Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
tiwi1969 schreef:Een paard vasthouden op stal mag niet zomaar, dat is feitelijk een beslaglegging en dat kan alleen door een deurwaarder als de rechter uitspraak heeft gedaan dat de vordering van de stalhouder wordt toegewezen.
mrie schreef:tiwi1969 schreef:Een paard vasthouden op stal mag niet zomaar, dat is feitelijk een beslaglegging en dat kan alleen door een deurwaarder als de rechter uitspraak heeft gedaan dat de vordering van de stalhouder wordt toegewezen.
De stalhouder mag het paard in retentie nemen. Dat betekend dat hij zeg maar het paard mag "gijzelen" als onderpand. Hij mag het dan niet verkopen, verhuren of gebruiken en hij is verplicht er voor te zorgen. aan de andere kant mag hij de eigenaar de toegang tot het paard ontzeggen. Misschien is nu je eerste gedachte "Ja maar ik ben de eigenaar niet". Misschien niet, maar je bent wel de verzorger en ruiter van het paard.
Juridisch ligt dat een beetje raar met paarden. Het wetboek maakt onderscheid tussen de houder van het dier (= de stalhouder) De eigenaar (je vriend) en de verzorger/berijder. De stalhouder mag jou dus van zijn erf weren om zo druk uit te oefenen op de eigenaar die de rekening moet betalen. Tiwi, ik geloof dus niet zoveel van de bovenstaande bewering.
jesito schreef:Kun je niet toch om tafel zitten met de staleigenaar, voor een regeling.
Maar ook al haal je dit paard naar de stal waar jij staat, dan is het paard nog steeds van die vriend, dat gaat dus nog niet echt opschieten.
.

Caira schreef:Ik vind jou echt ongelovelijk! Hier valt mijn mond echt van open! Jij word er spuugzat van dat je opgebeld wordt? Ben je nou helemaal bedonderd die man moet gewoon zijn geld hebben. Hij heeft keurig dat paard verzorgd en daar moet voor betaald worden. Dit is een vorm van diefstal, je berooft die man van zijn broodwinning.
wendy_x schreef:Caira schreef:Ik vind jou echt ongelovelijk! Hier valt mijn mond echt van open! Jij word er spuugzat van dat je opgebeld wordt? Ben je nou helemaal bedonderd die man moet gewoon zijn geld hebben. Hij heeft keurig dat paard verzorgd en daar moet voor betaald worden. Dit is een vorm van diefstal, je berooft die man van zijn broodwinning.
dan moet hij die jongen toch bellen en niet mij ?!
ik verzorg het paard, ik betaal haar niet !
dus dan heeft hij er toch veel meer aan om achter die jongen aan te bellen dan mij te bellen?!
ik wist pas na 5 maand dat de stalling niet betaald werd...
Caira schreef:JIJ bent degene die het paard verzorgt en dus zijn aanspreekpunt. En JIJ bent degene die het heeft over het verplaatsen van het paard, zijn paspoort in bezit heeft en dus blijkbaar ook zeggenschap heeft over het paard. Dan vind ik het helemaal niet gek dat hij jou aansprakelijk stelt.
Ik zou me persoonlijk rot schamen als ik iemand zo met de kosten voor MIJN paard zou laten zitten.