Eigen pony

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:22

Jij kan nu ergens voor 20 euro staan, wat als deze stalling er mee stopt? Ik dacht ook dat ik NOOIT weg zou moeten bij mijn eerste (goedkope) stalling maar er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren, wat doe jij dan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:22

Ruby1995 schreef:
Vjestagirl schreef:
Stalling. Een stalling voor €20 per maand kan niet. En als het kan, wat ga je doen als degene van wie de stal is morgen een auto ongeluk krijgt en jij daar weg moet omdat de stal opgeheven wordt?

Wormenkuren zijn duurder, voer is duurder, de dierenarts is véél duurder dan die €1 per week die jij hebt. Inentingen, spullen vervangen etc etc etc.

Stalling kan wel ;)
En de stal hoort bij een groot bedrijf ;)

Dan gaat het bedrijf failliet, omdat ze stallen onder de kostprijs aanbieden. Wat doe je dan?

En wat ga jij doen als je paard na 5 maanden doodziek wordt en de dierenarts je een rekening van €600,- geeft?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 23:23

Toch benieuwd waar die boer dat van doet ;) voor 20
[/quote]
het is geen boer qq Maar laat maar..[/quote]

Excuses, particulier....................maar dan ben ik nog zeer benieuwd :D, wellicht doe ik iets verkeerd dat ik jaarlijks zo'n hoge post heb:o[/quote]
dat dik gedrukte begrijp ik niet???

Vjestagirl

Re: Eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:24

Wij snappen niet waar jij zo'n goedkope stal vandaan haalt. Wij betalen per maand namelijk allemaal véél meer, zelfs voor shetlanders... Dus wij vragen ons af of we iets verkeerd hebben gedaan dat we per jaar zoveel betalen aan stalgeld.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:24

Vind die stalling iig absurd goedkoop... Maar goed, wij kunnen niet beoordelen in hoeverre de goede man de waarheid spreekt over die twee tientjes per maand... Kan het me iig echt niet voorstellen :+

Als er iets misgaat heb je aan dat spaarpotje bij lange na niet genoeg, daar moet je echt meer voor opzij zetten.
Zelf ben ik iets van 200 pm kwijt (stalling, verzekering, voer) en daar zitten wormenkuren, smid (ok, voor die van mij hoeft ie maar 2x per jaar oid te komen dus dat valt mee :+ ) entingen enz nog niet bij... Om nog maar te zwijgen over alle extra's... Want je zal toch ook spullen willen hebben, en die moeten soms vervangen worden... Waar ga je dat van betalen?

Vind het allemaal wel erg fantastisch overkomen... 20 euries stalling incl smid, trailer gratis pakken, gratis les....
Maar een pony kost gewoon heel veel geld... Ik ging in het begin ook krap rekenen, met 50 per maand kwam ik er wel en dan sommige maanden extra voor smid/enting/wormenkuur.. Nou, reken maar dat t meeste geld wat binnenkomt intussen op wat voor manier dan ook wel bij poown belandt :+

Oh ja, ik heb een Welsh sectie a, dus size doesn't matter als t op kosten aankomt hoor :D

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:26

ik zou toch eens heeeeel goed nadenken. Je potje is toch echt veel te laag. m'n pony stond van de ene dag op de ander kreupel en met een potje van 100 euro kwam ik niet toe. Als je bedenkt dat een 'serieus' ongevalletje al gauw kan oplopen van 100-500 euro DA-kosten.. Verder vind ik het ook raar dat de stalhouder dan verlies (?) boekt? Voor 20 euro per maand heb ik niet eens stro & hooi voor mijn pony, en geloof me die prijzen staan hier momenteel echt laag.. Qua voer kan ik je helaas niet verder helpen, aangezien je ook geen info geeft over het soort/merk voer en ik de pony niet ken, dus geen idee heb wat voor voer hij nodig heeft en hoeveel.. Denk iig dat je het wat rooskleurig stelt. Stel dat er iets gebeurt (klinkt in jouw oren mss onmogelijk maar alles kan gebeuren) waardoor je daar niet meer kan stallen? Dan moet je toch ook een nieuwe stalling zoeken hoor, en die gaat zeker 10 keer zoveel kosten.. Denk dus erg goed na en zet alles op een rijtje. :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:41

Ruby1995 schreef:
dat dik gedrukte begrijp ik niet???

