stallings betaalachterstand ;ik zit er midden in !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:58

De staleigenaar heeft pas na 6 maanden het recht om dat paard daar te houden. Aangezien het niet jouw paard is draag jij de verantwoordelijkheid niet & mag je het paard daar niet ophalen (waar tegenover staat dat jij de rekening niet hoeft te betalen). Niet zo'n slimme regeling dus.

Ik zou snel 600 euro regelen of die vriend van je meesleuren, anders zit er niets anders op dan zelf gaan voeren.

Daarnaast snap ik heel goed dat die man geen regeling met je wil treffen & geen vertrouwen heeft. Want wat als je het niet binnen 6 maanden afbetaald?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:03

TS, ik vind dat je staleigenaar een engelengeduld heeft en het zeker niet verdient dat je dit paard hier stiekem weg haalt.
En daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat jouw financiele buffer (die blijkbaar kleiner is dan €600) wel erg klein is met twee paarden.

Kan je hier niet over praten met de staleigenaar, met deze achterstand is een paard wat eerder rijp was voor de slacht eigenlijk al indirect betaalt door de stalhouder. Misschien kunnen jullie samen een leuk nieuw adres voor dit paardje zoeken en van de opbrengst de stalhouder betalen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:14

Een paard vasthouden op stal mag niet zomaar, dat is feitelijk een beslaglegging en dat kan alleen door een deurwaarder als de rechter uitspraak heeft gedaan dat de vordering van de stalhouder wordt toegewezen.

Laat het niet zover komen dat de stalhouder een deurwaarder inschakelt, dan lopen de kosten heel snel op.

Probeer een afspraak te maken met de stalhouder dat het paard naar de goedkopere stal mag en betaal dan van het geld dat overblijft de stalhouder af. Eventueel het laatste deel van je vakantiegeld.
Als je een betalingsafspraak maakt, houd je daar dan ook aan, anders kan hij alsnog het deurwaarderstraject in zetten.

Vanuit mijn werk weet ik dat een rekening van 50 euro, als het voor de rechter is geweest zomaar ineens 500 euro kan worden....

NicoleWHS

Re: stallings betaalachterstand ;ik zit er midden in !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:27

Sorry hoor, maar 5 maanden betalingsachterstand vind ik erg veel. Het loopt al 5 maanden dus had je al veel eerder kunnen ingrijpen en was de achterstand niet zo hoog geworden. Naar andere stalling brengen voor 75 euro is idd goedkoper, maar 2 paarden lijkt mij niet verstandig. Als je nu al geen 600 euro kan ophoesten, wat gebeurt er dan als 1 van de paarden ziek wordt?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:38

tiwi1969 schreef:
Een paard vasthouden op stal mag niet zomaar, dat is feitelijk een beslaglegging en dat kan alleen door een deurwaarder als de rechter uitspraak heeft gedaan dat de vordering van de stalhouder wordt toegewezen.

De stalhouder mag het paard in retentie nemen. Dat betekend dat hij zeg maar het paard mag "gijzelen" als onderpand. Hij mag het dan niet verkopen, verhuren of gebruiken en hij is verplicht er voor te zorgen. aan de andere kant mag hij de eigenaar de toegang tot het paard ontzeggen. Misschien is nu je eerste gedachte "Ja maar ik ben de eigenaar niet". Misschien niet, maar je bent wel de verzorger en ruiter van het paard.
Juridisch ligt dat een beetje raar met paarden. Het wetboek maakt onderscheid tussen de houder van het dier (= de stalhouder) De eigenaar (je vriend) en de verzorger/berijder. De stalhouder mag jou dus van zijn erf weren om zo druk uit te oefenen op de eigenaar die de rekening moet betalen. Tiwi, ik geloof dus niet zoveel van de bovenstaande bewering.

