Bijrijder, of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Re: Bijrijder, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:23

Juist, check je WA verzekering in geval van. Mijn bijrijders hebben ook altijd met cap gereden.

LINS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:32

karijn schreef:
Als eigenaar heb ik het nu dus twee keer meegemaakt dat de bijrijder moest afhaken ivm studie of werk. Wij hadden vantevoren afgesproken dat als het niet meer zou lukken, men het gewoon eerlijk moest zeggen. In goed onderling overleg zijn wij dan ook uit elkaar gegaan.
Belangrijk is dat een ieder weet wat de verwachtingen zijn, bespreek alles open en eerlijk met elkaar en kom dan tot een juiste beslissing.
Lins, in jouw geval zou ik dan met de eigenaren willen bespreken of je in plaats van 2 keer rijden naar 1 keer rijden kan gaan en dan wellicht een reductie in de kosten kan krijgen. Dan hoef je het niet helemaal op te geven maar creëer je juist een betere situatie voor beide partijen.

Hey dit heb ik gedaan! Ik ga inderdaad een dagje minder rijden en minder betalen :) Pakt dus helemaal goed uit!
Dankjewel!

Tabitha_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:01

Ik heb ook wel bijrijders gehad, voor mij pony's.
Maar dit waren veelal kinderen (tussen de 10 en 16 jaar)
Als ze kwamen ging dat wel goed, maar het hoefde maar een beetje slecht weer te zijn en ze "mochten" dan niet van hun ouders.
Toen na een paar van die gevallen gehad te hebben ermee gestopt.
De kids hebben nooit hoeven te betalen of iets te doen, wou gewoon graag dat de pony's onder het zadel gereden werden (ben zelf wat te groot voor ze)

Het later wel een tijdje een meisje van 17 gehad die betaalde, maar dat duurde ook maar 2 maanden want toe kon ze het niet meer betalen.

Nu eigenlijk op zoek naar iemand voor mijn paard (die wel betaald) maar helaas zijn er bij ons in de buurt maar weinig mensen die echt kunnen rijden...

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:37

Als je er eentje wilt, maak niet te snel consessies (ook als bijrijder niet) over dat het geweldig is en je nog zeker 10 jaar blijft hangen. Ik heb meerdere malen gemerkt dat als je als mens niet geweldig met elkaar overweg kunt, dat het dan snel over is. Een opmerking over bijvoorbeeld een scheef dekje of een vies bit komt dan opeens slecht binnen en dan rij je ook niet meer lekker.

Ik heb nu een bijrijdpony waarmee ik met de eigenaresse heel goed overweg kan. Dan is er wel eens iets, maar we vertrouwen elkaar en dat werkt gewoon een stuk gemakkelijker. Je moet iemand hebben waar je zelf goed mee kan! Enneh, ik hoor ook best slechte verhalen over bijrijders, maar het is ook niet het fijnste baantje. Ik moet me echt aanpassen, dingen niet altijd op mijn manier doen, want ik laat haar de beslissingen maken en dat is ook in het voordeel van de pony. Wij doen dingen op dezelfde manier! Maar een hele dominante bijrijder die wel eens even zegt hoe het moet, nee, daar zou ik niet voor kiezen.

Persoonlijk weet ik niet of ik het snel zou doen!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:44

Pfffhh das een hele goeie, ik heb wel eens een advertentie geplaatst. Mensen zijn toen ook wezen kijken maar het probleem is dat ik het simpelweg niet kan. Het is nog een jong jolig beest met een hele sterke wil. En als iemand aan die wil toegeeft dan word hij binnen 3 sec. verpest.
Misschien in de toekomst ooit nog eens. Maar nee tot nu toe heb ik de knoop nooit door kunnen hakken!
En ik ben ook te kieskeurig.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:47

Als je een bijrijder nodig hebt om je stalling te betalen zou ik het nooit doen. Je bent te afhankelijk dan.
Persoonlijk ben ik niet geschikt voor een bijrijder en ik denk ook niet dat ik iets wil bijrijden.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:20

met mijn vorige paardje heb ik niet zulke goede ervaringen met bijrijdsters, heb er verschillende gehad maar na een tijdje kwamen ze niet of minder opdagen. Of ze deden dingen met mijn paard waar ik het niet mee eens was. Dit waren overigens meestal meisjes van een jaar of 15/16. Daarna een tijd geen bijrijdster gehad.
Ik rijd western, om daar een goede bijrijdster voor te vinden is zoiezo al moeilijk.
Nu ik mijn nieuwe paardje heb, heb ik ook een super leuke bijrijdster gevonden. Ze is super goed en lief voor mijn paardje, reed ook al western, we denken hetzelfde over dingen en we kunnen het goed met elkaar vinden ookal is ze 14 jaar ouder dan ik ben.
Haar beste vriendin rijdt het paardje van mijn beste vriendin, die naast elkaar op stal staan en niet zonder elkaar kunnen. Dus voor de bijrijdsters is het ook gezellig.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:43