Wat ik bedoel te zeggen is IK betaal:

Voor mijn haflinger
Stalgeld €125,00 kale huur incl. hooi (in de randstad betaalde ik €275) per maand
Vlas balen €25,00 per maand
Brok: +/- €15,00
Dus dat is ongeveer een stalprijs van €165,00 x 12 = minimaal €1980

Dierarts visite + enten €45
Ontwormingen €60
Hoefsmid elke 10 weken €85 = €425
Tandarts €80,00

Dus gemiddeld 2600,- en dan heb ik niet eens gekke dingen gedaan, tuig vervangen of ziekte kosten berekend

Om het gemakkelijk te houden. Ik heb ook een shetter, die staat tijdelijk ook in pension in schuurtje op het erf bij de pensionhouder. Pensionhouder wil hier eigenlijk niets voor hebben voor het dak boven zijn hoofd omdat het 'tijdelijk'. Voor mijn shetter betaal ik per maand:

€10 fatsoen & moeite dat hij daar mag staan
€10 voor het stro
€ 32 voor hooi
€ 5 voor brok

Compleet €57,00

Daarnaast ben ik kwijt
Tandarts 80
Hoefsmid elke 10 weken €25
Ontworming 60
Enten 45
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 24-02-11 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:41

nou ik zou nog maar eens nadenken
mijn paard is van de week door de dierenarts bekeken voor een huid aan doening

spuit erin
poeder door het voer
huidafkrabsel en onderzoeken

125 euro! en dat is niet bijzonder!

dus ik zou om te beginnen je risico pot veel groter maken!

ook je stalling kan haast niet maar als jij zegt 20,- oke prima maar houd er rekening mee! stallings prijzen gaan jaarlijks meestal omhoog!
en wat als het nu 50,- word? of 100,-?

en heeft de pony al een goed passend zadel? hoofdstel en dat soort dingen??

eerst goed nadenken en misschien doorsparen en niet ZOMAAR aan een pony beginnen ze kosten veel meer als je werkelijk denkt! zeker als ze wat krijgen!

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:55

alsjeblieft, doe dit niet..
een stalling van €20 euro is zeer onwaarschijnlijk. Ik betaal 255€ per maand aan stalling en de hoefsmid is ook minimaal 25€ en dat moet om de 8 weken, tenzij de hoeven zo snel groeien dat je om de 6,7 weken moet.. dan heeft hij misschien ijzers nodig, dan zit je al op ongeveer 60€. ik betaal 80€ voor de hoefsmid en moet om de 7,8 weken. dan elke 8 weken een wormenkuur van 17,50€ dan als je paard een koliekje krijgt, ben je algauw 3000€ verder. (ervaring) En dan zou jij je pony niet de medicijnen kunnen geven die ze nodig heeft, omdat jij zo graag een pony wilde, maar dat gewoonweg niet kan? Dan nog tuig; een goed zadel kost ook algauw 1000€ en dan je hoofdstel, (de goedkope liggen rond de 70€ )dan nog borstels, dekjes, bescherming, halster, halstertouw. Er gaan altijd dingen kapot! En dan nog niet over voer gesproken.. die 25 kilo is zo op hoor! als je paard 2x brok krijgt per dag. die van mij krijgt nu een 2 kilo per dag. dan doe je 12 dagen met een zak. en in de winter heb je dekens nodig. Een deken kost algauw over de 100 euro, als je een beetje een fatsoenlijke deken wil hebben voor je pony waarbij de deken niet zijn borst helemaal kapotschuurt. De verzekering, heb je daar al aan gedacht? Ik betaal 1300€ per jaar aan verzekering.
Ik zou als ik jullie was, doorsparen zodat jullie de zekerheid hebben om een pony te kunnen onderhouden. Nu is het gewoon zielig om een pony te kopen, omdat jullie niet genoeg geld hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:09

