Waarom is de paardenwereld af en toe zo rottig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Waarom is de paardenwereld af en toe zo rottig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:12

we hebben zijn tijdens een zoektoch voor een grotere pony bij meerdere mensen thuis geweest.
om te kijken of de pony die ze te koop hadden iets voor ons was.
als we dachten dat we ergens 1 uur ongeveer zouden aankomen dan zeiden we altijd mja, ga maar uit van ongeveer tussen 1 en half 2.
dierdoor gaan de meeste mensen nl uit van half 2 waardoor je optijd was om te zorgen dat er iets minder met gesjoemeld werd vlak voordat je kwam...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:29

Niet dat ik nu zoveel paarden heb gekocht, maar van de paar waar ik ben wezen kijken heb ik de eigenaresse altijd eerst laten rijden. Als het dan een onberekenbaar bommetje betreft, ben je het niet zelf die de nek riskeert. Bij 1 paard hebben we het niet gedaan en dat bleek een onbestuurbare tank te zijn... gelukkig verder niet vervelend.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:58

Zeggen:
Sommige mensen liegen over de stokmaat... :+
Sommige mensen zeggen dat een paard braaf is en dat is die dus helemaal niet :+
Sommige mensen zeggen dat het paard 100% in orde is, en dan is ie dus kreupel :+
Sommige mensen zeggen dat het paard fijn te rijden is oid, gooit ie zijn tong eruit :+
Sommige mensen zeggen dat hun paard te koop is omdat ze stoppen met rijden, wil je het zadel enzo er ook bij kopen maar dat kan niet :+
Sommige mensen zeggen dat ze het paard al heel lang hebben, is dat helemaal niet waar :+
Sommige mensen proberen hun paard onder de prijs te verkopen in de hoop dat ie dan snel weg is en niet gekeurd worden :+
Sommige mensen zeggen dat het paard L loopt, kan net linksaf van rechtsaf onderscheiden
Sommige mensen zeggen dat hun paard nooit iets gemankeerd heeft in die 6 jaar dat ze hem hebben, bijna onmogelijk. Want dat zeggen zoveel mensen :+
Sommige mensen zeggen dat hun paard goed getraind wordt, zit er geen spier op en zijn ze naar 10 min. al bekaf :+

Doen:
Sommige mensen spuiten hun paard iets in :+
Sommige mensen rijden eerst even goed voordat de klanten komen:+
Sommige mensen laten hun paard keuren, zeggen dat een D.A hem goedgekeurd heeft, is het helemaal geen echte DA :+

Sommige mensen doen van al het bovenstaande een mooie match maken...Kijken wat je dan krijgt

Gelukkig zijn er ook eerlijke mensen *D
Als een paard iets mankeert, dat is niet erg. Maar zeg het dan eerlijk.
Sommige kopers zijn ook een ramp...Dus dit is een beetje een eenzijdige afspiegeling.
Kopers:
Komen niet opdagen.
Komen te laat.
Liegen dat ze geen handelaar zijn.
Rijden je paard vreselijk.
Bieden een 1/4 van de prijs oid.
Maken je paard tijdens het opjagen helemaal gek.
Hebben de verkeerde verwachtingen.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:12

Voorlopig is het voor mij nog niet aan de orde, maar hopelijk kan ik binnen een paar jaar een paard/pony voor mezelf erbij nemen. Ik ben alleen een hele erge emo muts. Als ik zo'n paard in de ogen kijk en hij is niks voor mij, voel ik me schuldig, want waar komt hij misschien terecht. De handel ? Dus wanneer het ooit zover komt, laat ik eerst andere voor mij kijken en pas als er een paar zijn die eventueel voor mij leuk zijn ga ik zelf kijken. Ik ken mezelf voor ik het weet heb ik drie kreupelen en een hittepetit in de wei en kan ik er nog niks mee.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:18

yrsa_karlijn schreef:
Voorlopig is het voor mij nog niet aan de orde, maar hopelijk kan ik binnen een paar jaar een paard/pony voor mezelf erbij nemen. Ik ben alleen een hele erge emo muts. Als ik zo'n paard in de ogen kijk en hij is niks voor mij, voel ik me schuldig, want waar komt hij misschien terecht. De handel ? Dus wanneer het ooit zover komt, laat ik eerst andere voor mij kijken en pas als er een paar zijn die eventueel voor mij leuk zijn ga ik zelf kijken. Ik ken mezelf voor ik het weet heb ik drie kreupelen en een hittepetit in de wei en kan ik er nog niks mee.

