoon niet. Is gewoon niet onze manier van leven

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:12

tita schreef:
en ik weet net zoals SW dat het je kan overkomen ineens... veel geld en illusie armer

idd, jij hebt helaas ook die ervaring.
Zo heb je paard jaren niks en dan ineens weet je weer hoe breekbaar het "levensdraadje" is.Hoe makkelijk je ineens alles kwijt kan raken...
en idd wil je het niet op je geweten hebben dat je niet alles hebt gedaan om je paard te helpen om het simpele feit dat je geld op was.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:15

Colway schreef:
ik weet dat ik genoeg opties heb om uit te wijken mocht er echt iets dramatisch gebeuren.

Maar dat is dan toch ook een buffer?
Gaat mij erom dat sommige niks hebben om op terug te vallen, behalve de hoop dat de D.A hun een lening geeft om hun geliefde paard (wat gewoon weer beter kan worden door een behandeling) te kunnen helpen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:17

Ja dat is ook zo, en eigenlijk is het geen discussie, ik doe het blijkbaar op een andere manier dan anderen. En inderdaad als ik geen uitwijkmogelijkheden zou hebben, zou ik toch weer eerder gaan sparen. Het gaat er denk ik gewoon om dat je in geval van nood wel moet kunnen handelen, of dat nou links of rechtsom is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:29

Colway schreef:
Ja dat is ook zo, en eigenlijk is het geen discussie, ik doe het blijkbaar op een andere manier dan anderen. En inderdaad als ik geen uitwijkmogelijkheden zou hebben, zou ik toch weer eerder gaan sparen. Het gaat er denk ik gewoon om dat je in geval van nood wel moet kunnen handelen, of dat nou links of rechtsom is

:j

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:40

Ik zou, zodra ik een paard heb, een spaarpotje van +/- 3k opzij zetten.
Om eerlijk te zijn, zou ik bij een operatie van een paar duizend euro ook wel eens twee keer nadenken. Klinkt misschien egoitsich, maar ik moet eerst zien of ik zelf wel kan rond komen voordat ik zo'n kosten doe aan een dier.
Gewoon omdat ik geleerd heb om elke euro twee keer om te keren voor hem uit te geven. Niet dat mijn ouders gierig zijn, maar we hebben het gewoon financieel wat moeilijker.

Ik vind dat iedereen met het hart op de juiste plaats en de mogelijkheden om je paard dagelijks te onderhouden, een paard mag hebben, ookal kun je geen duizende euro's sparen voor eventuele kosten. De kans dat er iets verschrikkelijks gebeurd met je paard is niet super groot.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:41

IMO is er niks ergers dan een lening hebben of een speciale regelingen met kliniek te treffen om te kunnen betalen en ik weet dat er veel mensen dat doen.

Lijkt me vreselijk paard overleden en dan mag je nog maandelijks gaan aflossen. Of paard verkocht omdat het de sport niet in kan en moet je nog aflossen en ondertussen kan je geen ander paard kopen.

Het ergste vind ik dat er mensen zijn die denken dat de grote kosten niet zo ver zullen komen.
Ik kan iedereen aanraden ga een dagje naar de kliniek (mag niet) en vraag aan die mensen hoe hoog hun kosten zijn, toen ik er stond, waren er mensen die daar al weken soms maanden stonden..tja

Je hoopt allemaal dat het je deur voorbij gaat maar opeens staat ie voor je deur in welk opzicht ook.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:42

Ik heb ook een paar duizenden euro's achter de hand, maar het is niet zo dat ik ervan afblijf tot mijn paard iets overkomt. Als ik morgen een auto ervan wil kopen, koop ik een auto.
Heb altijd mijn ouders waar ik geld van kan lenen.
Ik snap alleen niet hoe sommige mensen een paard willen kopen, maar helemaal vastzitten als ze plots iets van een 1000 euro aan DA kosten hebben. Dan koop je toch geen paard in the first place.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:44

Ik zelf heb geen apart spaarpotje voor het paard. Als het echt nodig is dan zie ik wel hoe ik het doe een 2000 euro moet altijd wel gaan lukken. Verders zijn er echt wel mensen in mijn directe omgeving die het mij kunnen lenen mocht het nodig zijn. Maar ik blijf wat dat betreft realistisch en mochten de kosten echt hoog worden dan is het niet eens zeker dat ik het zou laten doen. Heel rot gezegd maar ben bang dat als mijn paard een behandeling nodig heeft van 10.000 euro of meer dat we daar toch niet aan gaan beginnen.
Met mijn vorige pony heb ik de laatste jaren ook wel wat kosten gehad vaak de DA dan weer de TA end. Maar opzich waren de kosten altijd te overzien. Het paard wat ik nu heb mankeert vaak wat. Maar wel kleine dingen duurste rekening was iets van 180 euro terwijl ik op zo'n 350 gerekend had. DA had me dus flink gematst. Maar goed als je een potje apart hebt is dat zeker niet verkeerd hoor maar ik denk gewoon positief. Tuurlijk weet ik dat het ineens kan veranderen maar daar vindt ik dan zeker weten wel een oplossing voor.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:02

Ik heb ook een "spaarpotje' achter de hand van een paard duizend euro voor als er iets gebeurd. Verder heb ik ook een uitgebreide doodverzekering met daarin ook deels vergoeding bij koliekoperaties en open verwondingen. Ik heb bewust gekozen om geen ziektekosten verzekering te doen omdat de "grotere" risico's al bij de doodverzekering is inbegrepen en ik maandelijks een paar honderd euro spaar voor onverziende uitgaven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:04

tita schreef:
Lijkt me vreselijk paard overleden en dan mag je nog maandelijks gaan aflossen. Of paard verkocht omdat het de sport niet in kan en moet je nog aflossen en ondertussen kan je geen ander paard kopen.

mij ook hoor. Pijn is al heftig zat wanneer je paard is overleden. Maar goed, dat vind ik dan weer wel ieder voor zich.
Een lening bij een kliniek lijkt me ronduit beschamend omdat IK dat slechte planning vind, maar ook dat is persoonlijk.