Hoe dit op te lossen....
Het is kei hard, maar misschien moet je afstand nemen van dit paard en de "vriend". Het paard is niet van jou en degene die jou mooie beloften heeft gedaan veroorzaakt nu alleen maar verdriet en problemen. Leer hier alsjeblieft van dat je jezelf nooit zo afhankelijk moet maken van iemand anders.
Het ergste vind ik nog dat daarmee ook het paard afhankelijk is van een derde en niet diegene waarmee het een band heeft en die alles voor hem over heeft. Ik vind de situatie gewoon dom en geef de stalhouder volkomen gelijk. Hij kan beter zijn verlies nemen en jullie wegsturen zodat hij zijn stal aan iemand kan betalen die wel betaald.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:06

Ik vind de stalhouder erg schappelijk, aan mij had je een slechtere gehad ws. Ik vind het dan ook waanzin dat jij het doet voorkomen alsof de stalhouder 'zeurt'. Neem je verantwoording en ga in gesprek met je stalhouder. Spreek af om bv dubbele kosten te betalen, of zorg dat je aan geld komt en los je schuld in 1x af.
De man kan er niets aan doen dat geen van jullie beiden de verantwoording neemt. Jij zegt dat je er buiten je schuld midden in zit, maar dat is natuurlijk niet waar. Jouw paard, dus jouw verantwoording.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:14

Ik zou zeggen, geen je stalhouder het telefoonnummer van de eigenaar van het paard, en laat die het met elkaar uitvechten. Het is tenslotte jou paard niet en jou stalgeld niet.

5 maanden vind ik overigens wel heel lang, waarom heb je hen niet eerder met elkaar in contact gebracht om dit op te lossen? Nu zit jij er als tussenpersoon tussen, en dat is helemaal niet handig aangezien je eigenlijk niks over het paard te vertellen hebt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:28

mrie schreef:
tiwi1969 schreef:

De stalhouder mag het paard in retentie nemen. Dat betekend dat hij zeg maar het paard mag "gijzelen" als onderpand. Hij mag het dan niet verkopen, verhuren of gebruiken en hij is verplicht er voor te zorgen. aan de andere kant mag hij de eigenaar de toegang tot het paard ontzeggen. Misschien is nu je eerste gedachte "Ja maar ik ben de eigenaar niet". Misschien niet, maar je bent wel de verzorger en ruiter van het paard.
Juridisch ligt dat een beetje raar met paarden. Het wetboek maakt onderscheid tussen de houder van het dier (= de stalhouder) De eigenaar (je vriend) en de verzorger/berijder. De stalhouder mag jou dus van zijn erf weren om zo druk uit te oefenen op de eigenaar die de rekening moet betalen. Tiwi, ik geloof dus niet zoveel van de bovenstaande bewering.

volgens mij mag een stalhouder nooit een paard 'gijzelen' als onderpand. dat dit in de praktijk wel gedaan wordt is een ander verhaal.
als ik mijn onderhoudsbeurt bij de autodealer niet betaal, mag hij mijn auto ook niet zelf in beslag nemen.
voor zover ik weet klopt de info van tiwi wel.

een betaal achterstand an 5 maanden is lang, veel te lang. jullie zullen snel een oplossing moeten zoeken en anders geld bij je ouders lenen of iets (het paard?) verkopen. wanneer hij een incasso bureau in gaat schakelen zullen de kosten erg snel oplopen en ik geloof niet dat je dat wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:33

Ik geef de stalhouder groot gelijk. Hij verleent jullie een dienst. En daar moet je voor betalen punt.
Om je paard sneaky weg te halen, geeft natuurlijk helemaal geen pas.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:35

Ik begrijp de stal eigenaar wel,die man moet ook zijn onkosten betalen.
Ook ik vind dat hij aardig wat geduld heeft en al 5 mnd. wacht op zijn geld.
Ik geloof niet dat hij een incasso bureau zal inschakelen,daar is het bedrag te laag voor en de kosten voor incasso te hoog.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:38

Kun je niet toch om tafel zitten met de staleigenaar, voor een regeling.
Maar ook al haal je dit paard naar de stal waar jij staat, dan is het paard nog steeds van die vriend, dat gaat dus nog niet echt opschieten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:41

jesito schreef:
Kun je niet toch om tafel zitten met de staleigenaar, voor een regeling.
Maar ook al haal je dit paard naar de stal waar jij staat, dan is het paard nog steeds van die vriend, dat gaat dus nog niet echt opschieten.