Ach wat betreft de stalling dat kan best. Mijn eerste pony stond ook gratis gestald. Is echt niet onmogelijk. Maar je moet er altijd rekening mee houden dat het kan stoppen dan wel van jouw kant als die van de stalhouder. Eigen paard is anders als verzorgpaarden. Als je om een of andere reden vindt dat je paard bv niet genoeg ruwvoer krijgt end dan heb je niet veel te zeggen want dan zal de prijs omhoog gaan verwacht ik.
Wat ik altijd als minimum aanhoudt is dat je minimaal 150 euro per maand aan je paard moet kunnen besteden. Als je dus lage stallingskosten hebt is dat mooi mee genomen maar komt de dag dat je moet verhuizen heb je tenminste 150 euro voor nieuwe stalling. En alles wat je die maand overhoudt kun je altijd apart zetten.
Ik zie zo vaak om marktplaats dat mensen een nieuwe stalling zoeken met "absurd" laag budget. Dus 50/75 euro inclusief hooi,stro end. Dat is gewoon niet realistisch. Als je geluk hebt en niet te hoge eisen niet onmogelijk misschien maar als je een minimum van 150 aanhoudt zul je sneller iets vinden.
Bedoel voor alleen weidegang met schuilstal en hooi en water end vragen ze al gerust 100 euro en dan heb je niets speciaals. Dat moet je wel op kunnen brengen.

loveeguess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:14

Hoefsmid bij de stalling?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 09:02

naja , over de stal geen commentaar , want dat is gewoon zo....

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:06

Ik kan maar 1 ding zeggen en dat is: 'Droom lekker verder.'

Neem die pony niet, dit gaat je echt niet lukken, ja, in een fantasiewereld.

Een pony kost gemiddeld toch echt wel 300,- per maand hoor ;)

En jij komt op nog geen 50,- uit.. hoe doe je het :')

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 09:11

gabjj8 schreef:

Wat gaat dan niet lukken ;) ?

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:12

Even over de stal : die stal die staat bij mensen die ook een bedrijf en ook eigen paardjes hebben staan daar, wanneeer die paardjes weggaan gaat deze gelijk mee, zo bekijken wij het..jullie denken ook allemaal aan hooi stro en stal maar dat is bij ons heel goedkoop.
( die gene die een pony wil )
Laatst bijgewerkt door tomstergirl op 25-02-11 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:13

gabjj8 schreef:

Waar geef jij allemaal aan uit in 1 maand ?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:15

Stalling kan trouwens wel, ik heb zelfs een paar jaar bij iemand gratis gestaan incl. hooi.
Maar kan je de pony ook nog betalen als je van stalling moet wisselen? Dit kan namelijk altijd gebeuren om wat voor reden dan ook.
Je dierenarts potje is zoiezo veelste klein, van 100,- kan je enten en dan als er wat is kan de veearts nog een keer komen maar dan is het wel op.
Hoefsmid zal voor die prijs er wel niet bij zitten want met een stallingsprijs van 20,- moeten de eigenaren van de stal al extra bijleggen om het hooi en het stro te betalen.

Daarnaast zou ik twijfelen over een C pony van 550,- met toebehoren, dat is echt ontzettend weinig al helemaal als het een brave kinderpony is. Daar kan haast nooit een fatsoenlijk zadel bijzitten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:16

Als je een paard/pony wilt kunnen onderhouden moet je niet alleen rekening houden met wat het nu zou kunnen kosten maar vooral ook met wat het in de toekomst zou kunnen kosten. En dat je voldoende geld hebt om het in een minder mooie situatie ook te kunnen betalen. Dat van de stalling is wel echt een goed punt. Het is fantastisch dat je nu voor 20 euro een stal hebt maar wat nu als de stalhouder ziek wordt of sterft en je moet een andere stal vinden? Dan zit je wel op minimaal 150 euro, moet je dan je pony verkopen of kun je dat ook betalen? Het zou echt reuze rot zijn als jij je pony moet verkopen omdat je niet meer op deze stal kan staan. Hetzelfde geld voor DA kosten je moet echt beginnen met een potje van een paard duizende euro op de bank. Het risico is gewoon te groot dat je dan je pony niet eens kunt laten behandelen als hij een koliek aanval krijgt de eerste maand. En dat komt echt voor! Hoe kl*te zul jij je voelen als je je pony moet laten inslapen omdat anders de DA rekening te hoog wordt. Dat wil je echt niet, geloof me!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 09:17