Vergeet niet dat het niet jouw paarden zijn dus ook niet jouw verantwoordelijkheid. Daarnaast is het niet erg als je een ziek paard oid laat staan. Als dat soort paarden onverkoopbaar waren, werden ze ook niet aangeboden bij een handelaar. Want die wil erook aan verdienen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:13

Persoonlijk vind ik een uur te vroeg komen een beetje onbehoorlijk...

Het gebeurt bij ons wel eens dat kopers te vroeg komen. Heel vaak worden er dan nog andere paarden gereden, lesgegeven, stallen gemest, betreffende paard gepoetst/gevlochten, zijn zelf niet aanwezig, etc. Voor geen van beide partijen fijn.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:29

_lautje_ schreef:
Persoonlijk vind ik een uur te vroeg komen een beetje onbehoorlijk...

Het gebeurt bij ons wel eens dat kopers te vroeg komen. Heel vaak worden er dan nog andere paarden gereden, lesgegeven, stallen gemest, betreffende paard gepoetst/gevlochten, zijn zelf niet aanwezig, etc. Voor geen van beide partijen fijn.

Helemaal mee eens.
De mensen die dit doen zijn meestal ook zeurpieten en wantrouwig en kopen je paard dus ook niet.
Waarom staat ie op ijzers, waarom heeft ie een deken op, waarom staat ie op stro.
Waarom dit, waarom dat enz.
Dan ook nog overal in gaan lopen knijpen en duwen alsof ze dierenarts zelf zijn.
Mag mijn zoontje er ook even op? (kind van 7 met korte broek en crocs aan)

Je hebt inderdaad "foute" handelsstallen/ verkopers. Maar er zijn ook een heleboel "foute" kopers.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:50

diega schreef:
Waarom staat ie op ijzers, waarom heeft ie een deken op, waarom staat ie op stro.
Waarom dit, waarom dat enz.
Dan ook nog overal in gaan lopen knijpen en duwen alsof ze dierenarts zelf zijn.

Die vragen vind ik eerlijk gezegd volstrekt logisch en verstandig. Zo kom je namelijk ook te weten hoe de verkopende partij denkt over paardenhouden en weet je dus ook hoeveel waarde je moet gaan hechten aan de rest van wat ze vertellen.
En weet jij of je kopers toevallig zelf dierenarts zijn of niet? Als wij bij een paard gaan kijken dan voelen we het dier ook zelf na als we dat zinvol achten, dat kan namelijk erg veel informatie geven over de conditie van het paard. Nee, we zijn geen dierenarts, maar weten wel vrij aardig wat je wel of niet wil voelen bij een paard.

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:26

Mensen die ik ken gingen na de zoveelste keer een nieuwe shetlander kopen voor hun dochtertje,
de volgende dag lieten ze iemand erop rijden om te kijken hoe ze reed..

Geloof me, niemand kon er op rijden, ze gooide iedereen eraf, maar echt iedereen :j
wat bleek nou,
toen ze de shet gingen halen hadden de verkopers haar een middeltje gegeven om rustig te zijn
en ze bleek ook nog drachtig te zjn _O-
wat een mensen!!

Ze hebben de shet meteen terug gebracht

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:36

Nog een ergenis: kopers die bij paarden gaan kijken die flink boven het budget liggen, erop willen rijden, en achteraf zeggen dat hij te duur is.... (bijv. paard staat te koop voor 15.000,- en ze kunnen tot 4.000,- gaan met t budget)
Erg vermoeiend, als je t geld hebt voor een Fiat Panda, ga je toch ook geen luxe mercedes testen????

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:46

Het raarste wat ik heb meegemaakt is een paard dat werd afgekeurd op een hartafwijking, met advies laten inslapen, wat 1.5 jaar later onder een andere naam actief is in de sport.