Ik heb er op het moment echt geen een nodig; ik vind het veel te leuk om elke dag alles zelf te doen, heb de tijd daar nog voor en ik vertrouw gewoon nog niemand anders met mijn paardje...

Ik lees daarnaast zoveel verhalen over verzorgsters/bijrijdsters die zich niet aan de afspraken houden, dat ik bang ben dat ik nooit iemand zal vinden die aan mijn eisen voldoet.
Als ik ooit een bijrijder nodig zou hebben, zou ik ook het liefste iemand willen van minimaal rond mijn eigen leeftijd. Dit lijkt mij makkelijker om mee te communiceren en zo heb je volgens mij ook minder de kans op roekeloos gedrag en het 'niet meer komen opdagen' omdat de kijk op het leven verandert. Verder zou ik het wel fijn vinden als zo'n eventuele bijrijder ook les neemt (bij mijn instructeur) met mijn paardje...
Bovendien heb ik een hele sterke en eigenwijze Fjord, die wel eens haar ongehoorzame momentjes kent en die ik dus nooit alleen met een minderjarig ruitertje op pad zou sturen! Dingen als ongeplande buitenritjes en crossen zonder cap zou ik mede daardoor al helemaal niet tolereren.

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 19:34

LINS:
Nou, kijk aan! Mooi dat het zo kon worden opgelost *\o/*

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:32

ik ben heel lang op zoek geweest en het uiteindelijk opgegeven.ik vertrouw niet snel iemand met mijn paard en er waren steeds meiden die heel anders over dingen dachten dan ik. Toen kwam als wonder een oude kennis die een paardje zocht om mee te rijden. ik weet hoe ze met de paarden omgaat en dat ze gewoon lekker buiten wil rijden met lang teugeltje, beetje stappen en drafje. ik vertrouwde eerdere bijrijders niet echt met naar buiten gaan, maar van de huidge weet ik dat ze bv niet alleen maar loopt te jakkeren. En mijn fjord vindt het het allereleukst om een buitenritje te maken, dus met een bijrijder die haar alleen in de bak rijdt, maak ik haar ook niet blij!
Nu is het bijrijden nog beperkt tot af en toe eens, wegens tijdgebrek van bijrijder. straks kan ze om de week de hele week en dan vraag ik in overleg wel een bijdrage. Ze mag dat wel zo vaak komen als ze wil, als is het elke dag, en hoeft verder geen klusjes oid te doen

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 21:46

Het is natuurlijk ook zo: Je zet er niet de eerste de beste op....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:58

Wij hebben toen ik zwanger was een bijrijdster gezocht en gevonden, in eerste instantie zou zij alleen rijden voor de duur van mijn zwangerschap. Nu de kleine er is (bijna een jaar inmiddels) merken we (mijn man en ik rijden allebei) dat we toch niet helemaal uitkomen met oa werk. Ik heb doordeweeks late diensten en mijn man kan dan niet alleen naar stal. We hadden de keus oppas regelen of weer een bijrijdster zoeken. Nu neemt mijn man een buurmeisje mee naar stal, zij rijdt ons paard en hij neemt de kleine gewoon mee. Dit gaat super. Vanwege haar leeftijd gaat er echter wel altijd 1 van ons mee als ze gaat rijden, dat heeft vooral met de staleigenaren te maken. Ik snap dat wel, toen ik zelf die leeftijd had nam ik bijvoorbeeld graag vriendinnetjes mee naar mijn verzorgpony en gingen we de hele middag tutten, maar ons paard staat op een sportstal (niet dat wij nou zo serieus met 'm rijden) waar dat niet handig cq gewenst is.

irmsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:18

Ik ben zelf een bijrijder. Ik zie mezelf altijd meer als een verzorger. In mijn geval is rijden bijzaak. (natuurlijk is het ook belangrijk)
Ik help dan op een "mini manege" waar vele paarden-meisjes en ook wel geteld 2 jongens elke zaterdag komen helpen met pony lesjes,verzorging en troetelen. Op zondag mogen ze dan als dank je wel zelf rijden( Uiteraard blijft er altijd een volwassene bij)
Ik heb al snel geleerd van de 12 meisjes die er lopen, er maar 2 meisjes het werk zien liggen en dat naast het rijden ook nog doen.
Aan dit gegeven kan ik aan iedere bijrijder-zoeker vertellen, dat de perfecte bijrijder iemand is die liever helpt en een verzorger is, dan zichzelf een plezier bied en komt rijden.

