Al die wreedheid, normaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Al die wreedheid, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:22

Ik kan het me op zich wel voorstellen :)

Bij mijn eigen paardje heb ik misschien 3x een hollepeuter uit moeten delen om haar te laten begrijpen dat het menens is als ik iets van haar vraag , en ze dient op te passen voor mijn veiligheid , en mij mijn eigen ruimte moet gunnen. Nu is ze over algemeen poeslief , maar dat is te danken aan het feit dat ik even duidelijk mijn grenzen heb aangegeven in het begin :)

Nu is er sinds afgelopen september een Fjord bij gekomen.

Superlief beest , super netjes opgevoed....maar LOMP :roll:

En als je dan keer op keer die Fjord moet corrigeren dan word je het wel eens een keer zat en pik je op een gegeven moment NIKS meer van zo'n dier verder op zo'n ochtend / middag.

Als die kop dan op zich lief mijn kant op kwam , kon ze ook een pets krijgen. Opdonderen gewoon , als ik je nodig heb dan roep ik je wel :)

Ik kan me voorstellen dat hoefsmeden veel te maken hebben met onopgevoede / dwarse / respectloze kolere-bokken en dat die dan een soort van constant in zo'n stemming zijn en gewoon NIKS pikken van paarden.

Dat is dan misschien niet goed omdat "jouw" paard het niet slecht bedoelt , maar die smid heeft misschien al wel 3 van die bijtende rotbokken van zich af moeten slaan die dag dus als de "jouwe" dan zijn kop omdraait denkt de smid ook : daar komt er weer 1 , wèg met die kop , kijk maar lekker voor je !

Maar dan had ik toch liever m'n favoriete bekapper Simon met zijn zoute bilspleet die Rena altijd helemaal uit mocht likken , haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:27

Bij ons op stal is het wel zó cool om je paard zodanig op te sluiten of van de zweep te geven dat hij gaat staan trippelen, in verzet gaat, bokt of andere bewegingen uithaalt, om dan vervolgens te kunnen pronken hoe goed de ruiter wel niet kan rijden op zo'n stout en onwillig paard!

Wat een aanstellerij :r :r :r

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:36

Ik ben blij dat mijn paard op een particuliere stalling staat. Die eigenaren zijn zo ontzettend lief voor de drie pensionpaarden en twee eigen paarden. Eigenaren zullen alleen optreden tegen de paarden als het echt nodig zou zijn. Verder weinig mensen om me heen. Hoefsmeden heb ik ook niet altijd even leuke ervaringen mee gehad. Vooral toen ik waarschuwde vooraf van je hoeft mijn paard niet te slaan. Mijn paard schrok ergens van, ging een stap naar achteren, en kreeg direct een flinke trap (met klomp) in haar buik. Dat moet je bij mijn paard niet doen!! Ik heb nu een hoefsmid (NB) die ook een vriendin van mij is. Zij kent mijn paard door en door, en bekapt haar gewoon rustig.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:37

Je hebt zeer zeker gelijk, maar je kunt ook overdrijven.. Ik heb een friese jaarling die het nog wel eens nodig vindt om als hij eten krijgt gericht te trappen.. Geloof mij maar dat hij gericht een trap terug krijgt.. Ik heb al 1x een hoef tegen mijn been gehad, en geloof me, daar wordt een mens niet bijster gelukkig van.. Hij doet dit nu wel niet meer en is braaf bij het voeren.. Hij heeft de hele dag de tijd om op de wei zo idioot te doen als dat hij zelf wilt, maar voor mij dient hij respect te hebben, punt uit.. Iemand zei eens: zo hard als het moet, zo zacht als het kan.. En hier sluit ik me bij aan.. Ligt aan de situatie en aan het paard..

(neemt idd niet weg, dat als je je paard uit aan t krabben bent en hij komt vriendelijk meekijken en kroelen dat je hem niet op zijn gezicht moet slaan, maar dat moge toch duidelijk zijn dacht ik zo :P)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:03

nine1987 schreef:
Je hebt zeer zeker gelijk, maar je kunt ook overdrijven.. Ik heb een friese jaarling die het nog wel eens nodig vindt om als hij eten krijgt gericht te trappen.. Geloof mij maar dat hij gericht een trap terug krijgt.. Ik heb al 1x een hoef tegen mijn been gehad, en geloof me, daar wordt een mens niet bijster gelukkig van.. Hij doet dit nu wel niet meer en is braaf bij het voeren.. Hij heeft de hele dag de tijd om op de wei zo idioot te doen als dat hij zelf wilt, maar voor mij dient hij respect te hebben, punt uit.. Iemand zei eens: zo hard als het moet, zo zacht als het kan.. En hier sluit ik me bij aan.. Ligt aan de situatie en aan het paard..

Ik ben het helemaal met je eens.