Wat verkopen betreft, denk ik dat er 2 soorten paardenverkopers zijn:
A. De verkopers met dollartekens in hun ogen
B. De verkopers die het beste willen voor hun paard

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 21:17

Bellona_K schreef:
Het raarste wat ik heb meegemaakt is een paard dat werd afgekeurd op een hartafwijking, met advies laten inslapen, wat 1.5 jaar later onder een andere naam actief is in de sport.

Jep, en helaas zijn er meer van A (die ik heb gezien dan he)

tvup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:54

Bellona_K schreef:

Ok, was dat dan een verkoper B geweest als dat paard nu dood was op advies van de dierenarts?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:57

Ik vind de mensen in de paardenwereld héél vervelende mensen, zitten maar weinig normale tussen.
Zie je hier op bokt ook, echt een afspiegeling van de paardenwereld; de een weet het nog beter dan de ander, maar ondertussen... ik vind ze achterbaks en betweterig.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:32

Quellian schreef:
Ik vind de mensen in de paardenwereld héél vervelende mensen, zitten maar weinig normale tussen.
Zie je hier op bokt ook, echt een afspiegeling van de paardenwereld; de een weet het nog beter dan de ander, maar ondertussen... ik vind ze achterbaks en betweterig.

Net als in de echte wereld ;)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:37

tvup schreef:
Ok, was dat dan een verkoper B geweest als dat paard nu dood was op advies van de dierenarts?

Niet van 'de' dierenarts;

Van 2 dierenartsen en Moerbeke.

Ik had het dier laten inslapen inderdaad.

Het was een paard in de prijscategorie 8000-10.000, dus ik denk dat er helaas maar weinigen zijn die voor optie B zouden hebben gekozen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:52

Marietje_007 schreef:
De tip een uur eerder komen vind ik wel een goede! Nooit aan gedacht, (heb 2 eigen paarden maar ben der via via aangekomen, dus dan heb je niet echt te maken met verkoopspraatjes!)
Ik heb wel altijd zoiets dat ik er meteen zelf op wil, dus niet door de vaste ruiter eerst laten rijden. Andere mensen zijn daar weer op tegen. Maar ik wil een paard waar ik wat mee kan en niet eerst een uur moet rodeoen ofzo :P Uitproberen is trouwens wel oké dat hoort erbij vind ik ;)

hahaha, ik heb liever dat ze een dier eerst even voorrijden, dan kan ik eerst even kijken hoe die is met de eigen ruiter. Als dat al een feestje wordt, dan stap ik er niet op... Liever dat dan dat mij verteld wordt dat het een braaf paard is en vervolgens krijgen we een onverwachte rodeo-show (die ik geheid niet kan uitzitten). Het gebeurd zo vaak... Oh, dat doet ie nooit!... :P
Als de eigen (stal)ruiter hem niet voor kan (of durft te) rijden, dan vertrouw ik het niet.
Dat eerste kwartier worden ze echt niet zo moe dat ze daarna ineens super braaf zijn met een vreemd iemand op de rug, als ze daarvoor de hele truckendoos te voorschijn hebben gehaald. En je staat er dan naast en kunt observeren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:57

Pascha schreef:
Nog een ergenis: kopers die bij paarden gaan kijken die flink boven het budget liggen, erop willen rijden, en achteraf zeggen dat hij te duur is.... (bijv. paard staat te koop voor 15.000,- en ze kunnen tot 4.000,- gaan met t budget)
Erg vermoeiend, als je t geld hebt voor een Fiat Panda, ga je toch ook geen luxe mercedes testen????

Tuuuuurlijk wel :P Je wilde toch altijd al een keertje rijden in die mercedes/porche/ferari?
Maar goed, snap in het geval van paarden dat je liever alleen echt serieuse mensen op je paard wilt hebben die echt een potentiële koper zijn binnen jouw prijsklasse.

maar goed, soms zit er ook veel lucht tussen de vraagprijs en de werkelijke handelswaarde van een paard, en als de handel slap is, kan er soms best een ruime marge op een paard zitten als het dier je gegund wordt of het karakter het moeilijker te verkopen maakt dan gedacht...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:37

Ik wantrouw verkopers wanneer de paarden toevallig net hun krachtvoer staan te eten, wanneer je voor een bezichtiging komt. Zijn moeilijker te checken op stalondeugden.
Zo ook wanneer de manen kort geknipt zijn (behoudens o.a. Fjorden) en de staart "wedstrijd-look" geschoren is.

coontje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:12

Tja zo heb ik in augustus een zieke pony gekocht. Dom dat ik haar niet heb laten keuren maar het was een gezelschapsdiertje waar iemand op wilde leren rijden. Klein prijsje, huge dierenartskosten en nu...geen idee wat ik nu moet.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:32

pfff, ook hier kan ik van meespreken.

