Pashon schreef:hoe ik dat graag zou willen zien?
Je begint om zeg maar 10 uur, aanvang met koffie dat mensen door de stallen kunnen lopen. ondertussen zijn er natuurlijk al mensen aan het losrijden/ opzadelen. Tegen half 11 word paard 1 gepresenteerd onder het zadel. dan paard 2 gewoon los in de bak (vrijspringen) net zoals paard 3, dan paard 4 weer onder het zadel en ga zo maar door tot je alle springpaarden gehad hebt. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoeveel ruiters je hebt hoeveel paarden je los gaat tonen (vrijspringen). Als je het echt helemaal tot in de puntjes wilt doen en je hebt genoeg ruiters dan zou ik elk paard even onder het zadel willen zien maar ook even willen zien losspringen. Uiteraard word tijdens het presenteren van elk paard een korte begeleidende informatie verteld over het paard, uiteraard hoorbaar voor iedereen dus bij voorkeur door een soort van omroeper. Gewoon simpel en kort, dit is paard 1 heet peet, afstamming Accord II x Landadel is 8 jaar en ZZ springen, paard laat zich makkelijk bewerken onder het zadel maar heeft wel een kundige ruiter nodig om eruit te halen wat erin zit, paard is niet geschikt voor beginners. "(dit even puur ter voorbeeld)
Nadat je alle springpaarden gehad hebt, neem je even een korte pauze. Zodat de ruiters tijd hebben om de springpaarden weer verzorgt op stal te zetten en de dressuurploeg te pakken. Misschien is het zelf handiger om als je veulens in de verkoop hebt die eerst te doen zodat de dressuurpaarden niet te snel klaar gestoomd worden om zich voor te stellen. Veulens uiteraard zelfde verhaal, klein verhaaltje paard x met deze afstamming is van mei 2010 b.v.
Nadat je zo alle groepen gehad hebt die je te tonen hebt. zorg je dat er koffie/ frisdrank klaar staat en dat het personeel ook aanwezig is zodat mensen vragen kunnen stellen over de getoonde paarden.
Het is wel handig om bij elk paard een stukje op papier te zetten, hier een stapeltje van printen en voor de box hangen. zodat geinteresseerden die mee kunnen nemen.
Het zal een dure dag worden en het wil natuurlijk niet zeggen dat je een paard verkoopt aan de hand van die dag of genoeg om de investering van die dag terug te verdienen. maar vind het zeker de moeite waard.
Uiteraard ruim adverteren! marktplaats, bokt, hyves, mond tot mond, affiches plakken waar je komt, afficher achterlaten bij manege's, pensionstallen endergelijke!
Zo zou ik het persoonlijk het liefst zien. Zo heeft iedereen het paard los gezien, onder het zadel en in stal en door de informatie "foldertjes" die bij de stallen hangen kan iedereen een foldertje meenemen van het paard wat het dichts bij hun wensen staan. Zodat ze aan de hand van die dag een "selectie" kunnen maken voor de door hun gekozen paarden en een afspraak maken om de gekozen paarden op 1 dag te kunnen/ gaan bekijken.
Het is natuurlijk ook erg belangrijk dat de paarden er super op staan, netjes verzorgt (gewassen/ gepoetst) schone stallen met voldoende bodembedekking, hooi om ook te kunnen knabbelen als ze op stal staan, fris drinkwater indien ze dit niet uit automotische bakjes krijgen, paarden moeten uiteraard ook goed in conditie zijn, dus niet te mager of dik redelijk tot goed in de bespiering. Verder het terrein zelf tot in het detail netjes verzorgt. Zorg op zo'n dag dat het personeel duidelijk te herkennen is, dus zelfde duidelijke kleding en je altijd een globaal aanspreekpunt hebt
Ja zoiets, alleen zou ik er dan eerst voor kiezen om alle paarden eerst los te gooien.... dit i.v.m. het slepen van de bak tussendoor. (uiteraard eerst ontvangst met koffie eventueel, want ik het denk ik wel een soort inloopdag houden, dus heel de dag door koffie schenken en mensen de kans geven de paarden te zien op stal)
Hierna de springpaarden opzadelen terwijl de mensen even koffie kunnen drinken. Dan zijn de springpaarden namelijk al een beetje warm dus die hoeven dan niet heel lang worden losgereden en kunnen dan al vrij snel aan het springen gaan. Afhankelijk van het weer zal het buiten of binnen worden gehouden. Beide bakken zijn 25 x 60 dus er is ruimte genoeg.
Na de springpaarden hindernissen opruimen/langs de kant zetten en dan de bak opnieuw slepen terwijl mensen even koffie kunnen drinken/rond kunnen lopen op het bedrijf.
Daarna de dressuurpaarden (worden in de pauze uiteraard alvast wat losgereden)....
Voor de stallen zullen inderdaad denk ik infobladen hangen met daarop alle info van het paard. En dan of losse folders bij de paarden. Maar misschien juist wel alleen een klein kaartje met een nr en afstamming, en dan op de site de paarden allemaal nummers geven zodat mensen naderhand thuis zelf de paarden terug kunnen kijken.