Ik ga heel paardvriendelijk met mijn eigen, maar ook de pensionpaarden om, zie mijn eerdere post. Maar ik ben ook heel duidelijk als ik ondersteboven gelopen wordt, als ze steigeren of trappen. Angst, verwend of dominantie, daarin maak ik geen verschil. Dit gedrag is levensgevaarlijk. Dat bestraf ik ook direct, duidelijk en indien nodig grof. Ik ben ook dol op mezelf. :j

Het gemep, geschreeuw, gepluk, getik, en weinige geduld of zelfbeheersing, daarmee doe je een paard tekort en dat is volgens mij ook wat TS bedoelt.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:11

Neen, dat is absoluut niet normaal. Maar toch moet je wel de baas blijven. Als ik 1 van de hengsten bij ons z'n emmertje voer moet geven moet die aan de kant. Als ik zn staldeur open schuif en hij springt vooruit of begint te dringen (wat bijten als gevolg heeft), dan mag die van mij wel een correctie verwachten.. Ik ga er niet metteen op kloppen natuurlijk, maar een zwaai met mn arm zegt vaak genoeg.
Bvb een paard wat je gewoon omver duwt als je ergens staat, of 1 die bijt, dan aarzel ik geen seconde: een flinke duw.

Als je paard natuurlijk goed opgevoed is heb je al deze problemen niet, maar ik neem geen risico als ik iemand zn paard ga eten geven. Na 10 keer weet dat paard dat hij aan de kant moet, en kan je perfect zonder gevaar z'n emmertje in zn stal zetten.
Paarden zijn niet van suiker, ze moeten je respecteren. Maar hoe kan je respect krijgen van een paard als je zelf geen respect toont tegen over dat paard?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 14:21

waar jullie het over hebben, daar geef ik jullie volkomen gelijk in. Als een paard mijn persoonlijke ruimte niet respecteert krijgt ie een mep of een duw, in welke situatie ook. Maar zoals jullie ook zeggen, dat gepluk, getrek en gedouw terwijl t eerst ook met een vriendelijke hand tegen de borst kan, een zachte druk op het touw of een waarschuwend "Ho!" vind ik onzin.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:30

daar heb je helemaal gelijk in ts..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 14:33

Danku :)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:41

Bij correcties is natuurlijk van belang wanneer je ze geeft, niet per definitie hoe je ze geeft. Van mij mag je mijn paard prima een mep geven, mits hij die verdiend heeft. En als je timing goed is, hoeft je correctie doorgaans niet groot te zijn. Dus, een duidelijke, goed getimede zachte correctie geeft meer resultaat dan een vage, verkeerd getimede harde correctie. En dat is helaas waar het meestal fout gaat, mensen timen verkeerd, interpreteren de paardentaal verkeerd en worden vervolgens te hard. Heel jammer, want het is niet nodig.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:01

Denk ook wel dat het aan het type pensionstal ligt, heb vroeger eens een paard bijgereden dat op een vrij grote stal stond met echt alles er op en er aan. De paarden kwamen daar nooit naar buiten, in de binnenbak stond altijd keihard de muziek aan en hoe langer je sporen waren hoe stoerder je was...

Daar werd behoorlijk respectloos met paarden omgegaan door bepaalde eigenaren, heb het daar zelfs meegemaakt dat een paard letterlijk de hindernissen over geslagen werd door zijn eigenaar en echt trillend op zijn benen stond, nat van het zweet.

De meeste mensen hadden daar ook een vrij grote bek, hadden altijd haast, er werd veel gescholden op de paarden en het was er bovenal luidruchtig...

Wat een verademing toen dat bijrijdpaard naar een veel kleinere stal ging. De faciliteiten waren minder (geen binnenbak, geen kantine, geen springles elke dinsdagavond, geen warm water etc), daardoor trok het ook een ander publiek. En dat andere publiek was een stuk rustiger, ontspannender en was er niet alleen om te rijden maar voor de hele verzorging (doe-het-zelf-stal). Ze gingen heel anders met hun paarden om, het was voor hun écht een hobby en ontspanning en ze hadden geen prestatiedrang (daarbij wil ik niet zeggen dat iedereen die wel prestatiedrang heeft per definitie respectloos omgaat met hun paard ;-)).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:23

