Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:40

Eigen schuld, had je het paard moeten laten keuren. Dan was dit aan het licht gekomen en had je van de koop af kunnen zien. Als het paard al rotstraal had bij de verkoper dan is het dus zeker geen verborgen gebrek.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:46

een tip, mijn paard had ook bij aankoop ontzettende rotstraal, voor mij geen enkele aanleiding om het dier niet te nemen... zet het paard in een super droge stal, en mest deze een paar keer per dag uit, zodat het de hele dag droog blijft... koop bij de dierenarts CTC spray, dat ontsmet en droogt uit... dan maak je de hoeven heel goed schoon, liefst zonder water, en dan spray je dat er een week lang onder... rotstraal weg, paard blij, jij blij, handelaar blij....

mijn paard had het heel erg, de stralen zaten er haast niet meer, alles stonk, er kwam pus uit, heel smerig, maar na een week begon alles al te helen....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:47

Rotstraal is geen koopontbindendgebrek, dit ook omdat het zeer goed te behandelen is.
Door de hoefsmid de aangetaste delen laten wegsnijden en dan behandelen met egyptishcezalf of CTCspray.

Hoezo komt de DA een bloedanalyse uitvoeren?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:23

MD --> TAO

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:28

juist omdat je zegt dat het paard dit al had bij de handelaar, had je dit gemakkelijk zelf op kunnen merken
of had het er bij een keuring door een dierenarts uitgekomen. dus je kunt je hier niet meer op verhalen.

en daarbij komt wil je het paard werkelijk alleen hierom terug doen?
volgens mij is hier meer aan de hand en voldoet het paard achteraf toch niet aan jou wensen.

succes met je paardje hopelijk geef je hem de goede behandeling en is de rotstraal snel over :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:34

je hebt hem al een maand en hij had al rotstraal en heeft het nu nog?
Is er al een smid bijgeweest?
Volgens mij is het geen verborgen gebrek...hoeven kun je namelijk gewoon optillen,uitkrabben en vervolgens tot de conclusie komen dat hij rotstraal heeft.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:37

Ga mee met al de voorgaande.

Wanneer heb je het precies na aankoop ontdekt?
Of wist je het al voor de verkoop?
Heb je het direct op moment van ontdekken gemeld aan de verkoper?
Wanneer heb je paard laten bekappen en behandelen voor rotstraal?
Sinds wanneer kreupel?
Wat doen jullie nu aan de rotstraal?
Kan hij ook nog van iets anders kreupel zijn?

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 21:51

Brainless schreef:
Rotstraal is geen koopontbindendgebrek, dit ook omdat het zeer goed te behandelen is.
Door de hoefsmid de aangetaste delen laten wegsnijden en dan behandelen met egyptishcezalf of CTCspray.

Hoezo komt de DA een bloedanalyse uitvoeren?

dierenarts komt ook een onderzoek doen op de pezen omdat het paard nu een beetje mankt en dan laat ik een bloedanalyse doen

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 21:56

paard is gekapt door de hoefsmid 1 week geleden en word nu behandeld met egyptische zalf voor rotstraal .
laat een analyse doen van het bloed plus een test voor de pezen door een buigproef voor de vier benen omdat hij nu een beetje mankt .

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:02

Sjolvir schreef:
Ga mee met al de voorgaande.

Wanneer heb je het precies na aankoop ontdekt?
Of wist je het al voor de verkoop?
Heb je het direct op moment van ontdekken gemeld aan de verkoper?
Wanneer heb je paard laten bekappen en behandelen voor rotstraal?
Sinds wanneer kreupel?
Wat doen jullie nu aan de rotstraal?
Kan hij ook nog van iets anders kreupel zijn?

dag na de aankoop is het ondekt.
niet gemeld aan de verkoper.
na drie weken is hij een beetje gaan manken,je voelt het maar je ziet het niet.
behandel de rotstraal nu met egyptische zalf en heb de hoefsmid laten komen als ik het paard 1 week had om het slechte eraf te kappen.
denk dat hij van iets anders mankt op de voorpoten de pezen denk ik maar haal de veearts erbij komt nu donderdag langs.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:04

Een buigproef heeft totaal geen zin om nu te gaan doen gezien het paard al mankt door de rotstraal..
Hij mankt dus zowiezo ongeacht de buigproef, dus hieruit krijg je geen resultaat wat je daadwerkelijk wilt meten.
Daarnaast heeft het paard al pijn nu, hij mankt al, dus waarom hem dan ook nog lastigvallen met een buigproef?

Hoe naar het ook is... als hij de rotstraal al had toen je het paard kocht en geen keuring voorafgaand van de koop hebt laten doen, heb je nu geen poot om op te staan.
Daarnaast, zoals al eerder genoemd, is rotstraal geen verborgen gebrek en goed te behandelen...

Succes ermee. Hoop dat het snel beter gaat met je paardje..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:30

Heb een beetje mee gelezen en ik zie dat het paard pas na 3 weken bij jouw begon te manken. Dan zul je moeten kunnen bewijzen dat het dier dit al had bij de verkoper, hij kan het net zo goed bij jouw opgelopen hebben. Voor de rest is rotstraal inderdaad geen verborgen gebrek zoals al vaak verteld.
Dus voor zover ik de info lees denk ik dat je er weinig mee kan. Zoiezo zul je de verkoper op de hoogte moeten stellen en dat moet je eigenlijk al direct doen als je vermoed dat er iets niet klopt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:02

Bij een kreupel paard heeft een buigproef geen nut...hij loopt al onregelmatig :+ Paard heeft pijn,rotstraal moet eerst overzijn voordat je verder kunt gaan zoeken.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:12

Heb je m laten keuren dan bij aankoop? Anders heb je zowiezo al bijna geen rechten.
En rotstraal is goed te behandelen, manken zou evt daar van kunnen komen.