Vorig jaar tijdens mijn zoektocht naar een nieuw paard enkele paarden gaan testen. paar voorbeelden:

-rhodium ruin die zijn tong uit zijn mond stak. Verkoper zei dat het door zijn tanden kwam. (wolfstanden zei hij). Ik helemaal verliefd op het paard en dus toch maar een dierenarts laten komen. alles nagekeken.
bijna goedgekeurd (dierenarts zei zelf: wat een uitmuntende gangen). Super braaf onder het zadel, lief, mooi, enz... Tijdens het laatste puntje van de controle (longeren in losse bodem) toch opgemerkt dat het beestje zwaar ademde. Tijdens het rijden niets van gemerkt!!
Verkoper: hij heeft geen conditie en de bodem is hier zwaar...
Dierenarts verder laten onderzoeken, cornage-onderzoek gedaan, had cornage in de zwaarste graad!!
Dag later stond er in de advertentie: paard is klinisch en rontgologisch goedgekeurd!! week later was hij verkocht. Ik vraag me nog steeds af wat er met hem gebeurd is! (heb nog steeds beetje spijt dat ik hem niet heb gekocht en laten opereren heb...)

- ruin die M dressuur liep. tijdens het rijden niets op aan te merken. in omgang super braaf... Stond een eindje van ons weg dus daar in de buurt via google een dierenarts gevonden voor de keuring.
De dierenartse nadat ik het adres en naam van de verkoper had gegeven: "Gaat dit over het paard B? toevallig ken ik hem, en ik wil hem niet komen keuren, paard is al een paar keer behandeld en ingespoten. heeft spat..."
Verkoper: Dit is niet waar! paard heeft gewoon door privé-omstandigheden een jaar op de weide gestaan...

- paard dat op foto mooi was: toegekomen stond hij vel over been en met een dode blik in zijn ogen

- 2 uur gereden om paard te gaan bezichtigen. was er niemand thuis! Mevrouw moest langer werken en was ons "vergeten" te verwittigen...

Zo kan ik nog even doorgaan!

- Uiteindelijk paard gekocht in mei. Beetje wennen om te rijden maar uiteindelijk een goed zomerseizoen gehad. Super mooi paard om te zien. ruin van 9 jaar (wordt dit jaar 10).
Staat nu al de hele winter stil.
Verschillende veeartsen en osteophate laten komen. vinden niet onmiddellijk iets... (is wel onder behandeling bij een holistische veearts nu. ondertussen al 800 euro kosten aan gehad). paard wil niet meer lopen onder het zadel (krimpt precies in elkaar) , bokt bij het aangalloperen, zwiept met zijn staart, boos op mijn been, loopt stijf op de achterbenen... (zadel is in orde, is speciaal voor hem gemaakt). In vrijheid merk je er niet veel aan. loopt hij soms ook wat stijver wel...
Zaterdag gaat hij terug naar huis (stond nu gestald om te overwinteren). Hij krijg een paar weken rust (weide, beetje wandelen).
Binnen 3 weken gaat hij naar Moerbeke voor een volledig rontgologisch onderzoek (rug, benen,....)
(weet er iemand trouwens wat de kostprijs hier van is??)