Het paard is niet van haar vriend,die heeft het gekocht voor TS.
TS schrijft duidelijk dat het haar paard is en dan is zij toch echt zelf verantwoordelijk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:48

Ooo ik dat dat die hem gekocht had VAN haar, brilletje vergeten. :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:51

Sorry, maar ik vind het echt belachelijk "ik wil het paard daar weg halen".
Als ik het goed begrijp is het niet jou paard, maar dat van een vriend van je. In weze maakt dat jou niets meer als een verzorger voor het paard. Dat jij het paard als het jouwe beschouwt moet je helemaal zelf weten, maar dat is hij dus niet.
Regeling is dus simpel: jij hebt geen recht om dat paard te verhuizen of wat dan ook, maar de eigenaar heeft ook het recht niet om jou lastig te vallen met de geldproblemen. Dat moet hij regelen met die vriend van jou, want jij hebt hier niets over te zeggen.
Heel vervelend, maar wel hoe de situatie dan zit :).

Als het paard wel van jou is, dan zul je moeten betalen voordat je iets met het paard mag doen. Leuk dat je vriend het dan altijd voor je betaalt heeft, maar als dat niet op contract is afgesproken dan heb je pech en ben jij verantwoordelijk voor die kosten. Je paard daar dan zonder te betalen weghalen lijkt me dan ook een misdrijf...
Laatst bijgewerkt door secricible op 26-02-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:52

Ik begreep dat die vriend hem wel voor TS had gekocht, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat TS ook daadwerkelijk eigenaar is (ook al noemt ze hem mijn paard).
TS, Ben jij formeel de eigenaar?

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 11:59

iedereen bedankt voor de tips !
weg gaat ze sowieso niet ;)
ze mag haar 'oude' dag bij mij doorbrengen :)

praten met de beste man werkt niet, ik voel me ook niet prettig als ik daar op stal loopt, hij is nogal vijandig.
ik heb het nummer gegeven van die vriend en die heeft ie ook een keer gebeld, maar hij vind het mijn verantwoordelijkheid...
ik ga kijken of ik mijn spaarrekening kan raadplegen, heb liever dat die vriend het aan mij terug betaald dan dat ik moet wachten tot hij het aan de staleigenaar heeft betaald.

tja formeel de eigenaar ? hij heeft gezegd dat het mijn paard is, maar dat hij de kosten betaald. Ik heb het paspoort in mn bezit voor als er wat aan de hand is, ik mag het dier ook verkopen als ik dat wil.

het is ook niet dat ik denk van ooh ik neem haar sneaky mee en klaar... tuurlijk wil ik daar gewoon op een normale manier weg gaan maar ik wordt er zo spuugzat van dat ik elke x woedend wordt opgebeld, nu mn paard niet gevoerd gaat worden (had gister sms contact met de dochter van de staleigenaar en die mag haar ook niet voeren van haar vader...) en ik 600 euro moet gaan ophoesten ...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:03

Ik vind jou echt ongelovelijk! Hier valt mijn mond echt van open! Jij word er spuugzat van dat je opgebeld wordt? Ben je nou helemaal bedonderd die man moet gewoon zijn geld hebben. Hij heeft keurig dat paard verzorgd en daar moet voor betaald worden. Dit is een vorm van diefstal, je berooft die man van zijn broodwinning.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:05

Als het jouw paard is, is het ook wel logisch dat jij uiteindelijk de stalkosten moet ophoesten. In dat geval heeft de stalhouder er weinig boodschap aan dat jij een afspraak had met een vriend die zich daar niet aan houdt.

