Paard naar africhtingsstal: (stamboek) papier ook afgeven??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:47

dat kan, maar dat is niet officieel toegekend. het orgineel diend ten alle tijden aanwezig te zijn bij het paard. officieel dien je het zelfs bij je te hebben als je op buitenrit gaat of simpelweg gaat wandelen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:47

Pashon schreef:
ja hoor, het is verplicht dat ten alle tijden het paspoort van het paard getoond kan worden.
Dat niet iedereen op prijs steld kan ik me voorstellen en zo zijn er mensen/ stallen die er geen waarde aan hechten en waar het dan niet hoeft.

Bij controle van een stal diend de stal eigenaar alle paspoorten te kunnen laten zien ter indentificatie van het paard.

Precies, dat stond mij dus ook bij.

Ik zelf ken de stal en de mensen niet persoonlijk, maar ze hebben wel een (erg goede) naam. Daarom zoek ik het ook dik 2 uur van mijn huis. :P Anders had ik hier dichter in de buurt wel wat kunnen vinden. Ik kan me niet voorstellen dat ze die naam willen verzieken door idd een paard via de achterdeur te verkopen, maar toch vond ik de vraag op zich wel apart.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:48

maybe2 schreef:
dat kan ook met kopie's

Nee, dat mag officieel niet.

Als ze jou niet kennen en ervaring hebben met louche paardeneigenaren die niet betalen voor geleverde diensten, kan ik me voorstellen dat ze erom vragen..
Laatst bijgewerkt door kamsel op 10-03-11 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Re: Paard naar africhtingsstal: (stamboek) papier ook afgeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:50

En als het geen eigendomsbewijs is, wat is dan het eigendomsbewijs? Niet alle paarden hebben een stamboekpapier erbij zitten.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:51

Het paspoort hoort daar te zijn, waar het paard ook is. Als je geen paspoort kunt tonen, kan je een erg hoge boete verwachten.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:54

ik heb eerst op een pensionstal gestaan,hebben ze nooit gevraagt naar een paspoort.ik heb mijn paard 2 weken geleden net weggebracht voor beleren toen vroegen ze alleen naar de entingen,dus heb boekje alleen laten zien,en weer meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:57

Ik denk dat ik ze gewoon even zou vragen waarom ze het papier erbij willen hebben. Al is het maar uit nieuwsgierigheid.
Maar ik gaf het niet mee. Paspoort wel, dat hoort bij het paard aanwezig te zijn en bovendien heb je dat nodig bij evt. calamiteiten danwel controles.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:02

Jibbel schreef:
Pashon schreef:
ja hoor, het is verplicht dat ten alle tijden het paspoort van het paard getoond kan worden.
Dat niet iedereen op prijs steld kan ik me voorstellen en zo zijn er mensen/ stallen die er geen waarde aan hechten en waar het dan niet hoeft.

Bij controle van een stal diend de stal eigenaar alle paspoorten te kunnen laten zien ter indentificatie van het paard.

Precies, dat stond mij dus ook bij.

Ik zelf ken de stal en de mensen niet persoonlijk, maar ze hebben wel een (erg goede) naam. Daarom zoek ik het ook dik 2 uur van mijn huis. :P Anders had ik hier dichter in de buurt wel wat kunnen vinden. Ik kan me niet voorstellen dat ze die naam willen verzieken door idd een paard via de achterdeur te verkopen, maar toch vond ik de vraag op zich wel apart.

Dat betekend dus dat je je paspoort ook op de manege,pensionstaling moet laten?
dat heb ik echt nog nooit gedaan
bij mijn pony stonden zijn entingen in zijn stamboekpapier dus ik heb dat nooit aan iemand afgegeven ja toen die verkocht werd.

Ik zou ook niets achterlaten bedoel wat is een africhtingstal met een goede naam wil niet zeggen dat er geen gekke dingen kunnen gebeuren en ik zou het rissico niet willen/durven lopen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:08

nogmaals het paspoort wat elk paard diend te hebben diend ten alle tijden bij het paard te zijn, dus ook op pensionstallen. Als je naar de manege gaat te lessen, dien je het ook bij je te hebben maar uiteraard hoef je het dan niet af te geven en kan je het gewoon in de auto laten liggen.