Je wordt er gewoon moeddelloos van! (moest iemand deze symptomen herkennen, tips mogen komen :-))

Sorry voor eventuele spelfouten, snel getypt (ben eigenlijk aan t werk maar dit moest ik even kwijt... :o )

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:46

Pas nog bij een wat ouder (16) Z2 paard wezen kijken. Veel vragen via de telefoon gesteld en het klonk goed. Afspraak gemaakt voor bezichtiging. Meisje zit erop om paard voor te rijden en binnen 10 seconden hing de tong van het paard half uit zijn mond. Ik spreek de verkoper daar op aan en hij reageerde lacherig: "ja, dat hoort nu eenmaal bij onze Nimco". Meisje (dochter van de man) snapt niet waarom ik er een probleem van maak. Zij had nog nooit commentaar erop gehad op wedstrijd en volgens haar kon het helemaal geen kwaad. Ze hopen dat één of andere beginner komt kijken en er geen probleem van maakt doordat zij zeggen dat het geen kwaad kan. Kan ik echt boos om worden zulke streken. Zonde van mijn tijd en benzine. Kwam ook nog eens bij dat de foto's en de video bij de advertentie van 2 jaar geleden waren. Paard zag er niet meer uit, was ingevallen en stond slecht op zijn hoeven. Was gewoon een kwestie van geld proberen te verdienen aan een paard wat eigenlijk niet goed meer is. Neem je verlies en gun het paard een waardig pensioen.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:08

Bellona_K schreef:

Ik ben gelukkig categorie B tegengekomen :o . Afgelopen maand veel gemailed met de verkopende partij om al summier kennis te maken en een hoop vragen beantwoord te krijgen. Ik ben twee dagen gaan kennismaken samen met mijn vriend omdat het erg ver van mijn woonplaats is en ik had een overnachting geboekt. We kwamen samen aan en ik mocht alles doen. Uit de wei halen, poetsen, zadelen, knuffelen. Er werd ruimschoots de tijd genomen. Zijn voordelen én zijn nadelen zijn voor me opgesomd. Twee dagen heerlijk naar buiten gegaan en verkoper is met de fiets meegegaan. Dag 2 was sowieso relaxter omdat de "zenuwen" van dag 1 gezakt waren. Ik meer ontspannen en paardje nog meer ontspannen. Goed thuis was belangrijker dan geld. Dat is bewezen doordat ik het paard over mag nemen incl. alle spullen voor een bedrag wat voor mij maximaal budget is maar eigenlijk te laag voor dit paard met mooie papieren. Verkopende partij wil op de hoogte blijven en wil eerste recht van terugkoop. Het voelt heel goed. Ik neem dit paard ook over zonder keuring en neem dan het risico dat het mijn verantwoordelijkheid is als er iets is. ;)

Paard zal bij mij vooral echt als liefhebberij en hobby dienen en veel recreatief mee naar buiten gaan en grondwerk doen. Als ik een paard zou overnemen om een bepaald niveau sport te rijden zou ik wellicht ook anders omgaan met zaken bij een aankoop...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:23

Gelukkig kan je tegenwoordig ook een advertentie op bokt zetten en zullen er voor jou paarden zat zijn en overig meer betrouwbaarder als de desbetreffende bokker langer actief is. ;)

Gelukkig veder niks raar meegemaakt, ik wist over de been van mijn paard maar ze heb er geen last van en loop net als ieder ander paard.
Die zou bij de keuring denk ik niet doorkomen vanwege het been.

En ja je heb eenmaal rottige mensen.

Net als veel berichtjes dat men al per direct eens zonder zadel of zonder bit of een JU moeten gaan doen terwijl er reactie wordt gevraagd op het manier van rijden niet van; is het beter als ik zus en zo doet?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:31

Ik begrijp je punt wel, maar dat een uur te vroeg komen vind ik ronduit belachelijk. Ik moet zelf een half uur rijden om bij de paarden op stal te kunnen zijn en daarom spreek ik dan ook een tijd af. Het is geen pensionstal waar de paarden staan, maar bij mijn ouders en die willen geen vreemden/potentiele kopers of wat ook op het erf als ik er niet bij ben, aangezien ik alles afspreek en regel. Ook niets meer dan hun goed recht en aangezien mijn moeder er heel veel moeite mee heeft als er een paard moet worden verkocht en ze hartklachten heeft, wil ze zich er liever buiten houden. Zou toch te banketstaaf voor woorden zijn als mensen dan bewust een uur te vroeg komen zodat ik er nog niet ben.. nee, dat zou ik erg knullig vinden.