Dan heb jij het ook wel ver laten komen door niet eerder in te grijpen.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:09

Caira schreef:
Ik vind jou echt ongelovelijk! Hier valt mijn mond echt van open! Jij word er spuugzat van dat je opgebeld wordt? Ben je nou helemaal bedonderd die man moet gewoon zijn geld hebben. Hij heeft keurig dat paard verzorgd en daar moet voor betaald worden. Dit is een vorm van diefstal, je berooft die man van zijn broodwinning.

dan moet hij die jongen toch bellen en niet mij ?!
ik verzorg het paard, ik betaal haar niet !
dus dan heeft hij er toch veel meer aan om achter die jongen aan te bellen dan mij te bellen?!

ik wist pas na 5 maand dat de stalling niet betaald werd...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:10

Als het jou paard is, dan heeft de staleigenaar groot gelijk dat hij je lastig blijft vallen, dan zul jij voor dat geld moeten zorgen, en hoe je dat doet zal hem een rotzorg zijn. Jij regelt dan maar met die vriend dat je dat geld krijgt, maar daar hoeft die staleigenaar niet op te wachten.. Jou paard, jou verantwoordelijkheid. En daar hoeft hij dus niet die jongen voor te bellen, maar de eigenaar van het paard (en dat ben jij dus.)
Als jij de kosten voor je paard niet goed in de gaten hebt gehouden (en dus pas na 5 mnd ontdekte dat er niet betaald werd), dan is dat jou eigen probleem en niet dat van die staleigenaar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:12

JIJ bent degene die het paard verzorgt en dus zijn aanspreekpunt. En JIJ bent degene die het heeft over het verplaatsen van het paard, zijn paspoort in bezit heeft en dus blijkbaar ook zeggenschap heeft over het paard. Dan vind ik het helemaal niet gek dat hij jou aansprakelijk stelt.

Ik zou me persoonlijk rot schamen als ik iemand zo met de kosten voor MIJN paard zou laten zitten. :o

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:14

wendy_x schreef:
Caira schreef:

dan moet hij die jongen toch bellen en niet mij ?!
ik verzorg het paard, ik betaal haar niet !
dus dan heeft hij er toch veel meer aan om achter die jongen aan te bellen dan mij te bellen?!

ik wist pas na 5 maand dat de stalling niet betaald werd...

TS als dit echt jouw paard is ben en blijf jij verantwoordelijk. Nu gaat het om een huurachterstand, maar wat denk je dat er gebeurt als jouw paard uitbreekt en schade aanricht? Ook dan ben jij aansprakelijk. Die stalhouder heeft jouw paard al een half jaar voor niets verzorgd, het is jouw taak dat dat rechtgetrokken wordt. Wat je met je vriend hebt afgesproken moet je direct met hem afhandelen, daar heeft de stalhouder niets mee te maken.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:14

Caira schreef:
JIJ bent degene die het paard verzorgt en dus zijn aanspreekpunt. En JIJ bent degene die het heeft over het verplaatsen van het paard, zijn paspoort in bezit heeft en dus blijkbaar ook zeggenschap heeft over het paard. Dan vind ik het helemaal niet gek dat hij jou aansprakelijk stelt.

Ik zou me persoonlijk rot schamen als ik iemand zo met de kosten voor MIJN paard zou laten zitten. :o

als ik van te voren had geweten dat hij mn oude paard zou terug kopen had ik daar ook heus wel een stokje voor gestoken hoor ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:16

typisch gevalletje van wel de lusten maar niet de lasten. Meid zelfs in je profiel staat dat het jouw paard is, wie wil je nu voor de gek houden?

Je zit gewoon fout, neem je verantwoordelijkheid en betaal de beste man! Hij heeft zijn werk goed gedaan, nu is het jouw beurt om je aan de afspraak te houden!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:17

Caira, volgens mij heb ik het allemaal duidelijk uit gelegd of niet ?
dus als je zo verder wil gaan, pb me dan lekker, maar ga niet in een topic waar ik om hulp vraag me af lopen katten, danku ;)