Citaat:
Het ergste vind ik dat er mensen zijn die denken dat de grote kosten niet zo ver zullen komen.
Ik kan iedereen aanraden ga een dagje naar de kliniek (mag niet) en vraag aan die mensen hoe hoog hun kosten zijn, toen ik er stond, waren er mensen die daar al weken soms maanden stonden..tja

Je hoopt allemaal dat het je deur voorbij gaat maar opeens staat ie voor je deur in welk opzicht ook.

idd, dat vind ik ook. Waarom zou het jou niet overkomen en een ander wel?
En nogmaals is het meestal een proces waarbij de kosten oplopen en is het geen keuze over 1 behandeling/operatie die veel geld kost.
Het voorbeeld van mensen die hun paard daar al weken of maanden hadden staan, die hadden dat ook niet verwacht voordat ze naar de kliniek gingen. Die gingen en steeds wordt het iets langer blijven...

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:31

Poeh wat een rijke mensen allemaal ;) . Ik heb net mijn eerste paardje gekocht en ik heb zelf altijd zo'n € 1000.- tot € 1500.- op de rekening staan voor noodgevallen. Daar komt per maand € 75 bij. Als dat eens op is en er gebeurd iets dan heb ik al tijd maandelijks nog een euro of € 300,- ruimte om zaken te betalen. Als dat niet lukt dan kijk ik of mijn ouders aan voor een lening of regel ik iets met de dierenarts.

Opereren of niet vind ik heel persoonlijk. Moet ik nu een paard niet kopen (terwijl ik het een heel fijn leven kan bieden) omdat ik misschien binnen 4 jaar een operatie van € 5000.- niet kan betalen? Geloof ik niet zo in. Ik zou nooit een dier kopen zonder er geld voor opzij te leggen of financieel bepaalde ruimte te hebben maar ik begrijp heel goed dat niet iedereen dat heeft.

Ik weet ook niet of ik een koliekoperatie zou doen....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:30

Jullie hebben het enkel over koliek operaties maar er zijn nog veel meer hoor :roll:

Maar Angela als jij dus 75 per maand spaar en je krijgt de komende 10 jaar niks en je betaal de kleine dingen gewoon zoals enten en wormenkuur dan heb je binnen 10 jaar dus 9000 euro excl rente...dat geluk had ik dus....zodoende heb ik veel centjes en heel vroeger leasde ik de pony de kosten waar toch niet voor mij maar ik spaarde dus toen wel voor later

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:39

Hier ook geen aparte spaarrekening voor de paarden maar alles op de grote hoop en ja, op het moment dat er een pony hier zijn been breekt of een operatie van 2000 euro nodig heeft dan is het afgelopen.
Niet dat ik het geld niet héb, maar het is een bewuste keuze om niet dat soort bedragen te betalen aan dieren.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:31

En het ontwormen en de tandarts zit niet in mijn aparte potje. Dat betaal ik gewoon van mijn maandelijkse salaris. Ik moet je ook eerlijk zeggen dat mijn spaarrekening ook voor andere zaken gebruikt wordt hoor. Maar met teruggave van belastinggeld en vakantigeld wordt er ook weer wat meer in gestort :D . Als mijn paard zijn been breekt en de kans is 90% dat het goed komt om hem een fijne oude dag te geven, dan wordt hij geopereerd. Dat geld geef ik zeker voor hem uit. Ook voor mijn andere dieren trouwens. Het moet echter geen lange lijdensweg worden voor hem want dan wordt die keuze anders denk ik.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:03

Angela ik ben blij dat er nog mensen zijn zoals jij :j zelf ben ik ook zo mijn katten hadden vorige jaar speciale schimmel een ringworm die zeldzaam was waars van handelspaarden... ik ben 5 maanden bezig geweest met de behandeling totale kosten waren dus 3000 euro dat wist ik niet van te voren je begint zoals SW al zei met een consult en pillen..de pillen waren 50 euro voor 100 pillen had allen wel 2 pillen per dag per kat nodig...reken maar uit. 4 katten 5 maanden lang..alle katten moesten behandeld worden ook de ene die het dus echt niet had

Ook had een van mijn katten niesziekte toen ik haar uit het asiel haalde...het asiel 90km verderop werkte niet mee totale kosten waren dus ong 500 euro ik heb geloof ik 35 terug gehad...wat doe je in zo'n geval..in laten slapen tja als je zo'n instelling heb dan moet je niet aan dieren beginnen maar dat is mijn mening

Ik zeg niet dat je 10.000 euro of meer moet hebben maar begin met 2000-2500 en leg iedere maand geld bij en haal het er nooit af en ook niet als je paard een potje heeft van 6000 euries en jij ziet een mooie tv..pech kun je altijd hebben en dan kan je hier nog roepen ik begin er niet aan.....maar je weet pas wat je doet als je in zo'n situatie zit