Heb nog nooi gehoord dat de entingen op het stamboekpapier staan, vind het ook erg moeilijk te geloven. Welk stamboek was dit dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:09

Ook een stalhouder moet zijn paarden kunnen laten identificeren ja, dus de meeste vragen tegenwoordig het paspoort en nemen dat voor de eigenaar in bewaring.
Ik moet toegeven dat ik het ook niet gedaan heb, ik woon praktisch naast de stal en kan dus altijd binnen de tijd die er voor staat met het paspoort bij mijn paarden zijn. Ik wil niet voor elk wissewasje waarvoor ik m'n paard wil vervoeren bij de stalhouder aan moeten kloppen voor m'n eigen paspoort. Of het risico lopen dat als ik eens moet spoed weg wil de stalhouder net afwezig is, al komt dat zelden voor.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:28

Mijn merrie staat nu bij een menstal om beleerd te worden voor de wagen, en de staleigenaar vond het niet nodig het paspoort aannemen.
Toch moet dit volgens de regels wel, naar ik begrepen heb. Op mijn merries "normale" pensionstal is de AID eens langsgekomen (stal hoort bij boerderij met vrnl akkerbouw) om controle te verrichten. Zij meldden een dag van te voren dat ze zouden komen, zodat we de tijd kregen om paspoorten klaar te leggen. Deze moesten aanwezig zijn ivm chipcontroles.

Stamboekpapieren achterlaten op de africhtingsstal slaat nergens op. Ze kunnen hoogstens een kopie krijgen.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:36

Zonnetje81 schreef:
En als het geen eigendomsbewijs is, wat is dan het eigendomsbewijs? Niet alle paarden hebben een stamboekpapier erbij zitten.

paspoort is geen eigendoms bewijs dat klopt, een contact waar op staat dat jij het paard gekocht hebt van die en die, dat is een eigendomsbewijs.
of als jij kan aanduiden met rekeningen dat jij de laatste 3 maanden (volgens mij) de kosten die voor het paard gemaakt zijn betaalt hebt.

tevens is het zo dat als de aid komt controleren en het paspoort is niet bij het paard aanwezig dan krijgt de staleigenaar daar een boete voor, asl jij ergens heen gaat moet je ook je ID/paspoort bij hebben bij hebben.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:44

zelfs bij de kliniek vragen ze er volgens mij niet om.

Toen vorig jaar ons veulen met spoed naar de kliniek moest, zijn we dat ook in onze haast vergeten. Ze hebben er trouwens ook helemaal niet naar gevraagd.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:13

Sonja schreef:
Ook een stalhouder moet zijn paarden kunnen laten identificeren ja, dus de meeste vragen tegenwoordig het paspoort en nemen dat voor de eigenaar in bewaring.
Ik moet toegeven dat ik het ook niet gedaan heb, ik woon praktisch naast de stal en kan dus altijd binnen de tijd die er voor staat met het paspoort bij mijn paarden zijn. Ik wil niet voor elk wissewasje waarvoor ik m'n paard wil vervoeren bij de stalhouder aan moeten kloppen voor m'n eigen paspoort. Of het risico lopen dat als ik eens moet spoed weg wil de stalhouder net afwezig is, al komt dat zelden voor.

Precies, hoe ga je dat doen als je vaak op wedstrijd gaat dan?
Toch niet elke keer het paspoort ophalen bij de pensioneigenaar?

@ ts, paspoort kan je in dit geval wel meegeven, voor het geval van nood/transport.
Maar stamboekpapier idd nooit afgeven.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:17

alleen paspoort, anders mag hij niet vervoert worden, mocht dat nodig zijn.
stamboekpapier niet afgeven idd :)

ik heb twee paarden in de opfok, paspoort ligt bij de fokker en papieren heb ik thuis ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:18

Zoals jullie het stellen ben je eigendomsloos als je paard geen papieren heeft...?

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:29

Zonnetje81 schreef:
Zoals jullie het stellen ben je eigendomsloos als je paard geen papieren heeft...?

nee want het papier is ook geen eigendomsbewijs, maar je bent geregistreerde.
(weet even niet hoe te omschrijven...) :Y)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:35

Kopieën meegeven, maar hou de originele papieren maar netjes bij!