Het is niet normaal maar volgens mij wel realiteit.
Ik doe ook weleens iets dat ik achteraf denk had ik anders moeten oplossen maar in sommige situaties heb je weinig keus.
Ik sta gelukkig niet op een pensionstal dus ik hoef al dat "leed" niet aan te zien. Zou niet weten of ik dat wel aan zou kunnen.
Wat dat betreft ben ik best een bitch. Van de zomer stond er een paard gestald waar die van mij ook staat. Joh irritaties genoeg hoor.
Ze waren van de ene kant veel te soft in de zin van elke pas dat het paard zetten met "grondwerk" werd er een snoepje ingestopt. Uiteindelijk beet het paard een keer in der rug ja logisch. Aan de andere kant toen het dier overbelast was(dat ik allang had zien aankomen) konden ze nog geen week het paard met rust laten maar nee hij heeft zo'n 6 dagen rust gehad en daarna moest hij weer volop aan de bak. Abnormaal. Daar heb ik wat van gezegd dat hij nog niet goed liep werd me dan wel niet in dank afgenomen maarja.
Trek hem lekker in de krul en alleen maar galop, galop en nog eens galop. Tja dat is er gewoon om vragen zo, zien het paard een week niet staan en dan ineens moet hij weer keihard werken. Logica is bij sommige ver te zoeken. Het ene moment willen ze het beste voor het paard anderzijds is hun eigen plezier veel belangrijker.
Dat is waarschijnlijk ook de rede dat ik wat moeite heb om mijn paard uit handen te geven. Wie kun je nog vertrouwen en wie gaat er nog fatsoenlijk met een paard om. Op de manier die jij zelf wil.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:27

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar als ik het zou zien, zou ik zeker mijn mond niet dicht houden.
Oké, ik geef mijn paard ook wel eens een dreun. Maar niet om ieder wissewasje.
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, en dat het een stuk vriendelijker mag, in de hele paardenwereld.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:53

laetitia schreef:
Wat een verademing toen dat bijrijdpaard naar een veel kleinere stal ging. De faciliteiten waren minder (geen binnenbak, geen kantine, geen springles elke dinsdagavond, geen warm water etc), daardoor trok het ook een ander publiek. En dat andere publiek was een stuk rustiger, ontspannender en was er niet alleen om te rijden maar voor de hele verzorging (doe-het-zelf-stal). Ze gingen heel anders met hun paarden om, het was voor hun écht een hobby en ontspanning en ze hadden geen prestatiedrang (daarbij wil ik niet zeggen dat iedereen die wel prestatiedrang heeft per definitie respectloos omgaat met hun paard ;-)).

Ik snap helemaal wat je bedoelt. De prestatiedrang is niet de schuldige, degenen die deze drang vóelen.

Mijn eerste pensionklanten op m'n huidige locatie waren bijna allemaal wedstrijdruiters, en idd de sfeer was heel anders. Minder gemoedelijk, minder rust, minder tsja minder wat? Minder in alles eigenlijk.

Nu heb ik allemaal recreatieruiters en ik betrap me er zelf op dat zij veel beter bij mijn type stal passen. Gek, eigenlijk want ik ben zelf wel een wedstrijdruiter en afgezien van een binnenbak heb ik eigenlijk alles qua accommodatie. Veel wedstrijdruiters op een all-in stal verliezen uit het oog dat hun paard een wezen is, en geen crossbrommer. Als een sfeer op een stal zo negatief is, wordt dat simpelweg nageaapt. Ook een mens is geen kuddegedrag vreemd. Een enkeling vindt het vreselijk en vertrekt. En op de stal blijft simpelweg alles zoals het was. Omdat het zo hoort. Gelukkig denken wij daar in elk geval allemaal anders over.

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:46

onderlinge afgunst tussen (pension)klanten speelt ook vaak mee in dit soort praktijken.......wanneer een paard van een ander wel voldoet aan de (hoge) verwachting van een eigenaar waar zijn eigen paard (nog) niet aan kan voldoen, dan is het vaak het paard wat het gedaan heeft. Paard is namelijk makkelijk...die zegt niets terug wanneer hij ten onrechte voor iets wordt gestraft. De andere zijde van het verhaal is dat er paarden zijn die het best nodig hebben om gecorrigeerd te worden....maar dat moet dan wel op proportionele wijze worden gedaan en moet niet gaan lijken op het afreageren van frustraties.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:14

Als er ook maar 1 hoefsmid het waagt in mijn bijzijn een paard op zijn lazer te geven, dan kan hij de volle wind verwachten. En als het dan mijn paardje betreft dan wil ik hem NOOIT meer zien. Als een paard niet wil luisteren, dan kan je dat ook op een andere manier oplossen, hij hoeft dan niet te worden afgetuigd.
Nee hoor, niet my cup of tea! Ben een echte dierenvriend, en ik erger me kapot aan dierenleed!!

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:37

Tja wat mij opvalt als ik op een manege rond loop is dat mensen weinig gedult hebben. Het paard moet alles is een keer goed kunnen en gebeurt dat niet in een keer goed dan gaan we slaan, dreigen, schreeuwen verzin het maar.
Dat is voor mij de rede waarom ik dit soort plekken vermijd.
Er is voor mij maar een ding belangrijk en dat is respect. Ben er namelijk van overtuigd dat als dat goed is je de hele wereld aan kan met je paard. Natuurlijk is het wel zo dat als het paard in het begin het respect stuk niet zo snapt je af en toe moet corrigeren maar hierna nooit meer.
Respect is voor mij overigeens ook een wederzijds iets. Hij moet respect voor mij hebben maar ik zeker ook voor hem. Als dat goed is voel je je veilig/fijn bij elkaar en kan je de dingen op je gemak aanleren.