pluklief schreef:
Stalling kan trouwens wel, ik heb zelfs een paar jaar bij iemand gratis gestaan incl. hooi.
Maar kan je de pony ook nog betalen als je van stalling moet wisselen? Dit kan namelijk altijd gebeuren om wat voor reden dan ook.
Je dierenarts potje is zoiezo veelste klein, van 100,- kan je enten en dan als er wat is kan de veearts nog een keer komen maar dan is het wel op.
Hoefsmid zal voor die prijs er wel niet bij zitten want met een stallingsprijs van 20,- moeten de eigenaren van de stal al extra bijleggen om het hooi en het stro te betalen.

Daarnaast zou ik twijfelen over een C pony van 550,- met toebehoren, dat is echt ontzettend weinig al helemaal als het een brave kinderpony is. Daar kan haast nooit een fatsoenlijk zadel bijzitten.

Ja dan kunnen we het ook betalen als we evt. andere stal moeten , dan komen we uit op de stal hier van 150,- per kwartaal ;)
Maar enten zit niet bij dat potje :D

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:19

Maar het is geen kinderpony, het is een C pony met veel karakter

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:19

Het lijkt me onrealistisch idd
Mijn paarden staan thuis en kosten mij in onderhoud (enkel stalling): 40€ (x 12 = 480)
Ontwormingen €60
Tandarts €80,00
----------------------------------------------
Totaal: 1090€ per jaar = 90,8€ per maand (en ik heb nog een pensionair staan waardoor ik de opbrengt van de pensionklant hiermee kan verrekenen wat zou komen op 71€ per maand voor 1 paard.)
Maar dan mag er niets misgaan. Verder ook nog jeep & trailer kost per jaar = 1500€ minimum!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 09:21

SofieHavan schreef:
Mijn paarden staan thuis en kosten mij in onderhoud (enkel stalling): 40€ (x 12 = 480)
Ontwormingen €60
Tandarts €80,00
Totaal: 1090€ per jaar = 90,8€ per maand (en ik heb nog een pensionair staan waardoor ik de opbrengt van de pensionklant hiermee kan verrekenen wat zou komen op 71€ per maand voor 1 paard.)
Maar dan mag er niets misgaan. Verder ook nog jeep & trailer kost per jaar = 1500€ minimum!

Ontworming kon je trouwens toch ook zelf kopen???? van equine......... (zoiets)

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:21

SofieHavan schreef:
Ontwormingen €60
Tandarts €80,00

Maar heb je alles nou bij elkaar gerekend?

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:27

Het paardje is 550,- euro en dit zit er allemaal bij : pees beschermers (voor)
VZH zadel
hoodstel(front met steentjes) met dubbel gebroken bitje
zweet deken
singel
halster
uitrijdeken(met haar naam er op)
1 sjabrak

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:28

Ik zou het allemaal niet zo simpel inschatten, ik zou je budget wat ruimer nemen.

Wat ik kwijt ben op jaar een maandbasis aan mijn pony:
Stal: 135,- p.m. dus 1520 pj.
Hoefsmid bekappen(Wintermaanden) 3x25 is : 75,- pj
Hoefsmid beslaan (Zomermaanden) 3x100 is: 300,- pj
Dierenarts enting 1x pj: 35,-
wormkuren: 50/70,- pj.
Startkaart: 47,- pj
contributie: 85,- pj
startgeld: 300,- pj?
toebehoren: 100/200 pj
Les: 30 p.w. en dus ongeveer 1500,- pj.
startcoupons: 3x20 = 60,- pj
en ik zal vast nog wel wat vergeten zijn. maar als ik de prijzen zo zie. had het nog nooit echt uitgerekend, maar het is behoorlijk wat.

bij elkaar opgeteld kom ik per jaar uit op: 4192,- (wow) :O per maand dus 350,-