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:50

Ik ben al bijna 10 jaar "bijrijdster" van veel verschillende paard.
Voor lange tijd, bv vast dagen in de week of voor korte tijd bv. vakantie of zakenreis.

Ik heb een aantal vast paarden gehad, waar ik ook mee op concour ging.
Heb in totaal 5 "vaste" paarden gehad in 10 jaar tijd.
Ik ben nooit met een paard gestopt maar het is altijd opgehouden door verhuizing of verkoop.

De laatste keer dat mijn verzorgpaard werd verkocht heeft dit zoveel pijn gedaan dat ik besloot te stoppen met rijden tot ik een eigen paard kon veroorlover. Ik was het zat om door de eigenaressen van de paarden behandeld te worden als loopmeisje.
Kom jij ze de hele week van de wei halen?
Ruim jij de kast op?
Jij haalt de wortels.
Kom jij iedere avond voeren?
Enz.

Ik me maar in alle bochten gooien om het te halen. En alles naar wens te doen, en dan nog doe je het nooit goed.

Gelukkig heeft dat stoppen maar 1 maand geduurt :+ . Toen kreeg als een weer een leuk paardje aangeboden.

Nu "verzorg/leas" ik al bijna 2 jaar t zelfde paard. En leasen vind ik toch een stuk fijner. Ik heb ook een stem want ik betaal.
Met mij wordt ook overlegt over bv. dierenarts weidegang hoefsmit dekens enz.

Ik rijd dit paard alleen en het is eigelijk gewoon mijn paard, dit voelt zo veel fijner als hem delen en rekinghouden met.
Ik weet ook niet of ik snel een bijrijder zou nemen. En als dan moeten er echt duidelijk afspraken zijn.
Zo is het voor beiden duidelijk wat je verwacht. ;)

RobinJoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:30

Ik heb niks tegen bijrijders.
Maar ik kan ook niet zeggen dat ik het bij mijn eigen paard zou doen (als hij ouder was...)

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:44

Ik ben zelf bijrijdster,
ik vind het hardstikke leuk en beschouw haar ook wel een beetje als mijn eigen paard.
Ik verzorg haar nu al bijna 5 jaar en rijd vooral buiten. Nu doe ik haar 2x in de week, maar in vakanties mag ik vaker gaan.
Wij hebben ook een schriftje waarin je kan schrijven wat je die dag hebt gedaan.
Ik hoef niet te betalen, maar ik koop vaak extra spullen zoals: dekjes, peesbeschermers enz.
en natuurlijk als het nodig is ben ik ook bereid geld te geven voor oa. hoefsmid en voer.
De eigenaresse is erg blij dat ik haar paard verzorg en ik vind het ook super om te doen.
Twee vliegen in één klap denk ik dan :)

Natazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:47

Voor veel mensen inderdaad een uitkomst....
(waaronder mijzelf)

Aangezien ik van mijn werderhelft geen paard mag, ben ik ontzettend blij dat ik sinds kort mag rijden bij mijn allerliefste collega *\o/*

miepje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:43

ik ben zelf een bijrijdster / verzorgster. alleen is de eigenaresse van het paard wel een vriendin van mij. het lijkt mij dat het geen probleem hoeft te zijn als er 2 personen op een paard of pony rijden. het is wel handig om dezelfde rijstijl te hebben. wij lessen allebei bij dezelfde instructrice en dit werkt super goed. verder is een goeie communicatie natuurlijk van groot belang!
succes met het zoeken als je besluit een bijrijdster te nemen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:48

Ik heb een bijrijdster voor de lol. :D Nou moet ik zeggen dat ik wel een beetje 'vals speel' want mijn bijrijdster is mijn zusje, ideaal als je het mij vraagt. We kunnen goed met elkaar overweg, denken hetzelfde over (omgang met en rijden op) paarden en ze behandelt mijn paard en spullen alsof het haar eigen zijn. Ik heb geen bijrijdster nodig omdat ik qua tijd of op financieel gebied niet uit kom, ik gun het mijn zusje gewoon om ook een dag lol te hebben van een 'eigen' paard. :)

Een relatief 'vreemd' iemand op mijn paard laten rijden zonder mijn toezicht zou ik wel eng vinden denk ik.