Vind het jammer dat mensen op maneges in mijn ogen rare dingen krijgen aangeleerd.
Zo heb ik een keer bij een kinderuur geholpen.
De meester vraagt aan de groep "wat moet je doen zodat je pony in galop gaat?" het antwoord van een van de kinderen was "een tik met de zweep geven toch?"
Als ik dit soort dingen zie en hoor dan ben ik er eigenlijk al wel klaar mee want dit was geen beginners les maar een redelijke gevoorderde les.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:45

Dat is tegenwoordig toch normaal?
Schoppen en slaan, daar bereik je het meeste mee toch?

Zie het helaas ook vaak. Er word vaak gedacht dat paarden dingen met zin doen, terwijl dit helemaal niet zo is. Met gevolg dat de mensen geirriteerd raken en boos worden, omdat ze dom weg niet snappen wat hun paard nu duidelijk wil maken. Nee, het paard is vervelend, doet het om ons te pesten.. Yeah right!

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:22

Mijn complimenten voor iedereen die met een paard omgaat zonder dwang en straf.
Je kunt dat leren, verdiep je in Natural Horsemanship.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:58

Een klap vind ik niet wreed. Onduidelijkheid vind ik wreed.
De moeilijkste paarden die ik binnenkrijg zijn niet de paarden die een klap gekregen hebben maar de paarden waar veel te soft en onduidelijk mee is omgegaan. Je moet eens zien hoe die dieren opknappen als er eindelijk duidelijkheid komt in wat mag en wat niet mag. De meeste dieren zijn niet op zoek naar de dominante positie, ze nemen die noodgedwongen in omdat ze op hun baasje niet kunnen rekenen als duidelijk en consequent leider.

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:54

Urielle, een paard is altijd op zoek naar een leider. Een leider is degene waarbij het paard zich veilig voelt.
Een leider biedt duidelijkheid en is consequent zonder daarbij straf of dwang te gebruiken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:21

gisa schreef:
Urielle, een paard is altijd op zoek naar een leider. Een leider is degene waarbij het paard zich veilig voelt.
Een leider biedt duidelijkheid en is consequent zonder daarbij straf of dwang te gebruiken.

Nee, die oren in de nek zijn een zeer beleefde vraag of de andere pony alsjeblieft, als het hem zo uitkomt, bij het voer weg wil blijven. Heeft helemaal niets met dwang of dreiging te maken.... :+

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:29

julius_juut schreef:
gisa schreef:

Nee, die oren in de nek zijn een zeer beleefde vraag of de andere pony alsjeblieft, als het hem zo uitkomt, bij het voer weg wil blijven. Heeft helemaal niets met dwang of dreiging te maken.... :+

Nee, precies. Die "met de oren in de nek" is de leider. En die vraagt dmv paardentaal duidelijk en consequent om op te zouten. Voordat een leider een kuddegenoot slaat, heeft die al heel wat 'vriendelijke' signalen gemist hoor.
Ik vind het weleens jammer dat ik niet van die oren en een staart om mee te zwiepen heb. Staat zo stom in het dagelijks leven, maar zou de omgang met paarden wel verrekte eenvoudig maken.

Het gaat TS (en ik denk Gisa net zo goed) er ook niet om of een paard wel of nooit geen tik mag hebben. Het gaat om wreedheid. Da's iets heel anders.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:48

gisa schreef:

AMEN!!!
Volledig mee eens. Ik heb een paard nog nooit hoeven slaan, en ze geven zich toch altijd over aan me....groot én klein!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:59

Ik ken dat helaas ook,iemand die heel snel boos word en geduld verliest als paardje niet precies doet wat eigenaar wil.Ruw trekken aan het bit,soms tot bloedens toe,écht slaan met zweep of schop tegen de buik.
Als eigenaar een slechte dag heeft word dat af gereageerd op het paardje,het beestje kan dan niets goed doen volgens eigenaar.Ik heb er zo een in stalling gehad,maar weg gestuurd op den duur.Mensen spraken mij er op aan wat er allemaal gebeurde met dat paardje.Paard gaat naar ander landje toe,word op den duur niet meer gevoerd en verzorgd,ik kreeg sms-jes over het wel en wee van het paardje.Toen was het genoeg en had iemand de DB en Politie ingeschakeld.En ja ook ik heb een verklaring afgelegd,puur om voor het paardje op te komen,het beestje kan het zelf niet.
Iemand die geen respect kan opbrengen voor een paard moet geen paard houden.