Laat als je een paard koopt gewoon altijd bloed afnemen en keuren, liefst rontgen, maar klinisch is meestal ok al goed wil je nog verhaal halen bij de verkoper

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:23

Het je het paard gekocht zonder het te zien misschien? Want als je een paard koopt til je toch ook zijn hoeven op? Dan ruik je dat toch. Hij is in ieder geval niet zorgvuldig aangekocht. Heb je al eerder een paard gekocht en was er iemand bij?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:28

ik dacht dat je in belgie indedaad een 10 dagen had om het paard terug te brengen als ze stalondeugden hadden, maar hiervoor moet je contact opnemen met een advocaat ofzo, zij kunnen hier meer uitleg over geven. maar je hebt het paard al een maand... ik denk niet dat je hier iets aan kan doen, hij kan evengoed bij jou dat manken (pezen of rotstraal) opgelopen hebben, zeg niet dat dit het geval is, maar zo kan de handelaar wel redeneren... en er zijn nog andere dingen die meespelen vb een geschreven overeenkomst waarin het staat dat het paard gezond is, ...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:33

rotstraal is echt niet erg, mijn paard had aan 1 voet nog lichte vorm bij aankoop
en de DA die hem keurde vermelde dit wel en de verz man is daarom langs geweest om te kijken hoe erg het was
en dat been was ook even uitgesloten vanwege rotstraal ,dus had ik daar een DA voor nodig gehad kreeg ik dat niet vergoed.
maar na 2 weken was het helemaal over met CTC spuitbus.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:56

Zoals het op mij overkomt wil je je paard niet zozeer 'terug doen' om de rotstraal, maar om andere problemen (het manken, mogelijk peesprobleem, of andere niet nader benoemde redenen). Want de rotstraal an sich lijkt mij, bot gezegd, een onzinnige reden om van je paard af te willen. Het komt op mij over alsof je zoekt naar een makkelijke manier om van dit paard af te komen. Misschien heb ik het mis, maar zo komt het iig op mij over.

tompion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:58

ik heb mijn paard ook bij een handelstal gekocht, maar wel gekeurd, en heb hem 1 week op proef gehad.
en mijn knollie heeft ok wel een rolstraal, ik spuit zijn hoeven altijd in met hippo sol, werk echt super, en rotstraal krijgen ze van op een vochtige plek staan of in de modder ofzo.

http://www.huppa.nl/2841-2156-thickbox/ ... ray-15.jpg

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:38

Tsja, alle onderzoeken zijn goed, maar enkel voor jezelf.
Want doordat je hem niet hebt laten keuren voor de aankoop heb je jezelf het recht ontnomen om verhaal te halen op de verkoper.
Je hebt namelijk een onderzoeksplicht als kopen... het bewijs dat je paard wel/niet iets heeft voor de aankoop.

vEigen_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:53

Als koper heb je een onderzoeksplicht. Een onderzoeksplicht houdt in dat je gerichte vragen moet stellen aan de verkoper en het paard laat keuren. Daarnaast is het goed alle afspraken vast te leggen in een overeenkomst zodat er bij geschillen op de afspraken teruggevallen kan worden. Wat betreft garantie kunt u meer lezen in ons laatst verschenen katern: http://www.eigenpaard.nl/Portals/18/PDF ... eb2011.pdf

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:38

Het gaat wel erg moeizaam wat meer informatie uit je los te krijgen zeg!

Heb je het probleem nu al besproken met de handelsstal? En het lijkt mij zoals al gezegd ook geen nut hebben een buigproeven te gaan doen met een toch al kreupel paard.

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 14:33

Muizenissen schreef:
Zoals het op mij overkomt wil je je paard niet zozeer 'terug doen' om de rotstraal, maar om andere problemen (het manken, mogelijk peesprobleem, of andere niet nader benoemde redenen). Want de rotstraal an sich lijkt mij, bot gezegd, een onzinnige reden om van je paard af te willen. Het komt op mij over alsof je zoekt naar een makkelijke manier om van dit paard af te komen. Misschien heb ik het mis, maar zo komt het iig op mij over.
neen moet niet weg maar denk dat er meer aan de hand is

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 14:40

als het paard bijvoorbeeld ingespoten is met cortizone voor ik het paard gekocht heb en ze vinden het terug in het bloedonderzoek moet de verkoper het paard terug nemen .ofwel ander paard of geld terug .
6 maanden garantie na aankoop ,heb het paard gekocht met geen onzichtbare gebreken stond vermeld op de advertentie.
is te hopen dat hij een beetje mankt van rotstraal dan is het niet zo erg ben aan het behandelen al . hopelijk is er geen ander probleem want zou hem niet graag terugdoen naar de handelsstal . weet er meer over als de dierenarts langskomt nu donderdag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:08

ik heb het gevoel dat je van een mug een olifant maakt hoor.... Paard mankt een beetje en je gaat gelijk van t slechtste uit.
Vind ook de term onzichtbaar gebrek zo vaag, maar misschien is dat belgisch? Natuurlijk staat er in een advertentie dat een paard geen gebreken heeft, nu kan je een paar kanten op:
A: Paard heeft geen gebreken
B: Paard heeft wel gebreken die er al bij de handelaar geweest moeten zijn (paard is niet gekeurd, dus tja)
C: Paard heeft wel gebreken die hij heeft zinds ie van jou is,

In alle 3 de gevallen kan je volgens mij niks.

Verder zou het fijn zijn als je misschien kan proberen je berichten wat duidelijker te maken? Het zijn nu steeds hele statische samenvattingen die niet prettig lezen en geen duidelijk scheppen