Romy1710

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:55

ik was bijrijdster omdat diegene zelf niet genoeg tijd had om zelf iedere dag naar de manege te gaan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:14

Ik rijd nu ong. 4,5 jaar hetzelfde paardje bij.. Eerst reed ik daar nog anderen bij, maar die zijn op een gegeven moment allemaal verhuisd oid. Ik moet zeggen dat ik echt súperveel geluk heb met deze pony. Ik krijg echt veel vrijheid in die zin dat ik lekker buiten mag rijden en ook zelf mag zeggen wanneer ik kan enzo. Paardje is ook superbraaf. Zoiets vind ik denk ik nooit meer en ik hoop dat het nog heel lang goed mag gaan :)

Zelf zou ik wat moeilijker zijn met een bijrijder denk ik... Ik ben echt heel blij dat er mensen zijn die bijrijders nemen, maar zelf zou ik er toch moeite mee hebben. Ik zou mn paard gevoelsmatig liever 2 dagen in het land laten staan, dan een bijrijder hebben. Waarschijnlijk onterecht hoor.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:58

Tja.... ik ben zelf mijn hele leven bijrijder geweest, en heb altijd erg mijn best gedaan en zover ik weet is iedereen altijd uitermate tevreden met me geweest. Ik vind dat als je zelf echt niet voldoende tijd hebt om op zijn minst om de dag naar je paard te gaan, je in elk geval een verzorgster moet hebben. Misschien niet eens om te rijden, maar wel om te poetsen, te knuffelen en te wandelen. Een dier wat dagenlang op stal staat vind ik ronduit zielig.
Alles heeft te maken met omstandigheden. Staat jouw paard het hele jaar buiten dan vind ik het totaal overbodig. Maar op stal is dat anders.
Zou ik er zelf aan beginnen? Ik weet het niet... het zou ook erg afhangen van mij paard. Ik heb zelf nu een shetlander, en weet dat er zat jonge meisjes rondlopen op stal die hem af en toe ff poetsen en zo. Dat vind ik prima, zolang ze er het terrein niet mee afgaan, niet longeren en niet rijden met hem. Daar hebben we zelf genoeg tijd voor. Maar bij echte rijpaarden vind ik het moeilijk. Ik weet niet of ik iemand genoeg zou vertrouwen met zo;n kostbaar bezit....lastig!

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:44

Ik heb er ook in de 10 jaar dat ik pen heb al een paar gehad.
Ik heb nu voor de zoveelste keer besloten voor mij geen bijrijders meer.
Ik heb nu wel een meisje dat hem 1x pw springt, maar ik probeer hier zo goed als altijd bij te zijn.
Ik heb helaas te veel dingen meegemaakt, dat je bijna niemand meer vertrouwd. Zowel met spullen als met paard.
Wat ik nu doe is als ik een keer niet kan mijn vriendinnen van stal vragen of zij hem een keer in de molen kunnen zetten of losgooien.
Mocht ik ooit nog een keer iemand willen, dan mogen ze van mij niet meer rijden.
Ik geloof wel dat er mensen zijn die wel goed zijn hoor, ik heb ze alleen nog niet gevonden. ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:53

Ik heb mijn paarden voor mezelf en niet voor een ander. In plaats daarvan heb ik een schoonmaakster, tuinman,en iemand van een hondenuitlaatservice, tevens vriendin van me, die als ik moet overwerken o.i.d mijn paarden uitmest, eten geeft en binnen zet. 2 van mijn paarden heb ik + 24jaar en ik kan de mensen die daar ooit (op Mist vaak maar heeeeel kort) opgezeten hebben op 1 hand tellen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:39

Mist schreef:
Ik heb mijn paarden voor mezelf en niet voor een ander. In plaats daarvan heb ik een schoonmaakster, tuinman,en iemand van een hondenuitlaatservice, tevens vriendin van me, die als ik moet overwerken o.i.d mijn paarden uitmest, eten geeft en binnen zet. 2 van mijn paarden heb ik + 24jaar en ik kan de mensen die daar ooit (op Mist vaak maar heeeeel kort) opgezeten hebben op 1 hand tellen.

Maar dat is ook het punt niet; vaak hebben mensen paarden maar kunnen er niet alleen voor zorgen! Dáárom zoeken mensen meestal een bijrijder, niet om een ander te pleasen natuurlijk he. Het is altijd eigenbelang!