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:37

kamsel schreef:
Waarom willen ze het stamboekpapier hebben?
Paspoort hoort naar mijn weten idd bij het paard te zijn.
Toen mijn jonkie in de opfok stond heb ik het paspoort daar gelaten, papier lag thuis. Voor het inschrijven van de entingen en evt vervoer bij een ongeval wilden ze het hebben, prima. Waarom zou ik ze wel mijn paard toevertrouwen maar niet het paspoort?
Papier hebben ze niet nodig, dus dat vind ik een ander verhaal. Ik zou dus vragen waarom ze dat willen hebben. Hoe goed ken je de stal en hoe goed kennen ze jou?

Ik ga mee met bovenstaande.
Het paspoort van mijn ruin is tijdens de opfokperiode (2,5 jaar) bij de mensen van de opfok gebleven.
Stamboekpapier ligt thuis. Nu staat paardlief op een grote pensionstalling en daar hebben ze om geen van beide gevraagd.
Paspoort en papier liggen nu dus gewoon thuis.
Ik zou ook willen weten waarom ze het willen hebben.

Je kunt altijd een kopietje geven.

(ik ben eens aangehouden bij het vervoeren van het paard met de trailer, had toen geen paspoort bij me. In de haast vergeten. De agenten hebben me toen een week de tijd gegeven om een kopie te faxen.)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:43

Rachelll schreef:
Zonnetje81 schreef:

nee want het papier is ook geen eigendomsbewijs, maar je bent geregistreerde.
(weet even niet hoe te omschrijven...) :Y)

Nou ik geef mijn paspoort aan niemand af! Ik snap niet dat NL nog geen eigendomsregistratie heeft...niet zo moeilijk met de chips die ze nu hebben... Want niet iedereen schrijft het papier over.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:49

maar TS geeft aan dat paard naar africhtingsstal gaat en zij twee uur moet reizen om bij haar paard te komen. moet paard naar DA met de trailer heeft die persoon wel een paspoort nodig. Als hij op een pensionstal staat, woon je vaak relatief dichtbij en is het overbodig paspoort achter te laten.

Mijn driejarige gaat volgende maand ook in training voor twee maanden en ik laat mijn paspoort achter puur voor noodzaak mocht hij per trailer naar de da moeten. stamboekpapier blijft gewoon zoals nu thuis.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:56

Paspoort gaat mee omdat dit noodzakelijk is maar het stamboekpapier blijft bij mij.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:33

http://www.nl-paardenpaspoort.nl/

Het paardenpaspoort is een identificatiedocument waar gegevens over het paard instaan. Sinds 2006 moeten alle paarden/paardachtigen gechipt zijn en in het bezit zijn van een paardenpaspoort. In dit paspoort staat onder andere het chipnummer, en ook wordt bijgehouden welke medicijnen en inentingen het paard heeft gekregen.

http://www.invisio.nl/antichip/PVE_Noti ... 1-2006.pdf

Alleen een koopovereenkomst is een eigendomsbewijs!
Ook al staat u als eigenaar in een paspoort geregistreerd, juridisch gezien is dit geen bewijs
dat u de eigenaar van het paard bent.
Het enige eigendomsbewijs is een koopovereenkomst. Het is niet gebruikelijk in de paardenwereld,
maar het is wel verstandig om een aan- of verkoop van een paard of pony in een
koopovereenkomst vast te leggen. Daarmee sluit u alle discussies over wie de eigenaar van
een paard is uit.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:13

@Corina ja maar wat heb je er dan eigenlijk aan, als je geregistreed eigenaar bent in het paspoort?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:18

Vraag me af hoe de mensen die geen aankoopbewijs hebben van de pony die ze 10 jaar geleden gekocht hebben moeten aantonen dat ze eigenaar zijn. Maargoed dat is weer krom hier in NL en een andere discussie.

Verder zou ik het paspoort meegegeven maar de stamboekpapieren absoluut niet. Dat heeft hier geen toegevoegde waarde.